ROZHOVOR | Populismus v Česku. Politolog pro EZ hodnotí nové kampaně ANO, SPD či Motoristů

Politolog Aleš Michal z Fakulty sociálních studií Univerzity Karlovy v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz komentuje aktuální dění na české politické scéně v době, kdy naplno startují kampaně před podzimními parlamentními volbami. Věnuje se proměně rétoriky hnutí ANO, stabilní pozici SPD, rostoucí roli sociálních sítí v mobilizaci mladých voličů i proměnám tradičního pravolevého dělení. Vysvětluje také, proč čelit populismu neznamená kopírovat jeho jazyk.

Jaké faktory podle vás přispívají k trvalé popularitě hnutí ANO, a to navzdory časté kritice jeho populistického či až autoritářského stylu nebo minulým kauzám?

Důležitým faktorem je to, že se hnutí pokusilo v posledních letech ideologicky rozkročit do co nejširších pozic. Zatímco svými redistributivními návrhy dříve prakticky zlikvidovalo českou levici, minimálně od prezidentských voleb expanduje i do nacionalistického prostoru. Pružnost a ideologická nekoherence mu umožňuje oslovovat širší spektrum voličů. 

To zásadní, co determinuje náskok hnutí ANO v poslední době, je zejména nespokojenost vládních voličů, kteří v sociologických průzkumech často deklarují to, že ve volbách nepřijdou volit. To pak automaticky snižuje podporu vládním stranám a vytváří mohutnou propast, která je dnes mezi nimi a hnutím ANO. O další expanzi lze hovořit v souvislosti s mladými lidmi a podle toho, co zatím máme ze sociologických šetření k dispozici, se daří i tato strategie. 

Mění se nějak výrazněji rétorika hnutí ANO před letošními volbami? Vnímáte posun blíže k radikálnějším nebo ještě populističtějším tónům? Stojí za tím i snaha přebrat voliče například SPD a Motoristů?

V posunu k více nacionalistickým pozicím je rétorika ANO skutečně trochu jiná, než byla na úplném začátku, respektive v prvních letech existence. Již v roce 2021 však byl přítomný boj proti progresivismu a levici, který tehdy reprezentovala kampaň vedená proti koalici Pirátů a Starostů. Nedá se tak říct, že by posun radikálním směrem byl zcela něco nového, zároveň však lze vnímat, že si ANO testuje, kam až může v rétorice zajít. 

Činí tak prostřednictvím výroků některých politiků. Za všechny bych jmenoval například Radka Vondráčka, který na první pohled k otázkám zahraniční a bezpečnostní politiky volí silnější slovník než třeba někteří jiní kolegové. Radikální rétoriku tak lze vnímat jako prostředek, prostřednictvím něhož se snaží tvůrci strategie kampaně zjistit, které postoje nejvíce konvenují jejich potenciálním voličům. Expanze do toho prostoru pak automaticky znamená i možnost oslovit voliče menších radikálních stran, například SPD nebo Stačilo. 

V posledních letech sledujeme setrvalou podporu stran jako SPD, KSČM (Stačilo!) nebo Motoristé. Čím si vysvětlujete jejich stabilní voličskou základnu – a proč se tyto strany stále nedokážou plně prosadit do hlavního politického proudu?

Myslím si, že mezi zmíněnými stranami je rozdíl v mobilizačních strategiích i možnostech, jak se do českého stranického mainstreamu můžou zapojit. SPD je nevyhnutelně jeho součástí již roky, což nutí Tomia Okamuru k tomu osvěžovat svou komunikaci zapojením nástrojů umělé inteligence, tvorbou nových, někdy rasistických kampaní, snahou o alespoň minimální rebranding nebo spojenectvím s menšími potenciálně konkurenčními aktéry. SPD z těchto všech stran jednoduše musí nejnaléhavěji obhajovat svoji existenci v radikálním spektru. 

U Stačilo! se nedá mluvit o mohutné voličské základně, byť zdroje, které v tomto ohledu pořád má KSČM, jsou vítanou vzpruhou. Samotná KSČM by však již neměla takový potenciál, aby měla stabilně víc než 5 % hlasů, což Kateřinu Konečnou vedlo k přijetí této nové strategie. Stačilo! a SPD jsou v tomto spojité nádoby. Z volebních dat z poslední doby vyplývá, že pokles KSČM, respektive Stačilo! by znamenal nárůst u SPD a naopak. 

U Motoristů je situace trochu jiná. Byť mají poměrně slibný voličský potenciál, bezpečně nad pětiprocentní hranicí rozhodně nejsou. Není u nich možné hovořit ani o přesvědčivém voličském jádru. Motoristé jsou závislí na momentální mobilizaci vlažných podporovatelů, navíc je jejich podpora přímo spojena s osobností Filipa Turka. 

Co se týče o snahy proniknout do mainstreamu, kromě Motoristů se nedá mluvit o koncentrované snaze něco takového činit. Naopak – Tomio Okamura se z mainstreamu snaží sám odsouvat na okraj. Od Motoristů je nejvíc cítit chuť vládnout přímo s hnutím ANO, tato snaha je deklarovaná a dlouhodobě prosazovaná. 

Jak důležitou roli bude hrát v kampani téma migrace, bezpečnosti a národní identity – a kdo podle vás nejlépe umí tato témata komunikovat? Hraje u voličů větší roli ekonomická situace, nebo spíše kulturně-identitární témata?

Je potřeba si uvědomit, že volby proběhnou teprve za půl roku. Z dnešního pohledu se tedy zdá jako možné, že téma bezpečnosti a migrace do voleb promluví – a i to je v českých podmínkách poměrně unikátní – zároveň však postupem času uvidíme proces nařeďování těchto témat domácími problémy. Ty totiž hrají pro rozhodování nejsilnější roli, ve volbách stále rozhoduje nejvíc peněženka a úspory na bankovních účtech, čehož jsou volby nejen u nás, ale i v zahraničí, dlouhodobým důkazem. 

Neznamená to, že by kulturně-identitární témata nehrála vůbec žádnou roli. Naopak, můžou často rozhodovat v tom smyslu, že jsou existenčně důležitá pro některé menší strany, které jejich prosazováním mohou nalákat klíčové voličské skupiny. Jinak řečeno – vítězná strana nikdy nemůže dominantní část své kampaně na kulturně-identitárních postmateriálních tématech postavit. Bez ekonomické složky by totiž vyhrát nemohla. Pro některé menší potenciální koaliční partnery ale mohou hrát silnější roli. 

Je česká veřejnost dnes více náchylná k populismu než v minulých dekádách, nebo se jen změnil způsob, jak se o politice komunikuje? Co za tímto vývojem stojí? Jde o horší ekonomické vyhlídky nebo třeba bezpečnostní obavy?

Tohle je velmi náročná otázka. Nejen česká, ale obecně evropská společnost je v posledních letech více náchylná k populismu, protože se v prostředí nezprostředkované komunikace zejména na sociálních sítích politici učí komunikovat rychleji a pružněji. Komunikují se svými voliči přímo a automatickým důsledkem je i proměna mediálního trhu, který se dnes často víc než na hluboké debaty o společenských problémech – čest výjimkám – zaměřuje na to, aby dokázal zachytit trendy probíhající na sociálních sítích. 

Sociální sítě otevřely zcela nové platformy pro komunikaci a politici oslovování podporovatelů přes tyto kanály věnují mnohem větší pozornost než dřív. Komunikace na sociálních sítích je rovněž postavena na emocích, jejich snadném šíření. S tím souvisí prohlubování společenské polarizace. 

Každý názor je najednou relevantní, zároveň jsou však mnohé zaměnitelné a logickým důsledkem je to, že jako politik musíte komunikovat nejen srozumitelně, ale taky odlišitelně od ostatních. Což znamená přímo, jednoznačně, ale někdy taky radikálně a důrazně. 

Tento vývoj nestvořila, ale amplifikovala covidová pandemie. Ta se totiž na rozdíl od mnoha dosavadních problémů týkala skutečně všech a přivedla ke sledování zpravodajství a sociálních sítí nové skupiny obyvatel, kteří doposud byli k tomuto typu informování spíše neteční. Covid sice odešel, odhlášení se z algoritmů, které informačně přehlcují společnost, však ne. 

Pokud jste záměrně sledovali zprávy, abyste se dozvěděli, která nová opatření budou druhý den platit a kolik nakažených přibylo, šlo o aktivní proces, který se ale rychle proměnil v pasivní přijímání informací. Odhlášení se z odběru těchto zpráv by znamenalo další aktivní proces, který už ale velká část lidí neudělala. Souvisí s tím také otázka na obavy. Ano, v čase polykrize, ve kterém se dnes nacházíme, je výzev pro společnost víc. Zároveň jsou však tyto problémy mnohem víc nasvíceny, což je neoddělitelná součást celého procesu. 

Sledujeme určité přeskupení pravolevého spektra – mají podle vás ještě tradiční ideologické štítky smysl, nebo převažují kulturní a hodnotové konflikty?

Už dlouho hovoříme o tom, že je levopravá škála v krizi. Zde ale záleží na tom, jak si ji definujeme a co všechno do ní zahrneme. Mnoho lidí vnímá levopravou škálu jako primárně ekonomickou – levice chce vysoké daně, pravice nízké – a jak oslabuje důraz na ekonomická témata, mizí i její relevance. My však vidíme, že ekonomická témata jsou v politice stále důležitá. Levopravá škála tedy stále roli hraje. Pokud si ji představíme jako horizontální osu, je třeba k ní však přidat i dimenzi vertikální. 

Tu reprezentuje takzvané nové štěpení a GAL/TAN rozdělení společnosti – na jedné straně ideální typ zelený, alternativní, libertariánský, na druhé straně tradicionalistický, autoritářský, nacionalistický. Dnešní politika tak zahrnuje všechno, co se pohybuje nejen mezi radikální levicí a pravicí, ale taky mezi těmito póly. Někdo tak celé spektrum může vnímat jako relativně nepřehledné, spíš je ale bohatší a mohutnější než dřív. Rozhodně bych neřekl, že kulturně-identární konflikty reálně převažují, jejich síla je však posílena občasnými bojůvkami na sociálních sítích. 

Všímáte si nějaké změny v mobilizaci mladších voličů? Kdo se je zatím podle vás snaží oslovit nejúčinnějším způsobem?

Ta změna je naprosto zásadní a souvisí právě s komunikací na sociálních sítích. Nejúspěšnější v tom jsou strany, které jsou nejvýraznější a nejradikálnější. Ve Spojených státech jsme viděli velkou mobilizaci MAGA světa skrz tato média. Nepatří sem jen tradiční Facebook nebo Instagram, ale taky čím dál víc různé podcastové platformy a o něco novější TikTok. 

Volby v Německu zase ukázaly, že takto dovedou mobilizovat obě strany – nejen radikální pravice, ale na druhé straně i antifašistická radikální levice. Sledujeme tak proces, kdy se politický protipól snaží reagovat na růst radikální pravice, který byl v posledním roce – koncentrovaně to ukázaly třeba evropské, francouzské nebo britské volby – skutečně zásadní a odehrál se na mnoha významných místech najednou. 

Zatímco rok 2024 byl rokem, kdy se mobilizace radikální pravice u mladých projevila s plnou silou, rok 2025 může být rokem, kdy se v boji proti tomuto jevu probudí levice. Její mobilizační potenciál však do značné míry podvazuje to, že je ve většině evropských zemích v krizi. Už dnes ale sledujeme snahu převádět modely radikálně levicové široké aliance ve Francii nebo právě úspěch Die Linke v Německu do strategie některých dalších levicových stran. Budeme si muset počkat na to, jak v tom budou úspěšné. 

Jakou strategii byste doporučil stranám, které chtějí čelit populismu – je lepší ignorovat, kritizovat, nebo se částečně přizpůsobit populistické rétorice?

Tohle je velmi závislé na tom, o jaké zemi se bavíme. Populistickým stranám se totiž nedá upřít to, že často srozumitelně, pravdivě a správně pojmenovávají nedostatky liberální demokracie a selhání elit. Jsou však neúspěšné v navrhování účinných řešení nebo prezentace dlouhodobých vizí. 

Částečným lékem na populismus je tedy obsazení toho prostoru, který populisté nikdy obsadit nedokáží: nabídnout dlouhodobou vizi, řešení, na expertíze postavenou koherentní strategii. Je nesporné, že populistická komunikace je účinná a hraje v současné politice silnou roli. Když se jí však umírněné strany rozhodnou převzít, často tím ale mnoha voličům jen potvrdí, že právě populisté budou reprezentovat jejich zájmy nejlépe, když dokonce donutili umírněné politiky, aby se od nich učili. 

V politické praxi nalézání nejlepšího řešení často není jednoduché a opět si za příklad vezměme nedávné německé volby. Migrace je nade vší pochybnost zcela relevantním problémem, který trápí spoustu Němců. V této situace umírněné strany nemohou a nesmějí problém ignorovat. Ano, už samotná přítomnost tohoto tématu ve veřejném diskurzu posiluje populisty. Umírněné strany však musejí přicházet se srozumitelnými návrhy, které řešení aspoň napomohou. Kompromis musejí uzavírat s dalšími umírněnými stranami. 

A ano, takový kompromis může být často bolestivý. Je však nepřijatelné, abychom se kvůli tomu vzdávali rozdílů, které jsou mezi umírněnou a populistickou politikou. Spolupráce Friedricha Merze s AfD na předvolebním hlasování o migraci je něčím, co by ve své širší podobě poškodilo nejen jeho umírněnou konzervativní stranu, ale posléze i celou německou demokracii. 

Důležitou strategií je taky strategie volební. Příklady ze střední Evropy – z České republiky nebo třeba z Polska – ukázaly, že tou nejlepší je vytvoření dvou až tří ideologicky koherentních koalic, jedné progresivní a druhé konzervativní, které nabídnou voličům alternativu k populismu. Je však nezbytné, aby takové strany nabídly právě srozumitelné vize a důvěryhodný ekonomický program. Populismus je porazitelný, cesta k jeho porážce ale vede jen přes zapojení všech výhod a tradičních nástrojů liberálně-demokratické politiky.

Související

Prezident Petr Pavel jmenoval Andreje Babiše předsedou vlády (foto: Tomáš Fongus) Rozhovor

Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog

Politolog David Jágr z Institutu politologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy zhodnotil předpokládanou podobu třetí vlády Andreje Babiše. Podle něj je důležité, že ve vládě zasednou ministři za ANO se zkušeností s exekutivy. „Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok. Vládní zkušenosti jsou zkrátka neocenitelné,“ řekl Jágr. Vliv na vládnutí bude samozřejmě mít i SPD a Motoristé sobě, Babiš je ale podle politologa „natolik dominantní politickou a ekonomickou silou v naší zemi, že se bez jeho svolení nevymění ani žárovka na Úřadu vlády“.
Andrej Babiš po setkání s prezidentem Petrem Pavlem (27.10.2025) Rozhovor

Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka

Politoložka Daniela Ostrá z olomoucké Univerzity Palackého v exkluzivním rozhovoru pro EuroZprávy.cz promluvila o tom, jak vnímá budoucí složení nové vlády. Zejména se jí ale nezamlouvá oligarchizace české politiky a zdůraznila, že nyní již premiér Andrej Babiš ani zdaleka není jediným problémem. „Andrej Babiš se ze dne na den nestane obyčejným občanem s lehce nadprůměrnými příjmy. Stále je to člověk, který dokázal nakumulovat velké bohatství i moc. U něj nicméně uplatnění bohatství i moci vidíme relativně transparentně,“ říká.

Více souvisejících

rozhovor Aleš Michal (politolog) politika hnutí ANO Svoboda a přímá demokracie (SPD) Motoristé KSČM volby Poslanecká sněmovna

Aktuálně se děje

před 18 minutami

Aktualizováno před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Na Benešovsku se stala vážná dopravní nehoda. (28.12.2025)

Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo

Bez vážných nehod se neobešla ani poslední neděle letošního roku. Na Benešovsku se odpoledne srazila dvě vozidla. Nehoda si vyžádala zranění dvou osob. Příčinou a okolnostmi havárie se zabývají policisté. 

před 3 hodinami

Andrej Babiš

Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř

Nejen francouzští státní představitelé, ale i čeští politici reagují na nedělní smutnou zprávu o smrti legendární herečky Brigitte Bardotové. Lítost projevili premiér Andrej Babiš (ANO) či ministr kultury Oto Klempíř (Motoristé). Bardotová, která ukončila hereckou kariéru již před čtyřicítkou, zemřela ve věku 91 let. 

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany

Rusové ani v den, kdy mají americký a ukrajinský prezident jednat o míru na Ukrajině, nevylučují válku s dalšími evropskými národy. Podle ruského ministra zahraničí Sergeje Lavrova sice Moskva nemá v úmyslu na kohokoliv útočit, ale je připravena na rozhodnou odvetu, pokud se Rusko stane terčem jakéhokoliv útoku.  

před 8 hodinami

před 9 hodinami

Brigitte Bardotová

Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová

Světovou kinematografií otřásla po Vánocích smutná zpráva. Ve věku 91 let zemřela legendární francouzská filmová herečka a zpěvačka Brigitte Bardotová. Za dvě dekády úspěšné kariéry natočila desítky filmů, se šoubyznysem se překvapivě rozloučila už před čtyřicítkou. 

před 9 hodinami

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025)

Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec

Česko se v roce, který se pomalu chýlí ke konci, dočkalo nové vlády v čele se staronovým premiérem Andrejem Babišem (ANO). Součástí kabinetu ale stále není poslanec Filip Turek (Motoristé). Doufá však, že i přes výhrady nakonec bude prezidentem jmenován do funkce ministra životního prostředí. 

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

před 13 hodinami

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině

Americký prezident Donald Trump dal v rozhovoru pro server Politico jasně najevo, kdo drží klíče k ukončení války na Ukrajině. Před plánovanou nedělní schůzkou s Volodymyrem Zelenským na Floridě Trump sebevědomě prohlásil, že jakýkoliv ukrajinský návrh má váhu pouze tehdy, pokud jej on sám posvětí. „On nemá nic, dokud to neschválím já. Takže uvidíme, s čím přijde,“ komentoval Trump Zelenského snahy o diplomatický průlom.

včera

Polsko rozmísťuje na hranici s Ruskem a Běloruskem protitankové zátarasy

Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry

Polsko se v reakci na rostoucí ruskou hrozbu rozhodlo k masivní investici do své bezpečnosti. Varšava plánuje během příštích čtyřiadvaceti měsíců vybudovat podél své východní hranice rozsáhlý systém protidronového opevnění v hodnotě přesahující dvě miliardy eur. Náměstek ministra obrany Cezary Tomczyk v rozhovoru pro deník The Guardian uvedl, že první části tohoto ochranného valu by mohly být funkční už za půl roku.

včera

Moskva

Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti

Ruská federace se s blížícím se čtvrtým rokem plnohodnotné invaze na Ukrajinu potýká s nečekaným vedlejším efektem své válečné politiky. Regiony bohaté na energetické suroviny, které tvoří hospodářskou páteř země, totiž doplácejí na konflikt nejvyššími lidskými i ekonomickými ztrátami. Kreml proměnil odlehlé oblasti v zásobárnu vojáků i peněz, čímž však paradoxně ohrožuje průmyslová odvětví, která Putinovu agresi financují.

včera

Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie

Uplynulý rok 2025 se do dějin evropské ekonomiky zapíše jako období hlubokého otřesu a nejistoty. Server Politico jej popisuje jako jeden z nejvíce vyčerpávajících roků pro unijní obchod, kterému dominoval nevybíravý tlak staronového amerického prezidenta Donalda Trumpa. Ten od svého lednového návratu do úřadu nešetřil na adresu Bruselu urážkami a označil Evropskou unii za uskupení vytvořené k parazitování na Americe, což následně podpořil zavedením nejtvrdších celních bariér za posledních sto let.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy