České dráhy stanovovaly predátorské ceny, tvrdí Evropská komise. Hrozí obří pokuta

Evropská komise (EK) dospěla k předběžnému závěru, že České dráhy porušují antimonopolní pravidla, a to tím, že účtují ceny pod úrovní nákladů. Komise proto zejména v souvislosti s cenami jízdného na trati mezi Prahou a Ostravou zaslala českému státnímu dopravci své námitky. Unijní exekutiva to dnes uvedla v tiskové zprávě.

Pokud společnost nedokáže před komisí svůj postup v konkurenčním boji se soukromými dopravci obhájit, hrozí jí pokuta až do výše deseti procent ročního obratu.

Komise zahájila vyšetřování v roce 2016, když si na ceny údajně určené k likvidaci konkurence stěžovaly firmy RegioJet a Leo Express. Ty začaly v letech 2011 a 2012 nabízet své služby na páteřní trati mezi Prahou a Ostravou, kde v té době České dráhy snížily ceny svých jízdenek pod úroveň nákladů.

Podle místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerové může konkurence v dopravě tlačit ceny dolů a zvyšovat kvalitu služeb, což může být pro klienty přínosem. "V tomto případě však máme obavy, že České dráhy stanovovaly predátorské ceny, což je v rozporu s pravidly hospodářské soutěže EU," uvedla dnes Vestagerová.

? Kontrola hospodářské soutěže funguje – ku prospěchu cestujících. Komise dnes zasílá Českým drahám svůj předběžný názor, že porušují antimonopolní pravidla. Podle Komise ČD uplatňovaly na trati Praha–Ostrava predátorské ceny.Více v TZ → https://t.co/vgnIkZeg1c pic.twitter.com/Ozwm7e80ME

— Evropská komise v ČR (@ZEK_Praha) October 30, 2020

Komise nyní dala firmě prostor na vyjádření, její zástupci mohou prozkoumat dokumenty k řízení nebo si vyžádat slyšení v Bruselu. Pokud ale České dráhy nedokážou komisi přesvědčit, aby změnila názor, může unijní exekutiva firmě vyměřit pokutu ve zmíněné výši. Žádné přesné časové lhůty pro další průběh řízení normy neurčují.

Antimonopolní pravidla stanovená v unijních smlouvách zakazují dominantním společnostem zneužívat svého silného postavení na trhu. Toho se mohou firmy v některých případech dopustit i stanovováním cen pod úrovní nákladů.

Podle závěrů vyšetřování komise se ČD "zřejmě domnívaly, že RegioJet a Leo Express na trase Praha-Ostrava (a nejen na ní) expandují příliš rychle". V reakci na to nabízela státní firma své služby za ceny, které nepokrývaly její náklady.

"Cílem bylo narušit hospodářskou soutěž na trhu. Komise proto dospěla k předběžnému názoru, že v letech 2011 až 2019 ČD uplatňovaly na trati Praha-Ostrava predátorské ceny," uvedla dnes Evropská komise.

"Celá věc běží již asi deset let. Jde o záležitost, kterou současné vedení zdědilo po svých předchůdcích a nyní se s ní musíme co nejlépe vypořádat. Sdělení výhrad je procesním krokem, ke kterému se po seznámení s ním vyjádříme. Není to rozhodnutí ve věci, celá záležitost může skončit u soudu, v této fázi ale ještě nejsme. S EK budeme korektně spolupracovat a komunikovat. Cílem je minimalizovat negativní dopady na ČD," uvedl generální ředitel ČD Václav Nebeský. Neznamená to, že by na základě tohoto sdělení výhrad ČD musely jakkoliv měnit svoji pozici u českých soudů nebo indikaci, že by snad u těchto soudů neuspěly, dodal.

Krok Komise je podle dopravce v rozporu s dosavadním hodnocením pozice ČD, která byla od počátku považována za velice silnou. ČD si nejsou vědomy, že by z jejich strany došlo k protiprávnímu jednání, o čemž Komisi předložily řadu důkazů. Sdělení výhrad je v dosavadním řízení prvním okamžikem, kdy se ČD dozvídají, v čem je spatřováno jejich pochybení, uvedly ČD.

"Sdělení výhrad přichází ve velice těžké době, kdy ČD utrpěly miliardové ztráty v souvislosti s pandemií covid-19. Další výdaje v podobě mnohamilionové pokuty by byly pro ČD velmi bolestné. Představenstvo ČD nyní musí bezodkladně vyhodnotit tvrzení Komise a zaujmout jasnou procesní strategii, jak tyto škody eliminovat," dodal předseda dozorčí rady ČD Pavel Kysilka.

Oznámení EK je podle mluvčího společnosti Regiojet Aleše Ondrůje vítězství práva na férovou soutěž. "Monopolní dopravce nemůže poškozovat novou konkurenci tím, že cíleně sníží ceny jízdenek u svého ztrátového provozu na ještě nižší podnákladovou úroveň a brání ekonomicky novým dopravcům vstoupit na trh. ČD za tehdejšího vedení v roce 2011 při vstupu RegioJetu na linku Praha - Ostravsko týden po zahájení provozu žlutých vlaků snížily na této trase ceny jízdného 30 procent pod cenovou úroveň RegioJetu. Přesto, že vlaky do té doby monopolních ČD, byly na této trase již před tím ve ztrátě. RegioJetu, který musel na tento cenový tlak reagovat, trvalo několik let, než byl schopen finančně stabilizovat provoz svých vlaků a noví dopravci utrpěli škody v řádech stovek milionů korun," uvedl Ondrůj.

Rozhodnutí podle něj také říká, že osobní železniční doprava tvoří jako jeden celek základní dopravní obslužnost, kde jednotliví dopravci mají rovnocenné postavení. Bez ohledu na to, zda se jedná o státní či soukromé dopravce a zda provozují komerční nebo objednávané spoje.

"Předběžné závěry Komise nyní nemůžeme blíže komentovat, protože je nemáme k dispozici. Pokud se ale potvrdí zjištění o predátorských cenách, je to dobrá zpráva pro konkurenční prostředí nejen na české železnici," reagoval mluvčí Leo Expressu Emil Sedlařík.

Související

Ilustrační foto

V Německu skončila stávka na železnici. Strojvůdci už vyhrožují další

V Německu v pátek skončila železniční stávka, kterou strojvedoucí zahájili v noci z úterý na středu. Zřejmě ale nebyla poslední, protože odborový svaz strojvedoucích GDL už pohrozil dalším pozastavením práce, pokud dopravce Deutsche Bahn nepřipraví dostatečně dobrou nabídku vyšších mezd a lepších pracovních podmínek. 

Více souvisejících

České Dráhy evropská komise EU (Evropská unie) doprava Dopravci regiojet Leo Express

Aktuálně se děje

před 31 minutami

Aktualizováno před 44 minutami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Teroristé Hamásu

Dohoda o příměří se bortí. Hamás nesplní požadavky Izraele, ten odmítl jednat

Palestinské radikální hnutí Hamás odmítlo vyjednávat o požadavcích Izraele, které byly podmínkou účastí izraelské delegace na jednáních o nové dohodě o příměří v egyptském Káhiře. Izrael tak v neděli nevyšle svou delegaci do Káhiry, informoval zpravodajský web The Times of Israel s odvoláním na nejmenovaného vládního úředníka.

před 3 hodinami

Jozef Síkela

Síkela: Česko se odkloní od uhlí do roku 2033

Ministr průmyslu a obchodu Jozef Síkela chce připravit do poloviny roku 2025 zákon, který by zajistil řízený odchod od uhlí v energetice do roku 2033. Tento plán oznámil v pořadu Otázky Václava Moravce v České televizi. 

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

před 8 hodinami

před 8 hodinami

před 9 hodinami

před 9 hodinami

před 11 hodinami

Pozemní síly IDF operují v severním pásmu Gazy, jak ukazuje tato fotografie (Gaza, 7. listopadu 2023).

Izraelská armáda dočasně přerušuje operace v části Pásma Gazy

V rámci snahy usnadnit dodávky humanitární pomoci, izraelská armáda dočasně přeruší své operace ve městech Rafáh a Dajr al-Balah v Pásmu Gazy. Toto opatření platí od soboty do čtvrtka od 09:00 do 14:00 SEČ, aby civilisté mohli bezpečně dosáhnout distribučních center. 

před 12 hodinami

Aktualizováno včera

včera

včera

Policie Rusko, ilustrační foto

Aktivisté zveřejnili počet zadržených během pohřbu Navalného

Během pohřbu ruského opozičního politika Alexeje Navalného došlo k zadržení více než 100 lidí v různých městech napříč Ruskem. Podle médií to uvedl lidskoprávní projekt OVD-Info, který monitoruje počty zadržených během protestů a poskytuje právní pomoc.

včera

Kauza Taurus: Politici mluví o vážném problému, situace je vážná

Německý kancléř Olaf Scholz v sobotu uvedl, že země vyšetřuje "velmi závažné" úniky z armády a přislíbil rychlé objasnění po zveřejnění nahrávky z diskuse vysoce postavených představitelů německé vzdušných sil o podpoře Ukrajiny na ruských sociálních sítích. 

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy