Chytrá auta se pomalu dostávají do našeho každodenního života, ale mají před sebou ještě dlouhou cestu. Auta bez řidičů budou součástí provozu nejdříve v roce 2030. Veřejnost má na autonomní řízení různý názor a stále ho nenajdeme na žádném trhu. Na nástup autonomních vozidel se připravuje i Česká republika.
Od roku 2017 společnost Deloitte uskutečňuje výzkum, který se zaměřuje na postoje k automobilům bez řidiče. V průběhu dvou let se snížili obavy, že autonomní vozidla jsou nebezpečná, ze 72 % dotazovaných na 47 %. Z dotázaných se 43 % těší, že autonomní vozidla jim umožní bez obav používat mobilní telefon. Odpočinek si od dopravy budoucnosti slibuje 41 % respondentů. Sledovat filmy se chystá 30 % lidí a 15 % využije čas na hraní videoher.
“ Z dosavadního dynamického vývoje a ambiciózních plánů jednotlivých automobilek to nyní vypadá, že by se auta bez řidiče na nejvyšších stupních autonomie mohla na našich dálnicích prohánět už za několik málo let. Ve městech, kde je prostředí složitější, to však bude trvat déle, nejdříve kolem roku 2030,” vysvětluje analytik České spořitelny Radek Novák pro server evropavdatech.cz.
Mnoho lidí v dnešní době používá prvky autonomního řízení, aniž by si to uvědomovali. Jsou to například adaptivní tempomaty a parkovací asistenti. Světový trh v současnosti nabízí vozidla, která dokážou řešit některé dopravní situace bez zásahu řidiče. Automobily jsou schopné provádět jednoduché úkony jako zrychlování, zpomalování nebo zatáčení. Řidič musí mít ruce stále na volantu a být schopen převzít ovládání vozidla.
Nedostačující technologie nejsou hlavní překážkou v automatizaci. „Je nutné, aby byla připravená i národní legislativa umožňující provoz těchto vozidel na českých komunikacích,” říká viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Legislativu čeká více složitých rozhodnutí. Zákonodárci budou muset stanovit, za jakého počasí budou autonomní vozidla moci vyjet na silnici. Dále budou muset rozhodnout, zda vozidla bez řidičů budou moci mezi běžné účastníky provozu.
“Legislativa bude vyžadovat určité úpravy především s ohledem na technickou způsobilost vozidel a také způsob, jakým musí být řidič zapojen do ovládání vozidla. Stávající předpisy totiž striktně vyžadují, aby se plně věnoval řízení, což u autonomních vozidel nemusí být ani možné. Pokud jde o odpovědnost za škodu způsobenou provozem vozidla, občanský zákoník již nyní počítá s primární odpovědností provozovatele vozidla, nikoli výslovně řidiče,” vysvětluje Jan Procházka, partner Deloitte Legal pro server evropavdatech.cz.
Česká republika není na autonomní automobily připravená. Společnost KPMG pracovala na studii, ze které vychází, že Česko je na 19. místě z 25 zkoumaných zemí. Za ostatními krajinami zaostáváme, ať jde o připravenost legislativy, technologií, infrastruktury či postoje veřejnosti. V Česku nevznikl žádný patent spojený s autonomním řízením a silnice jsou ve špatném stavu.
S nástupem autonomních aut se očekává plynulejší a bezpečnější provoz. Zavedení těchto automobilů má přinést i úsporu paliva a snížení stresu u řidičů. Dále by mělo být méně policejních zásahů u nehod a eliminace velké části kolon. Očekává se také zlevnění pojištění vozidel. Autonomním autem by mohli jezdit i nezletilí, lidé se zdravotním postižením, nebo osoby pod vlivem alkoholu.
Před tím, než se autonomní vozidla zavedou, musejí projít radou testů probíhajících v podmínkách, které neohrožují životy lidí. Existuje mnoho center, které se zabývají testováním těchto automobilů. Před zavedením vozidla do běžného provozu se musí odstranit všechny možné nedostatky automobilu. “Pro zemi s tradicí automobilového průmyslu, jako je ta naše, je naprosto nezbytné, abychom byli v této oblasti aktivní. Musíme mezi prvními umožnit testování autonomních vozidel i jejich uvedení do reálného provozu,” říká viceprezident Svazu průmyslu Radek Špicar pro server evropavdatech.cz.
Související
Policie v pátek uspořádá další Speed Marathon. Víme, kde bude měřit rychlost
Před 85 lety Česko zažilo největší dopravní revoluci v dějinách
doprava , Česká republika , cestování , auto , Dálnice , elektromobily
Aktuálně se děje
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
včera
Hamás zvažuje izraelský protinávrh na příměří v Pásmu Gazy a propuštění rukojmí
včera
Ukrajinské drony údajně zasáhly dvě ruské ropné rafinerie
včera
Rusko údajně sestřelilo desítky dronů z Ukrajiny
včera
Biden se postaví Trumpovi? Chce se s ním setkat tváří v tvář
včera
OSN spočítala, jak dlouho potrvá renovace Pásma Gazy
včera
Rusové provedli další útoky na energetickou infrastrukturu Ukrajiny
včera
Bez Číny by invaze na Ukrajinu byla pro Rusko náročná, zní z USA
včera
Předpověď počasí: Bude tepleji a beze srážek, míní meteorologové
včera
Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot
Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.
Zdroj: Julie Jarošová