HISTORIE - Nacistické Německo se ve 30. letech minulého století intenzivně věnovalo výstavbě silniční sítě. Tato činnost se nevyhnula ani obsazeným a okupovaným územím, ke kterým patřil i Protektorát Čechy a Morava. Pozůstatky jednoho dopravního projektu, tzv. Hitlerovy dálnice, se zachovaly až dodnes. Narazit na zbytky mostních konstrukcí a úpravy podloží v přírodě okolo Brna či Moravské Třebové není ničím výjimečným.
Prvopočátky plánované dálnice lze vystopovat v pokynech říšského kancléře Adolfa Hitlera ministru zahraničních věcí Joachimu van Ribbentropovi. Jak uvádí Tomáš Janda a Václav Lídl v publikaci Německá průchozí dálnice, cílem projektu bylo propojit hospodářsky významnou Vratislav v tehdejším německém Slezsku a Vídeň, jež se po obsazení Rakouska v březnu 1938 stala součástí Třetí říše.
Zasedání česko-německé komise na konci října 1938 se věnovalo výstavbě dálnice Vratislav-Vídeň a vodního kanálu Labe-Odra-Dunaj. Adolf Hitler se osobně vložil do vyjednávání a pro průjezd dálnicí požadoval exteritoriální práva, tzn., že by při cestě z Vratislavi do Vídně přes československé území nebylo nutné podstupovat hraniční kontrolu. Podle Tomáše Jandy a Václava Lídla došlo k podepsání smlouvy o stavbě dálnice 29. listopadu 1938.
Projekt dálnice byl vypracován na konci roku 1938. Československo zdarma poskytlo německé státní organizaci pro stavbu dálnic pozemky a na oplátku mohla československá vozidla komunikaci používat bez poplatku. Celková délka dálnice měla dosáhnout 320 km, návrhy počítaly s rychlostí vozidel ve výši až 160 km/h, maximální stoupání bylo stanoveno na 5 % a minimální poloměr směrových oblouků musel mít 600 m.
Oba němečtí vedoucí byli těžkými nacisty
Výstavba začala 11. dubna 1939, necelý měsíc po zahájení okupace a vzniku Protektorátu Čechy a Morava. Rychlý postup stavby umožnila práce ve dvou směnách po deseti hodinách. Na konci dubna 1942 ale došlo k zastavení všech civilních staveb v nacistickém Německu a na okupovaných územích. Celkově bylo rozestavěno 85 km dálnice, především na území Protektorátu. Veškerou pracovní sílu Němci následně využili pro vojenskou výrobu a různá staveniště mezi Vratislaví a Vídní do konce války hlídala armáda. Z této doby pochází velké množství mostních staveb v různém stádiu dokončení, jež jsou v okolí Brna a Moravské Třebové k vidění.
V textu Německá průchozí dálnice se můžeme dočíst, jak na stavbu vzpomínají čeští pamětníci. „Organizačně to vedli Němci,” uvedl jeden z nich, pan Ludvík Kejmara. „Oba němečtí vedoucí byli těžkými nacisty. Snažili se nám od počátku vštípit do hlavy, že rozhodující slovo má německá říše, německá organizace a německý duch. Bylo zde však pouze pět Němců a tak museli přenechat celou výstavbu do rukou českých techniků a dělníků.”
Budování dálnice také provázela výstavba řady dělnických pracovních táborů. Některé z nich, například ten u obce Rozstání či u Vísky u Jevíčka, se z běžných dělnických ubytoven změnily na pracovní tábory pro německé Židy, kteří pracovali na stavbě dálnice. Po ukončení stavebních prací v roce 1942 do nich byli zavíráni zajatci z východní fronty. V táboře nedaleko Vísky u Jevička zemřelo v průběhu války 143 sovětských zajatců na tyfové infekce, jak napsali ve své publikaci Tomáš Janda a Václav Lídl.
D43 jako znovuzrození dálnice Vratislav-Vídeň
Po válce došlo v letech 1946-1947 k demontáži stavebních zařízení a odvezení stavebního materiálu z rozestavěné dálnice. Opuštěná staveniště začala zarůstat. Přesto jsou dokončené objekty a některé úseky dálnice dosud velmi zachovalé.
Ještě dnes můžeme v Brně-Bystrci vidět nedokončenou část dálničního náspu, která byla později upravená jako malý park, pilíř nedostavěného mostu pod Brněnskou přehradou či propustek pod nedokončeným dálničním náspem mezi Kníničkami a Rozdrojovicemi. Ulice Stará dálnice u sídliště Bystrc v Brně není nic jiného, než část nedostavěné dálnice Vratislav-Vídeň. Dálnice D52 jižně od Brna pak využívá čtyři dálniční mosty a původní zemní práce Hitlerovy dálnice.
Některé budoucí stavební projekty počítají s využitím základů vybudovaných nacistickým Německem pro výstavbu dálnice D43. Je pozoruhodné, že by po téměř 80 letech od svého dokončení mohly přeci jen sloužit svému původně zamýšlenému účelu. Pokud k tomu skutečně dojde, doufejme, že dálnice D43 přinejmenším dalších 80 let vydrží pevně stát.
Související

80 let od sebevraždy Adolfa Hitlera a Evy Braunové. Kdo byla Vůdcova milenka?

Od Gestapa k dnešku: Historie zneužité moci, selhání práva a nebezpečí mlčící většiny
Adolf Hitler , nacisté , Hitlerova dálnice v Brně , Německo
Aktuálně se děje
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera

Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
včera

Nová vlna podvodů na WhatsAppu zaměstnává policisty. Lidé přicházejí i o miliony
včera

Zemřel herec George Wendt, hvězda sitcomů
včera

Paradoxní květnové počasí. Meteorologové poukázali na zajímavou věc
včera

Zemřel Jiří Pernes, uznávaný historik s velkou vazbou na Brno
včera

Policie vyšetřuje smrt chlapce v Táboře. Reagovala na spekulace
včera

Světoví lídři čelí nové výzvě: Trumpova Oválná pracovna mění diplomacii v reality show
včera

Studenti mohou konečně k holiči? Thajsko mění zavedené pořádky, povoluje, co bylo dříve nemyslitelné
včera

Vědci zjistili, jak ryby bojují se změnami počasí. Doslova mění svá těla
včera

UNICEF bije na poplach: Tisíce dětí v Gaze skončilo v péči lékařů, hrozí hladomor
včera

Putin nechce ukončit válku, protože věří, že vítězí, řekl lídrům Trump. Zvažuje, že zapojí papeže
včera

Trumpova dohoda století za 2 biliony dolarů? Skutečnost je úplně jiná
včera

Švédové se ve čtvrtfinále proti Čechům vytasí s posilou s NHL Nylanderem
včera

Pokud vyhraje Nawrocki, bude to mít ruská propaganda v Polsku snazší, říká Klípa
včera

Afrika platí za změny počasí nejvyšší cenu. Za klimatickou krizi přitom vůbec nemůže
včera

Zázračný lék na hubnutí? Ozempic s sebou nese i vážná rizika
včera

Partneři, kteří se nedožili svatby. Zastřelení diplomaté se měli příští týden zasnoubit
včera

Francii dochází trpělivost. EU musí jednat, a to rychle. Místo toho vymýšlí další komplikace
včera
Proevropské a proamerické Polsko ukazuje EU, jak se vypořádat s Trumpem
Evropská unie se v nadcházejících letech bude muset znovu naučit jednat s prezidentem Donaldem Trumpem. Ten totiž po návratu do Bílého domu nejen hrozí novými cly, ale zároveň zpochybňuje základní principy NATO i samotné fungování mezinárodního řádu. V této složité situaci může mít EU užitečný vzor – Polsko, které se dlouhodobě pohybuje na pomezí loajality vůči USA a zároveň hlubokého zapojení do evropského integračního projektu.
Zdroj: Libor Novák