Čeští letečtí dopravci nyní po krizi postupně obnovují dopravu koncentrovanou hlavně do evropských destinací, její současnou podobu však určovaly proměny provozu ČSA i Smartwings v předchozích letech. Zatímco ČSA za posledních 30 let výrazně omezily provoz včetně všech dálkových linek, Smartwings se naopak z původně čistě charterového dopravce staly i aerolinkou pravidelných spojů.
Před 90 lety, 1. července 1930, uskutečnily Československé státní aerolinie první mezinárodní let letadlem Ford 5AT na lince Praha - Záhřeb.
Pozice ČSA a Smartwings byla před lety zcela odlišná. ČSA podle Michala Krska z leteckého portálu Planes.cz v 90. letech těžily z postavení národního dopravce vlastněného státem. Provozovaly tehdy desítky pravidelných linek, včetně dálkových destinací v USA nebo Kanadě. Smartwings naopak vznikly v roce 1997, tehdy ještě pod názvem Travel Service, jako privátní projekt zaměřený čistě jen na charterové lety pro cestovní kanceláře. "Z počátku létali jen na Kanárské ostrovy, do dalších destinací zamířili až později," upozornil Krsek na spojení společnosti s cestovní kanceláří Canaria Travel, jejímž majitelem byl stejně jako u Travel Service Jiří Šimáně.
Rozdílný byl ovšem i další vývoj obou společností. ČSA po finančních problémech po roce 2000 postupně ztratily svou původní pozici na trhu. "V podstatě se z toho nikdy nevzpamatovaly," řekl Krsek. Dopravce postupně rušil velkou část linek a neuspěly ani jeho charterové nebo nízkonákladové projekty. S tím se zmenšovala i flotila dopravce, z více než 50 strojů jich nyní má okolo deseti. Zatímco v roce 2008 přepravily ČSA více než 5,6 milionu pasažérů, o deset let později to byla sotva polovina.
Smartwings naopak ve stejné době svůj provoz rozšiřovaly a vedle charterových letů začaly provozovat i řadu pravidelných linek. Počet cestujících se za poledních deset let téměř trojnásobil na více než šest milionů lidí. Charterová doprava však podle expertů tvoří stále většinu.
V současnosti patří oba dopravci do jedné letecké skupiny, v minulosti ovšem byli konkurenty. "To se projevilo například v rámci charterové dopravy," připomněl Krsek dovolenkovou aerolinku Holidays Czech Airlines, dceřinou firmu ČSA. Ta po svém vzniku v roce 2010 krátce spolupracovala s cestovními kancelářemi."Travel Service ovšem tehdy podaly stížnost, že šlo o nedovolenou státní pomoc, což nakonec vedlo k zániku společnosti," podotkl Krsek. Dopravci si konkurovali i v pravidelné dopravě, v roce 2018 se ovšem stali sesterskými dopravci po odkoupení ČSA skupinou Smartwings. "Po převzetí ČSA se pak na mnoha linkách střídala letadla obou značek," podotkl Richard Habarta z Planes.cz.
Během koronavirové krize oba dopravci téměř úplně zastavili svůj provoz. Ten nyní postupně obnovují. Během léta by měli létat do více než tří desítek destinací. Jejich další fungování však mohou ohrozit finanční problémy po krizi. Společnost proto jedná s vládou o státní záruce za komerční úvěr v hodně přibližně 800 milionů Kč. Bez něj hrozí podle akcionářů skupině velké problémy, možná i krach.
Související

Český turismus se konečně zotavuje z pandemie. Nejvíce nových turistů je z Tchaj-wanu

ČSA loni vydělaly přes 55 milionů korun, pomohly jim emisní povolenky
ČSA , Smartwings , letadla, letectví , doprava , Ekonomika
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Počasí se o prodlouženém víkendu ochladí. Letní teploty vystřídá déšť a bouřky
Aktualizováno před 2 hodinami

Kanadští liberálové Marka Carneyho vyhráli volby, ale ve stínu Trumpových hrozeb
včera

Putin bude v pohodě, tvrdí Trump
včera

Proč zhasla světla ve Španělsku a Portugalsku? A co to znamená pro Evropu a její energetické sítě?
včera

Tesla je v horším stavu, než se zdá. Doslova bojuje o svou existenci
včera

Putin oznámil, že Rusko vyhlásilo příměří na Ukrajině
včera

Mimořádná zpráva Příčina masivního blackoutu odhalena. O kyberútok nešlo
včera

Selhaly semafory i doprava. Španělsko se ponořilo do tmy, spekuluje se o kyberútoku
Aktualizováno včera

Blackout v Evropě: Bez proudu je Španělsko i Portugalsko, vypukl chaos, doprava zkolabovala
včera

Dronová zeď v pohotovosti. Ukrajina s mírem nepočítá, připravuje se na mohutný jarní ruský útok
včera

Sto dnů chaosu: Změny v Bílém domě způsobují destabilizaci a konflikt po celém světě
včera

Izrael proměnil Gazu v masový hrob, zaznělo na půdě Mezinárodního soudního dvora
včera

Proti Trumpovi je nutné zahájit odhodlaný celosvětový protiútok, vyzývá expert
včera

Válka na Ukrajině odhalila stejný cynismus, jako za Černobylu. Kreml vnímá lidské životy jen jako číslo, říká historik
včera

Rubio: Tento týden bude klíčový. Rozhodne se o všem
včera

Proč neumíme zastavit extrémní počasí? Firmy přišly na způsob, jak se dostat z obliga
včera

Trump způsobil největší ekonomickou ránu za 50 let. Jeho obchodní válka je ale obrovskou šancí pro Evropu
včera

Překvapení pro celý svět: Kardinálové jsou hvězdy sociálních sítí, o papeže se nejvíce zajímá generace Z
včera

Severní Korea poprvé veřejně potvrdila, že vyslala vojáky na pomoc Rusku
včera
Trumpův návrh na konec války není mír, ale kapitulace, varuje Německo
Návrh prezidenta USA Donalda Trumpa na uzavření míru mezi Ukrajinou a Ruskem, který by zahrnoval předání rozsáhlých částí ukrajinského území Moskvě, označil německý ministr obrany Boris Pistorius za "kapitulaci". V rozhovoru pro veřejnoprávní televizi ARD Pistorius uvedl, že Ukrajina sice chápe, že může být nucena učinit určité územní ústupky, avšak Trumpův plán jde podle něj příliš daleko.
Zdroj: Libor Novák