ČSA a Smartwings po koronavirové krizi obnovují lety. Z konkurentů jsou partneři

Čeští letečtí dopravci nyní po krizi postupně obnovují dopravu koncentrovanou hlavně do evropských destinací, její současnou podobu však určovaly proměny provozu ČSA i Smartwings v předchozích letech. Zatímco ČSA za posledních 30 let výrazně omezily provoz včetně všech dálkových linek, Smartwings se naopak z původně čistě charterového dopravce staly i aerolinkou pravidelných spojů.

Před 90 lety, 1. července 1930, uskutečnily Československé státní aerolinie první mezinárodní let letadlem Ford 5AT na lince Praha - Záhřeb.

Pozice ČSA a Smartwings byla před lety zcela odlišná. ČSA podle Michala Krska z leteckého portálu Planes.cz v 90. letech těžily z postavení národního dopravce vlastněného státem. Provozovaly tehdy desítky pravidelných linek, včetně dálkových destinací v USA nebo Kanadě. Smartwings naopak vznikly v roce 1997, tehdy ještě pod názvem Travel Service, jako privátní projekt zaměřený čistě jen na charterové lety pro cestovní kanceláře. "Z počátku létali jen na Kanárské ostrovy, do dalších destinací zamířili až později," upozornil Krsek na spojení společnosti s cestovní kanceláří Canaria Travel, jejímž majitelem byl stejně jako u Travel Service Jiří Šimáně.

Rozdílný byl ovšem i další vývoj obou společností. ČSA po finančních problémech po roce 2000 postupně ztratily svou původní pozici na trhu. "V podstatě se z toho nikdy nevzpamatovaly," řekl Krsek. Dopravce postupně rušil velkou část linek a neuspěly ani jeho charterové nebo nízkonákladové projekty. S tím se zmenšovala i flotila dopravce, z více než 50 strojů jich nyní má okolo deseti. Zatímco v roce 2008 přepravily ČSA více než 5,6 milionu pasažérů, o deset let později to byla sotva polovina.

Smartwings naopak ve stejné době svůj provoz rozšiřovaly a vedle charterových letů začaly provozovat i řadu pravidelných linek. Počet cestujících se za poledních deset let téměř trojnásobil na více než šest milionů lidí. Charterová doprava však podle expertů tvoří stále většinu.

V současnosti patří oba dopravci do jedné letecké skupiny, v minulosti ovšem byli konkurenty. "To se projevilo například v rámci charterové dopravy," připomněl Krsek dovolenkovou aerolinku Holidays Czech Airlines, dceřinou firmu ČSA. Ta po svém vzniku v roce 2010 krátce spolupracovala s cestovními kancelářemi."Travel Service ovšem tehdy podaly stížnost, že šlo o nedovolenou státní pomoc, což nakonec vedlo k zániku společnosti," podotkl Krsek. Dopravci si konkurovali i v pravidelné dopravě, v roce 2018 se ovšem stali sesterskými dopravci po odkoupení ČSA skupinou Smartwings. "Po převzetí ČSA se pak na mnoha linkách střídala letadla obou značek," podotkl Richard Habarta z Planes.cz.

Během koronavirové krize oba dopravci téměř úplně zastavili svůj provoz. Ten nyní postupně obnovují. Během léta by měli létat do více než tří desítek destinací. Jejich další fungování však mohou ohrozit finanční problémy po krizi. Společnost proto jedná s vládou o státní záruce za komerční úvěr v hodně přibližně 800 milionů Kč. Bez něj hrozí podle akcionářů skupině velké problémy, možná i krach.

Související

Více souvisejících

ČSA Smartwings letadla, letectví doprava Ekonomika

Aktuálně se děje

před 4 hodinami

raketový systém Patriot

Ukrajina dostane od Španělska rakety Patriot

Španělsko pošle na Ukrajinu rakety Patriot. Na videokonferenci mezinárodní Kontaktní skupiny pro podporu Ukrajiny to dnes oznámila španělská ministryně obrany Margarita Roblesová. Informoval španělsky list El País v reakci na tlak spojenců z EU a NATO.

včera

včera

Vinice, ilustrační fotografie.

Vinaři vyúčtovali ztráty. Mráz způsobil škody za více než dvě miliardy

Rekordní mrazy, které minulý a tento týden udeřily v České republice, ničivě zasáhly tuzemské vinohrady. V Čechách je dopad naprosto fatální, škody tam dosahují 95 procent. Na Moravě se pohybují minimálně na úrovni 23% snížení výnosu. Aktuální průzkum mezi vinaři vyčíslil celkové škody napáchané na letošní úrodě na více než 2 miliardy korun. Vinaři ale varují, že měnící se klima není jediným problémem domácího vinařství, a žádají aktivnější přístup k jejich řešení ze strany ministerstva. 

včera

Aktualizováno včera

včera

včera

Vlastimil Válek

Válek zmínil, jak české zdravotnictví těží z členství v EU

Mezi největší přínosy dvacetiletého členství Česka v Evropské unii patří například možnost čerpat zdravotní péči v kterékoliv zemi EU, společné registrace nových léků před vstupem na trh, zapojení do expertních sítí lékařů nebo sdílení expertizy Evropského centra pro prevenci a kontrolu nemocí (ECDC) ve veřejném zdraví, konstatovalo ministerstvo zdravotnictví. 

včera

včera

Jakub Voráček

Voráček pomalu zavírá dveře za svou hráčskou kariérou. Na 99 procent se na led nevrátí

Kariéra bývalého hokejového reprezentanta Jakuba Voráčka, během níž nastoupil k více než tisícovce zápasů v kanadsko-americké NHL, se nezadržitelně blíží ke svému konci. Samotný čtyřiatřicetiletý hokejista totiž v úterním rozhovoru pro CNN Prima News uvedl, že končí svou bohatou kariéru. Záhy ale svá slova mírnil, když pro server sport.cz řekl, že ještě není definitivně rozhodnut o svém konci, ale to, že se už mezi mantinely neobjeví, je podle něj na 99 procent jisté.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

ČEZ

Gazprom zažaloval v Rusku ČEZ, OMV a slovenský ZSE

Soudní dokumenty v Petrohradu potvrdily, že Kremlem ovládaný energetický gigant Gazprom podal žalobu proti české energetické společnosti ČEZ, rakouské OMV Gas Marketing & Trading a slovenské energetické skupině ZSE.

včera

včera

Černobylská jaderná elektrárna

Černobyl po 38 letech od výbuchu není mrtvou zónou. Životu se v okolí daří

Výbuch jaderné elektrárny Černobyl je vyjma shození atomových bomb za války dodnes největší jadernou katastrofou, se kterou se kdy lidstvo setkalo. Radioaktivní mrak po výbuchu, k němuž došlo 26. dubna 1986, zahalil celou Zemi a úřady byly nuceny evakuovat nejen nejbližší okolí elektrárny, ale i dvacetitisícové město Pripjať, dnes přezdívané jako město duchů. Nové výzkumy ale odhalují, že do radioaktivní zóny se postupně vrací život.  

včera

včera

Na Ještěd se vrátí lanovka. Město schválilo její novou podobu, bude delší

Na Ještěd bude v budoucnu opět jezdit lanovka. Liberecké zastupitelstvo ve čtvrtek schválilo záměr znovuobnovení lanové dráhy, která se před necelými třemi lety zřítila. Nová lanovka bude mít jednu kabinu na dvou lanech a prodlouženou trasu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy