Majitelé naftových vozů splňujících starší ekologické normy z německých měst, ve kterých je vzduch zvláště znečištěný, by měli mít možnost si vybrat, zda využijí pobídek formou odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového, nebo si nechají modernizovat hardware. Dohodly se na tom strany vládní koalice. Samotné automobilky ve svých vyjádřeních dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná. Organizace Greenpeace vládní dohodu kritizuje.
Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě, řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Andreas Scheuer. V případě úpravy hardwaru je podle něj stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci. Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají. Scheuer dodal, že nyní byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech zavedení této dohody se stále jedná.
Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.
Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.
U vozů splňujících standard Euro 5 si budou moci majitelé nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud majitelé dají přednost tomuto dodatečnému hardwarovému vybavení a bude takový systém k dispozici a vhodný vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky.
Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů. Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá a dávají přednost výměně aut.
Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že německá vláda nedokázala poskytnout řešení dieselové krize, a obvinila automobilky, že zneužívají situace. "Automobilky se snaží obrátit podvody s emisemi ve zlatý důl prodeje nových aut - tato strategie bude nadále poškozovat klima a plýtvat zdroji," uvedla v prohlášení.
Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových vozů splňujících standard Euro 4 a 5,7 milionu s Euro 5.
Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.
Související

Británie urychlí zákaz prodeje klasických aut. Je čas pro zelené oživení, míní Johnson

Británie zakáže prodej aut na benzin a naftu od roku 2030, píše list Financial Times
zákaz dieselů , Německo , auto , automobilový průmysl , Greenpeace , Ekologie
Aktuálně se děje
před 40 minutami

"Ne ruskému právu." Lidé po celém Slovensku protestují proti kontroverzní novele inspirované Moskvou
před 51 minutami

Sejdu se s šéfredaktorem The Atlantic, vymysleli si podvod i aféru SignalGate, prohlásil Trump
před 1 hodinou

OBRAZEM: Lidé se naposledy rozloučili s Jaromírem Štětinou. Na pohřeb dorazili Kalousek, Černochová i Pánek
před 2 hodinami

Desítky let jsme to přehlíželi, teď je tomu konec. Von der Leyenová poslala Rusku jasný vzkaz
před 3 hodinami

Evropa se nesmí znovu nechat vydírat Ruskem, prohlásil Starmer. Volá po nové dohodě s EU
před 3 hodinami

Evropa čelí dilematu: Jak se může bránit Rusku bez USA?
před 4 hodinami

Je to trochu jinak, než předpokládali. Meteorologové upřesnili bouřkovou výstrahu
před 4 hodinami

Vatikán kvůli masivnímu zájmu mění pravidla za chodu. S papežem se loučí desetitisíce lidí
před 5 hodinami

Putinova tajná zbraň: Jak v hybridní válce proti Ukrajině využívá šachy?
před 6 hodinami

Zapomeňme na Západ vs. Rusko. Globální válku může odstartovat Indie s Pákistánem
před 6 hodinami

Zelenskyj usadil Trumpa. Vysvětlil mu, o co Ukrajině a Rusku skutečně jde
před 7 hodinami

Políček Trumpovi: Québec se chtěl odtrhnout, kvůli Trumpovi raději zůstane součást Kanady
před 7 hodinami

Klíčovou stanici metra uzavřela voda. Cestující musí přestupovat jinde
před 8 hodinami

Musk v Trumpově vládě končí. Vrací se do značně poškozené Tesly
před 9 hodinami

Zelenskyj po brutálním nočním útoku Ruska ukončil návštěvu Jižní Afriky
před 9 hodinami

Jak bezpečné vakcíny vlastně jsou? Odpověď měla přinést obří studie, Trump ji těsně před dokončením zastavil
před 10 hodinami

Trump usiluje aspoň o nějaké vítězství, říká Kraus. Rusové si díky tomu mohou sednout a čekat
před 10 hodinami

Do Vatikánu se sjíždí desítky tisíc lidí z celého světa. Na rozloučení s papežem čekají hodiny
před 11 hodinami

Osamělý boj papeže Františka s extrémním počasím: Nebál se o planetu, ale o přežití lidstva
před 11 hodinami
Trump obvinil Zelenského z prodlužování války: Zabíjení pokračuje kvůli němu
Prezident Spojených států Donald Trump znovu rozvířil debatu o ukrajinsko-ruském konfliktu, když ostře kritizoval prezidenta Volodymyra Zelenského. Podle Trumpa právě ukrajinský lídr svým postojem znemožňuje dosažení mírové dohody a prodlužuje tak krvavý konflikt, který podle jeho slov "zabíjí týdně tisíce vojáků na obou stranách".
Zdroj: Libor Novák