Majitelé naftových vozů splňujících starší ekologické normy z německých měst, ve kterých je vzduch zvláště znečištěný, by měli mít možnost si vybrat, zda využijí pobídek formou odkupu starého auta na protiúčet při nákupu nového, nebo si nechají modernizovat hardware. Dohodly se na tom strany vládní koalice. Samotné automobilky ve svých vyjádřeních dávají přednost výměně aut před úpravou motoru, která by pro ně mohla být nákladná. Organizace Greenpeace vládní dohodu kritizuje.
Němečtí výrobci aut slíbili, že nabídka odkupu na protiúčet začne platit okamžitě, řekl na tiskové konferenci ministr dopravy Andreas Scheuer. V případě úpravy hardwaru je podle něj stále potřeba domluvit finanční podmínky, tedy kdo bude výměnu platit, a také technickou stránku věci. Vláda totiž chce, aby veškeré náklady na úpravu motorů hradili výrobci, někteří to však odmítají. Scheuer dodal, že nyní byla dosažena politická dohoda a o podrobnostech zavedení této dohody se stále jedná.
Program výměny starých aut za nové formou slev nebo odkupem starých aut na protiúčet se má týkat vozů, které splňují starší ekologickou normu Euro 4 a Euro 5. V současnosti musí auta splňovat standard Euro 6, který platí od roku 2014. Nová osobní auta splňující Euro 5 se nesmějí v EU prodávat od 1. ledna 2015. To znamená, že dohoda se týká naftových vozů prodaných nejpozději v roce 2014.
Okamžité zavedení pobídek by mělo zajistit, že řidiči se starými vozy je budou moci vyměnit za nové ještě před zavedením zákazů jízdy starých naftových vozů v některých městech. Vláda očekává, že stejnou nabídku učiní svým zákazníkům nejen německé, ale také zahraniční automobilky.
U vozů splňujících standard Euro 5 si budou moci majitelé nechat nainstalovat další technologii čištění výfukových plynů. Pokud majitelé dají přednost tomuto dodatečnému hardwarovému vybavení a bude takový systém k dispozici a vhodný vláda očekává, že náklady na sebe vezmou automobilky.
Scheuer zdůraznil, že v zákoně je jasné ustanovení, že každý výrobce musí převzít zodpovědnost za konstrukční díly, v tomto případě za technologii výfukových plynů. Některé automobilky však úpravu odmítají, protože podle nich není z ekonomického hlediska praktická a ani technologie není dostatečně vyvinutá a dávají přednost výměně aut.
Ekologická organizace Greenpeace uvedla, že německá vláda nedokázala poskytnout řešení dieselové krize, a obvinila automobilky, že zneužívají situace. "Automobilky se snaží obrátit podvody s emisemi ve zlatý důl prodeje nových aut - tato strategie bude nadále poškozovat klima a plýtvat zdroji," uvedla v prohlášení.
Podle údajů německého úřadu pro dopravu KBA jezdí na německých silnicích v současnosti 46,5 milionu vozů. Z toho je 3,1 milionu naftových vozů splňujících standard Euro 4 a 5,7 milionu s Euro 5.
Němečtí politici se tématu starých dieselových aut věnují, protože hrozí zákazy jízdy těchto vozů v některých městech. Německé soudy umožnily zakázat městům jízdy starých aut v rámci boje s vysokými úrovněmi oxidu dusíku v ovzduší. Částečný zákaz již platí v Hamburku a od února vstoupí zákaz v platnost také ve Frankfurtu nad Mohanem.
Související
Británie urychlí zákaz prodeje klasických aut. Je čas pro zelené oživení, míní Johnson
Británie zakáže prodej aut na benzin a naftu od roku 2030, píše list Financial Times
zákaz dieselů , Německo , auto , automobilový průmysl , Greenpeace , Ekologie
Aktuálně se děje
před 10 minutami
Harrisová i Trump zakončili předvolební kampaň po boku celebrit. Hlasovalo už 81 milionů lidí
před 38 minutami
Volby v USA startují. Harrisová může být první prezidentkou
před 2 hodinami
Výhled počasí do konce listopadu: Meteorologové řekli, zda hrozí výrazné změny
včera
Princ Harry je černá ovce, říká Trumpův syn. Zavzpomínal i na Alžbětu II.
včera
RECENZE: Dcera národa reviduje národní obrození mladistvou perspektivou. Daří se to?
včera
Úřad práce ruší desítky poboček. Zaměstnanci ale ohroženi nejsou
včera
Můžeme brát Trumpa vážně? Kontrast s Harrisovou je nebývale silný, analyzuje expert Smith volby v USA
včera
Vražda na Klatovsku je objasněna. Podezřelou je důchodkyně
včera
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
včera
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
včera
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
včera
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
včera
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
včera
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
včera
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
včera
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
včera
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
včera
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
včera
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
včera
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
Úřadující prezidentka Moldavska Maia Sanduová vyhrála druhé kolo prezidentských voleb s podporou 54 % voličů, čímž porazila proruského kandidáta a bývalého generálního prokurátora Alexandra Stoianogla. Sanduová, známá svou proevropskou orientací, oslovila vděčné občany a prohlásila, že Moldavsko „zvítězilo v bitvě za demokracii“. Uvedl to server BBC.
Zdroj: Libor Novák