Německé automobilky, kterým kvůli koronaviru prudce klesl odbyt, se stále hlasitěji dožadují státní podpory na nákup nových aut. Požadavky klíčového sektoru německé ekonomiky, jehož pověst značně poznamenal skandál s manipulováním emisí, sice nacházejí pochopení u řady německých politiků, mají ale i mnoho odpůrců. O možných cestách z krize způsobené pandemií dnes se zástupci automobilek jednala kancléřka Angela Merkelová.
Merkelová před jednáním ujišťovala, že výsledkem videokonference, které se účastnili i ministři financí, hospodářství nebo dopravy, určitě nebude schválení státních podpor. To se také naplnilo. Rozhodnout se o nich má až na přelomu května a června.
O podporu, které se německému automobilovému sektoru dostalo v podobě takzvaného šrotovného už po finanční krizi v letech 2008 a 2009, si koncem dubna řekl mimo jiné šéf Volkswagenu Herbert Diess.
"Nutně potřebujeme program konjunktury pro automobilový průmysl," uvedl v rozhovoru s televizí ARD. Německo je podle něj automobilová země a automobil je "pravděpodobně tou nejlepší možností, jak oživit místní hospodářství". O zotavení ekonomiky mluví také šéf skupiny Daimler Ola Källenius.
Konkrétně by si sdružení automobilového průmyslu VDA představovalo finanční prémii pro lidi, kteří si koupí nový vůz, a to nejen elektrický nebo hybridní, ale i benzinový či dieselový. I moderní spalovací motory totiž podle VDA výrazně přispívají k ochraně životního prostředí a klimatu.
Byly to přitom právě dieselové motory, které velkou část německého automobilového průmyslu dostaly do potíží, když se ukázalo, že u nich výrobci manipulovali s měřením emisí. Automobily tak v provozu produkují výrazně více škodlivých emisí než při měření v laboratorních podmínkách. Jen koncern Volkswagen stál skandál několik desítek miliard eur.
Právě kvůli němu dnes i řada politiků, kteří jsou další podpoře automobilek nakloněni, zdůrazňuje, že podpora musí vypadat jinak než naposledy. "Především ekologické otázky musejí hrát mnohem větší roli," konstatoval ministerský předseda Dolního Saska Stephan Weil, v jehož spolkové zemi sídlí Volkswagen.
Také kancléřka Merkelová koncem dubna zdůraznila, že při obnově ekonomiky zasažené koronavirem je nutné investovat do ekologických technologií budoucnosti. Ministr hospodářství Peter Altmaier pak mluví o tom, že je potřeba inovativních řešení, jejichž výsledkem bude menší množství emisí oxidu uhličitého (CO2). V jejich snižování zatím automobilový sektor na rozdíl od ostatních neučinil ve srovnání s rokem 1990 prakticky žádný pokrok.
Také proto se na možnou podporu z kapes daňových poplatníků velmi kriticky dívají organizace na ochranu klimatu. Expert Greenpeace na dopravu Benjamin Gehrs má za to, že když vláda bude podporovat staré způsoby pohonu, tak zamění plyn za brzdu, pokud jde o ochranu klimatu. "Prémie pro elektrická auta už existují. Podporovat vozy se spalovacím motorem není z hlediska ochrany klimatu vůbec prioritou," míní.
Kritičtí jsou ale i někteří odborníci a politici vládní sociální demokracie. Ekonomická poradkyně německé vlády Monika Schnitzeová snahu německých automobilek označila za čirý lobbismus. Zdejší automobilky podle ní zaspaly důležité trendy, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon, a pandemie způsobená koronavirem by se pro ně neměla stát důvodem, proč na další léta ustrnout v zastaralém obchodním modelu.
Části poslanců koaliční sociální demokracie zase vedle možných ekologických dopadů vadí i to, že by podporu měla dostávat branže, která se zatím nechce vzdát vyplácení dividend svým akcionářům. Dá se tak očekávat, že se jednání ještě nějakou dobu potáhnou.
Související

Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla

Krize evropského automobilového průmyslu. V Německu se budou zavírat továrny
automobilový průmysl , Německo , Angela Merkelová , volkswagen , Ekonomika , Herbert Diess (VW) , Daimler , Peter Altmaier (CDU)
Aktuálně se děje
před 7 minutami

Neřeší hodnoty, ale zájmy. Diplomat vysvětlil, proč je Trumpova vláda tak chaotická
před 56 minutami

Ikonická pasáž Lowther se chlubí novou unikátní nástěnnou malbou
před 1 hodinou

Počasí v Indii zabíjelo: Přes Dillí se prohnala masivní bouře, šest mrtvých
před 1 hodinou

Trump zvyšuje tlak: EU pohrozil 50% clem, trhy se okamžitě propadly
před 1 hodinou

Budou jednání úspěšná? Přicházejí zprávy o pravděpodobnosti dohody USA a Íránu
před 1 hodinou

Netanjahu zase šije do Starmera a spojenců: Chtějí, aby Hamás zůstal u moci
před 2 hodinami

Trump po poslední debatě s Putinem v rolí mírotvůrce na Ukrajině skončil
před 2 hodinami

Boj o migraci v Německu pokračuje. Merkelová se tvrdě opřela do Merze, spor trvá dekády
před 3 hodinami

Dálnici D10 uzavřela tragická nehoda. Havarovalo devět vozidel
před 3 hodinami

America first selhává. Trumpovu válku vyhraje Čína i celá Evropa
před 3 hodinami

Nové informace k případu smrti chlapce v Táboře. Dítě si mělo hrát se zbraní
před 4 hodinami

Trump převrací Ameriku naruby. Milion lidí přijde o práci, účty za energie porostou, počasí bude ještě extrémnější
před 4 hodinami

Netanjahu kope kolem sebe. Ostře útočí na Evropu, státníky viní ze spolupráce s Hamásem
před 5 hodinami

Co čeká trh s energiemi? Zeptali jsme se dodavatelů, jak se budou měnit ceny elektřiny
před 5 hodinami

Ukrajina důrazně varuje EU: Dodržte slovo. Vaše kroky pro nás budou devastační
před 6 hodinami

Válka sahá daleko za hranice Ukrajiny. Evropa není bezmocná, jen s Ruskem neumí pracovat, tvrdí expert
před 7 hodinami

Akademický svět zasáhla panika. Trump zakázal Harvardově univerzitě přijímat zahraniční studenty
před 8 hodinami

Počasí v příštím týdnu bude stabilní, vyplývá z předpovědi
Aktualizováno včera

Česko - Švédsko 2:5. Rozhodla první třetina, zlatá obhajoba nevyjde
včera
Pád cen pohonných hmot se zastavil. Teď zdraží, ekonom ale očekává další obrat
Ceny pohonných hmot zůstaly poslední týden na svém. Benzin i nafta zlevnily o jediný haléř. Trend výrazného zlevňování, které trvalo od konce ledna, je minulostí. Podle ekonoma Lukáše Kovandy se řidiči musí v dalších dnech připravit na nepatrné zdražení.
Zdroj: Jan Hrabě