Německé automobilky, kterým kvůli koronaviru prudce klesl odbyt, se stále hlasitěji dožadují státní podpory na nákup nových aut. Požadavky klíčového sektoru německé ekonomiky, jehož pověst značně poznamenal skandál s manipulováním emisí, sice nacházejí pochopení u řady německých politiků, mají ale i mnoho odpůrců. O možných cestách z krize způsobené pandemií dnes se zástupci automobilek jednala kancléřka Angela Merkelová.
Merkelová před jednáním ujišťovala, že výsledkem videokonference, které se účastnili i ministři financí, hospodářství nebo dopravy, určitě nebude schválení státních podpor. To se také naplnilo. Rozhodnout se o nich má až na přelomu května a června.
O podporu, které se německému automobilovému sektoru dostalo v podobě takzvaného šrotovného už po finanční krizi v letech 2008 a 2009, si koncem dubna řekl mimo jiné šéf Volkswagenu Herbert Diess.
"Nutně potřebujeme program konjunktury pro automobilový průmysl," uvedl v rozhovoru s televizí ARD. Německo je podle něj automobilová země a automobil je "pravděpodobně tou nejlepší možností, jak oživit místní hospodářství". O zotavení ekonomiky mluví také šéf skupiny Daimler Ola Källenius.
Konkrétně by si sdružení automobilového průmyslu VDA představovalo finanční prémii pro lidi, kteří si koupí nový vůz, a to nejen elektrický nebo hybridní, ale i benzinový či dieselový. I moderní spalovací motory totiž podle VDA výrazně přispívají k ochraně životního prostředí a klimatu.
Byly to přitom právě dieselové motory, které velkou část německého automobilového průmyslu dostaly do potíží, když se ukázalo, že u nich výrobci manipulovali s měřením emisí. Automobily tak v provozu produkují výrazně více škodlivých emisí než při měření v laboratorních podmínkách. Jen koncern Volkswagen stál skandál několik desítek miliard eur.
Právě kvůli němu dnes i řada politiků, kteří jsou další podpoře automobilek nakloněni, zdůrazňuje, že podpora musí vypadat jinak než naposledy. "Především ekologické otázky musejí hrát mnohem větší roli," konstatoval ministerský předseda Dolního Saska Stephan Weil, v jehož spolkové zemi sídlí Volkswagen.
Také kancléřka Merkelová koncem dubna zdůraznila, že při obnově ekonomiky zasažené koronavirem je nutné investovat do ekologických technologií budoucnosti. Ministr hospodářství Peter Altmaier pak mluví o tom, že je potřeba inovativních řešení, jejichž výsledkem bude menší množství emisí oxidu uhličitého (CO2). V jejich snižování zatím automobilový sektor na rozdíl od ostatních neučinil ve srovnání s rokem 1990 prakticky žádný pokrok.
Také proto se na možnou podporu z kapes daňových poplatníků velmi kriticky dívají organizace na ochranu klimatu. Expert Greenpeace na dopravu Benjamin Gehrs má za to, že když vláda bude podporovat staré způsoby pohonu, tak zamění plyn za brzdu, pokud jde o ochranu klimatu. "Prémie pro elektrická auta už existují. Podporovat vozy se spalovacím motorem není z hlediska ochrany klimatu vůbec prioritou," míní.
Kritičtí jsou ale i někteří odborníci a politici vládní sociální demokracie. Ekonomická poradkyně německé vlády Monika Schnitzeová snahu německých automobilek označila za čirý lobbismus. Zdejší automobilky podle ní zaspaly důležité trendy, jako je elektromobilita nebo vodíkový pohon, a pandemie způsobená koronavirem by se pro ně neměla stát důvodem, proč na další léta ustrnout v zastaralém obchodním modelu.
Části poslanců koaliční sociální demokracie zase vedle možných ekologických dopadů vadí i to, že by podporu měla dostávat branže, která se zatím nechce vzdát vyplácení dividend svým akcionářům. Dá se tak očekávat, že se jednání ještě nějakou dobu potáhnou.
24. října 2025 17:24
Jak si vede Evropa? Dolů ji táhne jediný stát, překvapivě jeden z těch největších
Související
Ferdinand Porsche se narodil před 150 lety. Život automobilové legendy má temnou stránku
Trump hodlá ulevit automobilkám. Nebudou muset platit některá cla
automobilový průmysl , Německo , Angela Merkelová , volkswagen , Ekonomika , Herbert Diess (VW) , Daimler , Peter Altmaier (CDU)
Aktuálně se děje
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
včera
Írán zatkl držitelku Nobelovy ceny za mír Narges Mohammadiovou
včera
OBRAZEM: Došlo i na úsměvy. Nejbližší a přátelé se rozloučili s Patrikem Hezuckým
včera
Ukrajinské síly znovu dobyly osady v Charkovské oblasti
včera
"Zákaz spalovacích motorů v roce 2035 je smeten ze stolu." EU příští týden kontroverzní nařízení zmírní
včera
Česko se rozloučilo s moderátorem Hezuckým. Bouček dojemně promluvil
včera
Ukrajina by podle mírového plánu měla vstoupit do EU v roce 2027
Aktualizováno včera
Lidé se rozloučili s Theodorem Pištěkem. Na obřad dohlížela Hradní stráž
včera
Německo: Rusko stojí za kybernetickým útokem proti kontrole letového provozu, snažilo se i ovlivnit volby
včera
Po Ruttem přichází další důrazné varování: Válka klepe na dveře Evropy
včera
Zásadní změny od nového roku: Konec tělesných trestů i střídavé péče
včera
Politika SPD a Motoristů vyhovuje oligarchům, Babiš se v EU může chovat jako Meloniová, říká politoložka
včera
USA mají nový návrh týkající se Donbasu, oznámil Zelenskyj. Kyjev už jej nemusí předat Rusku
včera
Krajní pravice sílí po celé Evropě. Problémy má Starmer, Merz i Macron
včera
Británie čelí masivní vlně super chřipky. Nic horšího jsme od pandemie nezažili, tvrdí NHS
včera
Ukrajina oplácí agresorům stejnou mincí. Stupňuje útoky proti Rusku, míří na energetickou infrastrukturu
včera
Eurovizí zmítá největší skandál v historii. Vítěz loňského ročníku kvůli Izraeli vrací trofej
Vítěz loňského ročníku Eurovize, švýcarský zpěvák Nemo, oznámil, že vrací svou trofej. Tento krok podnikl na protest proti přetrvávající účasti Izraele v této mezinárodní hudební soutěži. Šestadvacetiletý umělec, který je nebinární osobou, uvedl, že vnímá jasný rozpor mezi izraelskou účastí a ideály "jednoty, inkluze a důstojnosti", které se soutěž snaží zastávat.
Zdroj: Libor Novák