Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, Volkswagen musí změnit plány

Více než rok od svého vypuknutí si koronavirus stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Když nový typ koronaviru téměř smazal poptávku po autech, nyní brzdí dodávky čipů, tedy jedné z důležitých součástek. Automobilky mají potíže je získat, protože výrobci svoji kapacitu více soustředí na rostoucí poptávku od producentů spotřební elektroniky, jako je Apple. Upozornila na to agentura Bloomberg.

Hrozba nedostatku zatím stále přetrvává. Omezení vycházení a cestování přimělo zákazníky uzavřené doma koupit si nový telefon, herní konzoli, chytrou televizi či laptop, aby mohli být na internetu. Výrobci aut od Toyoty po Volkswagen tak mají pro výrobce čipů menší význam a hrozí, že automobilky nebudou mít dost vozů k uspokojení začínajícího oživení poptávky, informuje Bloomberg.

Výrobci čipů upřednostňují výrobce spotřební elektroniky, protože jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek - jen v případě chytrých telefonů se ročně prodá více než jedna miliarda přístrojů, zatímco aut méně než 100 milionů. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou ochotny zvyšovat ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

"Společnosti vyrábějící spotřební elektroniku jsou připraveny zaplatit za čipy více, aby si zajistily, že se jejich přístroje dostanou na trh včas," uvedl analytik společnosti GF Securities Jeff Pu. "Automobilky k tomu mají menší sklon."

Nejnovější auta potřebují stále více čipů, stejné to však je také u nejnovější spotřební elektroniky. Chytré telefony pro sítě páté generace (5G) potřebují o 40 procent více polovodičů než starší verze pro 4G. Výrobce polovodičů Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) minulý týden uvedl, že jeho tržby za čtvrté čtvrtletí byly rekordní a nové přístroje iPhone 5G zabírají velkou část jeho kapacity.

Nedostatek čipů pro auta způsobily i příliš konzervativní odhady poptávky z počátku loňského roku, kdy automobilky s nástupem pandemie zavřely továrny. Po jejich opětovném otevření se zotavil prodej aut mnohem více, než se čekalo, díky vládní podpoře a snaze lidí dojíždějících za prací vyhnout se cestování veřejnou dopravou.

Současně výrobci jako TSMC, United Microelectronics či Globalfoundries neexpandovali dost rychle, aby byli schopni uspokojit růst poptávky po přístrojích způsobený pandemií. To zkomplikovalo dodávky čipů nejen pro automobily, ale také pro konzole Xbox a PlayStation či pro některé iPhony.

Situaci zhoršilo také prosincové rozhodnutí vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa umístit čínskou firmu Semiconductor Manufacturing International na černou listinu. To přimělo zákazníky firmy hledat alternativní dodavatele a dál omezilo globální dodávky čipů. Někteří odběratelé čipů si také vytvářejí zásoby, aby se chránili před případným nedostatkem nebo výpadkem v budoucnosti.

Současně není snadné zvýšit dodávky. Výstavba továren trvá výrobcům roky a stojí miliardy dolarů. Firmy tak mají tendenci být při plánování konzervativní kvůli rizikům a možným obrovským ztrátám.

Problémy s čipy nedaly některých výrobcům aut jinou možnost než snížit výrobu. Týká se to automobilek Honda, Nissan či Toyota a Volkswagen minulý měsíc uvedl, že bude muset změnit výrobní plány.

Situace pro automobilky je o to obtížnější, že čipy jsou důležité pro nejnovější funkce, jako jsou jízdní asistenti, velký displej či konektivita. Podle zprávy firem China EV 100 a Roland Berger by se komponenty, které potřebují polovodiče, měly do roku 2030 podílet na celkových nákladech na výrobu auta více než 50 procenty. V současnosti je to 35 procent.

"Čipy jsou pro připravované softwarově definované vozy stále důležitější," upozornil analytik společnosti Haiton International Securities Shi Ji. "Jsou nezbytné pro všechna auta, nejen elektrická."

Související

Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?
Stavebnictví, ilustrační foto.

Stavebnictví dál klesá. Průmyslu pomohla auta, obchod je v přebytku

Stavební výroba v Česku v květnu pokračovala čtvrtý měsíc v poklesu, meziročně se snížila o 2,7 procenta. Naopak průmyslová výroba vzrostla o 1,4 procenta, táhla ji zejména produkce motorových vozidel. Zvýšení exportu aut společně se snížením schodku obchodu s ropou a plynem pomohlo bilanci zahraničního obchodu, která v květnu skončila v přebytku 11,8 miliardy korun, v kladných hodnotách je od počátku roku. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Více souvisejících

automobilový průmysl Ekonomika auto Toyota volkswagen

Aktuálně se děje

včera

Medvěd, ilustrační fotografie.

Fico chce ulehčit odstřel medvědů, kteří se přiblíží k lidem

Slovensko po odstřelu medvěda, který v březnu napadl několik lidí v Liptovském Mikuláši, plánuje další kroky ohledně této problematiky. Ficova vláda na středečním zasedání schválila návrh ústavního zákona, který má řešit zvýšený výskyt medvědů v blízkosti lidských obydlí. 

včera

Bohumil Hrabal. Foto: Hana Haplová

Legendární spisovatel Bohumil Hrabal se narodil před 110 lety

Kdo by neznal krásnou Maryšku a ukřičeného Pepina z Postřižin nebo díla jako Ostře sledované vlaky, Slavnosti sněženek či Obsluhoval jsem anglického krále. Filmovou podobu jim dal režisér Jiří Menzel, autorem knižních předloh je Bohumil Hrabal, od jehož narození uplynulo přesně 110 let. Ten pro psaní povídek a novel čerpal inspiraci ve svém vlastním životě.

včera

včera

včera

včera

FK Dukla Praha

Rada se na lavičce Dukly může objevovat ještě minimálně tři týdny. Osmiměsíční trest je nepravomocný

Hojně diskutovaný rekordní trest za rasismus pro trenéra fotbalové pražské Dukly není definitivní, protože odvolací komise Fotbalové asociace ČR (FAČR) si vyžádala od disciplinární komise písemné odůvodnění toho, proč právě k tomuto trestu přistoupila. Protože se o Radově případu bude jednat až za tři týdny, do té doby se bude moct Petr Rada nadále objevovat na lavičce během druholigových zápasů.

včera

včera

Vladimir Putin

Putin konečně řekl pravdu. Rusko by proti NATO nemělo velkou šanci

Souhlasit se slovy ruského prezidenta Vladimira Putina se dá jen zřídka. Platí to především v posledních letech, kdy jeho vnitřní politika dramaticky prohlubuje autoritářství a stále více spoléhá na represivní nástroje, zatímco politika zahraniční přerostla v otevřenou vojenskou agresi vůči sousednímu státu a ignorování mezinárodních smluv, kterých je Moskva signatářem. Ve světle tradičního chvástání nad silou Ruska a jeho armády pak včerejší Putinův výrok, že Rusko je ve srovnání se Západem víceméně vojenským trpaslíkem, a proto válka s NATO nedává z jeho pohledu smysl, působí jako výjimečný záblesk smyslu pro realitu.

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Hokejisty Karlových Varů budou trénovat zlatí hoši z přelomu tisíciletí Patera a Moravec

Krátce po nedávném vyřazení Karlových Varů z předkola letošního extraligového play-off, v němž nestačily na České Budějovice, se potvrdila jména nových trenérů. Dosavadního kouče Energetiků Václava Eismanna, jenž působil na tamní lavičce od února, nahradí olympijský vítěz z Nagana Pavel Patera. Jeho asistentem pak bude další olympijský vítěz z roku 1998 a taktéž mistr světa z roku 2001 David Moravec. Dvouletou smlouvu s karlovarským klubovým vedením podepsal kromě nich i nový trenér brankářů Lukáš Mensator.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Miloš Zeman chce na Slovensko, ale zůstává v Motole. Zdravotní stav se zlepšuje

Dva týdny už je exprezident Miloš Zeman hospitalizovaný v pražské Fakultní nemocnici Motol. Podle lékařů se jeho zdravotní stav nadále zlepšuje, na odhad termínu propuštění je však brzy. Zeman přitom údajně koketuje s myšlenkou, že by se vydal na Slovensko a před druhým kolem tamní prezidentské volby podpořil Petera Pellegriniho. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy