Výrobu aut po celém světě komplikuje nedostatek čipů, Volkswagen musí změnit plány

Více než rok od svého vypuknutí si koronavirus stále hledá způsoby, jak zasáhnout výrobce aut. Když nový typ koronaviru téměř smazal poptávku po autech, nyní brzdí dodávky čipů, tedy jedné z důležitých součástek. Automobilky mají potíže je získat, protože výrobci svoji kapacitu více soustředí na rostoucí poptávku od producentů spotřební elektroniky, jako je Apple. Upozornila na to agentura Bloomberg.

Hrozba nedostatku zatím stále přetrvává. Omezení vycházení a cestování přimělo zákazníky uzavřené doma koupit si nový telefon, herní konzoli, chytrou televizi či laptop, aby mohli být na internetu. Výrobci aut od Toyoty po Volkswagen tak mají pro výrobce čipů menší význam a hrozí, že automobilky nebudou mít dost vozů k uspokojení začínajícího oživení poptávky, informuje Bloomberg.

Výrobci čipů upřednostňují výrobce spotřební elektroniky, protože jejich objednávky jsou větší než objednávky od automobilek - jen v případě chytrých telefonů se ročně prodá více než jedna miliarda přístrojů, zatímco aut méně než 100 milionů. Výroba aut je také podnikáním s nižší marží, takže automobilky nejsou ochotny zvyšovat ceny čipů, protože by to mohlo negativně ovlivnit jejich ziskovost.

"Společnosti vyrábějící spotřební elektroniku jsou připraveny zaplatit za čipy více, aby si zajistily, že se jejich přístroje dostanou na trh včas," uvedl analytik společnosti GF Securities Jeff Pu. "Automobilky k tomu mají menší sklon."

Nejnovější auta potřebují stále více čipů, stejné to však je také u nejnovější spotřební elektroniky. Chytré telefony pro sítě páté generace (5G) potřebují o 40 procent více polovodičů než starší verze pro 4G. Výrobce polovodičů Taiwan Semiconductor Manufacturing (TSMC) minulý týden uvedl, že jeho tržby za čtvrté čtvrtletí byly rekordní a nové přístroje iPhone 5G zabírají velkou část jeho kapacity.

Nedostatek čipů pro auta způsobily i příliš konzervativní odhady poptávky z počátku loňského roku, kdy automobilky s nástupem pandemie zavřely továrny. Po jejich opětovném otevření se zotavil prodej aut mnohem více, než se čekalo, díky vládní podpoře a snaze lidí dojíždějících za prací vyhnout se cestování veřejnou dopravou.

Současně výrobci jako TSMC, United Microelectronics či Globalfoundries neexpandovali dost rychle, aby byli schopni uspokojit růst poptávky po přístrojích způsobený pandemií. To zkomplikovalo dodávky čipů nejen pro automobily, ale také pro konzole Xbox a PlayStation či pro některé iPhony.

Situaci zhoršilo také prosincové rozhodnutí vlády amerického prezidenta Donalda Trumpa umístit čínskou firmu Semiconductor Manufacturing International na černou listinu. To přimělo zákazníky firmy hledat alternativní dodavatele a dál omezilo globální dodávky čipů. Někteří odběratelé čipů si také vytvářejí zásoby, aby se chránili před případným nedostatkem nebo výpadkem v budoucnosti.

Současně není snadné zvýšit dodávky. Výstavba továren trvá výrobcům roky a stojí miliardy dolarů. Firmy tak mají tendenci být při plánování konzervativní kvůli rizikům a možným obrovským ztrátám.

Problémy s čipy nedaly některých výrobcům aut jinou možnost než snížit výrobu. Týká se to automobilek Honda, Nissan či Toyota a Volkswagen minulý měsíc uvedl, že bude muset změnit výrobní plány.

Situace pro automobilky je o to obtížnější, že čipy jsou důležité pro nejnovější funkce, jako jsou jízdní asistenti, velký displej či konektivita. Podle zprávy firem China EV 100 a Roland Berger by se komponenty, které potřebují polovodiče, měly do roku 2030 podílet na celkových nákladech na výrobu auta více než 50 procenty. V současnosti je to 35 procent.

"Čipy jsou pro připravované softwarově definované vozy stále důležitější," upozornil analytik společnosti Haiton International Securities Shi Ji. "Jsou nezbytné pro všechna auta, nejen elektrická."

Související

Ilustrační fotografie. Komentář

Spory o emisní normy a Česko proti Euro 7. Jaká auta budeme řídit?

To, že náš život ovlivňují často maličkosti, není jistě třeba připomínat. Právě probíhající vášnivé diskuse o nových emisních normách Evropské unie jsou toho dobrým příkladem. Škoda jen, že kvůli maličkostem nám mezi prsty zbytečně protékají ty „velké“ a „důležité“ skutečnosti. Připomíná to totiž jeden velmi známý „kus“: Mnoho povyku (možná) pro nic. Hodně důležitá otázka, která může člověka napadnout je, zda je skutečně nějaké to množství určitých látek z výfukových plynů motorů ve všech možných souvislostech důležitější než (nadneseně) čistší a zdravější ovzduší na planetě Zemi?
Stavebnictví, ilustrační foto.

Stavebnictví dál klesá. Průmyslu pomohla auta, obchod je v přebytku

Stavební výroba v Česku v květnu pokračovala čtvrtý měsíc v poklesu, meziročně se snížila o 2,7 procenta. Naopak průmyslová výroba vzrostla o 1,4 procenta, táhla ji zejména produkce motorových vozidel. Zvýšení exportu aut společně se snížením schodku obchodu s ropou a plynem pomohlo bilanci zahraničního obchodu, která v květnu skončila v přebytku 11,8 miliardy korun, v kladných hodnotách je od počátku roku. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

Více souvisejících

automobilový průmysl Ekonomika auto Toyota volkswagen

Aktuálně se děje

před 36 minutami

před 38 minutami

Senioři, ilustrační foto

Jak žijí čeští důchodci? Využívají moderní technologie, roste počet pracujících

České seniory lze stále více považovat za aktivní členy společnosti, kteří se zapojují do různých činností. Tendence ukazují na nárůst pracujících seniorů, skupiny těch, kteří uzavírají manželství, a těch, kteří využívají moderní technologie, jako jsou chytré telefony. Uvedla to analýza s názvem "Senioři v ČR v datech 2023," kterou zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 2 hodinami

Ilustrační fotografie

Prognózy Wall Street pro akciový trh v roce 2024

„Wall Street se neshodne na vývoji akciových trhů v dalším roce, ovšem převažují optimistické hlasy, které vyhlížejí dosažení nových historických maxim,“ říká analytik BHS Timur Barotov.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 6 hodinami

Terapeut Honza Vojtko v Hovorech s PN. Prohlédněte si galerii

Hovory s PN a terapeut Honza Vojtko: Vztahy jsou fuška…

Párový terapeut Honza Vojtko byl dalším hostem talkshow Hovory s Petrem Nutilem v Nymburce. A bylo to fajn. Povídali jsme si nejen o bludných kruzích, vztazích s výhodami a lásce na celý život, ale i nedorozumění v komunikaci mezi partnery. Za mediální partnerství bych chtěl poděkovat knihovně Nymburk a serveru EuroZprávy.cz.

před 6 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Rusové přišli ve válce na Ukrajině o dalšího generála

Ruská armáda potvrdila smrt dalšího vysoce postaveného velitele ve válce na Ukrajině, kterou Rusko vede proti sousední zemi již od konce loňského února. Moskva nezveřejnila žádné bližší podrobnosti k tomu, jak dotyčný přišel o život. 

Aktualizováno včera

Němci prodlužují hraniční kontroly. Týká se to i Česka

Německo prodlouží kontroly na hranicích s Českou republikou, Polskem a Švýcarskem kvůli migraci a boji s pašeráky až do 15. prosince, oznámilo německé ministerstvo vnitra. Berlín bude o prodloužení opatření informovat Evropskou komisi. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy