BERLINALE: Portrét myslitele Leibnize svými filosofujícími údery otupuje interpretaci

Recenze filmu Leibniz – Chronicle of a Lost Painting z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Německý životopisný snímek si dal za úkol zachytit geniální osobnost polyhistora Gottfrieda Wilhelma Leibnize. I když volí pro žánr relativně neokoukanou optiku, velmi záhy začne iritovat svou nabubřelostí.

Film Leibniz – Chronicle of a Lost Painting byl uveden ve speciální sekci berlínského festivalu. Zařazením potvrzuje oblibu historických dramat, zprostředkovávajících příběhy velkých osobností. Pruská královna Žofie Šarlota Hannoverská na přelomu let 1704 a 1705 během panování teskní po domově. V teatrálně stylizované úvodní sekvenci směrem k publiku verbalizuje obsah dopisu adresovaného domů. Chybí ji nejen rodinný krb, ale především inspirativní osobnost mentora Leibnize. Má jediné přání –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ aby pro ni byl její nepolapitelný vzor malířsky zvěčněn.

Zadání se zprvu chopí jeden z nejvytěžovanějších malířů, jehož renomé se na královských dvorech rozpíná po celé Evropě. Excentrický umělec s etablovanou dílnou přichystá studio, paletu vydláždí barvami a ujasní si se vznešenou rodinou koncept. Pro něj rutinní práce by měla být rychle hotová. Háček však tkví v portrétovaném. Ten výsměšně reaguje na bizarní pokyny směrem k jeho póze a velmi záhy třaskavou konverzaci zlomí do debaty o zachycení reality, funkci umění a duchovnu.

Režisér Edgar Reitz, který je německou legendou a loni oslavil 92. druhé narozeniny, již v prvních tazích jasně načrtává Leibnizovu osobnost a její atributy. Racionalista se pouští do křížku s v jádru velmi povrchním umělcem. Toho zajímají pouze prémiové barvy a jejich líbivost, portrétované předem pasuje do schematické šablony. Ztělesňuje typického řemeslníka, jež nad hlubší podstatou umění nepřemýšlí. Po vyčerpání chabých argumentů palác zuřivě opouští. Nelehkého malířského zadání se chopí ambiciózní a novátorská Aaltje Van De Meer, jež se při studiích probojovala čistě maskulinním prostředím převlečená za muže.

Vůči malířství skeptickému Leibnizovi nabízí nový úhel pohledu, dynamika stejně funguje i opačným směrem. Právě na vyvíjejícím se vztahu dvou odlišných světů snímek staví. Komorní konverzační drama jen zřídka opouští potemnělý ateliér, kde malířka s Leibnizem vedou sáhodlouhé debaty o víře, podstatě bytí, tvorbě, strachu a lidské duši. Navzájem se inspirují, oba skrze svou prací neúnavně míří za zachycením dokonalosti a smyslu, jakkoli se jejich přemýšlení a náplň liší.

Estetika filmu se opírá o vycizelovanou práci se světlem, prostředí zaplňuje kontrasty. Tvůrci se co možná nejvíce snaží evokovat pocit barokní malby. Jednotlivé sekvence několikrát explicitně adresují, jak moc důležité světelné paprsky a perspektiva jsou. Inscenace a kompozice uhranou a perfektně vedou naší pozornost. V tomto ohledu jde z režie cítit jistota a zkušenost. O to větší škoda je, že jeho jádro je plytké a s narůstající stopáží i úmornější.

Konverzace dvou ústředních postav je natolik zahuštěná a didaktická, že nenechává prostor pro takřka žádnou diváckou interpretaci. Vyvozuje definitivní závěry. Tvůrci za každou cenu chtěli do prezentovaného mikrosvěta zakonzervovat veškeré myslitelské otázky a teze, jež jsou pro Leibnizovo dílo signifikantní. Snímek ale nikdy skutečně nedýchá. Zvolené prizma jej dusí. Buší do nás množství hlubokých rozhovorů, i přes jejich moudrost se však stále hlouběji propadá do plytké prázdnoty. Dominuje šněrující strojenost, která je v přímém rozporu s tím, co z hutných debat pochytáme.

Kromě postupně ve vlastní důležitosti zacyklené struktuře vytrhnou hereckou stylizací přepjaté pasáže. Herecké projevy jsou vedením nekonzistentní. Když na zámek přijíždí nemocná královna, tvůrci jako by nevěděli, co si s její postavou počít. Redukují ji na chřadnoucí rekvizitu v pozadí, její láskou a úctou přeplněný vztah s Leibnizem nevětví. Promítá se pouze v metaforicky okázalých gestech. Chemie této dvojice působí vynuceně a samoúčelně. Jakkoli je jejich platonická láska spouštěčem děje, v závěru pod tíhou fatálnosti neorganicky vyprchá.

Snímek úmyslně pracuje s patosem. Nikdy se mu nedaří najít tu správnou hranu. V mnoha chvílích tak působí směšně a podivně zatuchle. Snaha o poctivou akademičnost a staromilský přístup vychází jen z formální stránky. Čeření vážných pasáží těmi odlehčenými jsou znouzectností, tonalita vratkavě habruje. Emoce a přehršel filosofických motivů znějí do prázdna. Daří se alespoň chvilkově přiblížit étos portrétovaného, k němuž všechny postavy a především tvůrci zaujímají adorující postoj. K převratným obrysům, jimiž měl Leibnizův uhrančivý portrét disponovat, má film značně daleko.

Hodnocení: 45 %

Režie: Edgar Reitz

Scénář: Gert Heidenreich, Edgar Reitz

Hrají: Edgar Selge, Barbara Sukowa, Lars Eidinger, Aenne Schwarz, Michael Kranz, Antonia Bill, Christoph Bardo, Salome Kammer, Matija Chlupacek, Nicolaus Steenken

Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)

Související

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.
Dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru

Bydlení v hlavním městě se stalo luxusem, většina mladých nemá šanci dosáhnout na vlastní byt. Prahu si podmanila řada developerů, podnikatelé veřejný prostor zaplavili vizuálním smogem. Na festivalu Jeden svět uvedený a teď i do distribuce vstupující dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

Více souvisejících

recenze Leibniz – Chronicle of a Lost Painting (film) filmy Berlinále

Aktuálně se děje

před 23 minutami

před 59 minutami

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

včera

Ilustrační obrázek.

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu

Oficiálních návodů, jak přežít krizovou situaci, existuje pro české občany stále žalostně málo. Zatímco například Švédsko, Finsko nebo Rakousko už dlouhodobě vydávají srozumitelné příručky pro domácnosti, v Česku podobné materiály chybí nebo zůstávají málo dostupné veřejnosti. Právě proto pro vás redakce EuroZprávy.cz připravila podrobný a praktický manuál, jak se zachovat v krizových situacích – od přírodních katastrof po jadernou havárii.

včera

včera

včera

včera

Policie SR, ilustrační fotografie.

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného

Slovensko řeší případ podezřelého úmrtí krajského prokurátora v Banské Bystrici. Jessyho Hassana našli v sobotu večer zastřeleného, o jeho úmrtí informoval i generální prokurátor. Policie pracuje s verzí, že Hassan mohl spáchat sebevraždu.

včera

Záhadná nemoc v Rusku. Pacienti mají vysokou horečku a kašlou krev

Rusko se potýká s epidemií neznámého onemocnění. V několika regionech byl zaznamenán zatím neidentifikovaný virus, který se u pacientů projevuje přetrvávající horečkou a silným kašlem, při němž někteří lidé kašlou krev. Upozornil na to deník Helsinki Times

Zdroj: Lucie Podzimková

Další zprávy