Recenze filmu Leibniz – Chronicle of a Lost Painting z mezinárodního filmového festivalu Berlinale. Německý životopisný snímek si dal za úkol zachytit geniální osobnost polyhistora Gottfrieda Wilhelma Leibnize. I když volí pro žánr relativně neokoukanou optiku, velmi záhy začne iritovat svou nabubřelostí.
Film Leibniz – Chronicle of a Lost Painting byl uveden ve speciální sekci berlínského festivalu. Zařazením potvrzuje oblibu historických dramat, zprostředkovávajících příběhy velkých osobností. Pruská královna Žofie Šarlota Hannoverská na přelomu let 1704 a 1705 během panování teskní po domově. V teatrálně stylizované úvodní sekvenci směrem k publiku verbalizuje obsah dopisu adresovaného domů. Chybí ji nejen rodinný krb, ale především inspirativní osobnost mentora Leibnize. Má jediné přání – aby pro ni byl její nepolapitelný vzor malířsky zvěčněn.
Zadání se zprvu chopí jeden z nejvytěžovanějších malířů, jehož renomé se na královských dvorech rozpíná po celé Evropě. Excentrický umělec s etablovanou dílnou přichystá studio, paletu vydláždí barvami a ujasní si se vznešenou rodinou koncept. Pro něj rutinní práce by měla být rychle hotová. Háček však tkví v portrétovaném. Ten výsměšně reaguje na bizarní pokyny směrem k jeho póze a velmi záhy třaskavou konverzaci zlomí do debaty o zachycení reality, funkci umění a duchovnu.
Režisér Edgar Reitz, který je německou legendou a loni oslavil 92. druhé narozeniny, již v prvních tazích jasně načrtává Leibnizovu osobnost a její atributy. Racionalista se pouští do křížku s v jádru velmi povrchním umělcem. Toho zajímají pouze prémiové barvy a jejich líbivost, portrétované předem pasuje do schematické šablony. Ztělesňuje typického řemeslníka, jež nad hlubší podstatou umění nepřemýšlí. Po vyčerpání chabých argumentů palác zuřivě opouští. Nelehkého malířského zadání se chopí ambiciózní a novátorská Aaltje Van De Meer, jež se při studiích probojovala čistě maskulinním prostředím převlečená za muže.
Vůči malířství skeptickému Leibnizovi nabízí nový úhel pohledu, dynamika stejně funguje i opačným směrem. Právě na vyvíjejícím se vztahu dvou odlišných světů snímek staví. Komorní konverzační drama jen zřídka opouští potemnělý ateliér, kde malířka s Leibnizem vedou sáhodlouhé debaty o víře, podstatě bytí, tvorbě, strachu a lidské duši. Navzájem se inspirují, oba skrze svou prací neúnavně míří za zachycením dokonalosti a smyslu, jakkoli se jejich přemýšlení a náplň liší.
Estetika filmu se opírá o vycizelovanou práci se světlem, prostředí zaplňuje kontrasty. Tvůrci se co možná nejvíce snaží evokovat pocit barokní malby. Jednotlivé sekvence několikrát explicitně adresují, jak moc důležité světelné paprsky a perspektiva jsou. Inscenace a kompozice uhranou a perfektně vedou naší pozornost. V tomto ohledu jde z režie cítit jistota a zkušenost. O to větší škoda je, že jeho jádro je plytké a s narůstající stopáží i úmornější.
Konverzace dvou ústředních postav je natolik zahuštěná a didaktická, že nenechává prostor pro takřka žádnou diváckou interpretaci. Vyvozuje definitivní závěry. Tvůrci za každou cenu chtěli do prezentovaného mikrosvěta zakonzervovat veškeré myslitelské otázky a teze, jež jsou pro Leibnizovo dílo signifikantní. Snímek ale nikdy skutečně nedýchá. Zvolené prizma jej dusí. Buší do nás množství hlubokých rozhovorů, i přes jejich moudrost se však stále hlouběji propadá do plytké prázdnoty. Dominuje šněrující strojenost, která je v přímém rozporu s tím, co z hutných debat pochytáme.
Kromě postupně ve vlastní důležitosti zacyklené struktuře vytrhnou hereckou stylizací přepjaté pasáže. Herecké projevy jsou vedením nekonzistentní. Když na zámek přijíždí nemocná královna, tvůrci jako by nevěděli, co si s její postavou počít. Redukují ji na chřadnoucí rekvizitu v pozadí, její láskou a úctou přeplněný vztah s Leibnizem nevětví. Promítá se pouze v metaforicky okázalých gestech. Chemie této dvojice působí vynuceně a samoúčelně. Jakkoli je jejich platonická láska spouštěčem děje, v závěru pod tíhou fatálnosti neorganicky vyprchá.
Snímek úmyslně pracuje s patosem. Nikdy se mu nedaří najít tu správnou hranu. V mnoha chvílích tak působí směšně a podivně zatuchle. Snaha o poctivou akademičnost a staromilský přístup vychází jen z formální stránky. Čeření vážných pasáží těmi odlehčenými jsou znouzectností, tonalita vratkavě habruje. Emoce a přehršel filosofických motivů znějí do prázdna. Daří se alespoň chvilkově přiblížit étos portrétovaného, k němuž všechny postavy a především tvůrci zaujímají adorující postoj. K převratným obrysům, jimiž měl Leibnizův uhrančivý portrét disponovat, má film značně daleko.
Hodnocení: 45 %
Režie: Edgar Reitz
Scénář: Gert Heidenreich, Edgar Reitz
Hrají: Edgar Selge, Barbara Sukowa, Lars Eidinger, Aenne Schwarz, Michael Kranz, Antonia Bill, Christoph Bardo, Salome Kammer, Matija Chlupacek, Nicolaus Steenken
Světová premiéra: Mezinárodní filmový festival Berlinale (13. až 23. února 2025)
Související

RECENZE: Vraždění upírů v rytmu černošské hudby. Hříšníci jsou eruptivním kino zážitkem

RECENZE: Tuctová adaptace videohry Until Dawn. Recyklovaný horor děsí do prázdna
recenze , Leibniz – Chronicle of a Lost Painting (film) , filmy , Berlinále
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 40 minutami

OBRAZEM: Pokud Rusko ve uspěje, napřímo to pocítíme, řekl Pavel po jednání se Zelenským
před 3 hodinami

OBRAZEM: Volodymyr Zelenskyj a Olena Zelenská se na Pražském hradě sešli s Petrem Pavlem a Evou Pavlovou
před 4 hodinami

Zelenskyj s manželkou dorazili na Pražský hrad. Setkali se s prezidentem Pavlem
před 5 hodinami

Zelenskyj prozradil důvod příletu do Prahy. Zveřejnil svůj program
před 6 hodinami

Mimořádná zpráva Ukrajinský prezident Zelenskyj přistál v Praze
Aktualizováno před 7 hodinami

Pražský hrad se uzavírá. Do Prahy míří Zelenskyj
před 7 hodinami

Snad nebudeme na Ukrajině muset použít jaderné zbraně, prohlásil Putin
před 9 hodinami

Německo se hádá s Rubiem. Spor o AfD graduje
před 11 hodinami

NATO: Svět testuje první orbitální zbraně. Evropa potřebuje v přístupu k vesmírným technologiím zásadní obrat
před 12 hodinami

Sváteční počasí bude příští týden jiné. Jaro ukáže odlišnou tvář
před 18 hodinami

OBRAZEM: Plzeň oslavuje 80. výročí osvobození města
včera

Fiala začne s výjezdy do krajů. Pomáhat mu bude známá herečka
včera

Pár hodin po konci Hořavy mají Pardubice nové trenéry. Přichází Pešán s Mlejnkem
včera

Bouřkové počasí v Česku. Meteorologové zaznamenali downburst
včera

Pavel vezme belgického krále i mimo Prahu, potvrdil Hrad
Aktualizováno včera

Policie zasahovala v centru Prahy. Muž s nožem uzavřel Karlův most
včera

80 let od rozhodnutí, která nás poslala do dekád temna. Na vině nejsou jen Sověti
včera

Hasiči vyjížděli do Krkonoš. Hořelo v hotelu ve Špindlerově Mlýně
včera

Česko udělalo další strategický krok pro dostavbu Dukovan
včera
Zelenskyj varuje i Fica. V Moskvě nemusí být bezpečno, naznačil
Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj varoval účastníky páteční vojenské přehlídky v Moskvě. Kyjev podle jeho slov nedokáže zajistit jejich bezpečnost. Moskva reagovala slovy mluvčího ruského prezidenta Vladimira Putina. Dmitrij Peskov řekl, že přehlídka proběhne podle plánu.
Zdroj: Lucie Podzimková