Brutalista načrtává robustní fresku mužského ega a umělecké identity

Jeden z nejhlasitějších kandidátů na Oscara již okupuje česká kina. Epochální freska o deziluzi amerického snu i nesmrtelnosti architektury je v jádru ambivalentním rozkreslením mužského ega a problematické umělecké duše. 

Brutalista odpremiéroval na loňském festivalu v Benátkách, odkud si za něj cenu odnesl režisér Brady Corbet. Film bodoval i na Zlatých glóbech a nabaluje na sebe další různorodá ocenění. Společně s muzikálem Emilia Peréz si zvučně říká o Oscara, jakkoli predikcemi čerstvě zamíchalo vyhlášení cen BAFTA, kde bylo nejlepším filmem vyhlášeno neokoukané papežské drama Konkláve. To je oproti zmíněné dvojici titulů zbavené kontroverzí. 

I když odhlédneme od vavřínového pozlátka, Brutalista je jednou z největších událostí sezóny. Robustní kolos se stopáží 215 minut, jehož součástí je po vzoru velkofilmů klasické hollywoodské éry v polovině filmu pauza a na začátku hudební předehra, mísí tradici staré školy s podvratnou reflexí a oslavuje modernitu. Velkolepě pojatý titul nasnímaný v takřka archaickém analogovém formátu VistaVision je zasazený v poválečném období, rozkročený napříč 40. až 60. lety. 

Hned úvodní scéna rozkresluje nepříjemný chaos. Desítky lidí namačkaných na sebe, těkavá kamera a temné interiéry. V davu se nachází i protagonista filmu židovského původu László Tóth – špičkový a pokrokový architekt, který zažil koncentrační tábor, kde byl oddělen od své ženy. Kamera společně s ním uniká z tísnivých prostor a převráceným rámováním zachycuje sochu Svobody vzhůru nohama. Impozantní úvod jasně dává najevo, že následující tři a půl hodiny budou na míle vzdálené idylické vyprávěnce o americkém snu. 

László se do USA dostává jako nikdo. Přes počáteční pomoc bratrance končí v hromadných ubykacích a pracuje na stavbě, navíc bojuje se závislostí na opiátech. Zvrat nastává ve chvíli, kdy si jej shodou náhod vybere tamní magnát a samozvaný mecenáš Van Buren, aby se stal jeho dvorním architektem. Tempo vyprávění úzce svázané s protagonistou přímočaře razí kupředu a vysoká stopáž začne být po chvíli irelevantní. Film nás opulentními obrazy i prchavými okamžiky pohltí. 

Corbet, jehož režijní debut Mládí vůdce rozplétá nástup fašismu, kloubí široké spektrum dějinných souvislostí s osobním příběhem. Ve spoustě aspektech zůstává u letmých náznaků a nechává velkými dějinami zatížený snímek dýchat. To, co zprvu vypadá jako typická vábnička na Oscara, ať už jde o koncentrační tábor, migrantskou problematiku, drogovou závislost, sexuální násilí či punc pompéznosti, se však velmi záhy mění v mistrovsky vystavěný portrét téměř nepolapitelné osobnosti, jež ostře kontrastuje s všudypřítomným americkým pragmatismem a nadvládou kapitalismu. 

László je určitou enigmou. Geniální umělec a bohém, jenž ze všeho nejvíce netrpí válečnými hrůzami, nýbrž zneuznáním. Jakkoli upřímný ke své profesi je, touží po chvále. Jakkoli americkou honorací pohrdá, nemá bez ní šanci na úspěch a její obdiv jej těší. Vystupuje jako pokorný a mlčenlivý intelektuál, jakmile se vrhne do pracovního procesu, mění se v manického autoritáře. I vlivem opiátů se jeho osobnost neustále mění a směrem k publiku není plně transparentní. 

Právě se přehrává:

Video:

Má kolem sebe nebezpečně tajemný opar. Nikdy jej plně nepoznáme. I přes naše sympatie v něm dřímá cosi hrozivého. László své nitro neotvírá ani vlastní ženě. Pokud už se někomu svěří, stane se tak mimo obraz. V úloze trpitele podnikajícího sebedestruktivní jízdu, zatímco profesní ambice utápí na špičce jehly či na dně sklenice, se vlastně vyžívá. Nezpochybnitelný talent a vizionářství je vykoupeno sobectvím. Ambivalenci dokonale ztělesňuje Lászluv představitel Adrien Brody. Uhrančivé pohledy, vyzáblá postava a každý potah z neustále kolujících cigaret bolestí naplněného muže psychologicky prohlubují. 

Záměrně přepálenou a balíkovským vyjadřováním disponující úlohu Van Buren si užívá Guy Pearce, jenž předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů vůbec. Jeho výbušný magnát je v jednu chvíli úsměvný, v druhou chvíli odporně děsivý. Jakkoli se chlubí svou přímočarostí, pod velkými gesty a manýrou se skrývá pohrdání menšinami a chudinou. Filantropie a zájem o umění jsou v jistém ohledu maskou, nicméně upřímnost je v nich zakořeněná taktéž. Na plátno přináší nejistotu a nevypočitatelnost, kde hřejivost a vděk navozují spíše diskomfortní pocit. 

Nejednoznačné rozkreslení mužských osobností zapadá do revizionistického vyprávění o americké deziluzi. Amerika jako země plná možností nabízející pomocnou ruku se mění v nemilosrdného otrokáře. Jistě, filmů demonstrujících dlouho budovanou iluzi americké idyly jsme viděli již několikrát. Brutalista i v tomto ohledu ale přichází s nejednoznačnou interpretací. Možnosti nabízí, vždy ale za určitou osobní cenu. Na všech úrovních stírá hranice mezi černou a bílou. Pocity konstantní nejistoty, rozpadajících se jistot a hmatatelné velikosti zprostředkovává i geniální hudba Daniela Blumberga, jež většinu času variuje jeden motiv. 

Oslavné dechové nástroje střídají rozvrzané smyčce, údernému bubnování kontrastují arytmické ruchy kdesi v temnotě. Obrazově strhující snímek uhrane kompozičním citem pro zachycení velkých celků a architektury. Tvůrci hledají krásu v industrializovaných objektech, z rezavého jeřábu vytváří umělecké dílo. I László nádheru nachází v jednoduchosti, strohosti ale i nesourodosti. Snímání neustále upomíná na to, že adorace estetické čistoty je nesmyslná a především nudná. Neméně pohlcující jsou i plynule snímané konverzační sekvence a inscenace. Stylistika je staromilská i dravě kinetická. 

Především však ukazuje, že za každým uměleckým dílem, jež svého autora zákonitě přežije, stojí problematická cesta a osobní příběh. Jakkoli máme na revoluční umělecká díla tendenci pět ódy a jejich autory jednoznačně definovat, nikdy to není tak jednoduché. Vměstnat život architekta do festivalového katalogu či uměleckého směru je redundantní a zkratkovité. Brutalista nám to svou robustní stopáží i čerpáním z tradice životopisných filmů chytře připomíná, ačkoli ani to neznamená, že portrétovaného umělce známe. 

Pokud bychom se měli ptát, jak se ve filmu zrcadlí postmoderní architektonický rámec, tak je to právě v celkové členitosti a nesourodosti. Může nabízet rozmanité interpretační pole, stejně jako může působit ploše a všedně. Dílo plné kontrastů a jeho postavy se nebojí křehce snít o lepším světě, jenž však musí být vybudován na základech naší historie. Touha a umění přesahují naše problematické a v celkovém kontextu titěrné životní cesty. Brutalista není vybroušeným drahokamem. Naopak. Má hrubé a neotesané hrany. A tak to má být. 

Hodnocení: 80 % 

Režie: Brady Corbet 

Scénář: Brady Corbet, Mona Fastvold 

Hrají: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Alessandro Nivola, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin 

Česká premiéra: 6. února 2025 

Distribuce: CinemArt 

Související

Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností.

RECENZE: Český dokument Ta druhá zasáhne empatií a křehkou (ne)obyčejností

Do široké distribuce se po bohaté festivalové štaci dostává celovečerní debut dokumentaristiky Marie-Magdaleny Kochové. Ta druhá zaostřuje na osmnáctiletou protagonistku, která je takzvaným „skleněným dítětem“. Film však ústřední problematiku přesahuje a nabízí mnohem víc. Jde o jeden z emočně nejsilnějších zážitků roku.
Dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

RECENZE: Praho, otevři oči. Dokument Veřejně prospěšné práce je ekvivalentem vzdoru

Bydlení v hlavním městě se stalo luxusem, většina mladých nemá šanci dosáhnout na vlastní byt. Prahu si podmanila řada developerů, podnikatelé veřejný prostor zaplavili vizuálním smogem. Na festivalu Jeden svět uvedený a teď i do distribuce vstupující dokument Veřejně prospěšné práce je apelativním zachycením vzdoru a otevírá diskusi ohledně důležité problematiky.

Více souvisejících

recenze film Brutalista

Aktuálně se děje

před 24 minutami

před 1 hodinou

včera

včera

Hokej, ilustrační fotografie.

Trenérské změny v extralize. Po konci sezóny se loučí s trenéry v Liberci a Litvínově

Zatímco pro Spartu, Brno, Pardubice a Hradec Králové extraligová sezóna nadále pokračuje, dalším deseti klubům už skončila. Mezi nimi nalezneme i Liberec s Litvínovem, kdy v obou těchto klubech dochází ke změnám na lavičce. Znamená to tedy, že pod Ještědem se rozloučili s trenérem Filipem Pešánem, v Litvínově pak s Karlem Mlejnkem. A zatímco v libereckém případě se novým trenérem stal dosavadní asistent Jiří Kudrna, v případě Litvínova se mluví o bývalých sparťanských legendách Michalu Brošovi a Jaroslavu Nedvědovi jako o možných nových trenérech.

včera

Jiří Havel v seriálu Život a doba soudce A. K.

Zemřel všestranný herec Jiří Havel

Českou hereckou obec zasáhla smutná zpráva. Ve věku 83 let zemřel Jiří Havel, který se v poslední době potýkal s nemocí. Havel byl publiku známý z divadla, televize i dabingu. 

včera

Donald Trump

Trump přiznal: Jsem naštvaný na Putina. Musí udělat dobrou věc

Americký prezident Donald Trump vyčinil ruskému protějšku Vladimiru Putinovi za kritiku důvěryhodnosti ukrajinského lídra Volodymyra Zelenského. Trump řekl, že byl "velmi rozzlobený" a "naštvaný", když slyšel Putinovy výroky. Upozornila na to stanice NBC News. 

včera

včera

Sociální sítě, ilustrační fotografie.

Opusťme americké korporátní sociální sítě. Variant je dost v Evropě i USA

Běžní lidé po celém světě se vydali do obchodního boje s administrativou Donalda Trumpa v USA. Zatímco Kanaďané masově blokují americké produkty v obchodech, Evropané k tomu mohou přistoupit jinak – opustit americké korporátní sociální sítě a podpořit buď ty evropské, nebo nekontrolované mediálními magnáty.

včera

včera

včera

včera

Ilustrační obrázek.

Jak přežít krizi? Praktický manuál pro Čechy, kteří postrádají oficiální příručku od státu

Oficiálních návodů, jak přežít krizovou situaci, existuje pro české občany stále žalostně málo. Zatímco například Švédsko, Finsko nebo Rakousko už dlouhodobě vydávají srozumitelné příručky pro domácnosti, v Česku podobné materiály chybí nebo zůstávají málo dostupné veřejnosti. Právě proto pro vás redakce EuroZprávy.cz připravila podrobný a praktický manuál, jak se zachovat v krizových situacích – od přírodních katastrof po jadernou havárii.

včera

včera

včera

včera

Policie SR, ilustrační fotografie.

Slovenskem otřásá smrt prokurátora. Našli ho zastřeleného

Slovensko řeší případ podezřelého úmrtí krajského prokurátora v Banské Bystrici. Jessyho Hassana našli v sobotu večer zastřeleného, o jeho úmrtí informoval i generální prokurátor. Policie pracuje s verzí, že Hassan mohl spáchat sebevraždu.

včera

včera

včera

29. března 2025 21:58

Přechod na letní čas zpozdí víkendové noční vlaky, upozorňují ČD

V Česku se už za několik hodin bude měnit čas, přičemž začne platit ten letní. A protože se ručičky posunou o hodinu vpřed, budou vlaky nabírat zpoždění. V tiskové zprávě na to upozornily České dráhy (ČD). 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy