Brutalista načrtává robustní fresku mužského ega a umělecké identity

Jeden z nejhlasitějších kandidátů na Oscara již okupuje česká kina. Epochální freska o deziluzi amerického snu i nesmrtelnosti architektury je v jádru ambivalentním rozkreslením mužského ega a problematické umělecké duše. 

Brutalista odpremiéroval na loňském festivalu v Benátkách, odkud si za něj cenu odnesl režisér Brady Corbet. Film bodoval i na Zlatých glóbech a nabaluje na sebe další různorodá ocenění. Společně s muzikálem Emilia Peréz si zvučně říká o Oscara, jakkoli predikcemi čerstvě zamíchalo vyhlášení cen BAFTA, kde bylo nejlepším filmem vyhlášeno neokoukané papežské drama Konkláve. To je oproti zmíněné dvojici titulů zbavené kontroverzí. 

I když odhlédneme od vavřínového pozlátka, Brutalista je jednou z největších událostí sezóny. Robustní kolos se stopáží 215 minut, jehož součástí je po vzoru velkofilmů klasické hollywoodské éry v polovině filmu pauza a na začátku hudební předehra, mísí tradici staré školy s podvratnou reflexí a oslavuje modernitu. Velkolepě pojatý titul nasnímaný v takřka archaickém analogovém formátu VistaVision je zasazený v poválečném období, rozkročený napříč 40. až 60. lety. 

Hned úvodní scéna rozkresluje nepříjemný chaos. Desítky lidí namačkaných na sebe, těkavá kamera a temné interiéry. V davu se nachází i protagonista filmu židovského původu László Tóth – špičkový a pokrokový architekt, který zažil koncentrační tábor, kde byl oddělen od své ženy. Kamera společně s ním uniká z tísnivých prostor a převráceným rámováním zachycuje sochu Svobody vzhůru nohama. Impozantní úvod jasně dává najevo, že následující tři a půl hodiny budou na míle vzdálené idylické vyprávěnce o americkém snu. 

László se do USA dostává jako nikdo. Přes počáteční pomoc bratrance končí v hromadných ubykacích a pracuje na stavbě, navíc bojuje se závislostí na opiátech. Zvrat nastává ve chvíli, kdy si jej shodou náhod vybere tamní magnát a samozvaný mecenáš Van Buren, aby se stal jeho dvorním architektem. Tempo vyprávění úzce svázané s protagonistou přímočaře razí kupředu a vysoká stopáž začne být po chvíli irelevantní. Film nás opulentními obrazy i prchavými okamžiky pohltí. 

Corbet, jehož režijní debut Mládí vůdce rozplétá nástup fašismu, kloubí široké spektrum dějinných souvislostí s osobním příběhem. Ve spoustě aspektech zůstává u letmých náznaků a nechává velkými dějinami zatížený snímek dýchat. To, co zprvu vypadá jako typická vábnička na Oscara, ať už jde o koncentrační tábor, migrantskou problematiku, drogovou závislost, sexuální násilí či punc pompéznosti, se však velmi záhy mění v mistrovsky vystavěný portrét téměř nepolapitelné osobnosti, jež ostře kontrastuje s všudypřítomným americkým pragmatismem a nadvládou kapitalismu. 

László je určitou enigmou. Geniální umělec a bohém, jenž ze všeho nejvíce netrpí válečnými hrůzami, nýbrž zneuznáním. Jakkoli upřímný ke své profesi je, touží po chvále. Jakkoli americkou honorací pohrdá, nemá bez ní šanci na úspěch a její obdiv jej těší. Vystupuje jako pokorný a mlčenlivý intelektuál, jakmile se vrhne do pracovního procesu, mění se v manického autoritáře. I vlivem opiátů se jeho osobnost neustále mění a směrem k publiku není plně transparentní. 

Právě se přehrává:

Video:

Má kolem sebe nebezpečně tajemný opar. Nikdy jej plně nepoznáme. I přes naše sympatie v něm dřímá cosi hrozivého. László své nitro neotvírá ani vlastní ženě. Pokud už se někomu svěří, stane se tak mimo obraz. V úloze trpitele podnikajícího sebedestruktivní jízdu, zatímco profesní ambice utápí na špičce jehly či na dně sklenice, se vlastně vyžívá. Nezpochybnitelný talent a vizionářství je vykoupeno sobectvím. Ambivalenci dokonale ztělesňuje Lászluv představitel Adrien Brody. Uhrančivé pohledy, vyzáblá postava a každý potah z neustále kolujících cigaret bolestí naplněného muže psychologicky prohlubují. 

Záměrně přepálenou a balíkovským vyjadřováním disponující úlohu Van Buren si užívá Guy Pearce, jenž předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů vůbec. Jeho výbušný magnát je v jednu chvíli úsměvný, v druhou chvíli odporně děsivý. Jakkoli se chlubí svou přímočarostí, pod velkými gesty a manýrou se skrývá pohrdání menšinami a chudinou. Filantropie a zájem o umění jsou v jistém ohledu maskou, nicméně upřímnost je v nich zakořeněná taktéž. Na plátno přináší nejistotu a nevypočitatelnost, kde hřejivost a vděk navozují spíše diskomfortní pocit. 

Nejednoznačné rozkreslení mužských osobností zapadá do revizionistického vyprávění o americké deziluzi. Amerika jako země plná možností nabízející pomocnou ruku se mění v nemilosrdného otrokáře. Jistě, filmů demonstrujících dlouho budovanou iluzi americké idyly jsme viděli již několikrát. Brutalista i v tomto ohledu ale přichází s nejednoznačnou interpretací. Možnosti nabízí, vždy ale za určitou osobní cenu. Na všech úrovních stírá hranice mezi černou a bílou. Pocity konstantní nejistoty, rozpadajících se jistot a hmatatelné velikosti zprostředkovává i geniální hudba Daniela Blumberga, jež většinu času variuje jeden motiv. 

Oslavné dechové nástroje střídají rozvrzané smyčce, údernému bubnování kontrastují arytmické ruchy kdesi v temnotě. Obrazově strhující snímek uhrane kompozičním citem pro zachycení velkých celků a architektury. Tvůrci hledají krásu v industrializovaných objektech, z rezavého jeřábu vytváří umělecké dílo. I László nádheru nachází v jednoduchosti, strohosti ale i nesourodosti. Snímání neustále upomíná na to, že adorace estetické čistoty je nesmyslná a především nudná. Neméně pohlcující jsou i plynule snímané konverzační sekvence a inscenace. Stylistika je staromilská i dravě kinetická. 

Především však ukazuje, že za každým uměleckým dílem, jež svého autora zákonitě přežije, stojí problematická cesta a osobní příběh. Jakkoli máme na revoluční umělecká díla tendenci pět ódy a jejich autory jednoznačně definovat, nikdy to není tak jednoduché. Vměstnat život architekta do festivalového katalogu či uměleckého směru je redundantní a zkratkovité. Brutalista nám to svou robustní stopáží i čerpáním z tradice životopisných filmů chytře připomíná, ačkoli ani to neznamená, že portrétovaného umělce známe. 

Pokud bychom se měli ptát, jak se ve filmu zrcadlí postmoderní architektonický rámec, tak je to právě v celkové členitosti a nesourodosti. Může nabízet rozmanité interpretační pole, stejně jako může působit ploše a všedně. Dílo plné kontrastů a jeho postavy se nebojí křehce snít o lepším světě, jenž však musí být vybudován na základech naší historie. Touha a umění přesahují naše problematické a v celkovém kontextu titěrné životní cesty. Brutalista není vybroušeným drahokamem. Naopak. Má hrubé a neotesané hrany. A tak to má být. 

Hodnocení: 80 % 

Režie: Brady Corbet 

Scénář: Brady Corbet, Mona Fastvold 

Hrají: Adrien Brody, Felicity Jones, Guy Pearce, Joe Alwyn, Raffey Cassidy, Isaach De Bankolé, Alessandro Nivola, Jonathan Hyde, Emma Laird, Stacy Martin 

Česká premiéra: 6. února 2025 

Distribuce: CinemArt 

Související

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 
Boys Go to Jupiter

RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic

V Liberci právě skončil největší festival animovaného filmu u nás. Zastřešujícím motivem letos bylo sci-fi. Jeden ze soutěžních celovečerních filmů s výstižným názvem Boys Go to Jupiter si se zastřešujícím žánrem velmi subtilně a humorně pohrává. Skrze simplifikovanou estetiku a práci s nostalgickou prchavostí nabízí silnou a nevtíravou reflexi dospívání v (nejen) dnešním světě.

Více souvisejících

recenze film Brutalista

Aktuálně se děje

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Jeffrey Epstein

Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina

Americké úřady oznámily nález více než milionu dodatečných dokumentů, které pravděpodobně souvisejí s vyšetřováním zesnulého sexuálního agresora Jeffreyho Epsteina. Federální prokuratura v New Yorku a FBI o tomto nečekaném objevu již informovaly ministerstvo spravedlnosti. Právní týmy nyní intenzivně pracují na revizi těchto materiálů, aby zajistily ochranu obětí prostřednictvím nezbytných úprav. Ministerstvo slíbilo, že k publikaci dojde v nejbližších týdnech, jakmile skončí proces anonymizace.

před 3 hodinami

Ruská armáda

Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena

Stín, který na Evropu vrhá Rusko, ji přinutil pohlédnout pravdě do očí. Riziko války je po desetiletích klidu opět reálnou hrozbou. Když se minulý měsíc sešla skupina bezpečnostních expertů v britském Whitehallu, aby zhodnotila připravenost Spojeného království a jeho spojenců, výsledek byl podle CNN značně znepokojivý. Shodli se, že Evropa na konflikt, který by mohl přijít v řádu několika let, připravena není.

před 5 hodinami

včera

Evropská unie

Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá

Evropská unie nehodlá ustoupit tlaku Spojených států a bude i nadále důsledně vymáhat svá pravidla pro fungování digitálních platforem. Současný eurokomisař pro vnitřní trh Stéphane Séjourné ve středu jasně prohlásil, že americké vízové sankce nemohou ovlivnit suverenitu evropských národů ani jejich demokraticky přijaté zákony. Reagoval tak na krok Washingtonu, který zakázal vstup do země osobám spojeným s prosazováním Aktu o digitálních službách (DSA).

včera

film Záhada strašidelného zámku

RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění

Štědrovečerní pohádky se v České republice těší vzácnému postavení. I ty největší propadáky každoročně přilákají k televizi miliony diváků, především z řad dospělých, kteří rok co rok doufají, že se po letech konečně podaří vytvořit klasiku, kterou si budou s chutí pouštět i nadcházející generace. To se ale ani zdaleka nedaří, a i když letošní počin zdaleka není tak tragický, jako tomu bylo v posledních letech, do dějin kinematografie pravděpodobně také nevstoupí. 

včera

stíhačka General Dynamics F-16 Fighting Falcon

Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem

Izraelské letectvo provedlo ve středu dopoledne sérii náletů na jihu Libanonu, které cílily na infrastrukturu hnutí Hizballáh. Útoky zasáhly oblasti v okolí Nabatíje, konkrétně údolí Houmin, Wadi Azza a Nimeiriya. Podle svědků se nad zasaženými místy i nad východním údolím Bikáa nadále pohybují izraelské bezpilotní letouny. Izraelská armáda v oficiálním prohlášení uvedla, že údery byly nezbytné kvůli přítomnosti vojenských zařízení, která porušují dohody o příměří.

včera

Volodymyr Zelenskyj

Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?

Ukrajinský prezident Volodymyr Zelenskyj dal najevo novou ochotu ke kompromisům v klíčových bodech, které dosud brzdily mírový proces s Moskvou. Během úterního setkání s novináři detailně popsal dvacetibodový plán, který označil za základní politický dokument mezi Ukrajinou, Amerikou, Evropou a Ruskem. Podle jeho slov je nyní míč na straně Kremlu, od kterého Kyjev očekává vyjádření po středečním jednání amerických zástupců s ruskou stranou.

včera

Záchranná služba, ilustrační fotografie

Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty

Jihomoravští záchranáři čelí v posledních dnech extrémnímu náporu, který výrazně převyšuje běžný průměr. Zatímco standardně vyjíždějí k přibližně třem stovkám případů denně, v aktuálním období se počty výjezdů šplhají až ke čtyřem stovkám výjezdů za 24 hodin. Zdravotníci proto vydali naléhavou výzvu veřejnosti, aby lidé zvážili, zda je příjezd sanitky v jejich situaci skutečně nezbytný.

včera

Ruská armáda

Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí

Ukrajinští představitelé dnes oznámili, že během přeshraničního nájezdu na vesnici Hrabovske v Sumské oblasti odvlekly ruské invazní síly do Ruska 52 civilistů. Útok se odehrál v noci na sobotu, kdy do obce vtrhlo přibližně 100 ruských vojáků. Kromě civilního obyvatelstva bylo zajato také 13 ukrajinských vojáků, kteří v pohraniční oblasti působili.

včera

Emmanuel Macron

Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace

Vztahy mezi Evropou a Spojenými státy zažívají prudké ochlazení. Francouzský prezident Emmanuel Macron a zástupci Evropské unie ostře odsoudili rozhodnutí Washingtonu uvalit zákaz udělování víz pěti vlivným evropským osobnostem. Jde o lidi, kteří stojí v čele boje za regulaci amerických technologických gigantů a potírání dezinformací. Evropská strana mluví o „zastrašování a nátlaku“, zatímco USA argumentují bojem proti „mimosoudní cenzuře“.

včera

Venezuela, ilustrační foto

Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína

Peking má hned několik důvodů, proč ostře vystupovat proti stupňujícímu se vojenskému tlaku USA na Venezuelu. Nedávné zadržení ropných tankerů americkou pobřežní stráží v rámci Trumpovy „úplné blokády“ zasahuje ekonomické srdce jednoho z nejbližších partnerů Číny v Latinské Americe. Právě Čína je přitom hlavním odběratelem venezuelské ropy – v posledních měsících k ní směřovalo zhruba 80 % veškerého exportu této jihoamerické země. 

včera

včera

včera

Ilustrační foto

Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí

Zatímco se v ukrajinském Pokrovsku už přes rok a půl bojuje, Rusko nyní tvrdí, že toto strategické město ovládlo. Pro Ukrajince však Pokrovsk není jen bodem na mapě frontových linií, ale místem úzce spjatým s jedním z největších kulturních klenotů země: koledou Carol of the Bells. Světoznámou melodii, kterou lidé znají z filmů jako Sám doma, složil Mykola Leontovyč a její kořeny sahají právě do Pokrovsku. Dnes, kdy se město proměnilo v trosky, získává tato píseň pro Ukrajince opět svůj původní politický a vlastenecký význam.

včera

USS Gerald R. Ford

Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026

Před rokem touto dobou byl prezidentem Joe Biden a v katarském Dauhá se vyjednávalo příměří v Gaze. Dnes se zdá, že tyto události dělí celé desetiletí, protože rok 2025 přinesl zásadní proměny. Spojené státy nyní shromažďují v Karibiku největší vojenskou sílu od dob kubánské krize a v Miami se jedná o osudu Ukrajiny. Rok 2026 se tak rýsuje jako zlomový okamžik, který prověří stabilitu světového řádu v mnoha ohledech.

včera

Sněhová kalamita

Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?

Vánoční svátky přinesou do Česka pravou zimní atmosféru doprovázenou mrazem a na mnoha místech i sněhovou nadílkou. Zatímco Štědrý den bude ve znamení silného větru a sněžení, následující sváteční dny slibují postupné uklidnění situace a jasnější oblohu. 

23. prosince 2025 21:22

Ilustrační foto

Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?

Od 1. ledna 2026 vstupuje v účinnost zásadní novela občanského zákoníku a souvisejících předpisů, která výrazně mění pravidla pro rozvody a péči o děti. Ministerstvo spravedlnosti si od těchto změn slibuje především zmírnění napětí mezi rodiči, ochranu dětí před zdlouhavými soudními spory a zjednodušení celého procesu pro ty, kteří jsou schopni se na budoucím uspořádání domluvit.

23. prosince 2025 19:58

Andrej Babiš

Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil

Jak dnes server EuroZprávy.cz upozornil, premiér Andrej Babiš čelí kritice kvůli způsobu, jakým se rozhodl vyřešit svůj letitý střet zájmů. Nově vzniklý svěřenský fond s názvem RSVP Trust, do kterého má Babiš své vložit holding Agrofert, jej má spravovat po dobu, kdy bude šéf hnutí ANO vykonávat funkci člena české vlády. Babiš v reakci na tyto informace uvedl, že fond je neodvolatelný.

23. prosince 2025 19:41

Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo

Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy