RECENZE – Na Nové scéně Národního divadla proběhla světová premiéry hry „Dotkni se vesmíru a pokračuj“ dramatika a původně teoretického fyzika René Levínského. Drama o světě vědy vzniklo přímo pro režiséra Jana Friče, v jeho chaotickém pojetí se však ztrácí potenciál hry.
„Kdo je vyvolen, aby vyzval lidstvo na novou cestu?"
Hra o světě vědy a spolku Sisyfos vznikla přímo pro Novou scénu pražského Národního divadla. Hlavní hrdina, vědec Bohumil Plánovský, je vedoucím skupiny Biochemie a molekulární biologie Ústavu chemické ekologie AV ČR. Podařilo se mu objevit mechanismus vzniku nového druhu, a tedy podstatu evoluce.
René Levínský, dramatik původem ze Saska, žijící v České republice, je prvotním povoláním teoretický fyzik. Ve své nejnovější hře se nechal inspirovat matematikem Iljou Ripsem, který se v devadesátých letech pokusil dekódovat Boží vzkazy zašifrované v Tóře. Levínského hrdinové však jdou ještě dál a hledají Boží vzkazy v genomu.
Levínsky děj situoval do reálného prostředí – odehrává se v Praze a ve skutečném ústavu. Hra střídá vážnější pasáže, v nichž řeší vždy aktuální otázky evoluce a s nimi související témata etiky a zodpovědnosti, s vtipnými až groteskními pasážemi. Vydařená je například scéna s automatem na kávu nebo vtipný, ale pravdivý rozhovor o banálních tématech diplomových prací.
„Octomilka, kvasinka nebo člověk. To je všechno to samý..."
Levínský hru napsal přímo pro režiséra Jana Friče. Jeho pojetí však představuje hlavní úskalí inscenace, v níž se vydařená předloha ztrácí v až příliš vynalézavé režii. Náročné vědecké téma, které je už tak těžké na sledování, Frič naplnil chaotickými obrazy, a děj se tak ztrácí ve zmatku a nepochopení.
Přestože se v inscenaci najde několik důmyslných nápadů (například procházející jeptišky v parku za okny laboratoře, kde se zrovna diskutuje o Bohu), často se však jedná spíše o nadbytečné obrazy. Například skupina děvčat v plavkách působí prvoplánově a rušivě. Zbytečné je i zařazení písní, které živě zpívají do mikrofonu Matásek nebo Preissová. U manželky Božidary to alespoň není přímo v rozporu s charakterem postavy, což se nedá říct o zpívajícím chladném vědci Plánovském.
Problém je i v různorodém pojetí postav. Skupina vědců, v čele s Davidem Matáskem v roli egoistického Bohumila Plánovského, hrají vcelku civilně. Ostatní role, a to především ženské, jsou z neznámých důvodů hnány do zbytečné karikatury, ať už se jedná o manželku Božidaru nebo novinářku Hovorkovou v podání Jany Janěkové ml.
Z těchto důvodů se jen těžko hodnotí ženské herecké výkony, které se v tomto Fričově pojetí jaksi ztrácí. Výjimkou je snad Pavlína Štorková v roli Plánovského doktorandky a potažmo milenky Anděly, která je zábavná, ať už hraje cokoliv. Protagonisté mužských rolí předvádí svůj kvalitní standard. David Matásek v hlavní roli uvěřitelně ztvárnil chladného manžela, ale vášnivého vědce. Za zmínku stojí také Saša Rašilov jako matematik Adam Šmíd.
Scénografie Nikoly Tempíra funkčně propojuje prostředí laboratoře a parku (konkrétně pražské Stromovky), který je v zadním plánu vidět přes okna laboratoře. Kostýmy Petry Vlachynské však příliš zdůrazňují karikaturní pojetí některých postav.
Dotkni se vesmíru a pokračuj je inscenace na náročné, ale poutavé téma, která však nedokázala využít potenciálu předlohy. Vydařená hra se ztrácí v chaotickém a předimenzovaném režijním pojetí.
Celkové hodnocení: 60%
Národního divadla Praha - Nová scénaRené Levínský: Dotkni se vesmíru a pokračujSvětové premiéry: 3. a 8. listopadu 2016 (recenze psaná z druhé premiéry 8. listopadu 2016)Režie: Jan FričDramaturgie: Jan TošovskýScéna: Nikola TempírKostýmy: Petra VlachynskáHudba: Jakub KudláčSvětelný design: Martin ŠpetlíkObsazení: David Matásek (Bohumil Plánovský), Martina Preissová (Božidara Plánovská), Saša Rašilov (Adam Šmíd), Jana Janěková ml. (Svatava Hovorková), Jan Bidlas (Dušan Antal), Pavlína Štorková (Anděla Suchemá), Igor Orozovič (Jonáš Kristek), Ondřej Pavelka (Vojtěch Růžička), Alois Švehlík (Cyril Špaček), Jiří Štěpnička (Jiří Řehoř)
Související
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
recenze , Národní divadlo , Národní divadlo - Nová scéna
Aktuálně se děje
před 48 minutami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 1 hodinou
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 2 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 3 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Aktualizováno včera
Zelenskyj popsal Stoltenbergovi, jak Ukrajině uškodilo zpoždění dodávek pomoci
včera
Ukrajina míří do NATO a Moskva musí pochopit, že nemůže vyhrát, zdůraznil Stoltenberg v Kyjevě
včera
Západním bankám se u Putina daří. Přispěli mu na válku více než 800 milionů eur
včera
Rusové zasáhli Oděsu raketami. Čtyři mrtví, 20 zraněných
včera
Steinmeier na návštěvě Prahy jednal s Pavlem a uctil památku obětí střelby na FF UK
včera
Dnes je Mezinárodní den tance. Kdy a jak začali lidé tančit?
včera
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
včera
Facebook a Instagram bude vyšetřován EU
včera
Zákaz rozdělávání ohně. Střední Čechy reagují na výstrahu ČHMÚ
včera
Rus v Německu zavraždil dva Ukrajince. Byli to vojáci, tvrdí Kyjev
včera
Pavel považuje Vrbětice za nejbrutálnější napadení české suverenity Ruskem od roku 1968
včera
Slovák, který donášel Rusům, míří za mříže. Neplatil udělenou pokutu
včera
Pavel posvětil nová pravidla pro svazky lidí stejného pohlaví. Platit budou od ledna
včera
Turecko podpořilo Rutteho do pozice šéfa NATO. Chybí mu podpora tří zemí
Turecko potvrdilo, že podpoří do čela Severoatlantické aliance dosluhujícího nizozemského premiéra Marka Rutteho. Podle agentury Reuters to oznámil vysoce postavený turecký činitel.
Zdroj: Libor Novák