REPORTÁŽ – Na včerejší tiskové konferenci v Janáčkově divadle představil tvůrčí tým Janáčkovy opery Národního divadla Brno svoji připravovanou českou premiéru opery Láska na dálku finské skladatelky Kaiji Saariaho. Podle režiséra Jiřího Heřmana budeme svědky něčeho, co v jiné opeře nezažijeme.
Láska na dálku (L´amour de loin) podle inscenátorů patří k jednomu z nejlepších operních děl posledního desetiletí a jejím nastudováním Národní divadlo Brno navazuje na cíle uměleckého vedení rozšířit repertoár Janáčkovy opery o soudobá díla. Finská skladatelka Kaija Saariaho (*1952) patří mezi hvězdy soudobé hudby, její díla uvádí přední orchestry i divadla, mezi které se nyní zařadí i brněnská opera.
Kaija Saariaho se při tvorbě své první opery Láska na dálku inspirovala reálným příběhem o trubadúrovi Jaufrém Rudelovi, který ve svých básních a písních opěvoval vysněnou dámu zdaleka, poté odešel na křížovou výpravu a už se nevrátil. Časem vznikla pověst o jeho cestě za milovanou paní do Tripolisu, kde zemřel v jejím náručí.
Kaija Saariaho se s legendou o Rudelovi setkala v roce 1993. Nejprve zhudebnila jeho báseň do skladby Lohn a poté zatoužila napsat operu. Pro tvorbu libreta si vybrala libanonského spisovatele Amina Maaloufa, který (stejně jako skladatelka) žije v emigraci ve Francii. Maaluf vytvořil mnohoznačné libreto, které nabízí inscenátorům volnost vlastní interpretace.
Opera měla premiéru v roce 2000 na Salcburském festivalu a o tři roky později získala cenu Grawemeyer za hudební kompozici. Patří k nejčastěji uváděným soudobým operám, za což vděčí především jedinečnému způsobí snoubení středověkých písní trubadúrů, orientální inspirace a stylů 21. století.
Národní divadlo Brno Lásku na dálku uvádí v režii Jiřího Heřmana a v hudebním nastudování šéfdirigenta Marko Ivanoviće, který se s hudbou Kaiji Saariaho setkával již při studiu. „Jako autorka ví, jak vyjádřit emoci a jak vystavět dramatickou situaci,“ oceňuje Ivanović umění skladatelky, která tvoří v postimpresionistickém stylu a přes rozklad zvuku vytváří novou kvalitu hudby. Dirigent považuje Lásku na dálku za jedno z klíčových děl současné operní tvorby.
Režisér a zároveň umělecký šéf Janáčkovy opery, Jiří Heřman, se s touto operou setkal při její premiéře na Salcburském festivalu (kde mimochodem roli Poutníka zpívala Dagmar Pecková). „Hudba je pro mě velice snová. Vypovídá o tom, co se děje v duši skladatelky. Pro mě se z toho stala ´láska na blízko´,“ popsal Heřman svůj vztah k připravovanému titulu a dodal: „Budete svědky něčeho, co nezažijete v jiné opeře.“
Podle inscenačního týmu je téma Lásky na dálku současné, přestože vypráví o trubadúrech. Heřman ve svém konceptu vychází především z motivu, v němž se hrdina dostává do situace, kdy ho přestává bavit život a vztahy. Hlavním tématem je pak podle Heřmana idealizace vztahu.
Láska na dálku je psaná pouze pro tři sólisty a sbor. V brněnské inscenaci se v roli Clémence představí Pavla Vykopalová v alternaci s hostující Lucií Hájkovou. Jaufrého ztvární Roman Hoza a hostující Pavol Kubáň a jako Poutníka uvidíme Markétu Cukrovou v alternaci s Veronikou Hajnovou Fialovou. Podle Lucie Hájkové se jedná o mimořádně náročný part. Zpěvačka totiž neumí francouzsky, musela se tedy v první řadě poprat s výslovností. U soudobé opery navíc trvá příprava dvakrát déle než u klasické – inscenace se tedy zkoušela asi čtyři měsíce.
Markéta Cukrová popsala průběh zkoušení. Každý interpret nejdřív zkoušel sám svůj part po částech, ale až při orchestrálních zkouškách s dirigentech zažili pravý zvuk opery. Hudba Saariaho se totiž dá jen těžko převést do klavírního partu, orchestrálních zkoušek tedy bylo více, než je obvyklé. I pro Romana Hozu se jedná o jeden z nejtěžších partů, s nimiž se dosud setkal. „Je tam spousta rytmických zrad a zákoutí,“ popsal zpěvák.
Kromě sólistů má v Lásce na dálku důležitou úlohu i sbor. Pro tuto inscenaci byl ke spolupráci přizván Pěvecký sbor Masarykovy univerzity, který účinkuje i v opeře Hry o Marii Bohuslava Martinů. Sbor pod vedením sbormistra Michala Vajdy bude přítomný na jevišti po celé představení někdy jako součást situací, jindy dotváří orchestrální part.
Inscenace bude uvedena blokově pouze v šesti představeních a vrátí se až po rekonstrukci Janáčkova divadla, tedy v sezóně 2018/2019. Scénografie Tomáše Rusína byla totiž vytvořena speciálně pro prostor Janáčkova divadla a není možné ji přenést jinam. „Hlavní inspirací bylo světlo jako prostředek, ke kterému můžeme všichni vzhlížel,“ přiblížil Rusínovu práci Heřman. Abstraktní prostor doplňují kostýmy Zuzany Štefunkové Rusínové, které vycházejí ze současnosti, ale jsou také abstrahované.
Česká premiéra opery Láska na dálku se koná 24. března 2017 v Janáčkově divadle v Brně.
Související
RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost
RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , Janáčkovo divadlo v Brně , premiéry , Divadla , reportáž , Kaija Saariaho (skladatelka) , Jiří Heřman (režisér)
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek