RECENZE – Národní divadlo Brno naplňuje cíle uměleckého vedení a rozšiřuje svůj repertoár o soudobá díla. Po opeře Powder Her Face nyní Janáčkova opera uvedla jedno z nejlepších operních děl posledního desetiletí, Lásku na dálku finské autorky Kaiji Saariaho. Mystické dílo, které více připomíná oratorium než klasickou operu, se v režii Jiřího Heřmana a hudebním nastudování Marko Ivanoviće stává jedním z nekvalitnějších operních inscenací, které v současné době můžeme najít nejen na repertoáru NdB.
Finská skladatelka žijící v Paříži, Kaija Saariaho (*1952), je považována za jednu z největších osobností současné hudby. Ve svém prvním operním díle Láska na dálku (L´amour de loin) se nechala inspirovat pověstí o trubadúrovi Jaufré Rudelovi, který údajně odjel do Tripolisu za milovanou Clémence a tam zemřel v jejím náručí.
Saariaho ve své hudbě, kterou lze asi nejblíže charakterizovat jako postimpresionismus, vychází ze současných francouzských stylů, z analýzy zvuku a nebojí se spojit klasický operní orchestr s technologií. Autorem libreta opery o pěti dějstvích je libanonský spisovatel Amin Maalouf, pro něhož se taktéž jednalo o první tvůrčí setkání s operou. Láska na dálku měla světovou premiéru v roce 2000 na Salcburském festivalu (jednu ze tří rolí zde ztvárnila Dagmar Pecková) a nyní se dostává na repertoár Národního divadla Brno v české premiéře.
Téma opery, přestože hlavním hrdinou je středověký trubadúr, je vysoce aktuální. Najdeme zde více motivů, tím nejdůležitějším je však téma idealizované lásky – lásky dvou lidí, kteří se nikdy nesetkali a jejich vztah je pouze vysněný. Režisér a umělecký šéf Janáčkovy opery, Jiří Heřman, vychází právě z tohoto tématu, přes které velmi efektivně propojuje středověký čas příběhu se současností. Dá se říct, že se inscenace nachází v jakémsi abstraktním bezčasí.
Důležitým prvkem (a nutno říct, že jedním z mých nejoblíbenějších) je použití tabletů, které mají v průběhu celé inscenace v rukou sboristé. Tablety zde slouží jako důležitý významotvorný prvek, ale zároveň i efektně doplňují inscenaci z vizuálního hlediska. Samozřejmě propojují příběh Jaufrého a jeho cesty za milovanou Clémence s velmi aktuálními tématy, ať už jsou to vztahy na dálku, sociální sítě atd., fungují však také jako doplněk osvětlení inscenace – sboristé si jimi totiž svítí do obličejů. Velmi pozitivně na mě působí i fakt, že kromě zmíněných důvodů je použití tabletů i čistě praktické – sboristé totiž na nich mají noty svých velmi náročných partů, které by bylo snad nemožné naučit se nazpaměť.
Autorem scénografie je Tomáš Rusín, který pro tuto inscenaci vytvořil snad nejpůsobivější scénu, jakou můžeme nyní v Janáčkově divadle spatřit. Docílil toho velmi jednoduchou abstrakcí, kterou doplňuje světelný design Daniela Tesaře, jenž bílý prostor zalívá většinou modrým světlem. Ve stejném duchu výtvarné složky jsou i kostýmy Zuzany Štefunkové Rusínové.
V Lásce na dálku vystupují pouze tři sólisté a sbor. Bezchybné premiérové obsazení tvořili sopranistka Pavla Vykopalová v roli Clémense, Roman Hoza jako Jaufré a mezzosopranistka Markéta Cukrová v roli Poutníka. Přes náročnost partů (opera se prý zkoušela dvakrát déle než obvykle) všichni předvedli vynikající výkony.
Čerstvá držitelka Ceny Thálie za Káťu Kabanovou, Pavla Vykopalová, se uplatnila v další lyrické roli, kde exceluje samozřejmě zpěvem, ale i hereckým výkonem. Stejně kvalitní výkon podala i Cukrová jako Poutník, který může být jak člověkem, tak i andělem, ale je především spojnicí mezi vzdálenými milenci. Teprve šestadvacetiletý Roman Hoza se rozsáhlého partu a hlavně velké příležitosti v jeho začínající kariéře zhostil dokonale a díky jeho příjemnému barytonu a pohybovému i hereckému nadání vytvořil komplexní a dojemnou postavu melancholického trubadúra.
Nezbytnou součást opery tvoří sbor. Pro tuto inscenaci byl opět přizván Pěvecký sbor Masarykovy univerzity pod vedením sbormistra Michala Vajdy, který s NdB již spolupracuje na opeře Hry o Marii. Sbor předvedl naprosto profesionální výkon a krásné souznění mladých hlasů bylo jistě jedním z hlavních příčin výsledné magické atmosféry inscenace.
Nutno přiznat, že opera Kaiji Saariaho klade vysoké nároky na diváka a především na jeho soustředěnost. Hudba finské autorky má daleko ke klasickým dramatickým operám, připomíná spíše mystické oratorium, a to zvláště díky své melancholičnosti a pomalému tempu vyprávění. Vytrvalý divák však bude zaručeně odměněn velmi působivým zážitkem.
Napsala: Pavla Haluzová
Celkové hodnocení: 90%
Národní divadlo Brno – Janáčkova opera
Kaija Saariaho: Láska na dálku Hudba: Kaija Saariaho Libreto: Amin Maalouf Hudební nastudování: Marko Ivanović Dirigenti: Marko Ivanović, Pavel Šnajdr Režie: Jiří Heřman Scéna: Tomáš Rusín Kostýmy: Zuzana Štefunková Rusínová Sbormistr Pěveckého sboru Masarykovy univerzity: Michal Vajda Dramaturgie: Patricie Částková Světelný design: Daniel Tesař Obsazení: Lucie Hájková / Pavla Vykopalová (Clémence), Roman Hoza / Pavol Kubáň (Jaufré Rudel), Markéta Cukrová / Veronika Hajnová-Fialová (Poutník), Zuzana Mašková / Jana Staňková / Ivana Kozáková (Žena z Tripolisu)
Česká premiéra: 24. března 2017 v Janáčkově divadle
20. listopadu 2023 12:07
Zemřel známý brněnský herec Jiří Dušek, v zimě by oslavil sté narozeniny
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , Janáčkovo divadlo v Brně , recenze , Kaija Saariaho (skladatelka) , Jiří Heřman (režisér) , Pavla Vykopalová (operní zpěvačka) , Roman Hoza (operní zpěvák) , Markéta Cukrová (operní zpěvačka)
Aktuálně se děje
včera

Porošenko se pustil do Zelenského, úřady mu zakázaly vycestování ze země
včera

Rusko reaguje na "agresivní" NATO. Putin chce mít další desetitisíce vojáků
včera

Republikán Santos končí v Kongresu. Podváděl v životopisu i kampani
včera

Slovenští dopravci blokují hranici s Ukrajinou, chtějí konec unijní dohody
včera

Jiří Bartoška opět bojuje s rakovinou
včera

Vláda řeší s podnikateli ceny energií, regulovaná složka totiž výrazně vzroste
včera

Pohřeb Schwarzenberga už má program. Vystoupí Pavel či Kalousek
včera

Válka na Ukrajině je v nové fázi, tvrdí Zelenskyj. Nekompromisně zhodnotil protiofenzivu
včera

Který projev extrémního počasí je nejhorší? Sucha jsou tiché katastrofy, máloco si vyžádá více životů, zjistila OSN
včera

COP28: Na počasí má vliv i to, co jíme. Lídři žádají omezení či vyřazení fosilních paliv i změnu potravinářství
včera

NYT: Izrael věděl o plánovaném útoku Hamásu už před rokem
včera

Navalnyj půjde opět před soud. Ruské úřady vznesly nová obvinění
Aktualizováno včera

Nezletilí teenageři plánovali teror o Vánocích, plány jim zhatila policie
včera

Orbán naznačil, jak by EU měla postupovat v otázce členství Ukrajiny
včera

Během války bylo na Ukrajině zničeno přes 170 tisíc budov. Jsme v noví fázi války, oznámil Zelenskyj
včera

Pavel si bere zpět agendu, které se Zeman vzdal, oznámil Pražský hrad
včera

Izrael obvinil Hamás z porušení příměří. Jednání pokračují, navzdory obnovení bojů
Aktualizováno včera

Tragédie na Českobudějovicku: Před domem ležely dvě mrtvoly. Policie nařídila pitvu
včera

Volby by ovládlo Babišovo ANO, získalo by přes třetinu hlasů, ukázal průzkum
včera
Dezinformátor Čermák si začne odpykávat trest. Poláci ho v pondělí předají Čechům
Českým orgánům by měl být v příštím týdnu předán dezinformátor Tomáš Čermák, jehož v listopadu na základě poznatků od českých kolegů zadržela polská policie. Čermák si má odsedět pět a půl roku za propagaci terorismu.
Zdroj: Jan Hrabě