Divadelní hra, v níž Anton Pavlovič Čechov (1860–1904) zobrazil milostné a rodinné vztahy, je obrazem utrpení ruské venkovské společnosti, rádoby vzdělané, intelektuální, na prahu dvacátého století. Místo romantických hrdinů, na jaké byl divák zvyklý, je tu najednou bezradnost a bolesti člověka na. Hrdinové svádí souboj se všedností, touží osvobodit se z běžného banálního života a žít lepší, krásnější život.
Čechovovy postavy věří, že takového života dosáhnou buď láskou, nebo uměním, a tak se upínají k lásce a k múzám, zatímco se jejich bytí stává nesnesitelným. Racek, inscenovaný v Moskevském uměleckém divadle roku 1898, se stal asi první hrou moderního dramatu. Jeho laskavý, ale také krutý a neúprosný pohled na člověka počátku století je divákům i tvůrcům blízký i v současnosti. Strachu z banality, z nudy se totiž lidé sotvakdy zbaví. Čechov promlouval ke svým současníkům a to netušil, jak si budou lidé cizí, jak budou stejně bezradní v té dnešní super komunikační době.
Racek je hra, která se často inscenuje po celém světě. V dobách, kdy se u nás budovaly „krásné zítřky“, se Čechov uváděl velmi často, protože se to primitivním ideologům kultury hodilo, vždyť co je ruské, je taky sovětské. A divadelníci, ti rádi nacházeli mnohé paralely života zoufalců v Rackovi, se životem občanů „socialistické vlasti“. Proto jsem viděl Čechovova Racka mnohokrát.
Mám možnost porovnávat a musím… a rád konstatovat, že dnešní inscenace v NdB patří k těm nejlepším, jaké jsem kdy viděl. Mohu mít mírné výhrady ke scéně – především před přestávkou, která se mi jevila opuštěná, chudá. Racek se nejčastěji inscenoval v bohaté stavbě měšťanského eklektismu té doby. O to víc vynikla prázdnota a bezradnost aktérů v prostředí křesel, stolečků, lamp a dalších dekorací venkovského bohatství carské kultury. Po přestávce se však scéna zásadně mněni, tak jak ji předepisuje autor, vidíme prosklenou verandu, za kterou je cítit ruskou přírodu.
Nejčastěji se používalo jisté klišé – břízový háj s náznakem jezírka. Vůbec nepřekáželo, že břízy v této inscenaci chybí. Naopak působivě na diváka dolehlo nepříznivé počasí, se skutečným deštěm za verandou. To všechno jsou však vnější znaky inscenace.
Mnohem důležitější a vskutku čechovovská je atmosféra hraného příběhu. Protagonisté asi věrni teorii herectví Stanislavského (vždyť to byl on, který se věnoval na příkladě Čechovových her, spolu s Dančenkem, v později slavném divadle MCHAT původní teorii dramatu a hraní v dramatu. (Moje výchova k herectví, Dotvoření herce). Takže pod chytrým a citlivým režijním vedením Štěpána Pácla, v dramaturgii Jaroslava Jurečky. (Nemám k dispozici původní text, ale mám dojem, že zde bylo občas škrtáno, což vůbec nepřekáží. Inu dnes je doba jiná, rychlejší…) Herci hráli příkladně, kultivovaně v intencích svých rolí. Žádné extempore, ke kterému text občas může svádět. Čechov je moudrý a nemusí se k němu nic přidávat. Naopak, vážil jsem si důraz právě na moudra, která herci velmi citlivě interpretovali. V popředí je vždy dramatický střet názorů, a právě tento prvek byl v herectví interpretů nejdůležitější. Je zajímavé, že Čechov se ve svých hrách hlouběji věnoval ženským postavám. Ale v této interpretaci Racka to cítit nebylo. Netuším proč. Asi vyváženou dramaturgií a režií.
Kostýmy Aleny Dziarnovich i scéna Jána Tereby působili nenuceně, vhodně zapadaly do obsahu inscenace. Takže ano. Divadelní hra Skakuna – tak se totiž rusky řekne racek, byla velmi dobrá a jediné, co hodně překáželo, byly roušky, které diváci až na malé výjimky skutečně měli nasazené. Dýchá se v tom příšerně… Dožijeme se někdy umění bez roušek...? Kdoví, prozatím to moc optimisticky nevypadá.
Hodnocení: 80 %
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 19 minutami

Mírové rozhovory o Ukrajině se sesypaly. Kyjev odmítnul anexi Krymu, Rubio vůbec nedorazil
před 1 hodinou

Putin údajně nabídnul USA zastavení invaze. Kreml to před jednáním s Witkoffem popřel
před 2 hodinami

Živě Věřící se loučí s papežem. Tělo Františka bylo převezeno do baziliky sv. Petra
před 2 hodinami

Medveděv vyhrožuje smrtí Dominiku Haškovi. Rakušan mu nabízí ochranku
před 4 hodinami

Útok na Írán může vypadat jako řešení. Rozhodně to ale není dobrý nápad
před 5 hodinami

Trump ustoupil. Číně výrazně sníží cla
před 6 hodinami

Výhled počasí do května. Meteorologové řekli, zda se bude vymykat normálu
včera

Tři oříšky pro Popelku patřily k jejím posledním filmům. Zemřela Karin Leschová
včera

Extraliga play off 2025: Domácí Brno srovnalo sérii finále s Pardubicemi výsledkem 7:4
včera

Vážná nehoda v Holohlavech. Několik zraněných skončilo v hradecké nemocnici
včera

Požár skládky u Rynholce je lokalizován. Zachytila ho i meteodružice
včera

Česko rozhodlo o tom, kdo ho bude zastupovat na pohřbu papeže
včera

Na velikonoční bouřky brzy navážou další. Meteorologové řekli, kdy a kde hrozí
včera

Tragédie v lomu Velká Amerika. Muž se zřítil dolů, pád nepřežil
včera

Rozvědka: Jsme na hranici války. Ruské útoky proti Evropě narůstají, mír na Ukrajině by nic nevyřešil
včera

Hollywoodský herec, který změnil k nepoznání nejen Ameriku. Kdo skutečně byl Ronald Reagan?
včera

Německo v problémech: Potřebuje armádu, ale dochází mu čas. Přišlo s řešením, které nemusí nic vyřešit
včera

Souboj gigantů: Může Samsung díky Trumpovým clům dostat Apple na lopatky?
včera

Kam se hrabe Tesla. Čínská firma posunula hranice elektromobilů, nabízí dojezd 500 km za 5 minut nabíjení
včera
Trump přiletí na pohřeb papeže. Putin se ve Vatikánu z dobrého důvodu neukáže
Ve středu v 9 hodin ráno místního času začne slavnostní přesun rakve zesnulého papeže Františka z jeho rezidence v Casa Santa Marta do baziliky sv. Petra, oznámil dnes Vatikán. Průvod zahájí krátká modlitba, poté bude rakev nesena přes náměstí Santa Marta a Piazza dei Protomartiri Romani až na náměstí sv. Petra, kde vstoupí hlavními dveřmi do baziliky.
Zdroj: Libor Novák