Brechtovy inscenace pro mne byly vždy nějakým způsobem vzrušující. Od jejich odmítání až po údiv, co to se mnou udělalo. Upřednostňování politiky v umění, až na výjimky, je mi proti srsti. A dílo Bertolda Brechta, to je proklamační politika pořád a stále v popředí. Mistrovsky vystavěná dramatická díla a zároveň to nepříjemné deklamování politických názorů, které jsou plné nejenom sociálních, ale také socialistických postulátů. Brrr.
Zažil jsem jich dost v půlstoletí budování „krásných zítřků“. Znám Brechtovo dílo a vlastně jej nechci. Možná až na rané drama Baal, o neposlušném básníkovi, bouřlivákovi. Ale Kavkazský křídový kruh, který měl premiéru v Mahenově divadle minulý týden mne zase přesvědčil o jakémsi vnitřním odmítání Brechtovy poetiky politického divadla. Nevím však, čím to je, že inscenace v dramaturgii Jaroslava Jurečky, v režii Animati Keity ve mně nevyvolala takové to zásadní odmítnutí Brechtových postulátů.
Asi byla výstavba mizanscény jakási nebrechtovská, tedy v intencích běžného současného divadla s aristotelskou výstavbou, tedy s expozicí, kolizí, krizí a katastrofou, dokonce - a to je vlastně pro Brechta typické, s jistou anagnorisis, jakési otevření očí pro diváka, poznání, které má diváka vychovávat. Byl jsem už vychováván v životě dost (a doufám, že to na mne nezanechalo nějaké negativní stopy) a tak beru Brechta s nadhledem a více si všímám jak, než abych se věnoval otázce „co“.
Epické divadlo po vzoru Erwina Piscatora mne zajímá jenom do té míry, pokud bude tomu Brechtu ehm… nevěrné a navrátí nás do klasické dramatické struktury. Po zhlédnutí Kavkazského křídového kruhu rád konstatuji, že se vlk nažral a koza zůstala celá. V Mahenově divadle inscenátoři vytvořili z onoho „epického“ příběhu, jenom drobnými zásahy čistě dramatickou inscenaci, která nepoučovala (jak by se asi Brechtovi líbilo) ale kladla důraz na dramatičnost a na čistou aristotelovskou výstavbu děje. To se to pak hercům hrálo.
Hlavní roli – dá li se to tak říct, v tomto „epickém“ eposu, mněla Petra Lorencová a její Gruša. Krásně vypracovaná postava s úspornými gesty a bohatým vnitřním životem, kterému divák rád věřil. Pak Ivan Dejmal v roli zpěváka a také Azdaka, a jeho impulzivní herectví – to jsem si uvědomil, že hraje postavu dynamicky, s plným nasazením – co by na to asi řekl Brecht..? Je tady ještě guvernérová (také Anika, Selka, Ludovika) kterou rozmařile zahrála Eliška Zbranková. Několik hezkých rolí, od Guvernéra po Kulhavce si věrohodně zahrál Martin Siničák, ale tak bychom mohli chválit i ostatní často protichůdné role, v obsazení inscenace.
Na hudbě většiny Brechtových her se podílel Paul Dessau a taky zde v instrumentaci Iva Sedláčka zněly tóny Brechtovy inscenace tak, jak si to asi sám autor u svých vlastních režií představoval. (Dalším, významným skladatelem Brechtova soboru byl Kurt Weill) V divadle ve východním Berlíne (Theatr am Schiffbauerdamm) které po válce sám Brecht se svou manželkou vedl, se hrály všechny jeho do té doby napsané hry. Kuriozitou však bylo, že autorské zastoupení jeho děl bylo v Západním Berlíně a tak nestačilo platit Brachovi východoněmeckou markou. Agentura požadovala marky západoněmecké. To soudruzi v NDR Brechtovi vyčítali, ale on trval na svém.
V tom východoberlínském divadle jsem viděl Kavkazský křídový kruh i Matku Kuráž a byla to stejná poetika, s jakou jsme se v současnosti setkali v Mahenově divadle. Vrátím se však ke Kavkazskému křídovému kruhu: Scéna Michala Sprateka byla neutrální, vlastně univerzální, bez inscenačních náznaků a vůbec to nepřekáželo. Prostor však měly kostýmy, pestré a nápadité, od Simony Rybákové. Chyběla jim sice jakási slohová jednota, ale to nepřekáželo. Vypovídaly o postavě, která kostým nosí. Účel světil prostředky.
Přicházel jsem na premiéru s jistými obavami. Opuštění Brechtovy poetiky by mi hodně překáželo a hrát Brechta dnes tak, jak se v době jeho režií hrával, to jsem si moc neuměl představit. Ale odcházel jsem z premiéry spokojen. Inscenace ctila Brechta a při tom byla hrána moderními, současnými prostředky.
Není jednoduché dnes hrát Bertolda Brechta. V Mahenově činohře se to naštěstí povedlo.
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 1 hodinou

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
před 2 hodinami

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
před 3 hodinami

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
před 3 hodinami

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
před 4 hodinami

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
před 5 hodinami

OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
před 5 hodinami

Saharský písek nad Českem. Opakuje se scénář z loňských Velikonoc
před 6 hodinami

Tragická nehoda na D2. Stala se v koloně před Brnem, tři lidé zemřeli
před 6 hodinami

Rusko není schopno ovládnout celou Ukrajinu. Po smrti Putina nás nečeká nic hezkého, varuje expert
před 8 hodinami

Trumpova evropská jízda: Co stojí na pozadí několika únorových dní, které změnily svět?
před 9 hodinami

Nikdy v životě jsem se o budoucnost Ameriky nebál víc, píše Friedman. Svět vidí Trumpovy USA jako darebácký stát
před 10 hodinami

Trump zavádí 245% clo na čínské zboží
před 10 hodinami

Švehlíkovi dali sbohem v Národním divadle. Byl to skvělý chlap, řekl Burian
před 10 hodinami

Řidiče opět čeká dopravní peklo. Kde budou letos silničáři opravovat silnice a dálnice?
před 11 hodinami

Počasí přidělává starosti. K nebezpečí požárů se přidává varování před větrem
před 11 hodinami

Obchodní válka to není. Ekonom pro EZ vysvětlil, jak Trumpova cla zasáhnou Česko
před 11 hodinami

EU bude v novém světovém řádu hrát silnou roli. Chce s námi spolupracovat celý svět, tvrdí von der Leyenová
před 12 hodinami

Italská premiérka má před sebou nadlidský úkol. Letí do Washingtonu přesvědčit Trumpa
před 13 hodinami

Obavy z bioterorismu na Slovensku a v Maďarsku sílí. Virolog varuje před unáhlenými závěry
před 14 hodinami
Přepadení benzinky na Plzeňsku. Pachatel si lup dlouho neužil
Policie od úterního večera vyšetřuje loupežné přepadení benzinky nedaleko Plzně, kdy si pachatel odnesl blíže nespecifikovaný finanční obnos. Dlouho si ho ale neužil. Přibližně po dvou hodinách od trestného činu byl totiž zadržen.
Zdroj: Jan Hrabě