Opera britského hudebního velikána přichází na brněnskou hudební scénu. Benjamin Britten připomíná svou kompoziční tvorbou Mozartovu nebo snad také Schubertovu lehkost a hravost. Cítím v ní vždy neoklasicizmus spíše, než třeba dodekafonii jeho současníků. Je bližší k Stravinskému, než k Orffovi nebo Schönbergovi. A je hravý... bože jak je hravý i v těch nejdramatičtějších pasážích.
To vše jsem si intenzivně uvědomil při sledování poslední premiéry opery Peter Grimes. K nádherné hudbě, kterou velmi citlivě interpretoval orchestr opery NdB pod vedením Marka Ivanoviće atmosféru významně dotvořil scénograf inscenace a režisér tohoto díla, David Radok. Jablko nespadlo daleko od stromu. Otcem režiséra a scénografa byl Alfréd Radok. Mimochodem, o tomto režisérovi Václav Havel řekl, že se: Radok vždycky pokoušel dostat z herců cosi víc, něco, čeho se jim v jiných inscenacích nedostávalo.
Stejný pocit jsem mněl při sledování opery Peter Gimes. Radok mladší dostal z operních sólistů i ze sboru herecké akce, pohyb v mizenscéně, na jaký nejsme vždy u opery zvyklí. Robustnost některých sekvencí byla skutečně sugestivní, až naskakovala husí kůže. A nemalou zásluhu k celkovému vyznění inscenace bylo kostýmování Zuzany Ježkové, která musela (a asi ráda) dodržet jistá pravidla, určovaná původními kostýmy Britky Tazeeny Firth, která už nejednou spolupracovala s Davidem Radokem.
Operu Benjamina Brittena uvedlo Národní divadlo Brno po 75 letech. Nemohu posoudit tu starou interpretaci, i když jsem nahlédl do původního programu s několika fotografiemi, ale nahrávku jsem bohužel nenalezl. Mám dojem, že současná opera mnohem sugestivněji dostála velkému dramatu, které po všech stránkách dílo poskytuje. Konečně, dnešní výrazové prostředky i jevištní technika k tomu má mnohem lepší předpoklady.
Opera Peter Grimes vzbuzuje v divákovi částečně odpor k hlavní postavě, ale takém soucit, protože proti němu stojí skoro celé přístavní maloměsto. Příběh je postaven na konfliktě: na jedné straně postava Grimese, interpretovaná vynikajícím švédským tenoristou Joachimem Bäckströmem a na straně druhé sbor plující na bouřlivém moři orchestrálního souzvuku. Jsou to obyvatele rybářské vesnice, která má v každé situaci černobílé vidění a dá se lehce strhnout k něčemu, co se podobá davovému šílenství. Tady není ani čas, ani prostor na rozumné a uvážlivé pochopení tragédie. Vinou Grimese zemřelo dítě! A starý rybář si zaslouží opovržení a trest. Vyřeší to sám.
Jeho loď vypluje na moře, aby se už nikdy mezi živé vesničany nevrátila. „Můj člun je nehybný a jeho řetěz ústí do moře bez břehů…“ říkám si s Rimbaudem. Tak na mne působí to moře a děsivý dav, ve výborné režii Davida Radoka. Tak na mne působí opuštěný Peter Grimes, kterému nemůže pomoci těch několik lidí z vesnice, kteří se ubránili davovému šílenství. Výrazných figur je na libreto opery hodně a režie dokázala všechny charakteristicky zobrazit.
Příběh se odehrává kdesi v neurčité minulosti. Je však šokující, jak je ten příběh dnešní. Díky digitálním technologiím, emailům a webům, se dnes zhrocují různí odmítači čehokoliv. Od vzpoury z nošení roušek, až po xenofobní reakce proti humanitním akcím. Stačí ukázat na „nepřítele“ a spustí se reakce lůzy. Proto je možná právě dnes opera Peter Grimes, kromě svých uměleckých kvalit, i důležitým humanitním poselstvím.
Repertoár opery Národního divadla Brno je obohacen o titul, který je na vysoké úrovni kompoziční, režijní a také ideové. O přestávce mezi druhým a třetím dějstvím jsem šel před Janáčkovo divadlo, nadýchat se bez roušky čerstvého vzduchu. A tam dvě kouřící mladé dámy spolu rozmlouvaly. Jedna operu hodnotila jako šílený horror, druhá dílo bránila, prý ona má horrory ráda: Ale ten spratek tomu rybáři stejně jenom překážel. Nebyla ho škoda.
Tak nevím… Já tady přemýšlím o humanitním poslání a najednou jsem nechtěně konfrontován s něčím… Neozval jsem se a šel raději dovnitř, do foyeru divadla.
Související

RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností

RECENZE: Řezník navařil Na plech s pikem u nosu. Ghetto, korporát i výkaly
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
včera

S láskou. Palác ukázal nový snímek prince Williama a jeho ženy Kate
včera

RECENZE: Oscarová favoritka Emilia Pérez i přes žánrovou hravost selhává. Trpí neupřímností
včera

Ceny Anděl 2024: Akademici vybrali nominované na prestižní ocenění
včera

Macron se chce vložit do hry kolem Ukrajiny. Svolal summit do Paříže
včera

Smůla pro Hložka. Rozjetého reprezentanta zastavuje zranění nohy
včera

Proč došlo k tragédii ve Washingtonu? Vyšetřovatelé získali nové indicie
včera

Valentýnská svatba Petra Voka z Rožmberka. Mladičkou šlechtičnu si před 445 lety bral skutečně z lásky
včera

Pavel v Mnichově řekl, co musí Evropa udělat. Plán počítá i s Ukrajinou
včera

Donald Trump: Zrádce, co hází zodpovědnost za své chyby na jiné
včera

Hřib povede Piráty i do voleb. Prozradil, kde hodlá kandidovat
včera

Počasí chudé na srážky. Meteorologové poskytli výhled na další dny
včera

Zelenskyj chce evropskou armádu. Dohodu vyjednanou bez Kyjeva nepřijme
včera

Příměří v Gaze trvá. Hamás po dnech plných nejistoty propustil další rukojmí
včera

Scholz nevěděl o Trumpově mírovém plánu. Bílý dům už nespolupracuje ani s Němci
včera

Skvělý úvod biatlonového MS. Česká smíšená štafeta si dojela pro stříbro
včera

Motivem vraždy v Třešti nejspíš byly neshody ohledně majetku
včera

Zelenskyj si chce udržet americkou podporu a s ní šanci na přežití Ukrajiny
včera

Počasí příští týden: Do Česka míří kruté mrazy, teploty klesnou až na -15 stupňů
14. února 2025 22:01

Zelenskyj: Trump mi řekl, že Putin chce ukončit válku. Odpověděl jsem mu, že je lhář
14. února 2025 20:46
Bude lhát, pak vás zradí. Navalná varovala před vyjednáváním s Putinem
Julia Navalná, vdova po ruském opozičním lídrovi Alexeji Navalném, ostře varovala před jakýmikoliv vyjednáváními s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Na Mnichovské bezpečnostní konferenci v pátek prohlásila, že Putin „bude lhát, podvádět a v poslední chvíli změní pravidla“.
Zdroj: Libor Novák