Opera britského hudebního velikána přichází na brněnskou hudební scénu. Benjamin Britten připomíná svou kompoziční tvorbou Mozartovu nebo snad také Schubertovu lehkost a hravost. Cítím v ní vždy neoklasicizmus spíše, než třeba dodekafonii jeho současníků. Je bližší k Stravinskému, než k Orffovi nebo Schönbergovi. A je hravý... bože jak je hravý i v těch nejdramatičtějších pasážích.
To vše jsem si intenzivně uvědomil při sledování poslední premiéry opery Peter Grimes. K nádherné hudbě, kterou velmi citlivě interpretoval orchestr opery NdB pod vedením Marka Ivanoviće atmosféru významně dotvořil scénograf inscenace a režisér tohoto díla, David Radok. Jablko nespadlo daleko od stromu. Otcem režiséra a scénografa byl Alfréd Radok. Mimochodem, o tomto režisérovi Václav Havel řekl, že se: Radok vždycky pokoušel dostat z herců cosi víc, něco, čeho se jim v jiných inscenacích nedostávalo.
Stejný pocit jsem mněl při sledování opery Peter Gimes. Radok mladší dostal z operních sólistů i ze sboru herecké akce, pohyb v mizenscéně, na jaký nejsme vždy u opery zvyklí. Robustnost některých sekvencí byla skutečně sugestivní, až naskakovala husí kůže. A nemalou zásluhu k celkovému vyznění inscenace bylo kostýmování Zuzany Ježkové, která musela (a asi ráda) dodržet jistá pravidla, určovaná původními kostýmy Britky Tazeeny Firth, která už nejednou spolupracovala s Davidem Radokem.
Operu Benjamina Brittena uvedlo Národní divadlo Brno po 75 letech. Nemohu posoudit tu starou interpretaci, i když jsem nahlédl do původního programu s několika fotografiemi, ale nahrávku jsem bohužel nenalezl. Mám dojem, že současná opera mnohem sugestivněji dostála velkému dramatu, které po všech stránkách dílo poskytuje. Konečně, dnešní výrazové prostředky i jevištní technika k tomu má mnohem lepší předpoklady.
Opera Peter Grimes vzbuzuje v divákovi částečně odpor k hlavní postavě, ale takém soucit, protože proti němu stojí skoro celé přístavní maloměsto. Příběh je postaven na konfliktě: na jedné straně postava Grimese, interpretovaná vynikajícím švédským tenoristou Joachimem Bäckströmem a na straně druhé sbor plující na bouřlivém moři orchestrálního souzvuku. Jsou to obyvatele rybářské vesnice, která má v každé situaci černobílé vidění a dá se lehce strhnout k něčemu, co se podobá davovému šílenství. Tady není ani čas, ani prostor na rozumné a uvážlivé pochopení tragédie. Vinou Grimese zemřelo dítě! A starý rybář si zaslouží opovržení a trest. Vyřeší to sám.
Jeho loď vypluje na moře, aby se už nikdy mezi živé vesničany nevrátila. „Můj člun je nehybný a jeho řetěz ústí do moře bez břehů…“ říkám si s Rimbaudem. Tak na mne působí to moře a děsivý dav, ve výborné režii Davida Radoka. Tak na mne působí opuštěný Peter Grimes, kterému nemůže pomoci těch několik lidí z vesnice, kteří se ubránili davovému šílenství. Výrazných figur je na libreto opery hodně a režie dokázala všechny charakteristicky zobrazit.
Příběh se odehrává kdesi v neurčité minulosti. Je však šokující, jak je ten příběh dnešní. Díky digitálním technologiím, emailům a webům, se dnes zhrocují různí odmítači čehokoliv. Od vzpoury z nošení roušek, až po xenofobní reakce proti humanitním akcím. Stačí ukázat na „nepřítele“ a spustí se reakce lůzy. Proto je možná právě dnes opera Peter Grimes, kromě svých uměleckých kvalit, i důležitým humanitním poselstvím.
Repertoár opery Národního divadla Brno je obohacen o titul, který je na vysoké úrovni kompoziční, režijní a také ideové. O přestávce mezi druhým a třetím dějstvím jsem šel před Janáčkovo divadlo, nadýchat se bez roušky čerstvého vzduchu. A tam dvě kouřící mladé dámy spolu rozmlouvaly. Jedna operu hodnotila jako šílený horror, druhá dílo bránila, prý ona má horrory ráda: Ale ten spratek tomu rybáři stejně jenom překážel. Nebyla ho škoda.
Tak nevím… Já tady přemýšlím o humanitním poslání a najednou jsem nechtěně konfrontován s něčím… Neozval jsem se a šel raději dovnitř, do foyeru divadla.
Související

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
recenze , Národní divadlo Brno
Aktuálně se děje
včera

To je vydírání? Nikdo mi nebude nic přikazovat, jedu do Moskvy, vzkázal Fico EU
včera

Trump jedná o clech s více než patnácti státy, první dohody mají přijít velmi brzy
včera

Rakušan lituje smrti matky oběti střelby na FF UK. Odmítala pomoc, napsal ministr
včera

Češka se nevrátila z návštěvy Velké čínské zdi. Ministerstvo potvrdilo úmrtí
včera

Když Hollywood truchlil. Před 35 lety zemřela Greta Garbo
včera

Stinná stránka teplého počasí. Meteorologové už v dubnu varují před požáry
včera

Joe Biden se vrací. V prvním zásadním projevu od odchodu z Bílého domu zkritizuje Trumpa
včera

Česko se rozloučilo s Annou Slováčkovou. Přišel i prezident Pavel
včera

Trump znepokojuje Evropu. Počet zemí, které varují před cestou do USA, přibývá
včera

Slovensko dostalo od Moskvy pozvánku na oslavy Dne vítězství. EU varuje evropské lídry před účastí
včera

Vance opět tvrdě zkritizoval Evropu. Nazval ji vazalem USA
včera

Jak Putin balamutí Trumpa: Šlo o omyl, prohlásil po útoku v Sumy. Ve skutečnosti to bylo přesně naopak
včera

Británie hasí obří skandál: Čína má přístup ke zdravotním záznamů statisíců Britů
včera

Trump sestřelil Zelenského: Pořád chcete rakety, neměl jste si začínat se silnějším nepřítelem
včera

Brutální konflikt si vybral svou daň. Súdán zažívá nejhorší krizi na světě, stojí na pokraji totálního kolapsu
včera

Trump obvinil Zelenského ze zahájení války, den po masivním útoku Ruska na Ukrajinu
včera

Postupná okupace Gazy pokračuje. Izrael zaútočil na poslední plně funkční nemocnici
včera

Všichni prezidentovi muži: Jak vypadá uzavřený svět Putinových klíčových poradců?
včera

Skutečné dopady extrémního počasí? Smrtící povodně loni zasáhly jen v Evropě na půl milionu lidí
včera
Počasí o prodlouženém víkendu: Meteorologové nemají dobré zprávy
Česko má před sebou prodloužený víkend. Ten se ale podle ČHMÚ.cz ponese částečně v deštivém duchu.
Zdroj: Libor Novák