RECENZE: Růžový kavalír v Brně si zaslouží téměř nejvyšší hodnocení

Janáčkovo divadlo v Brně uvedlo jako poslední titul roku 2019 operu Richarda Strausse. Jeho dílo Růžový kavalír je zde uváděno po třiceti pěti letech. Správně má název znít Kavalír s růží, protože jako posel lásky přináší stříbrnou růži a oblečen je v bílém, ne v růžovém. Ale již původní titul v němčině je takto nepřesně nazván. Opera Růžový kavalír bývá vždy divadelním svátkem. Ne jinak tomu bylo i v Brně.

Kdo přichází do divadla shlédnout „něco od Strausse“ a čekává známé valčíky vídeňského 19. století, dost rychle přijde na to, že Richard Strauss nemá nic společného s Johannem, starším nebo mladším. Tento Strauss, (1864 – 1949) Mnichovan, syn hráče na lesní roh ve dvorském orchestru, od mala komponoval a po celý život nepřestal. Má za sebou 17 symfonických básní a skladeb, 15 oper a dvě díla pro balet. Z tohoto úctyhodného přehledu se z operních děl dodnes na světových scénách hraje především Růžový kavalír.  Libretistou jeho stěžejních oper byl Vídeňák, Hugo von Hofmannsthal.   

Libreto opery je dost složité, propletenec vztahů posouvá děj kupředu záměnami postav. Mladičký Oktavián – (role pro soprán), převlečen v dívku se dostává ke dvoru hrubiána Ochse, vše se točí kolem předmanželské smlouvy a kolotoč vztahů a nedorozumění může začít. Jaký je to vlastně žánr? Označení komická opera je dost nepřesné. Ano, v tom díle je v textech i v hudbě, ve vybudovaných vztazích hodně komiky. Ale Strauss vložil do hudebních partů především vážnou dramatičnost, která se střídá s pasáží nádherné milostné lyriky. Pro komedii tam moc místa není. O to sinější emoce vyvolávají dramatická nedorozumění, vášeň lásky i zklamání, aby nakonec ve třetím obraze vše vyvrcholilo poznáním nádherné velkodušnosti Maršálky, kněžny Werdenberg, která se vzdává lásky k mladičkému Oktaviánovi, protože shledá, že on je zamilovaný do mladé Sophie. Z pohledu dneška je Hofmannsthalovo libreto romantickou pohádkou o dramaticky rozehraných a následně zázračně vyřešených vztazích, kde zlo je potrestáno a vítězí velkodušnost a láska. Bez nádherné hudby Richarda Strasusse by takové literární dílo dnes neobstálo. Dnes žijeme ve světě pragmatizmu. Asi právě proto nás díky Straussově hudbě Růžový kavalír svou čistotou lásky tak dojímá.

Režisér Jiří Herman (umělecký šéf opery) se spolu s kostymérkou Zuzanou Štefunkovou – Rusínovou a se scénografem Tomášem Rusínem pustili do velkého úkolu. Volili bohaté kostýmy, v prvním obraze téměř vše v bílém, dále pak v barvách, které podkreslovaly dramatičnost příběhu a scény, ta byla prostě skvostná. V minimalistickém pojetí velkého prostoru jeviště Janáčkova divadla zvolili pozadí s velkými okny, přes které téměř stále zářilo světlo (jemný kontralight)  a to tvořilo na scéně prostory, podobné obrazům vlámského malíře Vermeera van Delfa. Každá scéna, všechny prostory se tak staly již samy o sobě výtvarnými díly (světelný design Daniel Tesař).

Operní hudba Richarda Strausse je bohatá na předehry k jednotlivým obrazům, nechybí hudba, která uvádí atmosféru děje a doby, často v dosti dlouhých interludiích. V dnešní uspěchané době, kdy divák má nějakou vnitřní potřebu, aby vše rychleji ubíhalo a lidé spěchají dál a dál za novým poznáním, za novými zážitky, by možná diváci přijímali Straussovo hudební vyjádření s jistou netrpělivostí. Jsme již tací. Vláčeni stále rychlejšími klipy, jakousi netrpělivostí srdce, vše bychom chtěli mít zabaleno jako fast food, kterým se cpeme na cestě dál, v tom našem unáhleném životě. A jak se s tím vypořádal režisér opery? Výtečně! Zaplnil scénu postavami a postavičkami, včetně černoušků, dětí, a třeba i s krásným pejskem, postavy vždy kostýmované ve smyslu obrazu a situace, ve které se právě nacházíme. A tak jsme svědky pobíhání a bitky, sluhové přicházejí a odcházejí, vhodně i záměrně nevhodně. Jeviště je zaplněno drobnými komickými výstupy, které resonují s hudbou. Nikdy nejdou proti jejímu smyslu, vždy režisér velmi citlivě zapájí to množství bizarních postav do vypovídající hudby.

Asi by se dost dlouho dal popisovat zvuk orchestru. Pod taktovkou Roberta Kružíka zněl nejenom čistě, ale také velmi citlivě v souzvuku s pěveckými party. A k tomu zpěvu: I když běží nad portálem překlad textů v češtině i v angličtině, světe div se, němčina protagonistů byla srozumitelná, dikce příkladná, prostě: klobouk dolu.

Z interpretů na premiéře je asi nutné vyzdvihnout čtyři postavy, i když je vhodné zdůraznit, že všechny zpívané party byly na vysoké úrovni interpretační a – co není vždy běžné, je třeba vyzvednout herectví interpretů, jejich vnitřní nasazení, věrohodnost projevu i pohybu v mizanscénách. Díkybohu divák neviděl občasný nešvar i na velkých operních jevištích, kdy zpěvák výborně interpretoval své party, aby pak téměř nečinně čekal na svůj další výstup. A toho jsme občas svědky dokonce i u záznamu z Metropolitní opery v N.Y.

Líbezná byla role Sophie v interpretaci Jany Šrejma Kačírkové. Její koloraturní soprán se dokázal v mžiku změnit v dramatickou barvu, vždy zvýrazněnou adekvátním hereckým projevem. A je to atraktivní žena, která umí na jevišti zazářit.

Barona Ocha zpíval Jan Šťáva. Vůbec nepotřeboval přidělané břicho nebo zjizvenou tvář, aby byla zvýrazněna jeho ošklivost (jak se to občas u této postavy dělá). Naopak, oděn do hezkého bílého kostýmu, stejně z něj vyzařovala zloba a tupost. I to dokáže vhodné herectví a správně nasazený hlas.

Oktavián Václavy Krejčí Houskové byl hodně něžný mladík. Její mezzosoprán byl více něžným sopránem než hlasem mladého muže. Krásná interpretace a až kontrastní projev energického mladíka s něžným hlasem. Moc hezká kombinace, patřící do registru tohoto díla.

 Maršálka Alžběty Poláčkové byla svou interpretací zážitkem. Její výrazný a vyrovnaný soprán, který neštěstí dost často slyšíme v repertoáru Janáčkovy opery (třeba v Turandot, nebo Bohémě) byl tady slyšet jenom v prvním a na závěr ve třetím obrazu. Škoda, že tuto postavu libretista víc nevyužil. Možná kdyby věděl, kdo tu roli bude v Brně zpívat, něco by s tím udělal J.

V Růžovém kavalíru režisér dbal na to, aby všichni zúčastnění na jevišti byli v souzvuku s momentální atmosférou a tak se povedl ten zázračný tvar divadla, vycházející s pojmu: dívati se. (Nejenom slyšeti, tak se to často v operních domech ve světě stává.) Platí to nejenom o předních interpretech, ale o celém ansámblu.

Když už tady byla připomenuta Metropolitní opera, tam (viděno ze záznamu i u nás), byl Růžový kavalír hrán v kulisách, které ve třetím dějství neukázaly hotelový pokoj, ale ehm… bordel. No ano, hrdina Ochs se choval jako v nevěstinci, ale přece jenom, Hofmannsthal by se asi z takového posunu svého libereta, které se stále točí kolem vhodných panských způsobů, asi pohoršoval.

Růžový kavalír je další titul Janáčkovy opery, který se stane stálicí v repertoáru. Diváka těší, že si může vybrat z repertoáru tolika různorodých žánrů. Straussova opera je realizována na vysoké úrovni ve všech oblastech, od kostýmů a scény, přes světelný design a dramaturgii, až po orchestrální předvedení a výkony režie. U interpretů na této scéně nelze očekávat jiné než kvalitní výkony. Apropos dramaturgie: Program k tomuto představení je bohatý, s kvalitní fotodokumentaci Marka Olbrzymeka a hlavně, s kvalitním ústředním článkem Patrície Částkové, který diváka seznámí s mnoha detaily života a tvorby Richarda Strausse.

Hodnocení inscenace:  99%

Růžový kavalír

Premiéra 29. listopadu 2019 v Janáčkově divadle

autor: Richard Strauss libreto: Hugo von Hofmannsthal hudební nastudování: Robert Kružík dirigent: Robert Kružík, Ondrej Olos režie: Jiří Heřman scéna: Tomáš Rusín kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová sbormistr: Klára Složilová Roztočilová dramaturgie: Patricie Částková

Související

Salome

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně

Triptych „ Tři povídky“ (Trois Contes) od Gustava Flauberta, poprvé vydané v roce 1877, je asi první moderní zpracování dávnověkého biblického příběhu, o Salome. Oscar Wilde pro napsání divadelní hry (1891) použil právě tento, dá se říct krvelačný biblický příběh o Salome, Herodiadě a stětí Jana Křtitele. Do Judeje přijíždí římský správce Sýrie a probíhá bohatě popisovaná opulentní hostina. Herodiada pomocí intriky přiměje svého manžela Heroda, aby se zamiloval do její dcery Salome. Jejím prostřednictvím pak dosáhne popravy proroka Joachanana, hlásajícího příchod Mesiáše.

Více souvisejících

Národní divadlo Brno Růžový kavalír

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Král Charles III. (Karel III.)

Britové si připomněli teror v Londýně. Král ocenil, jak se národ vzpamatoval

Je to 20 let, co se datum 7. července smutně a nesmazatelně zapsalo do britských dějin. Král Karel III. u příležitosti výročí teroristických útoků v Londýně odsoudil tyto nesmyslné akty zla a vyzval lidi, aby se společně postavili těm, kteří se je snaží rozdělovat. Informovala o tom BBC. V hlavním městě království se dnes uskuteční řada vzpomínkových akcí. 

včera

Prezident Trump v Mar-a-Lago.

Trump udělal z USA obchodního vyvrhele. Řešením je vyloučení z WTO

Americký prezident Donald Trump vkročil do mezinárodní politiky, zejména v oblasti obchodu, velmi agresivním způsobem a zásadně narušil dosavadní fungování globálního systému. Profesorka Kristen Hopewellová z Univerzity Britské Kolumbie nastínila možné řešení, jak Spojené státy přimět k dodržování mezinárodních pravidel – jejich vyloučení ze Světové obchodní organizace (WTO).

včera

včera

Patrik Schick

Brankář Kovář je blízko odchodu do PSV Eindhoven. Schick bude v Leverkusenu pokračovat

Vypadá to, že až odstartuje nadcházející sezóna německé Bundesligy, z českých legionářů zbyde v Leverkusenu už jen útočník Patrik Schick. Jak totiž informuje německý časopis Kicker, o služby dalšího českého reprezentanta, brankáře Matěje Kováře, projevil zájem nizozemský PSV Eindhoven. Přestože oficiálně ještě není nic potvrzené, v zákulisí se už mluví o tom, že se na přestupu již obě strany dohodly. Nyní pětadvacetiletý gólman absolvuje zdravotní prohlídku, aby pak mohl podepsat smlouvu.

včera

Aktualizováno včera

Do Prahy přijel končící polský prezident Andrzej Duda. (7.7.2025) Prohlédněte si galerii

Duda je naposledy jako prezident v Praze. Na Hradě ho přijal Pavel

Končící polský prezident Andrzej Duda přijel v pondělí na návštěvu Prahy. Na Pražském hradě ho přijal český protějšek Petr Pavel. Duda za několik týdnů skončí ve funkci, nahradí ho vítěz nedávných prezidentských voleb Karol Nawrocki. 

včera

včera

Emmanuel Macron, Ukrajinský mírový summit 2024 (Bürgenstock)

Francouzi možná půjdou opět volit. Rozhodne frustrovaný a podrážděný Macron

Rok po předčasných volbách, které zásadně posílily krajní pravici a oslabily jeho vlastní tábor, čelí francouzský prezident Emmanuel Macron opět hrozbě politického patu. Navzdory veřejným prohlášením, že nové volby nechystá, roste tlak na to, aby rozhodnutí o předčasných volbách zopakoval. Macron podle spolupracovníků zvažuje další krok, který by mu umožnil obnovit kontrolu nad chaotickou scénou, ale hrozí, že by krizi ještě prohloubil.

včera

včera

včera

Ilustrační fotografie.

20 let od útoků v Londýně stále nejsme v bezpečí. DIY útoky jsou hůře zachytitelné, radikalizace probíhá přes internet

Přesně před dvaceti lety zasáhla Londýn série teroristických útoků, které si vyžádaly 52 mrtvých a stovky zraněných. Islamisté odpálili nálože v metru i autobusu a způsobili nejhorší útok v Británii od války. Tragédie vedla k zásadní reformě bezpečnostních opatření i posílení pravomocí rozvědky. Navzdory pokroku však podle expertů riziko DIY útoků osamělých útočníků přetrvává a nulové nebezpečí terorismu je i nadále nedosažitelné.

včera

včera

Zvláštní zachycení deště

Extrémně deštivé počasí. Meteorologové zmínili scénář pro úterý a středu

Počasí v Česku prochází po uplynulém víkendu patrnou změnou. Ochladilo se, ale to nebude všechno. V úterý a ve středu očekávají meteorologové na severu či východě Moravy a hlavně ve Slezsku potenciálně zajímavou dešťovou situací. Nedělní výstupy modelu Aladin naznačují lokálně i velmi extrémní úhrny, upozornil Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). 

včera

Texas zasáhly ničivé povodně. Prohlédněte si galerii

Povodně v Texasu mají už 82 obětí. Nebezpečí stále nepominulo, tragická bilance poroste

Nejméně 82 lidí zahynulo při katastrofálních povodních, které zasáhly oblast řeky Guadalupe ve středním Texasu. Hladina stoupla až o šest metrů a během několika hodin napršelo tolik, co za celé léto. Nejvíce obětí hlásí okres Kerr, kde voda smetla i dětský tábor. Úřady varují, že bilance poroste. Do pátracích a záchranných operací se zapojila Národní garda i federální složky. V oblasti nadále panuje hrozba silných dešťů a záplav.

včera

Prezident Trump

Trump hrozí cly všem zemím podporujícím BRICS. Problémy by způsobil Američanům

Americký prezident Donald Trump oznámil plán zavést nová cla na všechny státy podporující skupinu BRICS, kterou Spojené státy vnímají jako rostoucí hrozbu pro své zájmy. Dodatečná cla mají bez výjimek zasáhnout desítky zemí a mohou výrazně zdražit dovoz zboží do USA. Trump varoval, že pokud nedojde k dohodám, opatření vstoupí v platnost 1. srpna. 

včera

Izraelská armáda, ilustrační fotografie.

Izraelci znovu zaútočili. Zasáhli cíle v Jemenu, následovala odveta

Izrael podnikl v regionu další vojenský úder. Konkrétně zaútočil na tři přístavy a elektrárnu v té části Jemenu, kterou ovládají Húsiové. Informovala o tom BBC. Útok potvrdil izraelský ministr obrany Jisra'el Kac. Podle jeho slov byla jedním z cílů komerční loď Galaxy Leader, které se rebelové zmocnili před dvěma lety. 

Aktualizováno včera

včera

Vážná nehoda autobusu na D2. Několik zraněných, řidič je podezřelý z trestného činu

S komplikacemi se od brzkých ranních hodin setkávají řidiči na dálnici D2 ve směru na Brno. Převrátil se tam zahraniční autobus. Několik lidí se při nehodě zranilo. Panuje důvodné podezření, že řidič měl mikrospánek a vjel s vozidlem do příkopu. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy