RECENZE: Růžový kavalír v Brně si zaslouží téměř nejvyšší hodnocení

Janáčkovo divadlo v Brně uvedlo jako poslední titul roku 2019 operu Richarda Strausse. Jeho dílo Růžový kavalír je zde uváděno po třiceti pěti letech. Správně má název znít Kavalír s růží, protože jako posel lásky přináší stříbrnou růži a oblečen je v bílém, ne v růžovém. Ale již původní titul v němčině je takto nepřesně nazván. Opera Růžový kavalír bývá vždy divadelním svátkem. Ne jinak tomu bylo i v Brně.

Kdo přichází do divadla shlédnout „něco od Strausse“ a čekává známé valčíky vídeňského 19. století, dost rychle přijde na to, že Richard Strauss nemá nic společného s Johannem, starším nebo mladším. Tento Strauss, (1864 – 1949) Mnichovan, syn hráče na lesní roh ve dvorském orchestru, od mala komponoval a po celý život nepřestal. Má za sebou 17 symfonických básní a skladeb, 15 oper a dvě díla pro balet. Z tohoto úctyhodného přehledu se z operních děl dodnes na světových scénách hraje především Růžový kavalír.  Libretistou jeho stěžejních oper byl Vídeňák, Hugo von Hofmannsthal.   

Libreto opery je dost složité, propletenec vztahů posouvá děj kupředu záměnami postav. Mladičký Oktavián – (role pro soprán), převlečen v dívku se dostává ke dvoru hrubiána Ochse, vše se točí kolem předmanželské smlouvy a kolotoč vztahů a nedorozumění může začít. Jaký je to vlastně žánr? Označení komická opera je dost nepřesné. Ano, v tom díle je v textech i v hudbě, ve vybudovaných vztazích hodně komiky. Ale Strauss vložil do hudebních partů především vážnou dramatičnost, která se střídá s pasáží nádherné milostné lyriky. Pro komedii tam moc místa není. O to sinější emoce vyvolávají dramatická nedorozumění, vášeň lásky i zklamání, aby nakonec ve třetím obraze vše vyvrcholilo poznáním nádherné velkodušnosti Maršálky, kněžny Werdenberg, která se vzdává lásky k mladičkému Oktaviánovi, protože shledá, že on je zamilovaný do mladé Sophie. Z pohledu dneška je Hofmannsthalovo libreto romantickou pohádkou o dramaticky rozehraných a následně zázračně vyřešených vztazích, kde zlo je potrestáno a vítězí velkodušnost a láska. Bez nádherné hudby Richarda Strasusse by takové literární dílo dnes neobstálo. Dnes žijeme ve světě pragmatizmu. Asi právě proto nás díky Straussově hudbě Růžový kavalír svou čistotou lásky tak dojímá.

Režisér Jiří Herman (umělecký šéf opery) se spolu s kostymérkou Zuzanou Štefunkovou – Rusínovou a se scénografem Tomášem Rusínem pustili do velkého úkolu. Volili bohaté kostýmy, v prvním obraze téměř vše v bílém, dále pak v barvách, které podkreslovaly dramatičnost příběhu a scény, ta byla prostě skvostná. V minimalistickém pojetí velkého prostoru jeviště Janáčkova divadla zvolili pozadí s velkými okny, přes které téměř stále zářilo světlo (jemný kontralight)  a to tvořilo na scéně prostory, podobné obrazům vlámského malíře Vermeera van Delfa. Každá scéna, všechny prostory se tak staly již samy o sobě výtvarnými díly (světelný design Daniel Tesař).

Operní hudba Richarda Strausse je bohatá na předehry k jednotlivým obrazům, nechybí hudba, která uvádí atmosféru děje a doby, často v dosti dlouhých interludiích. V dnešní uspěchané době, kdy divák má nějakou vnitřní potřebu, aby vše rychleji ubíhalo a lidé spěchají dál a dál za novým poznáním, za novými zážitky, by možná diváci přijímali Straussovo hudební vyjádření s jistou netrpělivostí. Jsme již tací. Vláčeni stále rychlejšími klipy, jakousi netrpělivostí srdce, vše bychom chtěli mít zabaleno jako fast food, kterým se cpeme na cestě dál, v tom našem unáhleném životě. A jak se s tím vypořádal režisér opery? Výtečně! Zaplnil scénu postavami a postavičkami, včetně černoušků, dětí, a třeba i s krásným pejskem, postavy vždy kostýmované ve smyslu obrazu a situace, ve které se právě nacházíme. A tak jsme svědky pobíhání a bitky, sluhové přicházejí a odcházejí, vhodně i záměrně nevhodně. Jeviště je zaplněno drobnými komickými výstupy, které resonují s hudbou. Nikdy nejdou proti jejímu smyslu, vždy režisér velmi citlivě zapájí to množství bizarních postav do vypovídající hudby.

Asi by se dost dlouho dal popisovat zvuk orchestru. Pod taktovkou Roberta Kružíka zněl nejenom čistě, ale také velmi citlivě v souzvuku s pěveckými party. A k tomu zpěvu: I když běží nad portálem překlad textů v češtině i v angličtině, světe div se, němčina protagonistů byla srozumitelná, dikce příkladná, prostě: klobouk dolu.

Z interpretů na premiéře je asi nutné vyzdvihnout čtyři postavy, i když je vhodné zdůraznit, že všechny zpívané party byly na vysoké úrovni interpretační a – co není vždy běžné, je třeba vyzvednout herectví interpretů, jejich vnitřní nasazení, věrohodnost projevu i pohybu v mizanscénách. Díkybohu divák neviděl občasný nešvar i na velkých operních jevištích, kdy zpěvák výborně interpretoval své party, aby pak téměř nečinně čekal na svůj další výstup. A toho jsme občas svědky dokonce i u záznamu z Metropolitní opery v N.Y.

Líbezná byla role Sophie v interpretaci Jany Šrejma Kačírkové. Její koloraturní soprán se dokázal v mžiku změnit v dramatickou barvu, vždy zvýrazněnou adekvátním hereckým projevem. A je to atraktivní žena, která umí na jevišti zazářit.

Barona Ocha zpíval Jan Šťáva. Vůbec nepotřeboval přidělané břicho nebo zjizvenou tvář, aby byla zvýrazněna jeho ošklivost (jak se to občas u této postavy dělá). Naopak, oděn do hezkého bílého kostýmu, stejně z něj vyzařovala zloba a tupost. I to dokáže vhodné herectví a správně nasazený hlas.

Oktavián Václavy Krejčí Houskové byl hodně něžný mladík. Její mezzosoprán byl více něžným sopránem než hlasem mladého muže. Krásná interpretace a až kontrastní projev energického mladíka s něžným hlasem. Moc hezká kombinace, patřící do registru tohoto díla.

 Maršálka Alžběty Poláčkové byla svou interpretací zážitkem. Její výrazný a vyrovnaný soprán, který neštěstí dost často slyšíme v repertoáru Janáčkovy opery (třeba v Turandot, nebo Bohémě) byl tady slyšet jenom v prvním a na závěr ve třetím obrazu. Škoda, že tuto postavu libretista víc nevyužil. Možná kdyby věděl, kdo tu roli bude v Brně zpívat, něco by s tím udělal J.

V Růžovém kavalíru režisér dbal na to, aby všichni zúčastnění na jevišti byli v souzvuku s momentální atmosférou a tak se povedl ten zázračný tvar divadla, vycházející s pojmu: dívati se. (Nejenom slyšeti, tak se to často v operních domech ve světě stává.) Platí to nejenom o předních interpretech, ale o celém ansámblu.

Když už tady byla připomenuta Metropolitní opera, tam (viděno ze záznamu i u nás), byl Růžový kavalír hrán v kulisách, které ve třetím dějství neukázaly hotelový pokoj, ale ehm… bordel. No ano, hrdina Ochs se choval jako v nevěstinci, ale přece jenom, Hofmannsthal by se asi z takového posunu svého libereta, které se stále točí kolem vhodných panských způsobů, asi pohoršoval.

Růžový kavalír je další titul Janáčkovy opery, který se stane stálicí v repertoáru. Diváka těší, že si může vybrat z repertoáru tolika různorodých žánrů. Straussova opera je realizována na vysoké úrovni ve všech oblastech, od kostýmů a scény, přes světelný design a dramaturgii, až po orchestrální předvedení a výkony režie. U interpretů na této scéně nelze očekávat jiné než kvalitní výkony. Apropos dramaturgie: Program k tomuto představení je bohatý, s kvalitní fotodokumentaci Marka Olbrzymeka a hlavně, s kvalitním ústředním článkem Patrície Částkové, který diváka seznámí s mnoha detaily života a tvorby Richarda Strausse.

Hodnocení inscenace:  99%

Růžový kavalír

Premiéra 29. listopadu 2019 v Janáčkově divadle

autor: Richard Strauss libreto: Hugo von Hofmannsthal hudební nastudování: Robert Kružík dirigent: Robert Kružík, Ondrej Olos režie: Jiří Heřman scéna: Tomáš Rusín kostýmy: Zuzana Štefunková-Rusínová sbormistr: Klára Složilová Roztočilová dramaturgie: Patricie Částková

Související

Salome

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně

Triptych „ Tři povídky“ (Trois Contes) od Gustava Flauberta, poprvé vydané v roce 1877, je asi první moderní zpracování dávnověkého biblického příběhu, o Salome. Oscar Wilde pro napsání divadelní hry (1891) použil právě tento, dá se říct krvelačný biblický příběh o Salome, Herodiadě a stětí Jana Křtitele. Do Judeje přijíždí římský správce Sýrie a probíhá bohatě popisovaná opulentní hostina. Herodiada pomocí intriky přiměje svého manžela Heroda, aby se zamiloval do její dcery Salome. Jejím prostřednictvím pak dosáhne popravy proroka Joachanana, hlásajícího příchod Mesiáše.

Více souvisejících

Národní divadlo Brno Růžový kavalír

Aktuálně se děje

včera

včera

Fotbal, ilustrační fotografie.

Novým trenérem české fotbalové reprezentace je velezkušený Miroslav Koubek

Nejsledovanější český sportovní příběh letošního podzimu je u konce. Více než dvouměsíční hledání trenéra české fotbalové reprezentace skončilo krátce před začátkem astronomické zimy, konkrétně v pátek 19. prosince. Právě tehdy byl Fotbalovou asociací ČR (FAČR) oznámen a uveden tak do funkce hlavního trenéra národního A-týmu jeden z nejzkušenějších tuzemských fotbalových trenérů Miroslav Koubek. Svaz se s ním dohodl na dvou a půlleté spolupráci s tím, že jeho nejbližším úkolem je nyní zvládnout březnovou baráž o mistrovství světa, v jejíž úvodu se doma Češi utkají s Irskem.

včera

Andrej Babiš přichází na zasedání nové vlády

Bude se propouštět, rozhodla vláda. Babiš ale odmítá, že jde o čistky

Úřad vlády a ministerstva od ledna zeštíhlí v součtu o 322 úřednických míst. Počítá s tím nová systemizace služebních a pracovních míst, kterou schválila vláda Andreje Babiše na pondělním zasedání. Kabinet mimo jiné podpořil senátní návrh na posílení kompetencí Nejvyššího kontrolního úřadu o možnost kontrolovat i veřejnoprávní média a poslanecký návrh na změnu jednacího řádu Poslanecké sněmovny. Vláda se zabývala i výdaji na obranu a zrušila a znovu vypsala výběrové řízení na předsedu či předsedkyni Státního úřadu pro jadernou bezpečnost.

Aktualizováno včera

Filip Turek dorazil za prezidentem Petrem Pavlem. (22.12.2025) Prohlédněte si galerii

Turek u Pavla nepochodil. Prezident je připraven ho nejmenovat

Výhrady prezidenta Petra Pavla k vládnímu angažmá poslance Filipa Turka (Motoristé) trvají. Uvedl to Pražský hrad po pondělním jednání obou politiků. Prezident doporučil premiérovi Andreji Babišovi (ANO), aby Turka na ministra nenavrhoval. Pavel dal najevo, že je jinak připraven poslance nejmenovat členem vlády. 

včera

Chris Rea

Zemřel hitmaker Chris Rea, podlehl krátké nemoci

Světovou hudební scénou otřásla smutná zpráva. Ve věku 74 let zemřel britský hitmaker Chris Rea, který opakovaně zavítal i do České republiky. Hudebník podle rodiny podlehl krátkému onemocnění. 

včera

včera

včera

včera

Andrej Babiš

Bratrství je silné slovo, ale slabý kompas. Babiš si rozumí s Ficem a Orbánem, důležitější jsou Němci

Nynější premiéři Česka, Slovenska a Maďarska dlouhodobě vystupují v domácí politice výrazně kriticky vůči Evropské unii, zatímco na jednáních v Bruselu volí umírněnější a pragmatičtější přístup. Rozdíl mezi domácí rétorikou a evropskou praxí je patrný zejména v otázkách podpory Ukrajiny či Evropské zelené dohody. Nakonec je nutné položit si otázku, jestli jsou Slovensko a Maďarsko skutečně našimi nejbližšími státy, nebo bychom se konečně mohli začít chovat rozumně a následovat Německo a Polsko?

včera

Jaromír Zůna na zasedání nové vlády

Zůna má pokračovat jako ministr obrany. Zastal se ho i prezident

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) bude i nadále členem vlády, potvrdilo hnutí, které jej do kabinetu premiéra Andreje Babiše (ANO) nominovalo. Zůnova pozice se zdála být ohrožena po jeho slovech o pokračování podpory Kyjeva a nákupu stíhaček F-35. Ministra se zastal i prezident Petr Pavel. 

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační fotografie.

Co se stane, až Rusko zaútočí na Evropu? Hrozí extrémně krvavá válka

Nejnovější zprávy o masivním soustřeďování ruských sil u hranic Evropské unie byly rychle zpochybněny jako neověřené a přehnané. Zkušenost posledních let – a zejména ta ukrajinská – však ukazuje, že podobné varovné signály nelze jednoduše smést ze stolu. Otázkou je, zda Moskva zůstane u hybridního nátlaku na NATO, nebo přejde k otevřené agresi, jak odolná by byla Evropa bez americké opory a jak zásadně by plné zapojení USA změnilo rovnováhu sil. 

včera

včera

včera

včera

včera

Počasí, ilustrační foto

Počasí tento týden: Dorazí na Vánoce a o svátcích sníh?

Tento týden přinese do Česka postupný přechod od sychravého podzimu k pravé zimní atmosféře. Zatímco pondělí a úterý se ponesou v duchu šedé oblohy a mírných teplot, od středy začne do země proudit studený vzduch, který s sebou přinese sněžení i do nížin a mrazivé noci.

21. prosince 2025 21:45

Mark Rutte na summitu NATO 2025

Rutte: Putin je ochoten obětovat obrovské množství lidí. Na Ukrajině se zranilo nebo zemřelo milion Rusů

Generální tajemník NATO Mark Rutte pro deník Bild promluvil o nejvážnější bezpečnostní situaci v Evropě od konce druhé světové války. Šéf Aliance zdůraznil, že pro zajištění budoucího míru je nezbytné radikálně zvýšit výdaje na obranu a zajistit, aby Ukrajina zůstala v boji proti ruské agresi co nejsilnější. Rutte ocenil zejména roli Německa, které podle něj převzalo v Evropě vůdčí úlohu díky výraznému navýšení svého vojenského rozpočtu.

21. prosince 2025 20:28

letectví

Turecko se chce vrátit k projektu F-35. Zvažuje, že se zbaví ruských zbraní

Ankara se snaží o zásadní průlom ve vztazích s Washingtonem. Hlavním cílem turecké diplomacie je návrat do prestižního programu vývoje a nákupu stíhaček F-35, ze kterého bylo Turecko vyloučeno poté, co před šesti lety zakoupilo ruský systém protivzdušné obrany S-400. Podle zdrojů agentury Bloomberg Turecko nyní vážně zvažuje, že se ruské techniky zbaví, aby odstranilo hlavní překážku v komunikaci s USA.

21. prosince 2025 19:16

"Jeden z největších pokusů o utajování v historii." Z Epsteinových dokumentů zmizela fotografie s Trumpem

Kolem nově zpřístupněné „Epsteinovy knihovny“ Ministerstva spravedlnosti USA se rozpoutala bouře poté, co z webových stránek zmizela fotografie obsahující snímek Donalda Trumpa. Snímek zachycoval pracovní stůl s několika zarámovanými fotografiemi, přičemž na jedné z nich byl Trump společně s Ghislaine Maxwellovou. Pozorní uživatelé si všimli, že v číselné řadě souborů vznikla mezera, kdy po dokumentu s číslem 467 následuje až 469. Podle některých amerických politiků se může jednat o jeden z největších pokusů o utajování v historii.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy