RECENZE: Smutek sluší Elektře. Premiéra v Mahenově divadle v Brně budí obdiv a evokuje k zamyšlení

Díla amerického dramatika dvacátého století, Eugena O´ Neilla vzbuzovala vždy diskuse o tom, do jaké míry je jeho vidění (nejenom americké) společnosti pravdivé. Jednou se mu vyčítal přílišný skepticismus, jindy uměle vytvořené konflikty, daleké od reality a naopak, zbytečné vyostřování jevů v rodině, ve společnosti, které se přece dali řešit rozumněji a méně dramatickou cestou. Co autorovi však nemohlo být vyčítáno, to je hluboká znalost divadelního dramatu, nosnost postav vytvářet konfliktní situace, ze kterých nelze uniknout bez krize. Ve všech jeho dílech je cítit obdiv k antickému dramatu, které mu bylo vždy inspirací.

Eugen O´Neill (1888 – 1953), americký dramatik, nositel Nobelovy ceny za literaturu, se vymykal všem do té doby běžným hodnocením, jakých bylo na Broadway vždy hodně. Nikdy se netajil savým obdivem ke Strindbergovi, byl občas nazýván levičákem, pro kladné postoje k chudině a ke kritice marnivosti těch, kteří mají víc, než mohou užít. Jeho díla však nikdy nebyla politická. Jenom ty sondy do jednání postav pod tlakem naléhavé skutečnosti vždy rezonovaly v hodnocení sociální situace v americké společnosti. To byl také důvod, proč byl O´ Neill  inscenován v dobách socialismu u nás, víceméně jako politické divadlo, kritizující „tu zlou Ameriku.“

Mahenova činohra přistoupila samozřejmě k dílu úplně jinak. Hned na začátku představení vystoupilo rapperské duo P/\ST, se svým, ne vždy srozumitelným komentářem světa, ve kterém žijeme. Abych byl upřímný, byla to úplně jiná „opera“, která s budoucím představením, poctivě vykládajícím herecky i režijně Strindberga, neměla vůbec nic společného. Přežil jsem to a ale s velkými obavami, co bude následovat. Mám v sobě zakódovanou hloupou vlastnost – strach o inscenaci, když se na začátku vyvíjí úplně mimo očekávání. Naštěstí mne mohl ten strach hned po bláznivém rappu opustit. (Naléhavá otázka pro inscenátora: opravdu to muselo být? Nechcete se toho rappu vzdát?)

Dál už bylo představení důsledně divadelní, počínaje funkční scénou (Dragan Stojčevski) přes kostýmy (Eva Jiříkovská) až po nápaditou režii, plnou jevištních metafor (Michal Dočekal) a samozřejmě také díky úpravě a dramaturgii (Jana Slouková a Hana Hložková). Byl to prostě klasický Strindberg, ve kterém režisér kladl důraz na dialogy, které dominovaly v celé inscenaci. Strindbergovi prostě není třeba vkládat nějaké nápadité berličky. Jeho promyšlené jednání postav je samo o sobě příběhovým zážitkem. A herci si to náležitě užívali. Dávno se mi nestalo, že jsem seděl v první divácké řadě. Obecně to nemám rád. Ale tady, téměř na dotek s jevištěm, ve mne ten Strindberg vyvolal zvláštní pocit naléhavosti a pravdivosti. A nevím, který herecký výkon bych mněl jmenovat jako nejlepší. Kristina Hany Tomáš Břešťanské, nebo její manžel Erza Mannon v podání  Petra Kubese? Jejich dcera a syn, Petra Lorencová a Viktor Kuznik?  Byli to pravdivě zahrané postavy, bez patosu, postavy dnešního světa, ve kterém se mohl divák utvrdit v tom, že hra napsaná v roce 1931 stále a možná ještě naléhavěji k nám promlouvá, než v době svého vzniku. Klade otázky a hledá na ně odpovědi.

Antické drama se svou expozicí, kolizí, krizí a katastrofou už od pátého století před Kristam oslovuje diváky, nabízí  anagnorisis  - poznání naléhavosti konání pod tíhou událostí. Tento klasický pohled na jevištní skutečnost v inscenaci Smutek sluší Elektře byl přítomen. A byl také důkazem, že klasické drama, se všemi svými atributy, když je správně inscenované, výrazně komunikuje i s dnešními diváky.

Sídlo rodu Mannonů. Svět na konci války Severu proti Jihu. Dcera a matka netrpělivě a s napětím očekávají návrat otce a syna. V luxusním rodinném sídle doutnají utajované vášně a každá z postav chce konečně vzít osud do vlastních rukou, jde jen o to, kdo bude rychlejší a za jakou cenu se zmocní svých tužeb. Touha po lásce, která se snadno může změnit v nenávist a touhu po pomstě. To jsou klíčové atributy dramatu, které posouvají děj k nezadržitelné tragédii.

Mahenova činohra má tedy v repertoáru inscenaci, která je divácky atraktivní a zároveň nějak očistná. Vždyť to byl také záměr, kterému se věnoval ve svých dílech největší ze znalců dramatiky, Aristoteles. Antiko, buď pozdravena.

Hodnocení: 85 %

Související

Salome

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně

Triptych „ Tři povídky“ (Trois Contes) od Gustava Flauberta, poprvé vydané v roce 1877, je asi první moderní zpracování dávnověkého biblického příběhu, o Salome. Oscar Wilde pro napsání divadelní hry (1891) použil právě tento, dá se říct krvelačný biblický příběh o Salome, Herodiadě a stětí Jana Křtitele. Do Judeje přijíždí římský správce Sýrie a probíhá bohatě popisovaná opulentní hostina. Herodiada pomocí intriky přiměje svého manžela Heroda, aby se zamiloval do její dcery Salome. Jejím prostřednictvím pak dosáhne popravy proroka Joachanana, hlásajícího příchod Mesiáše.

Více souvisejících

Národní divadlo Brno recenze

Aktuálně se děje

včera

včera

Donald Trump

Trump přijal Netanjahua a zkritizoval "neuctivou" Harrisovou

Exprezident a republikánský kandidát pro listopadové volby Donald Trump v pátek přijal ve svém floridském sídle Mar-a-Lago izraelského premiéra Benjamina Netanjahua. Zdroje CNN tvrdí, že o setkání požádal Netanjahu. Trump zmínil, že s Netanjahuem měl vždy dobrý vztah, zdůraznila Al Jazeera.

včera

včera

včera

včera

Artur Omarov

V předvečer zahájení her se odhlásil zápasník Omarov. Kvůli zranění achilovky

Ještě než budou letní olympijské hry oficiálně zahájeny, česká výprava sportovců hlásí již druhou ztrátu. Po nedávném odřeknutí účasti na pařížských hrách od tenistky Markéty Vondroušové, která má zraněnou ruku, musel den před zahájením svou účast na nich odříct i zápasník Artur Omarov. Toho totiž do klání pro změnu nepustila zraněná achilovka. Toto zranění si přivodil nešťastně na posledním intenzivním tréninku.

Aktualizováno včera

Na D1 u Prahy se po dopravní nehodě tvoří kolony. (26.7.2024) Prohlédněte si galerii

Dopravní kolaps na D1: Kolony se táhly až do Prahy, potíže hlásí i od Brna

V nejméně vhodnou chvíli na začátku víkendové špičky nastal v pátek odpoledne dopravní kolaps na hlavní české dálnici D1. V Praze a na výjezdu z metropole se tvořily kolony kvůli dopravní nehodě. U Brna zase nastaly potíže kvůli havarijnímu stavu povrchu vozovky. Policie o obou incidentech informovala na sociálních sítích kolem 14. hodiny. 

včera

včera

Lukostřelba, ilustrační fotografie.

LOH 2024: Po Horáčkové se představil i lukostřelec Li. V kvalifikaci skončil až jednašedesátý

Po účasti Marie Horáčkové se olympijské kvalifikace ve stejné disciplíně zúčastnil i Adam Li, pro něhož se jednalo o první start pod pěti kruhy. Li v mužské kvalifikaci nakonec skončil až jako jednašedesátý. Zároveň se spolu s Horáčkovou zúčastnil i kvalifikace v soutěži smíšených dvojic, v nichž ta česká neuspěla, když skončila až pětadvacátá a nepostoupila tak do osmifinále.

včera

včera

včera

Hamas staví své politické zájmy nad zájmy civilního obyvatelstva v pásmu Gazy, za které je odpovědný. Akce Hamasu zbavují Gazany jejich práv a základních potřeb. (zdroj: IDF)

V izraelském zajetí zemřel jeden z lídrů Hamásu

Jeden z předáků militantního hnutí Hamás na Západním břehu Jordánu, Mustafa Muhammad Abú Ara, zemřel v izraelském vězení poté, co se mu v posledních dnech zhoršil zdravotní stav, uvedly v pátek palestinské úřady. Uvedl to server Times of Israel.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Ve Francii kvůli nahlášené bombě evakuovali v den zahájení olympiády letiště

Mezinárodní letiště Basilej-Mylhúzy-Freiburg, ležící ve Francii poblíž hranic se Švýcarskem a Německem, dnes kolem poledne na přibližně hodinu přerušilo provoz. Vedení letiště uvedlo, že z bezpečnostních důvodů evakuovalo všechny cestující.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy