Dramaturgie divadla REDUTA, scény Národního divadla v Brně často, sahá k novým, třeba i netradičním titulům a daří se ji obohatit klasický repertoár o jiné, často objevné tituly. Hra PROTOKOL jistě mezi takové patří. V městečku Big Cherry zasedá městská rada. Různé střety názorů, různé pohledy na to, jak se postarat o blaho obyvatel městečka vede ke konfliktům, které se nakonec posunou daleko za rámec demokratické diskuse. To je všechno? Všechno! Může z takového konceptu vzniknout zajímavá inscenace? Napodiv může.
Porady, jakékoliv, kdekoliv, se mohou ubírat nudnou cestou zaběhnutého klišé, mohou ale být i takové, ze kterých se rozčílením bouří krev. Někdo se stále hlásí o slovo a ruší poradu nepodstatnými bláboly, někdo je sklerotický a než z něj účastníci dostanou rozumnou větu, šílí netrpělivostí. Najdou se diskutéři, kterým nic neříkají demokratické zásady řešení konfliktů, jsou diskutéři „uťáplí“ i arogantní, kteří chtějí vše prosadit silou svého hlasového projevu. A svědkům takového počínání naskakuje husí kůže.
Nedá mi to, musím být osobní a vrátit se do roku 1990. Po sametové revoluci v Koordinačním centru Verejnosť proti násiliu (slovenská obdoba českého Občanského fóra) jsme vybírali zástupce do tehdy ještě federálního Národního shromáždění ČSFR. Ze členů Akademie věd, z novinářů, spisovatelů, malířů a herců, které přivedla na tribuny mítinků touha, přidat se ke svržení KSČ, a změnit režim. Ti lidé se měli stát najednou páni poslanci, majitelé výhod, které jim přináší pasy s imunitou. Oni o to kupodivu nestáli. Vždyť se chtěli poté, co výměna kádrů skončí, vrátit ke své práci. Najednou seděli v poslaneckých lavicích a museli poslouchat neuvěřitelné bláboly starých i nových kádrů. Ani jeden z těch, kteří do Federálního shromáždění byli původně za VPN nominováni, tam nevydrželi do nových voleb. Všichni z té první vlny nominací utekli, zhrozeni zbytečnými kecy, které museli poslouchat.
Najednou sedím na premiéře divadelní hry PROTOKOL a je mi z toho úzko. To ještě netuším, co se bude dít dál. Ale už ten schůzový pořádek, rušení pořádku a nesmyslné vstupy protagonistů, pánů radních, mi svírají hrdlo. Občas se musím až smát. Ale není to smích radosti nad nějakým vtipným dialogem. Je to smích se sevřeným hrdlem. Všichni známe nesnáze schůzování. Jsou nám blízké ty povahy, lidé, hrající si na demokracii a vlastně obhajující demagogicky své vlastní zájmy. Je nám z toho úzko, ale neodejdeme z divadla. Jsme přikováni do sedadel a sledujeme ony známé konflikty, ze kterých není rozumného úniku. Taková je tato poslední inscenace v divadle Reduta.
Ředitel NDB a režisér inscenace Martin Glaser volil civilní, co nejpravdivější přístup k herecké interpretaci. V typickém interiéru na pořádání schůzi, dřevěné obklady stěn, nudné, rádoby elegantní osvětlení (zdařilá scéna Pavla Boráka) v civilních kostýmech , až na starostu, který je v červeném obleku čím naznačuje - jsem přece cosi víc, než ostatní, (kostýmy Markéty Sedláčkové) Na schůzi se probírají jednotlivé body podle plánu porady. Ovšem nový zastupitel Peel neústupně bojuje o to, aby byl přečten protokol z minulé porady, na které nebyl přítomen. Venku stále prší a na poradě houstne atmosféra. Jménem všemi odsouhlasených pravidel schůzování se odhalují velké mezery této, rádoby demokracie. Myslím, že Brecht ve svých Hovorech na útěku říká, že „…demokracie je ta nádherná věc, která se tak těžce dělá.“ Ano, divák i protagonisté hry s tím musí bytostně souhlasit.
Zpočátku se na schůzi projednávají nepodstatné drobnosti ( bezbariérový nájezd k fontáně se sochou místního hrdiny, aby tam měli přístup i vozíčkáři) ale pak se diskuse zvrtne k samotnému pomníku, který připomíná slavné vítězství nad indiány v době zabírání jejich území. A tady se mizanscéna zásadně mění. Najednou jsou zastupitelé města herci, kteří rozehrávají hrůzný příběh boje s indiány, ve kterém se legenda o skvělém vítězství bílých zásadně mění. Není to hrdinský čin, to velké 150 let oslavované vítězství. Je to obyčejná a hrůzná genocida, ve které se dle historického záznamu vraždili nevinné indiánské ženy a děti. Nebudeme se zabývat věrohodností toho příběhu. Hra přijímá za své, že to tak skutečně proběhlo.
A najednou je na zastupitelích, jak se k tomu hrůznému činu své minulosti postaví. Změní legendu o hrdinském bílém bojovníkovi za pravdivou zprávu o genocidě? Vždyť to obrátí naruby vše, čím městečko žije! Najednou už nejde o humorný pohled na hloupé schůzování, které leze na nervy zastupitelům, i nám divákům. Je tady totiž na stole kocovina z pozměněné historie. Má následovat omluva indiánům? Nějaká dodatečná kompenzace za újmy, které se obyvatelé – přistěhovalci, kdysi na původních obyvatelích dopustili? Nebo se má vše ve jménu klidu v městečku utajit a dál jako každoročně oslavovat vítězství bílých?
Inscenace končí sugestivně. Nejdřív nechápeme, proč se všichni zastupitelé svlékají do bílého spodního prádla. Potom, se však objeví džber, ve kterém si namáčí ruce. Divák si říká, mejou si ruce, jako Pilát Pontský. Ale když si ty ruce otírají o tváře a spodní prádlo, je na nich krev!
Sugestivní konec inscenace. Až člověka mrazí…
Vím, že obyčejně herci čtou recenze se zvědavostí, co tam bude napsáno o jejich výkonu. Zklamu je a potěším. Není třeba jmenovat jednotlivé herecké výkony. Všichni hráli skvěle! Byla radost sledovat vývoj postav, těšit se z nuancí, které všichni promyšleně ztvárnili. Nakonec ten závěrečný potlesk v divadle Reduta mluvil sám za sebe.
PROTOKOL
Česká premiéra: 14. února 2020 v divadle Reduta
Hodnocení: 90 %
autor: Tracy Letts režie: Martin Glaser dramaturgie: Barbara Gregorová scéna: Pavel Borák kostýmy: Markéta Sládečková světelný design: Martin Špetlík pohybová spolupráce: Martin Pacek překlad: Pavel Dominik
Osoby a obsazení
pan Peel: Vojtěch Blahuta starosta Superba: Martin Sláma paní Johnsonová: Tereza Richtrová pan Blake: Roman Blumaier pan Breeding: Petr Bláha pan Hanratty: Tomáš David pan Assalone: Matej Marušin j. h. paní Innesová: Eva Novotná paní Matzová: Monika Maláčová pan Oldfield: Bedřich Výtisk pan Carp: Martin Veselý
Související

RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze
Aktuálně se děje
včera

Trumpova vláda v praxi: Američan narozený v USA byl deportován do země, v níž nikdy nebyl
včera

Proč Pentagon zastavil dodávky Ukrajině? Konečně se objevil "důvod"
včera

Proč Texas zasáhly nejtragičtější povodně v historii?
včera

Smrtící povodně mohou být novým normálem, varují experti. Je to jen Boží zásah, reaguje Bílý dům
včera

Pátrání ukončeno. Tělo horolezkyně Kolouchové zůstane v Himálajích
včera

Trump odkládá nová cla a varuje 14 zemí. Půjde také po Japonsku a Jižní Koreji
včera

Národní divadlo truchlí. Zemřela někdejší sólistka opery Tattermuschová
včera

Německá vláda narazila u soudu. Zákaz krajně pravicového časopisu se ruší
včera

Fico nepřišel. Atentátník neúspěšně žádal nízký trest, u soudu vypovídat odmítl
včera

Druhá prázdninová tragédie na Semilsku. Chlapec se zřítil z vysílače
včera

Obětí povodní v Texasu je přes sto. Naděje na nalezení přeživších začíná být mizivá
včera

Pomník Jana Husa má 110 let. S dílem se pojily spory i tragédie
včera

Počasí do zítra: Na horách spadne až 180 mm. Řeky mohou stoupat na třetí stupeň
včera

Gaza před dalším příměřím: Desetitisíce mrtvých, rozvrácená infrastruktura a špatné diplomatické vyhlídky
včera

Tragédie v Nymburce. Hoch nepřežil pád z okna, případ vyšetřuje policie
včera

Sliby chyby. Epsteinův seznam neexistuje, tvrdí americká justice
včera

V Česku hrozí vydatný déšť. Hladík doporučil lidem, jak se mají chovat
včera

Netanjahu chce Nobelovu cenu pro šéfa Bílého domu. Zastavuji války, reagoval dojatý Trump
včera

Nové informace o smrti ministra, jehož odvolal Putin. Tělo se nenašlo v domě
včera
S požáry v Německu bojovaly stovky hasičů. Ohrožovaly je výbuchy munice
Kvůli lesním požárům, které sužovaly východ Německa přes uplynulý víkend, se muselo evakuovat více než sto lidí. S ohněm bojovalo pět stovek hasičů, dva z nich byli během zásahu vážně zraněni.
Zdroj: Tereza Marešová