Snad každý z nás už jednou konzumoval jídlo v prostorách rychlého občerstvení, které provozují všude v Evropě, tedy také i u nás, původní obyvatelé Asie. Přiznávám, že dokonce takovou stravu mám docela rád. Jde o restaurace, kde je jídlo připravováno čerstvé, před mými zraky. Vidím za pult, kde si pomáhají (nebo si překáží) malí čilí človíčkové, dodržujíce veškeré hygienické předpisy. (Tedy alespoň pokud to vidím) A mně „Asie“ opravdu chutná.
Na jevišti v brněnském Mahenově divadle pětice kuchařů musí rychle připravit chutný pokrm pro strávníky čínsko‑vietnamsko‑thajského podniku Zlatý drak. Potýkají se s běžnými i nečekanými problémy, které se objevují v každé mezilidské komunikaci, hlavně takové, kde hraje čas svou důležitou roli. A to je východisková situace v komedii (je to vůbec komedie?) ve které pět herců v rychlém sledu rozehrává pět situací s jistým komunikačním šumem. Zažijeme tlak návštěvníků, kteří jsou hladoví, i trápení mladého Čiňana, kterého při vaření hrozně bolí zub a kuchaři a kuchařky chtějí pomoci a zub mu vytrhnou. Že se pak ten zakrvácený zub dostane do polévky strávníka, tak to je jedna z četných černo humorných situací, posouvající komedii kupředu. Ale vždy se zarazím, když označuji tu hru za komedii.
Německý dramatik Roland Schimmelpfennig ( ročník narození 1967) napsal rafinovanou hru, kde pět herců hraje vícero postav. Aby to bylo ještě popletenější, tak vždy ženy hrají muže, mladí staré a staří mladé. Všechno je zároveň vyprávěné z několika pohledů a má odlišné vyznění. No prostě nádherný propletenec vztahů, názorů, akcí a reakci na jediný problém: Co s vytrhnutým zkrvaveným zubem, který kuchaře zbavil bolesti. Ten putující zub, který spadnul do polévky zákazníka, nadělá nekonečné množství dalších akcí. Dalo by se říct, že je to absurdní komedie. Ale není až tak absurdní, když postavy jednají logicky, předpokládaně.
Zlatý drak (2009) je jedním z nejúspěšnějších titulů německého dramatika, který vytváří z běžných situací poetické metafory, rozvádí realitu současného, ne vždy šťastného bytí, zvláště pro jedince na okraji společnosti. V překladu Petra Štědroně tuto až surrealistickou hru docela rafinovaně a s velkou dávkou humoru režíroval Martin Glaser. Vtipně řešenou scénu navrhl Petr Vítek, dramaturgem byl Milan Šotek a kostýmy navrhla Zuzana Štefúnkova-Rusínková.
Ono není lehké tuto hru žánrově zařadit. Je částečně epická v duchu dramaturgie Ervina Piscatora a náhledu Bertholda Brechta na drama. Je to však také jisté leporelo z literární oblasti, ale určitě to není postaveno na základech klasické dramatické stavby, jak nás učí Gustáv Freitag v Technikách dramatu, nebo Milan Lukeš v Umění dramatu. To dílo vytváří efemérní prožitek a raději se nepokoušejme zařadit jej do teoretické oblasti dramatu. Vymyká se hodnocení struktury. Je to prostě neposlušný autor, ten Roland Schimmerpfennig a zdá se, že ho ta neposlušnost těší.
V inscenaci pět herců zastalo všechny a velmi různorodé role, přičemž se za ty role neskrývají. Někdy ani nemohou. Vždyť jak hrát v jedné osobě dědečka, Asiata, Servírku a kobylku – Toho všeho se zhostil Viktor Kuzmík. Nebo ženu přes šedesát, ale také Asiatku, mravence i vnučku vše výborně zahrála Hana Doulová j.h. Eliška Zbranková hrála muže, Asiata i Barbie-fuckera (Penebože, jak toto jméno slušně přeložit?) Bylo cítit, jak se z každé role těšila. Bedřich Výtisk si zahrál muže přes šedesát, Asiata i mladou letušku a Petr Kubes ženu, Asiatku i první letušku. Sodoma gomora! Křikl by člověk, toužící po logice a po pořádku. A co ten vytržený zub? Ten se vydá na svou dalekou pouť: nejprve nedopatřením do thajské polévky, poté do úst letušky a nakonec do řeky, po které pluje zpět domů také s tělem mrtvého Číňana zabaleného v koberci se zlatým drakem.
Dost už. Ten děj se nedá převyprávět. Ten se musí prožít.
Aktualizováno 5. října 2024 23:28
Vondráčková, Strejček i herci Divadla Na zábradlí. Předávaly se Ceny Thálie
Související
RECENZE: Lhář. Nová inscenace v Národním divadle v Brně odhaluje naši nepoučitelnost
RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně
Národní divadlo Brno , recenze
Aktuálně se děje
před 58 minutami
RECENZE: Beast Games od největšího youtubera světa jsou obludnou ukázkou tuposti
před 1 hodinou
Pololetní prázdniny se některým dětem protáhnou. Jsou už za týden
před 2 hodinami
Noční požár v Brandýse nad Labem. Platil druhý stupeň poplachu
před 2 hodinami
Extrémní počasí zasáhne Evropu. Meteorologové vydali nejvyšší stupeň varování
před 3 hodinami
Vlny pro Česko dalšího Oscara nezískají. Nominaci na cenu nezískaly
před 4 hodinami
"Invaze nelegálních imigrantů." Trump zavřel hranici, posílá na ni armádu
před 5 hodinami
Peskov zareagoval na Trumpovy výhrůžky, pokud Moskva neukončí válku na Ukrajině
před 5 hodinami
Svět se od Trumpovy minulé vlády změnil. Proč už se dnes nebouří proti jeho výstřelkům?
před 6 hodinami
Krajně pravicovou AfD řeší policie. Migrantům poslala falešné letenky domů
před 7 hodinami
Pane Trumpe, jděte do p*****. Dánský politik kvůli Grónsku poslal do Bílého domu drsný vzkaz
před 7 hodinami
Sněmovní šetření střelby na FF UK je u konce. ANO se závěry komise nesouhlasí
před 8 hodinami
Fico i Pellegrini mluví o hrozbě převratu na Slovensku. Šimečkou vedená opozice se brání
před 8 hodinami
Další policejní zásah ve škole. Strážci zákona vyjížděli do Černošic
před 8 hodinami
Trump chce zvrátit Obamovo rozhodnutí. Naráží ale i u republikánů
před 9 hodinami
USA končí s Pařížskou dohodou. Co to znamená pro počasí i pro svět?
před 9 hodinami
Evropa se zabývá tím, co Rusko odmítá. Kdo bude zajišťovat případný mír na Ukrajině?
před 10 hodinami
Tajný Běloruský program odhalen. Dokumenty ukázaly, jak se Lukašenko snaží rozložit EU
před 10 hodinami
Válka na Ukrajině v číslech: Pravda o padlých Severokorejcích. Pchjongjang má plán
před 11 hodinami
Záhada ztraceného Trumpa: Proč se od voleb až do inaugurace schovával?
před 12 hodinami
Poslední hrdinský čin Bidena: Vysmál se Putinovi za to, že se mu nic nepovedlo
Bývalý prezident USA Joe Biden těsně před koncem svého mandátu prohlásil, že ruský prezident Vladimir Putin nesplnil žádný ze svých strategických cílů na Ukrajině. Tato slova zazněla během jeho projevu o zahraniční politice před ukončením jeho funkčního období a nástupem nově zvoleného prezidenta Donalda Trumpa.
Zdroj: Libor Novák