RECENZE: Zlatý drak přináší do Mahenova divadla v Brně divoké historky z asijského bistra

Snad každý z nás už jednou konzumoval jídlo v prostorách rychlého občerstvení, které provozují všude v Evropě, tedy také i u nás, původní obyvatelé Asie. Přiznávám, že dokonce takovou stravu mám docela rád. Jde o restaurace, kde je jídlo připravováno čerstvé, před mými zraky. Vidím za pult, kde si pomáhají (nebo si překáží) malí čilí človíčkové, dodržujíce veškeré hygienické předpisy. (Tedy alespoň pokud to vidím) A mně „Asie“ opravdu chutná.

Na jevišti v brněnském Mahenově divadle pětice kuchařů musí rychle připravit chutný pokrm pro strávníky čínsko‑vietnamsko‑thajského podniku Zlatý drak. Potýkají se s běžnými i nečekanými problémy, které se objevují v každé mezilidské komunikaci, hlavně takové,  kde hraje čas svou důležitou roli. A to je východisková situace v komedii (je to vůbec komedie?) ve které pět herců v rychlém sledu rozehrává pět situací s jistým komunikačním šumem.  Zažijeme tlak návštěvníků, kteří jsou hladoví, i trápení mladého Čiňana, kterého při vaření hrozně bolí zub a kuchaři a kuchařky chtějí pomoci a zub mu vytrhnou. Že se pak ten zakrvácený zub dostane do polévky strávníka, tak to je jedna z četných černo humorných situací, posouvající komedii kupředu. Ale vždy se zarazím, když označuji tu hru za komedii.

Německý dramatik Roland Schimmelpfennig ( ročník narození 1967) napsal  rafinovanou  hru, kde pět herců hraje vícero postav. Aby to bylo ještě popletenější, tak vždy ženy hrají muže, mladí staré a staří mladé. Všechno je zároveň vyprávěné z několika pohledů a má odlišné vyznění. No prostě nádherný propletenec vztahů, názorů, akcí a reakci na jediný problém: Co s vytrhnutým zkrvaveným zubem, který kuchaře zbavil bolesti. Ten putující zub, který spadnul do polévky zákazníka, nadělá nekonečné množství dalších akcí. Dalo by se říct, že je to absurdní komedie. Ale není až tak absurdní, když postavy jednají logicky, předpokládaně.  

Zlatý drak (2009) je jedním z nejúspěšnějších titulů německého dramatika, který vytváří z běžných situací poetické metafory, rozvádí realitu současného, ne vždy šťastného bytí, zvláště pro jedince na okraji společnosti. V překladu Petra Štědroně tuto až surrealistickou hru docela rafinovaně a s velkou dávkou humoru režíroval Martin Glaser. Vtipně řešenou scénu navrhl Petr Vítek, dramaturgem byl Milan Šotek a kostýmy navrhla Zuzana Štefúnkova-Rusínková. 

Ono není lehké tuto hru žánrově zařadit. Je částečně epická v duchu dramaturgie Ervina Piscatora a náhledu Bertholda Brechta na drama. Je to však také jisté leporelo z literární oblasti, ale určitě to není postaveno na základech klasické dramatické stavby, jak nás učí Gustáv Freitag v Technikách dramatu, nebo  Milan Lukeš v Umění dramatu. To dílo vytváří efemérní prožitek a raději se nepokoušejme zařadit jej do teoretické oblasti dramatu. Vymyká se hodnocení struktury. Je to prostě neposlušný autor, ten Roland Schimmerpfennig a zdá se, že ho ta neposlušnost těší.

V inscenaci pět herců zastalo všechny a velmi různorodé role, přičemž se za ty role neskrývají. Někdy ani nemohou. Vždyť jak hrát v jedné osobě dědečka, Asiata, Servírku a kobylku – Toho všeho se zhostil Viktor Kuzmík. Nebo ženu přes šedesát, ale také Asiatku, mravence i vnučku vše výborně zahrála Hana Doulová j.h.  Eliška Zbranková hrála muže, Asiata i Barbie-fuckera (Penebože, jak toto jméno slušně přeložit?) Bylo cítit, jak se z každé role těšila. Bedřich Výtisk si zahrál muže přes šedesát, Asiata i mladou letušku a Petr Kubes ženu, Asiatku i první letušku. Sodoma gomora! Křikl by člověk, toužící po logice a po pořádku.  A co ten vytržený zub? Ten se vydá na svou dalekou pouť: nejprve nedopatřením do thajské polévky, poté do úst letušky a nakonec do řeky, po které pluje zpět domů také s tělem mrtvého Číňana zabaleného v koberci se zlatým drakem.

Dost už. Ten děj se nedá převyprávět. Ten se musí prožít.

Související

Salome

RECENZE: Salome je bezchybně realizovaná opera Národního divadla v Brně

Triptych „ Tři povídky“ (Trois Contes) od Gustava Flauberta, poprvé vydané v roce 1877, je asi první moderní zpracování dávnověkého biblického příběhu, o Salome. Oscar Wilde pro napsání divadelní hry (1891) použil právě tento, dá se říct krvelačný biblický příběh o Salome, Herodiadě a stětí Jana Křtitele. Do Judeje přijíždí římský správce Sýrie a probíhá bohatě popisovaná opulentní hostina. Herodiada pomocí intriky přiměje svého manžela Heroda, aby se zamiloval do její dcery Salome. Jejím prostřednictvím pak dosáhne popravy proroka Joachanana, hlásajícího příchod Mesiáše.

Více souvisejících

Národní divadlo Brno recenze

Aktuálně se děje

před 40 minutami

před 1 hodinou

před 2 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 7 hodinami

Volby, ilustrační fotografie.

Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé

Sněmovní volby by v listopadu vyhrálo nejsilnější opoziční hnutí ANO, přičemž mandáty by získalo dalších šest politických stran či hnutí, vyplývá z nejnovějšího volebního modelu agentury Median. Pod pětiprocentní hranicí by samostatně skončily vládní strany TOP 09 a KDU-ČSL, které však mají v příštím roce kandidovat s ODS pod hlavičkou koalice Spolu.

před 9 hodinami

před 10 hodinami

před 11 hodinami

před 12 hodinami

Aktualizováno včera

Do davu lidí na trzích v Magdeburgu najelo auto

Mimořádná zpráva Teroristický útok v Magdeburgu: Do davu lidí najelo auto, 2 mrtví a až 80 zraněných. Incident zachytila kamera

V německém Magdeburgu, hlavním městě spolkové země Sasko-Anhaltsko, došlo k tragické události, když auto najelo do davu lidí na vánočním trhu. Podle serveru CNN si incident vyžádal minimálně 2 oběti (původní informace hovořily o 11) a desítky dalších osob utrpěly zranění. Server Bild s odvoláním na úřady uvedl, že šlo o záměrný teroristický útok.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Islámský stát (ISIS)

USA zabily vůdce Islámského státu Abu Yusifa

Spojené státy oznámily, že při náletu v Sýrii zabily vůdce Islámského státu (IS) Abu Yusifa, známého také jako Mahmud. Operaci provedly síly Centrálního velení USA (Centcom) ve východní části země.

včera

Írán se o rozšíření islámské revoluce do Sýrie nepokusí. Měl by vypracovat novou strategii, říká Bacik

Pád diktátorského režimu Bašára Asada v Sýrii byl nepříjemnou ranou také pro dalšího aktéra v regionu – Írán. Ten podle experta na blízkovýchodní politiku Gokhana Bacika z olomoucké Univerzity Palackého přišel o velký bezpečnostní pás, Bašárův režim pro něj byl jakousi geopolitickou pojistkou. Expert exkluzivně pro EuroZprávy.cz uvedl, že by Teherán měl vypracovat novou strategii.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy