RECENZE – Ve čtvrtek do kin vstoupila moderní lovestory Pohádkář z dílny režiséra Vladimíra Michálka, který má na svém kontě několik úspěšných filmů. Pohádkář se však řadí mezi filmy, na který se rádi podíváte, ale přes zdánlivou pohodu od diváka vyžaduje i zamyšlení nad tím, jak ono to vlastně dopadlo.
Partnerské vztahy dostávají v současné společnosti pořádně zabrat. Rozvodovost je v České republice téměř nejvyšší v Evropské unii, manželství se tak pro mnohé stalo přežitkem, někteří odkládají kvůli kariéře založení rodiny. Kolem takové krize vztahů se točí film Vladimíra Michálka Pohádkář, který natočil podle stejnojmenné knihy Barbary Nesvadbové.
Moderní lovestory, jak pohádkáře distributor uvozuje, začíná netradičně. Charismatický kapitán Rott (Matěj Hádek) pátrá po totožnosti muže, kterého nalezli mrtvého v říčním korytě. Z vyšetřování totožnosti se však brzy stane skládání mozaiky mileneckých vztahů a sám Rott se dostane na samou hranu.
Během vyšetřování se seznámí se dvěma ženami (Eva Herzigová a Aňa Geislerová), které žily se stejným mužem, aniž by o tom zpočátku věděly. Pohádkář (Jiří Macháček) vedl dva životy, v jednom byl Mára, ve druhém pak Kamil. Jeho příběh se dozvídáme z vyprávění obou partnerek, mezi kterými neustále pendloval.
Když jeho nevěry objevily, snažily se tomu obě učinit přítrž a získat Pohádkáře pro sebe, což se však ani jedné nepodařilo. Přesto s ním byly ochotné pokračovat dál. Takové jednání pozorovateli připadá naprosto absurdní, ale v některých situacích, jako by se nejednalo o úplně iracionální jednání.
Zvlášť pokud jde o ženu (Aňa Geislerová), která se tak dlouho hnala za kariérou, až si uvědomila, že jí je pětatřicet. Pokud by se měla nově s někým seznamovat, nemusela by se už dítěte dočkat. Či pokud se jedná o ženu (Eva Herzigová), která byla provdaná za kariéristu (Jiří Dvořák), jenž přišel domů o půlnoci, kvůli lháři se s ním rozvedla a teď by měla zůstat s malou dcerkou sama.
Sobecký muž, jemuž smysl pro zodpovědnost nic neříká. Lhář, který lže s takovou samozřejmostí, že si to snad ani neuvědomuje. To je to, co spojuje popis Pohádkáře ve výpovědích obou jeho partnerek. Po ztrátě ženy, se kterou má dceru v pubertě (Anna Linhartová), jako by se uzavřel a nedokázal se už vzpamatovat. Jak se cítí okolí, pro něj není důležité. On je spokojený, a to je vše, co chce.
Na pozadí vyšetřování a příběhu mileneckého trojúhelníku se ale odehrává daleko dramatičtější příběh, který je aktuální. Příběh kapitána Rotta, který jako hypersenzitivní bytost nalezl podobnost mezi životem svým a životem Pohádkáře. Pro detektiva to nakonec není jen vyšetřování vraždy, ale snaha o záchranu sebe samotného.
Vzhledem k tomu, že se v závěru nedovídáme, jak to dopadlo s partnerkami Pohádkáře, je jasné, že pro scénáristu Marka Epstaina byl důležitý jiný příběh. A to ten, který není ve filmu na první pohled stěžejní.
Pokud si některé skutečnosti nedomyslíte sami, může se vám stát, že budete z kina odcházet rozčarovaní z toho, že šlo o příběh bez konce. U Pohádkáře si musíte utřídit myšlenky, protože v opačném případě nenaleznete pozitivní konec.
Co se týče obsazení, nikdo z hlavních postav nepřekvapí. Herci jako by byli vybíráni podle dosavadních rolí, a to nejen pracovních. Aňu Geislerovou i Evu Herzigovou známe jako dvě elegantní a sebejisté ženy. Jiřího Dvořáka abyste v poslední době v kladné roli pohledali. Charismatické postavy naopak téměř tradičně hraje Matěj Hádek. U Jiřího Macháčka si zase kladete otázku, zda mu byly napsány vtípky na míru, nebo zda pocházejí z jeho hlavy. I když je Pohádkář drama, Macháček nevybočuje ze své klasické rozverné role.
Všechny herecké výkony tak působí přirozeně, i když u Evy Herzigové jako u neherečky se musí trochu přimhouřit oko. Přirozeně podat věty, které jsou člověku vloženy do úst, není jen tak. Naprosto perfektně však působila drzá puberťačka v podání dvacetileté Anny Linhartové, která patří mezi výrazné mladé talenty.
Vše podkresluje hudba Romana Holého, která tvůrcům umožnila snadný přechod mezi komickými scénami z minulosti a pochmurnou atmosférou vyšetřování a života na hraně, který se odehrává v přítomnosti. Podobně se chová i prostředí. Přítomnost je často zahalena v ponurém počasí, zatímco minulost se zdá býti prosluněnou. Ostatně tak občas hodnotíme minulost sami.
Raději vypichuji pozitiva, ale na tomto místě si neodpustím kritiku. Celý film shazuje přehnaný product placement hlavního partnera filmu, kdy se Pohádkář proměňuje na reklamu na zajišťovatele platby platebními kartami. Nic nemám proti citlivě udělané reklamě partnerovi filmu, neboť si uvědomuji, že s penězi v kinematografii to není nikterak růžové. Propagace v Pohádkáři je však trochu silná káva.
Tvůrci PohádkářeNámět: Barbara NesvadbováScénář: Marek EpsteinRežie: Vladimír Michálek
ObsazeníJiří MacháčekEva HerzigováAňa GeislerováMatěj HádekAnna LinhartováMariana KroftováJiří Dvořák
Premiéra: 6. listopadu 2014
Související
RECENZE: Velká premiéra je velkým zklamáním s několika dobrými frky
RECENZE: Bullet Train mixuje akci Johna Wicka s dialogy ve stylu Tarantina
Falcon (filmová distribuční společnost) , film Pohádkář
Aktuálně se děje
před 1 hodinou
Islámský stát v tichosti opět sílí. Vytváří statisíce nových uprchlíků
před 2 hodinami
Úřady oznámily, že našly přes milion nových dokumentů v kauze Epsteina
před 3 hodinami
Evropa může čelit válce s Ruskem do několika let. Podle expertů na to není vůbec připravena
před 5 hodinami
Počasí bude mrazivé i po svátcích, o víkendu se přidá sněžení
včera
Brusel vrací úder. Tlaku USA ustoupit nehodlá
včera
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
včera
Napětí na Blízkém východě: Izrael stupňuje údery v Libanonu před klíčovým termínem
včera
Referendum o konci války, budoucnost Záporožské jaderné elektrárny. Co obsahuje 20bodový mírový plán?
včera
Jihomoravští záchranáři jsou na pokraji sil: Místo nehod řeší rýmu a teploty
včera
Ruské jednotky v noci vtrhly do ukrajinské vesnice. Odvlekly desítky lidí
včera
Transatlantická roztržka graduje: USA zakázaly vstup do země strůjcům evropské digitální regulace
včera
Spor USA s Venezuelou má nečekaného vítěze. Zatím z něj těží pouze Čína
včera
V Turecku se zřítilo letadlo s libyjským náčelníkem generálního štábu. Nehodu nepřežil
včera
Průlom v mírových jednáních? Ukrajina zvažuje vznik ekonomické zóny na východě
včera
Ukrajinské město dalo světu nejslavnější vánoční koledu. Rusové ho srovnali se zemí
včera
Návrat terorismu, válka ve Venezuelu nebo souboj o AI? Co lze čekávat od roku 2026
včera
Předpověď počasí na svátky: Budou letos bílé Vánoce?
23. prosince 2025 21:22
Zákaz tělesného trestání dětí, změny v rozvodech, konec střídavé péče. Co přináší novela občanského zákoníku?
23. prosince 2025 19:58
Fond je neodvolatelný, reaguje Babiš na problémy se střetem zájmů. Nic tím nevysvětlil
23. prosince 2025 19:41
Vánoční příměří je dnes už nereálný koncept. Lidé sice potřebují klid, válčení se ale radikálně změnilo
Vánoční příměří na západní frontě v roce 1914 patří k nejznámějším výjimkám moderního válečnictví. Na několik hodin tehdy ustoupily zbraně, propaganda i disciplína a prostor získal prostý lidský instinkt. O více než sto let později však podobná epizoda působí téměř nemyslitelně. Současné konflikty, včetně války na Ukrajině, jsou vedeny nepřetržitě, centralizovaně a v těsném propojení s politikou, médii a ideologií.
Zdroj: Jakub Jurek