RECENZE: Taxi 121 s vámi doputuje na rozpačité místo určení

Recenze - Před dvěma lety došlo ke třem vraždám taxikářů, kolem kterých nadále panují nejasnosti a především nebyl dopaden pachatel nebo pachatelé. Co se také mohlo stát naznačuje, ale neřeší film Dana Pánka.

Každá adaptace skutečné události se vystavuje nebezpečí, že bude porovnávána a tím pádem i ostřeji sledována, jak moc se liší nebo vzdaluje od reálna. U snímku Taxi 121 si mohli dovolit poněkud volnější přístup, protože ačkoliv byl údajný vrah tří taxikářů dopaden, od ledna letošního roku zatím žádné další zásadní informace na veřejnost nedostaly, pouze v červnu byl oznámen návrh na podání žaloby.

Matěj Pokorný je sympatický mladý muž, žijící se svou manželkou Lucií v malém bytě. Taxikařinu vzal jako záskok po ztrátě zaměstnání. Lucie má postupně stále větší obavy, protože v Praze došlo k napadení a zabití taxikáře. Matěj se k nebezpečí staví poněkud laxně až filozoficky, daleko víc ho trápí osobní problém, který už s Lucií několik měsíců řeší. Jednoho dne je Matěj požádán, aby si prodloužil službu za kolegu, který byl stižen srdeční slabostí. Poté se osudné cestičky protnou a k Matějovi do jeho taxi číslo 121 nastoupí vrah. Od té chvíle se začne rozvíjet hra kočky s myší, která má jasně daný konec.

(zdroj: ArtCorp s.r.o.)

Snímek můžeme rozděli do tří nestejných částí - v té první nám vlastně Matěj představuje sám sebe. Sledujeme jeho postoj k různým zákazníkům, jeho chování, vystupování, v nichž se prezentuje jako dobrosrdečný, slušný až lehce naivní jedinec, z krátkých domácích sekvencí je zase jasné, že ve vztahu s Lucií je nějaký problém. Kdo by však čekal nějaké rozvinutí třeba slibně se nabízející cesty se soudkyní, bude zklamán. Přichází osudová jízda a začíná dialog vraha a oběti. Zpočátku rozvážný, mající nádech určitého vyčkávání, zda nejde o velice špatný vtip, posléze poznání, že na žerty opravdu není místo. Muž v kšiltovce NY s pistolí v ruce jasně dává najevo svou dominanci, jenže velice rychle se vystřílí prach možných dějových zvratů, proto nastupuje třetí, finální kus snímku, ve kterém nám tvůrci předkládají několik variant, jak se příběh může vyvíjet. Tím nastává zásadní chaos, ve kterém je jisté pouze jedno - že jistého není vůbec nic. Snaha vyvrátit variantu špatného konce nebo happyendu je poněkud degradována tím, že kdo se o příběh trochu zajímal, logicky musí předem dospět k rozuzlení a svědomitě odbourá všechny verze, které nesouvisí s policejní zprávou. Pokud má jít o inspiraci a částečnou fikci, pak autoři dobrovolně zahazují možnost zvrátit nalinkovanou cestu a skutečně překvapit.

Ačkoliv štáb jasně řekl, že nemá v úmyslu ani provést rekonstrukci, ani naznačovat možnou variantu, jak se všechno událo, dobrovolně se zbavuje možných změn v ději, které by ho zdramatizovaly a dodaly mu onen opravdový thrillerový podtón. Navíc se v ději objevuje poměrně dost logicky kulhajících momentů. To je případ dispečinku, který reaguje na náznak, že něco není v pořádku, naprosto nesmyslně. Navíc, pokud už k jedné vraždě došlo a kromě Matěje se evidentně další jeho kolega dlouho nehlásí (proč, to se samozřejmě divák dozví), měla by panovat když nic jiného, tak zvýšená ostražitost. Rovněž scéna na čerpací stanici má mnoho logických okének, byť je na první pohled zajímavě vymyšlená. Divák se tak může bavit alespoň tím, že si může vymýšlet různé varianty. 

Filip Tomsa při práci s režisérem Danem Pánkem (zdroj: ArtCorp s.r.o.)

Důvod je jednoduchý, prakticky dvě třetiny filmu stojí Taxi 121 pouze na třech osobách, přičemž hlavní ženská postava vstupuje do děje pouze ve vyumělkované psychologické mezihře. Narůstající napětí mezi Matějem a jeho pasažérem se bohužel nedaří gradovat, často si tvůrci pomáhají dlouhými, bohužel nijak zajímavými záběry. Atmosféra místo houstnutí bloudí v kruhu a po nějaké čtvrthodině zjišťujeme, že si ti dva v autě vlastně nemají co říci. Matěj je zpovídán, každý jeho náznak zatáhnout budoucího vraha do nějaké konverzace je zašlápnut a mladík, obávající se o svůj život, ustoupí v naději, že se nějak dokáže ze situace vymotat. Zcela tu chybí onen podvědomý pokus "něco" udělat pro svou záchranu. V tom zase nutno přiznat scénáristům plusové body, protože mohou poukazovat na rozdílnost povah. U nich vyhrává odevzdanost a pasivita, ačkoliv se nabízí nemalé množství možností, jak náhle zvrátit poměr sil. A nemusíte být zrovna Hitchcock, který podobný motiv použil v jedné ze svých povídek, abyste na řešení přišli, dokonce je mírně naznačeno, ale pak se jako některé další scény vytratí do nenávratna.

S podobnými rozpaky se pojí i hudba, tedy přesněji její využití. Po stránce provedení kvalitní melodie jsou občas využívány tak, aby dopředu telegrafovaly zlom situace, takže nás těžko něco může překvapit. Nesmírně plodný tvůrce Karel Antonín se tak divákům připomíná v krátké době znovu (po snímku Montenegro) a pracuje s Pánkem na jejich dalším počinu Chameleon.

Lenka Zahradnická jako Matějova manželka Lucie (zdroj: ArtCorp s.r.o.)

Největší prostor dostává pochopitelně Filip Tomsa, i když jak už bylo řečeno podstatnou část své role stráví za volantem. Jeho partnerka má velmi omezenou možnost, jak postavu Lucie rozvinout, je stylizována do jedné podoby a z té (včetně snových nebo představovaných scén) nevystoupí. Třetí důležitá persona, v tomto případě vzdálená na hony možnému pachateli, je divákovi neznámá od začátku do konce a s ohledem prolog filmu se můžeme jen trefovat do pohnutek jejího jednání. Dušan Siták je v některých chvílích děsivě přesvědčivý, aby vzápětí malinko "ztratil glanc". I v jeho případě platí, že nemá prostor se někam rozvíjet a nemůže nabídnout nějaký dějový šok. Všechny ostatní role jsou skutečně "jednoscénové" a do filmu se nijak nevrací, byť se nabízí některé slibné možnosti. S ohledem na délku putování osudné dvojice by určitě na úkor části jejich jízdy směr smrt, byl na podobné řešení prostor.

Jednu z vedlejších rolí si zahrála Denisa Nesvačilová (zdroj: ArtCorp)

Taxi 121 brázdilo nejčastěji ulice Prahy, zejména pak v okolí dejvického náměstí. Občas by bylo dobré nepodceňovat všímavost diváka a dbát na posloupnost záběru, takže když chce někdo na letiště, nejet s ním z Evropské přes nově otevřený Trojský most. Pro někoho může jít o pouhou drobnost, ale nelze počítat s tím, že film budou sledovat jen obyvatelé Moravy a světa. Je pochopitelné, že existují určité natáčecí možnosti, ale takovýto nedostatek je asi jedním z těch nejsnáze odstranitelných. A jenom můžeme dodat, že vazba čísla 121 nesměřuje ke skutečnosti, nýbrž k režisérovu datu narození.

Nelze však zlomit nad tímto pokusem o český thriller hůl nebo ho šmahem odsoudit. Taxi 121 nabízí několik sympatických nápadů, místy i zajímavou strukturu a náznak životaschopnosti. S ohledem na fakt, že jde vlastně o nízkorozpočtový film (náklady se pohybují mezi 6 - 10 miliony) a současně celovečerní prvotinu Daniela "Dana" Pánka (doposud měl za sebou pouze studentské snímky) na poli režisérském i scénáristickém, je třeba k němu tak i přistupovat. Lze předpokládat, že si své obhájce i fanoušky najde a jako premiérový počin nabízí nadějnou podívanou.

Celkové hodnocení: 60 %

TAXI 121

Hrají: Filip Tomsa (Matěj Pokorný), Lenka Zahradnická (Lucie Pokorná), Dušan Siták (vražedný pasažér Otto), Roman Vojtek (fotbalový manažer), Brian Caspe (Američan), Denisa Nesvačilová (pasažérka), Barbora Mudrová (obsluha čerpací stanice), Vlastina Svátková (soudkyně), Simona Prasková (arogantní dáma se psem).

Scénář: Dan Pánek, Jana KůtkováKamera: Ondřej KosHudba: Karel AntonínRežie: Dan Pánek

ČR, 2016, 90 min., thriller, do 12 let nevhodnýPremiéra: 1. 9. 2016

Související

Více souvisejících

film Taxi 121 recenze premiéry

Aktuálně se děje

před 15 minutami

před 37 minutami

před 52 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 2 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 2 hodinami

před 2 hodinami

před 3 hodinami

Čína, ilustrační fotografie

Ruský útok na Ukrajině už se nelíbí ani Číně

Čína reagovala na útok Ruska na ukrajinské město Dnipro balistickou raketou schopnou nést jaderné hlavice výzvou ke klidu a zdrženlivosti. Mluvčí čínského ministerstva zahraničí při pravidelné tiskové konferenci zdůraznil, že je třeba předejít eskalaci a najít politické řešení konfliktu.

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

včera

Útok balistickou střelou na Ukrajině: Západ zpochybnil použití ICBM, internetem kolují nové záběry

Ve čtvrtek ráno Ukrajina obvinila Rusko z útoku mezikontinentální balistickou střelou (ICBM) na východoukrajinské město Dnipro. Toto tvrzení však zpochybnil západní činitel, který uvedl, že použitá střela byla balistická, ale nešlo o ICBM. Moskva se k těmto obviněním odmítla vyjádřit.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy