RECENZE - Trend filmů podle skutečných předloh trvá a podléhají mu stále slavnější tvůrci. I tak by se dal vysvětlit počin Clinta Eastwooda, který sáhl po látce pro Spojené státy zvláště oblíbené.
Není to tak dávno, kdy jsme pro EuroZprávy.cz recenzovali podobně laděný příběh o lidském hrdinství nazvaný Do posledního dechu (The Finest Hours), který měl premiéru v lednu letošního roku (více zde). Zda to bylo malou znalostí oné události, v naší krajině dostatečně nemedializované, počin režiséra Craiga Gillespieho tak nějak prošuměl diváckou scénou bez většího zájmu. To Tom Hanks v roli Jima Lovella v Howardově velkofilmu Apollo 13 (1995) už si prožil možnost si zahrát muže, který se dokázal vrátit z beznadějné mise. I díky jeho přítomnosti se dá očekávat, že dramatické události z 15. ledna 2009, které doslova obletěly svět a zaplavily drtivou většinu internetových zpravodajských stránek, budou mít lepší osud než rozlomený tanker v prvně jmenovaném snímku.
Pro člověka neznalého poměrů možná šokující úvod filmu (zdroj: Warner Bros.)
Nouzové přistání dopravního letadla nekončí vždy šťastně a málokdy se povede stroj dovést na vyhlédnuté místo. Takových případů je málo a opravdu na prstech jedné ruky lze spočítat podobné případy jako Let 1080 Delta Airlines z 12. dubna 1977, kdy kapitán Jack McMahan navzdory poruše výškovky dokázal s letounem Lockheed L-1011 TriStar pouze střídavým tahem motorů přistát zpátky na letišti v San Diegu. Aby vůbec mohl sklopit nos neposlušného letounu, museli se cestující přesunout do přední části letadla. Proto případ kapitána Chesleye Burnetta "Sully" Sullenbergera III. budí oprávněnou pozornost a obdiv, neboť v bezvýchodné situaci dokázal přistát s letadlem o hmotnosti 65 tun na řece Hudson v centru New Yorku.
(zdroj: Warner Bros.)
Bylo samozřejmě otázkou, jak se režisér filmu Clint Eastwood, známý akční hrdina a představitel legendárního detektiva Dirty Harryho Callahana, příběhu chopí. Díky kanadskému seriálu Mayday byl příběh v dokumentární podobně dobře znám, ve filmové bylo od začátku jasné, že nepůjde pouze o rekonstrukci letu Cactus 1549 z New Yorku do Charlotte, protože ten sám o sobě trval od vzletu z letiště LaGuardia po nouzové "sednutí" na hladinu Hudsonu 208 vteřin, následné záchranné akce pak 24 minut. Šestaosmdesátiletý herec a režisér vycházel z knihy samotného kapitána Sullenbergera a Jeffreye Zaslowa, která byla pod jménem The Highest Duty vydána krátce po incidentu v roce 2009. Rozhodl se pro řešení možná na první pohled neuvěřitelné, ale skutečné - Sullenberger a jeho první důstojník Jeff Skiles se ze svého činu zodpovídají před komisí NTSB (National Transportation Safety Board, Národní úřad pro leteckou bezpečnost), která zkoumá, zda nedošlo z jejich strany k pochybení. A divák může jen kroutit hlavou, proč je člověk, díky jehož umu a rozhodnosti přežila kompletní posádka a cestující - takto 155 osob - podroben až ponižujícímu vyšetřování. Jenže Airbus A320 je "maličkost" v ceně 75 milionů $ není krabička sardinek a společnost US Airways musí čelit naporu pojišťovny a dalších úřadů. Sullenberger na jednu stranu čelí mediálnímu zájmu, na druhé se opakovaně zaobírá prožitými událostmi letu 1549 a je postaven i před nepříjemný fakt, že letecké simulace i analýzy hovoří proti němu. Jinými slovy, přistání na Hudsonu bylo unáhlené.
Tvůrci filmu zvolili různé roviny a samotná "rekonstrukce" pádu do newyorské řeky a následných záchranných prací tvoří sotva třetinu celého díla. Značný důraz je kladen i na psychologický aspekt a komplikující se vztahy mezi Sullym a jeho ženou, plynoucí z dlouhého odloučení, probíhajícím vyšetřováním i všudypřítomných reportérů, kteří pochopitelně obklopují i kapitánův dům. Z celého postoje Sullenbergera však cítíme jeho přesvědčení ve vlastní schopnosti a jistotu, že nepochybil. Není to projev arogance ani přehnané sebevědomí, ale výsledek dlouholetých zkušeností a nalétaných hodin. Není divu, že se dej točí především a hlavně kolem Sullenbergera, dočkáme se i dvou flashbacků, z nichž jeden je evidentním důkazem, že Sully je můžem na svém místě. Z tohoto hlediska je zřejmé, že druhý pilot (nebo chcete-li první důstojník, který měl původně let 1549 pilotovat, ale po střetu s hejnem kanadských hus a následném vysazení obou motorů převzal pilotáž Sullenberger) Jeff Skiles mnoho prostoru nedostane, ale aspoň mu jsou přidělena některá vtipná prohlášení, kterých sice není mnoho, ale odlehčí vcelku pochopitelně vážný děj. Stejná poznámka se týká i Sullenbergovy rodiny, která vstupuje do děje spíše epizodně.
Tihle dva to dokázali, celá posádka byla zachráněna... (zdroj: Warner Bros.)
Ve filmu jsou i dokumentární záběry, ale Eastwood a jeho štáb s nimi pracuje velice střídmě, sází na počítačovou animaci a začíná hned katastrofickou vizí a la 11. září - to aby divák měl naprosto jasno, co se také mohlo stát. Dějová linie (s výjimkou jednání v NTSB, protože to neprobíhalo před veřejností) je věrná, včetně přesného přepisu komunikace s dispečerem Patrickem Hartenem a ztvárnění záchranných prací, k autenticitě přispívá i skutečnost, že na plátně uvidíme hned několik reálných rozhlasových a televizních reportérů. Tady se nedá vytknout prakticky vůbec nic, snad jen několik vyslovených hnidopichů bude hledat a nepochybně najde drobounké odchylky.
Jak už bylo uvedeno výše, Sully: Zázrak na řece Hudson je one-man-show Toma Hankse. Jeho výběr nelze než kvitovat s velkým uspokojením, protože i po vizuální stránce má k Sullymu hodně blízko - ostatně to můžeme posoudit, protože do sekvence titulků je zařazen dokumentární záběr ze setkání kapitána Sullenbergera s částí jím zachráněných pasažérů. Hanksův emoční rejstřík v tomto filmu může působit jednoduše a pro někoho možná chudě, ale za zdánlivě vyrovnanou maskou těžce zkoušeného muže lze vypozorovat velkou škálu nálad. Jsou to detaily, ale mistrně zvládnuté. Hanks minimalistickou změnou dokáže odlišit své rozpoložení při telefonátu s manželkou, při konverzaci s kolegou Jeffen nebo při závěrečném vystoupení před NTSB, kdy hraje nejen o značnou hrozbu obrovské náhrady škody, ale také o svou čest a obhajuje to, čemu téměř půl století věřil, totiž pilotáži letadel, která se stala jeho životním posláním a profesí.
Trauma se pomalu přenáší i do rodinných vztahů, konkrétně na manželku Lorraine (zdroj: Warner Bros.)
Kapitán Sullenberger nebyl jediným, kdo dokázal vyvést jemu svěřený stroj z nebezpečí a zachránit posádku. Dalších případů (píšeme o nich zde) je hned několik, ale na rozdíl od letu 1549 se nestaly uprostřed jedné z nejznámějších světových metropolí a takřka v přímém přenosu. Tím se příběh Airbusu A320 a 155 lidí na jeho palubě dostává o několik příček výše. Naštěstí se Eastwood nenechal strhnou otravným americkým patriotismem, bohužel přítomným v jiných snímcích, a vytvořil dílo uvěřitelné, dramatické, zajímavé a přínosné. Doufejme, že se jednou někdo probere historií a zachytí pro budoucí věky i další, opravdu hrdinské činy skutečných hrdinů na této planetě.
Celkové hodnocení: 85 %
SULLY
Hrají: Tom Hanks (Chesley Sullenberger), Aaron Eckhart (Jeff Skiles), Laura Linney (Lorraine Sullenberger), Anna Gunn (dr. Elizabeth Davis), Mike O'Malley (Charles Porter), Ann Cusack (Donna Dent), Patch Darragh (Patrick Harten), Jeff Kober (L.T.Cook), Molly Hagan (Doreen Welsh), Chris Bauer (Larry Rooney), Holt McCallany (Mike Cleary), Max Adler (Jimmy Stefanik), Valerie Mahaffey (Diane Higgins).
Scénář: Todd KomarnickiKamera: Tom SternHudba: Christian JacobRežie: Clint Eastwood
USA, 2016, 96 min., životopisné drama, nevhodné do 12 letPremiéra: 8. 9. 2016 (ČR)
Související
Eastwood chystá film o zmařeném atentátu v rychlovlaku Thalys
Filmové premiéry: Hledači vltavínů budou soupeřit s americkým hrdinou
film Sully: Zázrak na řece Hudson , Tom Hanks , recenze
Aktuálně se děje
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
včera
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
včera
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno včera
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
21. prosince 2024 21:56
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
21. prosince 2024 20:30
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
21. prosince 2024 19:33
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
21. prosince 2024 18:50
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
Pokud budoucí americký prezident Donald Trump dokáže docílit vyřešení konfliktu na Ukrajině, mohl by dostat Nobelovu cenu míru. V komentáři pro server Foreign Affairs napsal americký politolog Michael McFaul.
Zdroj: Jakub Jurek