RECENZE - Trend filmů podle skutečných předloh trvá a podléhají mu stále slavnější tvůrci. I tak by se dal vysvětlit počin Clinta Eastwooda, který sáhl po látce pro Spojené státy zvláště oblíbené.
Není to tak dávno, kdy jsme pro EuroZprávy.cz recenzovali podobně laděný příběh o lidském hrdinství nazvaný Do posledního dechu (The Finest Hours), který měl premiéru v lednu letošního roku (více zde). Zda to bylo malou znalostí oné události, v naší krajině dostatečně nemedializované, počin režiséra Craiga Gillespieho tak nějak prošuměl diváckou scénou bez většího zájmu. To Tom Hanks v roli Jima Lovella v Howardově velkofilmu Apollo 13 (1995) už si prožil možnost si zahrát muže, který se dokázal vrátit z beznadějné mise. I díky jeho přítomnosti se dá očekávat, že dramatické události z 15. ledna 2009, které doslova obletěly svět a zaplavily drtivou většinu internetových zpravodajských stránek, budou mít lepší osud než rozlomený tanker v prvně jmenovaném snímku.
Pro člověka neznalého poměrů možná šokující úvod filmu (zdroj: Warner Bros.)
Nouzové přistání dopravního letadla nekončí vždy šťastně a málokdy se povede stroj dovést na vyhlédnuté místo. Takových případů je málo a opravdu na prstech jedné ruky lze spočítat podobné případy jako Let 1080 Delta Airlines z 12. dubna 1977, kdy kapitán Jack McMahan navzdory poruše výškovky dokázal s letounem Lockheed L-1011 TriStar pouze střídavým tahem motorů přistát zpátky na letišti v San Diegu. Aby vůbec mohl sklopit nos neposlušného letounu, museli se cestující přesunout do přední části letadla. Proto případ kapitána Chesleye Burnetta "Sully" Sullenbergera III. budí oprávněnou pozornost a obdiv, neboť v bezvýchodné situaci dokázal přistát s letadlem o hmotnosti 65 tun na řece Hudson v centru New Yorku.
(zdroj: Warner Bros.)
Bylo samozřejmě otázkou, jak se režisér filmu Clint Eastwood, známý akční hrdina a představitel legendárního detektiva Dirty Harryho Callahana, příběhu chopí. Díky kanadskému seriálu Mayday byl příběh v dokumentární podobně dobře znám, ve filmové bylo od začátku jasné, že nepůjde pouze o rekonstrukci letu Cactus 1549 z New Yorku do Charlotte, protože ten sám o sobě trval od vzletu z letiště LaGuardia po nouzové "sednutí" na hladinu Hudsonu 208 vteřin, následné záchranné akce pak 24 minut. Šestaosmdesátiletý herec a režisér vycházel z knihy samotného kapitána Sullenbergera a Jeffreye Zaslowa, která byla pod jménem The Highest Duty vydána krátce po incidentu v roce 2009. Rozhodl se pro řešení možná na první pohled neuvěřitelné, ale skutečné - Sullenberger a jeho první důstojník Jeff Skiles se ze svého činu zodpovídají před komisí NTSB (National Transportation Safety Board, Národní úřad pro leteckou bezpečnost), která zkoumá, zda nedošlo z jejich strany k pochybení. A divák může jen kroutit hlavou, proč je člověk, díky jehož umu a rozhodnosti přežila kompletní posádka a cestující - takto 155 osob - podroben až ponižujícímu vyšetřování. Jenže Airbus A320 je "maličkost" v ceně 75 milionů $ není krabička sardinek a společnost US Airways musí čelit naporu pojišťovny a dalších úřadů. Sullenberger na jednu stranu čelí mediálnímu zájmu, na druhé se opakovaně zaobírá prožitými událostmi letu 1549 a je postaven i před nepříjemný fakt, že letecké simulace i analýzy hovoří proti němu. Jinými slovy, přistání na Hudsonu bylo unáhlené.
Tvůrci filmu zvolili různé roviny a samotná "rekonstrukce" pádu do newyorské řeky a následných záchranných prací tvoří sotva třetinu celého díla. Značný důraz je kladen i na psychologický aspekt a komplikující se vztahy mezi Sullym a jeho ženou, plynoucí z dlouhého odloučení, probíhajícím vyšetřováním i všudypřítomných reportérů, kteří pochopitelně obklopují i kapitánův dům. Z celého postoje Sullenbergera však cítíme jeho přesvědčení ve vlastní schopnosti a jistotu, že nepochybil. Není to projev arogance ani přehnané sebevědomí, ale výsledek dlouholetých zkušeností a nalétaných hodin. Není divu, že se dej točí především a hlavně kolem Sullenbergera, dočkáme se i dvou flashbacků, z nichž jeden je evidentním důkazem, že Sully je můžem na svém místě. Z tohoto hlediska je zřejmé, že druhý pilot (nebo chcete-li první důstojník, který měl původně let 1549 pilotovat, ale po střetu s hejnem kanadských hus a následném vysazení obou motorů převzal pilotáž Sullenberger) Jeff Skiles mnoho prostoru nedostane, ale aspoň mu jsou přidělena některá vtipná prohlášení, kterých sice není mnoho, ale odlehčí vcelku pochopitelně vážný děj. Stejná poznámka se týká i Sullenbergovy rodiny, která vstupuje do děje spíše epizodně.
Tihle dva to dokázali, celá posádka byla zachráněna... (zdroj: Warner Bros.)
Ve filmu jsou i dokumentární záběry, ale Eastwood a jeho štáb s nimi pracuje velice střídmě, sází na počítačovou animaci a začíná hned katastrofickou vizí a la 11. září - to aby divák měl naprosto jasno, co se také mohlo stát. Dějová linie (s výjimkou jednání v NTSB, protože to neprobíhalo před veřejností) je věrná, včetně přesného přepisu komunikace s dispečerem Patrickem Hartenem a ztvárnění záchranných prací, k autenticitě přispívá i skutečnost, že na plátně uvidíme hned několik reálných rozhlasových a televizních reportérů. Tady se nedá vytknout prakticky vůbec nic, snad jen několik vyslovených hnidopichů bude hledat a nepochybně najde drobounké odchylky.
Jak už bylo uvedeno výše, Sully: Zázrak na řece Hudson je one-man-show Toma Hankse. Jeho výběr nelze než kvitovat s velkým uspokojením, protože i po vizuální stránce má k Sullymu hodně blízko - ostatně to můžeme posoudit, protože do sekvence titulků je zařazen dokumentární záběr ze setkání kapitána Sullenbergera s částí jím zachráněných pasažérů. Hanksův emoční rejstřík v tomto filmu může působit jednoduše a pro někoho možná chudě, ale za zdánlivě vyrovnanou maskou těžce zkoušeného muže lze vypozorovat velkou škálu nálad. Jsou to detaily, ale mistrně zvládnuté. Hanks minimalistickou změnou dokáže odlišit své rozpoložení při telefonátu s manželkou, při konverzaci s kolegou Jeffen nebo při závěrečném vystoupení před NTSB, kdy hraje nejen o značnou hrozbu obrovské náhrady škody, ale také o svou čest a obhajuje to, čemu téměř půl století věřil, totiž pilotáži letadel, která se stala jeho životním posláním a profesí.
Trauma se pomalu přenáší i do rodinných vztahů, konkrétně na manželku Lorraine (zdroj: Warner Bros.)
Kapitán Sullenberger nebyl jediným, kdo dokázal vyvést jemu svěřený stroj z nebezpečí a zachránit posádku. Dalších případů (píšeme o nich zde) je hned několik, ale na rozdíl od letu 1549 se nestaly uprostřed jedné z nejznámějších světových metropolí a takřka v přímém přenosu. Tím se příběh Airbusu A320 a 155 lidí na jeho palubě dostává o několik příček výše. Naštěstí se Eastwood nenechal strhnou otravným americkým patriotismem, bohužel přítomným v jiných snímcích, a vytvořil dílo uvěřitelné, dramatické, zajímavé a přínosné. Doufejme, že se jednou někdo probere historií a zachytí pro budoucí věky i další, opravdu hrdinské činy skutečných hrdinů na této planetě.
Celkové hodnocení: 85 %
SULLY
Hrají: Tom Hanks (Chesley Sullenberger), Aaron Eckhart (Jeff Skiles), Laura Linney (Lorraine Sullenberger), Anna Gunn (dr. Elizabeth Davis), Mike O'Malley (Charles Porter), Ann Cusack (Donna Dent), Patch Darragh (Patrick Harten), Jeff Kober (L.T.Cook), Molly Hagan (Doreen Welsh), Chris Bauer (Larry Rooney), Holt McCallany (Mike Cleary), Max Adler (Jimmy Stefanik), Valerie Mahaffey (Diane Higgins).
Scénář: Todd KomarnickiKamera: Tom SternHudba: Christian JacobRežie: Clint Eastwood
USA, 2016, 96 min., životopisné drama, nevhodné do 12 letPremiéra: 8. 9. 2016 (ČR)
Související
Eastwood chystá film o zmařeném atentátu v rychlovlaku Thalys
Filmové premiéry: Hledači vltavínů budou soupeřit s americkým hrdinou
film Sully: Zázrak na řece Hudson , Tom Hanks , recenze
Aktuálně se děje
před 4 minutami
Izrael má právo odpovědět na íránský útok. Hizballáh a Hamás jsou plné zbabělců
před 31 minutami
Jak Seznam Zprávy mystifikují čtenáře: Článkem o bombě šíří ruskou propagandu
před 1 hodinou
Půjčovna přívěsů: Výhodné a flexibilní řešení pro každou příležitost
před 1 hodinou
Evakuujeme občany z Libanonu, potvrdili pro EZ zahraniční ministři. Čechy odváží ukrajinský speciál
před 2 hodinami
Ukrajina zničila americkou balistickou střelou ruský radar za 100 milionů dolarů
před 2 hodinami
Izrael přiznal, že nesestřelil všechny íránské rakety. Řekl, kam dopadly
před 3 hodinami
Rusko údajně svrhlo na Ukrajinu jednu z nejsilnějších bomb. Podle Kyjeva je to propaganda
před 3 hodinami
Zaútočili jsme na Tel Aviv, tvrdí Húsíové. Izrael mlčí
před 4 hodinami
Izrael má další zářez. Při toku v Damašku zemřel zeť vůdce Hizballáhu Nasralláha
před 4 hodinami
Izrael slibuje odvetu. Reakce na raketový útok Íránu bude rázný
před 6 hodinami
Počasí v říjnu? Meteorologové slibují méně stupňů i srážek, jak se bude blížit listopad
včera
Podzimní počasí dělá v Evropě neplechu. Meteorologové opět varují před deštěm
včera
Změny ve Fialově vládě? Jasno má být v pátek, jeden kandidát odmítl nominaci
včera
Stačilo Fica. Mimoparlamentní Demokrati chtějí referendum a zkrácení mandátu vlády
včera
Příčina smrti královny Alžběty II. byla jiná, než se uvádí, naznačil expremiér Johnson
včera
Novinka ze života Michaela Schumachera. Legendární pilot provdal dceru
včera
Česko dá rekordní peníze na investice v dopravě. Vláda řešila i pomoc po povodních
včera
Česká armáda oznámila další důležitou investici. Získá dva speciální letouny
včera
Česká pomoc s ukrajinským nedostatkem munice. Na světě je zásadní dohoda
včera
Jurečka utnul spekulace. Řekl, kdy půjdeme do důchodu
Věková hranice pro odchod do důchodu by měla být stanovena na 67 let pro osoby narozené v roce 1989 a později. Tento návrh představil ve středu ministr práce a sociálních věcí Marian Jurečka (KDU-ČSL) poslancům. Jde o druhou změnu v důchodové reformě po jejím odeslání z vlády do Sněmovny.
Zdroj: Libor Novák