RECENZE – Jennifer Lawrence a Chrise Pratta, dvě možná nejzářivější mladé hvězdy současného Hollywoodu, ulovil a do vesmíru vyslal režisér syrové severské kriminálky Lovci hlav a historického Kódu Enigmy (8 nominací na Oscara). Pasažéři měli být konkurencí Star Wars, místo toho dostávají rány ze všech stran. V některých ohledech neoprávněně.
Ve vzdálené budoucnosti lidstvo osidluje cizí planety. Kolonie slibují „nový život“ a „prostor k růstu“, jak hlásají slogany společnosti přepravující osadníky na vzdálenou novou planetu. Cesta lodi Avalon k planetě Homestead II má trvat 120 let. Proto jsou všichni pasažéři uvedeni do kryogenického spánku, který zamezí jejich zestárnutí během cesty vesmírem. Problém nastává, když loď proletí hustým rojem asteroidů a některá z údajně neporuchových hibernačních lůžek své majitele probudí o smrticích 90 let dříve?
Děj Pasažérů je více méně obyčejný, drží se standardních schémat robinsonád, romantických filmů a samozřejmě také podobně stavěných sci-fi. Ani svět, v němž se vše odehrává, není ničím bůhvíjak originálním, všechny nápady: roboty, hologramy, energetické štíty a skafandry jsme už někde viděli. Na tom ale, za předpokladu, že má takový film co nabídnout v jiných ohledech, není nic špatného. A to Pasažéři mohou. Alespoň tedy během prvních dvou třetin.
Ve finálním aktu se totiž z komorní zábavné konverzačky stává zbytečné akční finále. Ba co hůř – bolestně předvídatelné zbytečné akční finále. Těžko říct, zda do natáčení, jak je tomu čím dál častěji zvykem, zasáhli kravaťáci, kterým se celá záležitost zdála málo efektní, nebo jestli režisér se scénáristou pouze honili více králíků, než zvládli pochytat. Podstatné je, že výsledný produkt sice stále docela baví, ale zabíjí jakoukoli možnost povznést film o něco výše.
Jakožto správný příběh dvou trosečníků se snímek opírá především o své protagonisty. Jim (Chris Pratt) a Aurora (Jennifer Lawrence) jsou přitažliví, vcelku sympatičtí lidé se smyslem pro humor. Vzájemně to mezi nimi jiskří, sálá i žhne a je zábavné vývoj jejich vztahu na plátně sledovat.
Vzhledem k některým temným zákoutím jejich minulosti, se vývoj vztahu tohoto inženýra a spisovatelky, točí okolo jejich tajemství a schopnosti odpustit v zásadě neodpustitelné. Zásadní je v tomto ohledu extrémní a v podstatě nemyslitelné prostředí, v němž se oba nacházejí. Jinými slovy – co platí v obyčejném životě, nemusí platit v nicotě vesmíru s vyhlídkou na chladnou smrt v kosmickém osamění. Protože jsou ale Pasažéři spíše odlehčenou záleitostí s temnějšími momenty než nějakým vypjatým dramatem prozkoumávajícím nejtajemnější hlubiny lidské psýché, nezáleží ani tak na tom, jak by se v takové situaci daný člověk skutečně zachoval, jako na tom, jsou-li zásadní události podány věrohodně v rámci příběhu samotného. A nutno uznat že přes jistou zkratkovitou skokovost, která by jistě vyžadovala citlivější přístup, krize obou postav, stejně jako výsledky jejich řešení, s přimhouřením jednoho oka tento požadavek splňují.
Jedna z největších (a dle mého názoru neoprávněných) výtek, které většinou stran filmu zaslechnete, se týká spisovatelky Aurory. Hlavně z řad zahraničních kritiků se objevují hlasy, že film podrývá letité snahy o emancipaci pohlaví, protože drtivou většinu „akce“ obstarává muž-inženýr, zatímco role ženy je zde omezena na trop oku lahodící dámy v nesnázích.
Je pravdou, že v první polovině snímku tomu tak je, Aurora kromě zábavné společnice ke konverzaci skutečně nic moc nedělá a až voyeurská kamera ji snímá v různých odvážných outfitech (včetně obligatorních bikin), ale jakmile dojde na drama (vztahové i akční), stává se z pasivního blonďatého lízátka (v rámci věrohodnosti takové proměny) plnohodnotnou a schopnou bytostí.
Postava Aurory vypadá tak špatně hlavně ve srovnání s jejími letošními sokyněmi v podobě Jyn Erso (Rogue One) či Louise Banksové (Příchozí). Odložme ale na chvíli naši horlivou snahu vymazat trop dámy v nesnázích ze současného filmu. Protože i když všichni milujeme (nejen vesmírné) drsňačky, které se klidně obejdou i bez mužského, ne každá žena je Ripleyová. Život je pestrý a najdeme v něm jak štítonošky, rebelky a mechaničky, tak i zasněné vtipné spisovatelky, které touží po lásce a vypadají božsky v plavkách. Použijeme-li na Auroru stupnici míry sexismu nejpovolanější – bondgirls – objeví se vysoko nad pouze krásnými dívkami z conneryovek a zařadí se někam po bok schopných žen z éry Pierce Brosnana.
Velkou měrou se na životnosti obou hlavních hrdinů podílejí jejich představitelé. Jennifer Lawrence i Chris Pratt předvádějí svůj standard, také díky nim nepůsobí některé scény směšně nebo nevěrohodně. Dříve zmiňovaného jiskření, sálání a žhnutí bychom se také bývali nedočkali, kdyby si tyto dvě herecké hvězdy vzájemně nesedly. Nezbývá než doufat, že je vedle sebe na plátně nevidíme naposledy.
Pasažéři jsou prvním vysokorozpočtovým počinem norského režiséra Mortena Tylduma, který na sebe výrazněji upozornil před pěti lety výbornou multižánrovou adaptací románu Lovci hlav od Jo Nesbøho. Díky ní si vysloužil možnost natočit v britské produkci životopisný Kód Enigmy, za který získal nominaci na Oscara. Přestože se se svým novým sci-fi více méně osvědčil, (červí) díru s ním, vzhledem k jeho vesměs vlažné návštěvnosti, do světa neudělal.
Hluboký vesmír na velkém plátně samozřejmě vypadá úchvatně, to dnes snad ani jinak nelze. Celkově je ale vizuál Pasažérů slušný. Jasné barvy lahodí oku, přitom díky převládající bílé vše působí čistě, příjemně a nijak přeplácaně. Díky vhodnému využití rekvizit na úkor čirého CGI má divák pocit realističnosti celého prostředí. Nejspíš se tak nedá očekávat, že by použité triky během příští dekády výrazně zastaraly.
Poslední sci-fi tohoto roku je zábavným vtipným spektáklem ve stylu starých velkofilmů z 90. let a přelomu tisíciletí. Skvěle funguje při vypnutém mozku, přesto se nedá říct, že by bylo vyloženě hloupé nebo nesmyslné. Nejvíce mu nejspíše uškodilo nasazení do kin na konci roku, kdy se obvykle objevují intelektuálně těžší kalibry. Letos se tato marketingová chyba projevila hned trojnásob – nejenže jeho záře hasne ve srovnání s mistrovskými Příchozími, ale není těžké si představit úspěch, jakého by se Pasažérům dostalo v extrémně slabé konkurenci léta 2016, vždyť po druhém Dni nezávislosti, třetím Star Treku nebo Sebevražedném oddílu potřebovali milovníci zábavných nenáročných sci-fi setsakramentsky spravit chuť.
Celkové hodnocení: 70 %.
Passengers (2016)
Hrají: Chris Pratt, Jennifer Lawrence, Martin Sheen, Lawrence Fishburne, Andy García a další
Režie: Morten Tyldum
Scénář: Jon Spaihts
Kamera: Rodrigo Prieto
Hudba: Thomas Newman
USA / 116 minut / Drama, Sci-fi, Dobrodružný
Související
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
recenze , film Pasažéři , Jennifer Lawrence
Aktuálně se děje
před 41 minutami
Z jádra EU do pozice vyvrhela. Orbán i Fico začali hledat nepřátele společně
před 1 hodinou
12 tisíc nestačí. Kim pošle Putinovi další vojáky
před 1 hodinou
Čelí zneužívání i týrání. Na školách v USA umírají tisíce dětí původních obyvatel Ameriky
před 3 hodinami
Ivanka Trumpová definitivně končí s politikou
před 3 hodinami
Asadova manželka odmítá žít v Rusku. Podala žádost o rozvod
před 4 hodinami
Ukrajina už vyřadila z boje 1100 severokorejských vojáků
před 6 hodinami
Počasí na Štědrý den: Bílé Vánoce budou jen někde, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. o Vánocích neuvidí dva prince. Do Sandringhamu nepřijedou
včera
Schick pokračuje ve výtečné fazóně. Čtyřmi góly proti Freiburgu přeskočil Kollera
včera
Útočník z Magdeburgu míří do vazby. Bilance páteční tragédie se změnila
včera
Počasí se ochladilo a déšť se mění ve sníh. Meteorologové poskytli předpověď
včera
RECENZE: Americký muzikálový hit Čarodějka protíná Hollywood a TikTok
včera
Robert Fico je u Putina v Kremlu
včera
Ukrajinci zaútočili na Kazaň. Putin teď slibuje mnohem větší destrukci na Ukrajině
včera
Poslední šance si vyřídit všechno potřebné. Pošta sdělila, jak bude mít otevřeno
včera
Davidovou trápí vyhřezlá ploténka. Na operaci se však zatím nechystá
včera
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
včera
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
včera
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
včera
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
Tuto sobotu uplynul rok od jednoho z nejtemnějších dnů v historii České republiky. Připomněli jsme si smutné výročí tragické události, kdy na půdě Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze vrah chladnokrevně připravil o život čtrnáct nevinných lidí, než sám ukončil svůj život.
Zdroj: Jakub Jurek