RECENZE: Vetřelec: Covenant opakuje Prometheovy přešlapy, chybí mu ale jeho koule

RECENZE – Vizionář Ridley Scott se již podruhé vrací ke svému nejvražednějšímu dítku. Ve druhém ze ČTYŘ! plánovaných vetřelčích prequelů přestavuje novou posádku, novou planetu a nové příšerky. Mýtus se rozrůstá.

Loď Covenant, převážející tisíce kolonistů a embryí, na cestě ke svému budoucímu domovu zachytí neznámý signál pozemského původu. Po chvíli úvah se posádka rozhodne, že by záhadná planetka stála za návštěvu. A protože jsou všichni ti kapitáni, piloti, vědci, lékaři a vojáci do jednoho nekompetentní idioti, jeden po druhém začnou umírat.

Vetřelec: Covenant z celé série nejvíce připomíná svého nejmladšího předchůdce Promethea. Také se jedná o film, který dějově přechází originálu z roku 1979, opět zde mluvíme, spíše než o hororu, o výpravné sci-fi, která buduje vetřelcovský mythos, a znovu bude velké část fanoušků zklamaná.

Na nepřímém pokračování „Vetřelce bez vetřelce“ z roku 2012 můžeme zaručeně nejvýše vyzdvihnout to, jak vypadá. Nový Zéland, design ztraceného města i vesmírná část znovu dokazují, že Ridley Scott je v první řadě estetický génius. Ve spolupráci se svým dvorním kameramanem posledních let, Dariuszem Wolskim, natočil dvouhodinové pošušňání pro oční bulvy.

Žijící legenda navíc dokazuje, že ani ve svých devětasedmdesáti letech nezapomněla, jak se dělá akce, navozuje klaustrofobická atmosféra a ždíme napětí… škoda, že si těchto kouzel zas tak moc neužijeme.

Snímek, dle odvěkých pravidel antického dramatu, je totiž rozdělen na tři akty. Jsou to ovšem třetiny dost nekonzistentní a nepřirozeně přilepené jedna na druhou. Zpočátku se, samozřejmě, blíže seznamujeme s posádkou. Protože jak ví každý student filmové školy, když se s protagonisty neseznámíme, nemůže nám na nich záležet. Bohužel v případě Covenantu znamená toto představování jen čtyřicet minut nudy, během nichž se přes neustálé prázdné plkání o nikom vlastně nic nedozvíme – a když už ano, moc si nás tím postavy nezískají. Zda to přičíst na vrub přefouknutému množství členů posádky, které se pohybuje okolo čísla 20, nebo jen nekompetenci scénáristy, je těžké hádat. Pravděpodobně se jedná o obojí.

Jakmile se dostaneme na neznámou planetu, žvanění pokračuje, jen v jiných kulisách a s jedním bolestivým návdavkem. Zjistíme totiž, že jestli by někdo neměl patřit mezi první mezihvězdné kolonisty, jsou to právě naši hrdinové. Kdo u idiocie postav nadával na Promethea, nebo nedávný Život, si tady zoufalstvím vyškube obočí.

Neznámá planeta? Tak se rozdělíme a budeme se po ní procházet bez skafandrů. Takové věci jako infekce a přerostlá krvežíznivá zvířata ve vesmíru přece neexistují… Jestliže chce (a bude) někdo namítat, že je nižší IQ postav jedním z trademarků této série, bude mít sice pravdu – jenže ona je hloupost a pak je HLOUPOST a dostane-li se divákovi, hloupých, mdlých a navíc ještě nedostatečně rozvinutých hlavních hrdinů, může se přistihnout, že fandí jejich lovci.

Pak ovšem na scénu přichází potvůrky včetně nejslavnější kyselinou nacucané bestie všech dob. A světe div se, ono to z nějakého důvodu funguje. Najednou je jedno, že je další dění předvídatelné. Nezáleží na tom, jak moc nás hlavní hrdinové iritují (čest výjimce v podobě techničky Danielsové – ta sice není bůhvíjak inteligentní, ale není ani hloupá… a je dost sympatická na to, abychom jí přáli úspěch). Nevadí ani fakt, že to v kontextu Promethea moc nedává smysl. Scott je totiž pán a v akčně-hororovém finále zachraňuje, co se dá.

K filmu může divák přistupovat různě – buď jako k dalšímu představiteli revoluční série, nebo jako k pokračování filozofického a již několikrát zmiňovaného Promethea, anebo ho považovat jen za neambiciózní hororovou sci-fi vyvražďovačku.

Pokud berete Covenant jako vetřelčí film, budou vám tam pravděpodobně chybět vetřelci. Nemluvím tu teď ani tak o počtu záběrů, v nichž se smrticí lilek objeví – vždyť ani v jedničce vetřelec fyzicky téměř není – jako spíš o množství scén, kdy je možnost smrti xenomorfem tématem číslo jedna. Zde se místo toho nejčastěji žvaní a řeší blbosti; případně je rozvíjena mytologie.

Na budování světa pak záleží právě fanouškům Promethea. Také zde se dozvíme něco o historii Scottovy budoucnosti, nebo o tom, jak se z bojového patogenu stalo TO monstrum. Na rozdíl od svého pět let starého předchůdce ale nový film hraje na jistotu. Tam, kde Prometheus se svým „filozofickým“ honem za smyslem života bolestivě narazil hlavou do zdi – ale aspoň se snažil přijít s něčím novým – Covenant přešlapuje na místě a hraje na jistotu. Snímek nepřináší žádné nové téma, pouze žongluje s tím starým, aniž by ho uspokojivě rozvinul v něco většího.

Novým konceptem mohlo a nejspíš i mělo být zavedení milostných párů (každý z kolonistů cestuje se svou drahou polovičkou), z toho ale nakonec nic není – hlavní hrdinové se chovají iracionálně i v případech, kdy není v nebezpečí právě jejich protějšek, a náhlé ovdovění se na nich dlouhodobě nijak zvlášť nepodepíše. Než na plnohodnotnou psychologii, filozofii nebo umělecký risk hraje snímek na bizár.

Čímž se dostáváme k poslední možnosti. Chápete-li nejnovějšího Vetřelce jako horor či akční vyvražďovačku, dočkáte se pár uhozených scén a napínavé poslední třetiny. Ovšem jen za předpokladu, že vytěsníte / přetrpíte hodinu a půl nudy, prázdných dialogů a nijak nápaditého budování světa.

Na závěr něco málo k použitému CGI. Počítačové triky jsou většinou zvládnuté výborně, pouze v případě potvůrek nefungují na 100 %, Nejsou sice špatné, ale skoro 40 let staré loutky z jedničky působí i přes svoji občasnou strnulost lépe.

Vetřelec: Covenant neví, co chce být. Zdá se, že honí hned několik králíků – se svázanýma nohama a šátkem přes oči. Ve výsledku nefunguje jako Vetřelec, výpravná filozofická sc-fi, ani jako béčko. Navíc se bojí riskovat. Trochu mě děsí, že se na nás chystají dvě další pokračování – a že kvůli nim bylo odpískáno dlouho plánované seriózní pokračování Cameronových Vetřelců.

Celkové hodnocení: 55 %.

Alien: Covenant (2017)

Hrají: Michael Fassbender, Katherine Waterston, Billy Crudup, Danny McBride, Demián Bichir, Carmen Ejogo, Amy Seimetz, Guy Pearce, James Franco a další

Režie: Ridley Scott

Scénář: John Logan

Kamera: Dariusz Wolski

Hudba: Jed Kurzel

Velká Británie, Austrálie, Nový Zéland, USA / 122 minut /sci-fi, thriller, horor

Související

Anora

RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií

Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.

Více souvisejících

recenze film Vetřelec: Covenant sci-fi horor Ridley Scott Michael Fassbender

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Ruská armáda, ilustrační foto

Obrana proti balistickým střelám je extrémně obtížná. Rusko se snaží Západ zastrašit, říká Drmola

Rusko zřejmě vypálilo proti ukrajinskému Dnipru balistickou střelu. Bezpečnostní expert Jakub Drmola z brněnské Masarykovy univerzity upřesnil, že není úplně jisté, zda šlo o střelu mezikontinentální. Raketa středního doletu ale dokáže napáchat obrovské škody – vzhledem k návratové rychlosti hlavic je obrana proti nim extrémně náročná. Velkou roli navíc hraje fakt, že nikdo neví, co hlavice dané rakety nese.

včera

včera

Lidé na Ukrajině prchají před válkou

Mír, ale za jakou cenu? Ukrajinci, kteří utekli ze země, promluvili

Více než 3 000 ukrajinských uprchlíků našlo nový domov v hrabství Essex díky vládnímu programu Homes for Ukraine, který poskytuje možnost ubytování u místních hostitelů. Navzdory příslibům nově zvoleného amerického prezidenta Donalda Trumpa ukončit válku však mnozí Ukrajinci odmítají mír na úkor ztráty území.

včera

COP29

Klimatická dohoda padla. Summit COP29 přinesl jen zklamání a hořkou pachuť

Předposlední den klimatického summitu COP29 v Ázerbájdžánu přinesl výrazné zklamání. Dlouho očekávaný návrh dohody, který měl stanovit konkrétní cíle pro financování klimatických opatření v rozvojových zemích, byl široce kritizován za svou nejasnost. Místo konkrétních čísel obsahoval návrh pouze symbol „X“, což vyvolalo obavy a rozhořčení mezi bohatými i chudšími státy.

včera

Itálie, ilustrační foto

Vadí vám Trump? Prodáme vám dům za dolar, vyzývá italská vesnice Američany

V reakci na výsledek prezidentských voleb v USA se italská vesnice Ollolai na Sardinii rozhodla nabídnout Američanům šanci začít nový život v Evropě. Tento krok je součástí dlouhodobého úsilí vesnice o revitalizaci po desetiletích depopulace, kdy se vesnice potýká s úbytkem obyvatel. Ollolai se rozhodla nabídnout zchátralé domy za cenu jednoho eura (asi 25 korun), aby přilákala nováčky, kteří by pomohli obnovit její úpadek.

včera

včera

včera

Tedros Adhanom Ghebreyesus

Generální ředitel WHO skončil v nemocnici

Generální ředitel Světové zdravotnické organizace (WHO) Tedros Adhanom Ghebreyesus byl propuštěn z nemocnice Samaritano Barra da Tijuca v Rio de Janeiru, kde strávil noc pod lékařským dohledem.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

ICC vydal zatykače na Netanjahua a Gallanta

Mezinárodní trestní soud (ICC) vydal zatykače na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta kvůli údajným válečným zločinům. Soud, který sídlí v Nizozemsku, podle CNN uvedl, že má „rozumné důvody“ se domnívat, že Netanjahu nese trestní odpovědnost za válečné zločiny, mezi něž patří „použití hladovění jako metody války“, stejně jako za „zločiny proti lidskosti zahrnující vraždy, pronásledování a jiné nelidské činy“.

včera

včera

včera

včera

Nové varování meteorologů. Sněhu bude až 15 centimetrů, zesílí i vítr

Na Moravě a ve Slezsku může napadnout ještě o pár centimetrů více, než se původně předpokládalo. Vyplývá to z nejnovějšího znění výstrahy, v němž Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upřesnil její časovou a územní platnost. Meteorologové zároveň přidali varování před silným větrem. 

Zdroj: Jan Hrabě

Další zprávy