RECENZE: Noomi Rapace ve filmu V utajení válčí se strašákem islámského terorismu

RECENZE – Douglas, Bloom, Malkovich, Rapace. Hvězdně obsazený thriller zkušeného bondovského režiséra nabízí kromě několika pražských lokací také alternativní pohled na válku s radikály.

Když dostane zkušená vyšetřovatelka CIA Alice Racineová (Noomi Rapace) za úkol vyslechnout poslíčka známého teroristy Yazida Khaleela (Makram Khoury) a odhalí přitom existenci zrádce ve vlastních řadách, je nucena vypořádat se s misí pěkně postaru, tedy na útěku před nepřáteli i nedůvěřivými spojenci. Pomocnou ruku jí jako první podá až potetovaná zlodějská verze Orlanda Blooma.

Snímek se už na začátku uvede jako standardní akčně-špionážní thriller, ve kterém musí hlavní hrdinka, stíhaná temnou minulostí, dobře zvažovat, komu svěřit svoji důvěru. Zkrátka léty osvědčená hra na krtka. Čím se V utajení snaží od nekonečné záplavy konkurenčních filmů odlišit, je jednak silně aktuální téma terorismu v Evropě, jednak částečně i tím, že je hlavní hrdinkou žena (což ale vídáme rok co rok častěji). Tvůrci si zároveň dávají záležet, aby nepřítelem č. 1 nebyl Islám jako takový, ale pouze jeho extrémistické odnože. Muslimy najdeme na obou stranách barikády.

Režisér Michael Apted (Jeden svět nestačí) nasazuje slušné tempo. I když dává před akcí přednost konverzaci a špionážní rutině, film nenudí. V tomto ohledu se může opřít nejen o kraťoučkou devadesátiminutovou stopáž, ale hlavně o solidní kameru, která dokáže diváka vtáhnout do dění. Nejedná se sice o bůhvíjaké umění, svůj účel ale plní.

Tím bohužel veškeré klady končí. Z výborného castingu nedokázali filmaři vytlouct žádnou skutečně zajímavou postavu. Jistě, Toni Collette je jako vždy charismatická a předvádí solidní standard, ale to je tak vše. Hlavní hrdinka sice začne nadějně (hlavně při výslechu zajatce je radost Alici sledovat), ale s postupem času upadá víc a víc do průměru. Některá její rozhodnutí ji pak sráží ještě níž. Bloom, byť klasicky šarmantní, nenadchne ani neurazí, Malkovich za plně hrazenou dovolenou v jeho milované Praze předvede těch několik ze svých trademarkových over the top blbinek tak nějak v polospánku a způsob, jakým se na plátně mihne Michael Douglas, jen aby za chvíli vysublimoval do propasti zapomnění, je spíš k pláči.

Za tyto i další problémy může v první řadě chabý scénář. O'Brienovo dítko si sice nějaký čas pobylo na slavném Black Listu, to ale nic nemění na tom, že jeho realizace je z jedné poloviny předvídatelná a zoufale neinovativní a z té druhé zbytečně překomplikovaná. Takže zatímco zvraty vidíme ne ještě před zatáčkou, ale rovnou před tunelem, pokud se chceme zorientovat ve všech těch protokolech, formulích a fatvách, co je v jednom kuse někdo bez zjevného smyslu řeší, chtělo by to vést si poznámky. Závěrečné odhalení pak nejenže není překvapivé, ono ani moc nedává smysl.

Bezmoc filmu vyprávět normální příběh předznamenává už jedna z úvodních scén, ve které se celou minulost hlavní hrdinky dozvíme skrze minutové předčítání z její složky. Kompletní anamnéza postavy zkondenzovaná do jednoho neosobního monologu. This-Is-Katana-She’s-Got-My-Back hadr.

V utajení je jedním z těch filmů, na které přeladíte svoji televizi o půl dvanácté v noci, když se vám nechce spát, ale nikde jinde nic kloudného nedávají. Zkrátka ideální intelektuálně nenáročné pozadí pro půlnoční rabování lednice, sjíždění sociálních sítí a usínání v polovině reklam.

Celkové hodnocení: 45 %

Unlocked (2017)

Hrají: Orlando Bloom, Noomi Rapace, John Malkovich, Michael Douglas, Toni Collette, Makram Khoury a další