RECENZE: Líbivá květina přehnojená močůvkou. Film Tulipánová horečka nikoho nerozpálí

RECENZE – Adaptace stejnojmenného bestselleru slibovala, že do vod kostýmních dramat o nešťastných nevěrných manželkách dýchne svěžím, erotikou a humorem nabitým větrem. Na pomoc si přitom zavolala hned trojici Oscary ověnčených hvězd.

Amsterdam 17. století zachvátila touha po jisté nádherné asijské květině. Ceny stoupají každým dnem a za nejvzácnější cibulky se platí více než za nemovitosti. Krásné Sophii (Alicia Vikanderová) to ale může být jedno. Momentálně ji plně zaměstnává povinnost dát svému stárnoucímu manželovi (Christoph Waltz) mužského dědice a utajování poměru s mladým malířem Janem Van Loosem (Dane DeHaan). Oba příběhy se v sobě samozřejmě zrcadlí a jako u všech mýdlových bublin jen čekáme, která praskne dřív.

Tulipánová horečka až na výjimky stojí na svém kvalitním hereckém obsazení. Oscaroví Waltz a Vikanderová, stejně jako ve vedlejší roli zářící Judi Denchová a zejména Holliday Graingerová, táhnou řídký scénář vpřed všemi silami. Že jim jejich nezajímavě napsané postavy nedávají moc šancí se předvést, asi nejlépe podtrhuje Tom Hollander, který ve své epizodní a veskrze komické roli chlípného doktora jako jediný zanechá opravdový dojem. Co na druhou stranu předvádí mladý talent Dane DeHaan, zůstává záhadou. Afektovaný robotický trouba není nic, na co by se dívalo příjemně.

Režisér Chadwick se chtěl se svými scénáristy očividně zaměřit na dilemata, která hlavní postavy prožívají. Bohužel všichni nějak pozapomněli, že problémy vycházejí z charakterů a situací. A tak zatímco s manželi Sophií a Cornelisem strávíme vcelku slušnou porci stopáže a v jejich vztahu se tak velmi dobře orientujeme, lásce malíře a obchodníkovy ženy je těžké uvěřit. A jak bychom také mohli, když spolu oba stráví jen pár krátkých okamžiků, během nichž si vymění nejprve významné pohledy a později o něco méně významné tělesné tekutiny, jen aby se po zbytek filmu každý věnoval svým vlastním problémům. Láska, touha, vášeň, oddanost. Nic z toho není přítomno jinak než v několika slibech a proklamacích. Totéž platí i pro speciální „sesterský“ vztah Sophie a její služebné, o kterém nám toho právě služka Marie jakožto vypravěčka příběhu tolik naslibuje.

Příběh samotný pak sice nabízí hned několik zajímavých zvratů a pokusů aktualizovat žánr, z jejich provedení bohužel spíš bolí hlava. Tulipánová horečka po divákovi až příliš často požaduje, aby nad ní moc nepřemýšlel. Zároveň mu ale nemá co jiného nabídnout. Vždyť estetické pojetí scén je sice promyšlené a zajímavé, ale až příliš často podobně neoriginální jako dění v popředí. Stejně tak sporadická, ale přesto celkem výrazná humorná stránka filmu, ne vždy funguje, jak by měla. Někdy dokonce (hlavně v případě malířova věčně opilého přítele v podání Zacha Galifianakise) vykouzlí divákovi ve tváři spíš křečovitý škleb než úsměv. Dokonce ani barvami hrající kompozice smyčců a klavíru nezastavitelného Dannyho Elfmana nedokáže klíčové okamžiky navonět tou pravou emocionální atmosférou.

Tulipánová horečka, toť nic než přeslazená pozérská mizérie, která se může stokrát tvářit jako originální variace na milionkrát ohrané téma, ovšem bez snahy dotáhnout své nápady do konce, napsat slušné postavy nebo pochopit, že příčina a následek nejsou jen prázdná slova, jí na to nikdo neskočí. Zvlášť když jsme před pár měsíci měli to potěšení nechat se emocionálně i intelektuálně vykuchat podobně tematickou Lady Macbeth.

Celkové hodnocení: 45 %

Tulip Fever (2017)

Hrají: Alicia Vikander, Christoph Waltz, Dane DeHaan, Zach Galifianakis, Jack O'Connell, Judi Dench, Holliday Grainger, Cara Delevingne, Tom Hollander a další