RECENZE: Vrah je Sněhulák! Nesbøho geniální detektiv-alkoholik poprvé na velkém plátně

RECENZE – Krimisérie o Harrym Holeovi září na literárním nebi už 20 let. 11 knih. 11 bestsellerů, které výrazně přispěly k popularizaci fenoménu „severské detektivky“. To vše s vždy dokonalým Michaelem Fassbenderem v hlavní roli. Krev, vnitřní démoni a zasněžené Oslo, co si přát víc?

Harry Hole (Michael Fassbender) jakoby vypadl ze starých noirových filmů. Má potíže s alkoholem a disciplínou, s kolegy nevychází zrovna nejlíp, jeho rodinný život je v troskách. A je to výborný detektiv. Živoucí legenda, o níž se mladí učí na akademii, jak nám prozradí jeho nová kolegyně Katrine Brattová (Rebecca Fergusonová). Jejich první společný případ je poněkud osobní – sériový vrah, který po sobě na místě činu jako svoji vizitku zanechává sněhuláky, si totiž s policií hraje.

O filmu se dá říct, že svému divákovi nic nevěnuje lacino. Kromě hlavní dějové linie, hry na Sněhuláka a detektiva s fénem, totiž sleduje ještě několik více či méně (či vůbec) nezávislých příběhů. Dozvíme se nejen o netradičním rodinném čtyřúhelníku hlavního hrdiny, minulosti Katrine a dětství našeho vraha-sociopata, ale vrátíme se také do minulosti, abychom se seznámili s detektivem Raftem (Val Kilmer), postarší a notně zhuntovanější paralelou k Harrymu a zároveň prvním člověkem, který byl zabijákovi mladých žen na stopě, i mnoha dalšími.

Tento vypravěčský šmodrchanec zpočátku velmi dobře funguje. Film skáče od jedné záhady ke druhé, občas diváka mate klamnými nebo zkreslenými indiciemi a velmi okázale připomíná, čím se švédský režisér Tomas Alfredson (Jeden musí z kola ven; Ať vejde ten pravý) mezi fanoušky severského filmu tak proslavil – dlouhými, pomalými scénami, ve kterých se toho zdánlivě moc neděje, ale které pod povrchem ukrývají zlato.

Škoda jen, že v případě Sněhuláka se přibližně z poloviny jedná o zlato kočičí. Přestože do sebe puzzlíky skládačky nakonec zapadnou tak, jak mají, je těžké zbavit se pocitu, že se nám jich pár ztratilo v tiskárně. Přehršel honěných zajíců a omezený čas na jejich chycení totiž znamená jediné – mnoho témat vyzní do ztracena. V některých případech to nevadí, protože nám film dává dostatečné množství vodítek k tomu, abychom mohli spekulovat. Jindy to ale vypadá, že se do celé zápletky filmaři spíš zamotali.

Trochu zvláštní může být vyobrazení samotného Harryho Holea. Přestože se s ním vidíme na stříbrném plátně vůbec poprvé, románová předloha Sněhuláka je v pořadí až sedmou knihou série. Film nám přitom hlavního hrdinu předkládá, jako bychom o něm už vše podstatné věděli a měli k němu citovou vazbu. Některá z postav o něm sice sem tam utrousí jakýsi fakt, na to, abychom se s oceňovaným policistou sžili, bychom toho ale potřebovali o něco víc­… možná šest knih?

nad by ale stačilo vykreslit ho o něco pestřeji, než aby nám scénář v každém intermezzu dokola omílal, jak se nejnespolehlivější alkoholik v Oslu marně snaží obnovit spojení se svou bývalkou Rakel (Charlotte Gainsbourgová) a jejím synem Olegem (Michael Yates).

O něco víc prostoru by si jistě zasloužila také Rebecca Fergusonová, i když uznávám, že tady jsem trochu zaujatý, protože této sympatické Švédky bych si přál víc v každém filmu. To ale nic nemění na tom, že její příběh přímo vybízí k tomu, abychom se s její postavou sympatizovali. Což se ne tak úplně daří.

O hercích samotných, ať už mluvíme o výše zmiňované ústřední dvojici, nebo komkoli jiném, asi nejde nic říct. Všichni odevzdávají svůj zlatý standard. Nikdo ale vyloženě nezáří, a to ani v těch několika scénách, které k tomu vybízejí. Za zmínku rozhodně stojí Val Kilmer, jehož tvář změnil čas (a maskéři) téměř k nepoznání. Ten v roli věčně opilého Rafta přináší ke stolu zajímavý mix, kdy dívat se na něj je stejně zábavné, jako to bolí.

K návštěvě kina jistě vybízí také slušná kamera jednoho z průkopníků natáčení na digitál, Diona Beebeho. V letošní kuriózní konkurenci říjnových filmů odehrávajících se v zasněženém prostředí se rozhodně neztratí.

Sněhulák není špatný film. Jen je na hony vzdálený kvalitě, kterou slibovaly dramatické trailery, jméno režiséra, autora předlohy i herecké obsazení. Jeho prapodivně poslepovaná struktura moc nedrží při sobě a ze všeho nejvíc tím trpí spojení mezi divákem a protagonisty. Přesto se Alfredsonovi daří udržet pozornost a zájem svého publika až téměř do samotného konce a hlavně – dějově je před ním vždy o krok napřed.

Celkové hodnocení: 70 %

The Snowman (2017)

Hrají: Michael Fassbender, Rebecca Ferguson, Chloë Sevigny, J.K. Simmons, Val Kilmer, Charlotte Gainsbourg, Toby Jones, James D'Arcy a další

Režie: Tomas Alfredson

Scénář: Hossein Amini, Peter Straughan

Předloha: Jo Nesbø

Kamera: Dion Beebe

Hudba: Marco Beltrami

USA / 120 minut / krimi, drama, thriller

Související

Papežův zákon

RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu

Poté, co byl u nás snímek Papežův zákon uveden v rámci nesoutěžní sekce karlovarského festivalu, se dostává i do široké distribuce. Italský film se noří do temné historie církve a skrze příběh na základě skutečných událostí reflektuje krutost lidské manipulace, společenskou rozštěpenost i individuální osudy na pozadí velkých dějin.

Více souvisejících

recenze film Sněhulák Michael Fassbender Rebecca Ferguson Jo Nesbø krimi Val Kilmer (herec)

Aktuálně se děje

před 2 minutami

před 11 minutami

před 1 hodinou

před 3 hodinami

Ruské ministerstvo obrany vystavuje zbraně a vojenskou techniku ​​zemí NATO, včetně tanků Leopard a M1 Abrams, ukořistěných ruskou armádou během války proti Ukrajině, ve Victory Park v Moskvě v Rusku. Expozice skládající se z více než 30 vzorků zbraní a vojenské techniky z produkce zemí jako USA, Německo, Anglie, Francie a Ukrajina byla otevřena návštěvníkům (1. května 2024).

Moskva se chlubí ukořistěnou západní vojenskou technikou ve válce na Ukrajině + VIDEO

Rusko v impozantním moskevském památníku s názvem Park vítězství odhalilo novou venkovní expozici, která však nemá nic společného s vítězstvím ve druhé světové válce, které se zde obvykle slaví. Pro veřejnost jsou zde vystavena vojenská vozidla a technika západních armád, která byla ukořistěna ruskou armádou ve válce na Ukrajině, kterou Rusko způsobilo. Tyto válečné trofeje slouží jako demonstrace síly a Rusko se rozhodlo je zde prezentovat veřejnosti.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

včera

Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?

Dlouho se o tom spekulovalo, a nyní je to oficiální. Adrian Newey, technický ředitel Red Bull Racing, ukončí svou práci u rakouské stáje po skončení této sezóny. Potvrzení této zprávy přišlo od samotného týmu v jeho oficiálním prohlášení. Po 19 letech skončí Neweyho dlouholetá éra v týmu.

Zdroj: Martin Hájek

Další zprávy