RECENZE: Matka! Symbolistická inťoušská onanie. Ale výborná!

RECENZE – Asi žádný letošní film diváky nerozdělí tak jako nejnovější počin režiséra Černé labutě a Requiem za sen. Vysněný projekt Darrena Aronofského matka! zamotá hlavu nejednomu Bergmany a Lynchy zocelenému divákovi.

Jediné, co o filmu matka! potřebujete dopředu znát, je, že to není horor, ať už se vám distributor sebevíc pokusí namluvit opak. Co o ní naopak vědět nechcete? Všechno ostatní, obzvláště pak nic z děje. Rozhodně se ale připravte na snímek, který skutečně, ale tentokrát opravdu, opravdu, opravdu a ke všemu ještě doopravdy, rozdělí publikum na dva znesvářené tábory.

Pokud patříte do skupiny mainstreamových, většinových, konvenčních, konformistických, nenáročných, apod. diváků (a že na tom není vůbec nic špatného), můžete matku! s klidným svědomím vynechat. Zbývajících <10 %, tedy bílolímečkáři, členové klubu vyšinutého diváka, básníci a spisovatelé, a – a to především – milovníci té skvostné umělecké formy zvané film, by si naopak tento zářivý, tvůrčí energií tepající drahokam neměli nechat ujít. Protože i když vám nikdo nemůže zaručit, že se pro matku! nadchnete, jen těžko budete odcházet neprostoupení silnými dojmy.

matka! totiž místy připomíná ztělesněný chaos a divák se musí připravit na to, že se konvence toho, jak jsme zvyklí psát i vnímat příběh, otřesou v základech. To ale neznamená, že by výslednému obrazu nešlo porozumět. Naopak, ve svém prvním plánu je tato experimentální koláž symbolismu, surrealismu a psychologismu velmi slušně rozluštitelná. Stačí jen udržet pozornost a sem tam sepnout to správné kolečko. Přesto zůstanou v této na nápady bohaté mozaice některá místa zahalená otazníky a nejistotou, a tedy i příslibem zhlédnutí budoucích. Nečekejte ovšem ani cosi jako „šokující závěrečnou pointu“, v tomto případě je cílem hlavně ta příslovečná cesta.

Mulholland Drive, Persona, 8 ½. Jestliže na tato a jim podobná stěžejní díla filmařského řemesla nedáte dopustit, neváhejte a vyrazte, kam vás váš vytříbený filmový nosík zavede. Jen počítejte s tím, že hlavně v multiplexech dost pravděpodobně narazíte na ne zrovna ideální diváckou kulisu.

Takhle vyhraněný film tu, minimálně v široké distribuci a s podobně masivním marketingem, nebyl roky. Aronofsky v něm divákům na zlatém podnose naservíroval, když ne srdce, tak určitě svůj mozek. matka! je jednoznačně tím ryzím typem umění, který se nebojí jít s kůží na trh. Dílčí kazy na kráse pak na ní nepochybně najde každý, důležité ale je, jak na vás zapůsobí celek. A to se u něčeho tak jedinečného nedá změřit procenty.

mother! (2017)

Hrají: Jennifer Lawrence, Javier Bardem, Ed Harris, Michelle Pfeiffer, Domhnall Gleeson a další

Režie: Darren Aronofsky