RECENZE – „Toto je Čtverec. Ve čtverci máme všichni stejná práva. Ve čtverci se o sebe navzájem staráme.“ Co je to ten Čtverec? Pomohli byste náhodnému cizinci, kterého jste potkali na ulici? Proč? Proč ne? Kam jste ochotni zajít, abyste našli zloděje? Co ještě můžeme nazvat uměním?
Christian (Claes Bang) je kurátorem švédského muzea moderního umění. Je to typický bohatý intelektuál, který si vozí zadek v Tesle, tyká si s nejzazobanějšími švédskými mecenáši umění, kromě sebe mu záleží tak maximálně na dvou dcerách z bývalého manželství, a když ho na začátku filmu na ulici okradou o telefon, peněženku a manžetové knoflíčky po dědečkovi, nerozhodne se volat policii, ale místo toho se pokusí vypátrat kapsáře sám.
Hlavní protagonista je naštěstí sympaťák, co se snaží být dobrým člověkem. Jen se mu to ne vždy daří. Impulsem ke změně charakteru mu potom bude nejen zmiňovaná krádež, ale hlavně sociálně zaměřená umělecká výstava, v jejímž středu nestojí nic menšího než onen prokletý čtyřúhelník.
Je zajímavé a rozhodně sympatické, že ačkoli film sleduje člověka z vyšších vrstev společnosti a o problematiku chudoby a střetu pracující třídy s „horními deseti tisíci“ se otírá jen povrchně, jsou situace, do kterých se Christian dostane a témata, jimiž se Čtverec zaobírá, ve své jednoduchosti univerzální. Vždyť kdo jsme nezrychlili krok, když se k nám začal blížit páchnoucí žebrák s kasičkou a smutným pohledem, kdo na podezřelou otázku zasněného pána v plandavém obleku: „Nechcete dnes zachránit lidský život?“ nevyhrknul napůl mimoděk něco jako: „Ne, díky,“ nebo komu by dnes nepřišlo absurdní svěřit byť jen na prchavý moment svoje dítě do rukou cizího člověka?
O něco méně přístupný pak je jak břitva ostrý humor, kterým je snímek prodchnutý stejnou měrou jako momenty dramatickými. Svérázný styl režiséra a scénáristy Rubena Östlunda nabízí jak univerzálně srozumitelné a objektivně vtipné scény, tak i poněkud těžší a hlavně kontroverzní druh černého humoru, který bude mnoho lidí nepochybně považovat za nevkusný.
Vrcholným spojením obou těchto trendů pak je scéna benefiční večeře, při jejímž sledování zůstane v klidu snad jen největší ignorant. Podobně silných okamžiků, ať už čistě dramatických, nebo těch prorostlých satirickým vhledem, ale ve filmu najdeme celou řadu. Velmi lidské, přirozené a uvěřitelné podání extrémních, absurdních a ve své podstatě naprosto nepravděpodobných situací pak zajišťuje, že to celé nevyzní jen jako prázdné kázání nebo od reality odtržená artová póza.
Čtverci nejvíce ubližuje zbytečná roztříštěnost, dalo by se říct i nesoustředěnost, a s tím spojená délka filmu. Dvě hodiny a dvacet minut navrch je stopáž vskutku náročná na vstřebání, zvlášť když uvážíme přehršel motivů a dějových linií, které v zásadě nikam nevedou. Výsledná myšlenková a dějová rozkouskovanost sice přispívá k tomu, že je výsledný guláš výživnější a barevnější, zároveň ale ubírá na kompaktnosti a plynulosti celku.
Některé motivy navíc působí dojmem, že se ve filmu objeví jen jako bizarní komická vložka… když se v jedné scéně z ničeho nic objeví šimpanz, ale hlavní hrdina nad tím po opadnutí prvotního šoku jen ledabyle mávne rukou, můžeme se dohadovat, jestli se jedná o nějaké rafinované sdělení, nebo zda (a to spíš) za tím můžeme vidět jen další zábavný motiv, zbůhdarma a bez vyššího účelu hozený do mixu.
Snímek zcela záměrně a velmi efektivně volí otevřené konce. Nejenže divákovi odmítá podat uspokojivou odpověď na řadu filozofických otázek, které mu celou dobu hází na hlavu, Östlund se nehodlá podělit ani o vyústění většiny příběhových linií. Což opět samo o sobě plní svůj účel, ovšem jak množství nedořešených témat narůstá, křivka srozumitelnosti a efektivity si to namíří dolů. Nijak strmě, ale nepochybně dolů.
Čtverec je výbornou černou komedií stejně jako ne zrovna povznášejícím sociálním dramatem. Nejlépe ale toto dvojsložkové lepidlo funguje, když se obě jeho části rovnoměrně spojí v drastickou satiru, případně v momentech, které začínají jako komediální, jen aby divákovi po chvíli ztuhnul úsměv na rtech. Za zhlédnutí film rozhodně stojí, podruhé si ale návrat mezi neonové čáry této artové atrakce nejspíš dvakrát rozmyslíte.
Celkové hodnocení: 80 %
The Square (2017)
Hrají: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Christopher Læssø, John Nordling, Terry Notary a další
Režie: Ruben Östlund
Scénář: Ruben Östlund
Kamera: Fredrik Wenzel
Hudba: Jóhann Jóhannsson
Švédsko, Dánsko, Německo, Francie / 142 minut / komedie, drama
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Čtverec , festival Cannes , Filmový festival v Cannes
Aktuálně se děje
před 44 minutami
Obchod roku: Vzniká obří streamovací gigant, Netflix kupuje Warner Bros., HBO a CNN
před 1 hodinou
Trump varuje Evropu před „civilizačním vymazáním“. V novém dokumentu kritizuje EU i migraci
před 1 hodinou
Občanské demokraty čeká kritické období. Kuba mohl svůj odchod dohodnout s Babišem, tvrdí analytik
před 2 hodinami
Pomoc Ukrajině je i v našem zájmu, prohlásil Rutte před summitem NATO
před 2 hodinami
Nejdůležitější je nezpanikařit. Hasiči pro EZ radí, jak prožít advent v bezpečí a bez požárů
před 3 hodinami
Izrael v Eurovizi zůstane, ohlásila EBU. Čtyři země budou největší soutěž světa bojkotovat
před 4 hodinami
Internet po celém světě opět kolabuje. Cloudflare hlásí problémy, výpadky má LinkedIn, X nebo Zoom
před 4 hodinami
Putin v Indii vyjednává jednu dohodu za druhou. Země obnoví dodávky paliv z Ruska
před 5 hodinami
Putin: Rusko se za každou cenu zmocní celého Donbasu
před 6 hodinami
Počasí způsobí problémy řidičům či chodcům. Platí výstraha
před 6 hodinami
Opozice zpochybňuje Babišovo řešení. Měl Agrofert prodat, zní od Pirátů
před 7 hodinami
Rusko má kapacity napadnout nejen Evropu. Rádo jich využije, když vycítí slabost
před 7 hodinami
S Turkem ve vládě nemá problém pouze prezident, ukázal průzkum
před 8 hodinami
Merz na poslední chvíli mění plány. Nečekaně pojede kvůli Ukrajině do Bruselu
před 10 hodinami
Počasí o víkendu: V noci bude mrznout, přes den se citelně oteplí
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
Letadlo ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského bylo podle zpráv sledováno čtyřmi drony vojenského typu těsně před přistáním na dublinském letišti v pondělí. Zdroje deníku The Journal uvedly, že drony vzlétly z místa na severovýchodě irské metropole. Tyto bezpilotní stroje pak letěly směrem k letové trase ukrajinského prezidenta, čímž narušily bezletovou zónu, která byla zavedena irským úřadem pro civilní letectví (IAA) pro dobu jeho návštěvy.
Zdroj: Libor Novák