RECENZE: Inteligentní depresivní komedie? Vítěz Zlaté Palmy z Cannes Čtverec vás donutí přemýšlet

RECENZE – „Toto je Čtverec. Ve čtverci máme všichni stejná práva. Ve čtverci se o sebe navzájem staráme.“ Co je to ten Čtverec? Pomohli byste náhodnému cizinci, kterého jste potkali na ulici? Proč? Proč ne? Kam jste ochotni zajít, abyste našli zloděje? Co ještě můžeme nazvat uměním?

Christian (Claes Bang) je kurátorem švédského muzea moderního umění. Je to typický bohatý intelektuál, který si vozí zadek v Tesle, tyká si s nejzazobanějšími švédskými mecenáši umění, kromě sebe mu záleží tak maximálně na dvou dcerách z bývalého manželství, a když ho na začátku filmu na ulici okradou o telefon, peněženku a manžetové knoflíčky po dědečkovi, nerozhodne se volat policii, ale místo toho se pokusí vypátrat kapsáře sám.

Hlavní protagonista je naštěstí sympaťák, co se snaží být dobrým člověkem. Jen se mu to ne vždy daří. Impulsem ke změně charakteru mu potom bude nejen zmiňovaná krádež, ale hlavně sociálně zaměřená umělecká výstava, v jejímž středu nestojí nic menšího než onen prokletý čtyřúhelník.

Je zajímavé a rozhodně sympatické, že ačkoli film sleduje člověka z vyšších vrstev společnosti a o problematiku chudoby a střetu pracující třídy s „horními deseti tisíci“ se otírá jen povrchně, jsou situace, do kterých se Christian dostane a témata, jimiž se Čtverec zaobírá, ve své jednoduchosti univerzální. Vždyť kdo jsme nezrychlili krok, když se k nám začal blížit páchnoucí žebrák s kasičkou a smutným pohledem, kdo na podezřelou otázku zasněného pána v plandavém obleku: „Nechcete dnes zachránit lidský život?“ nevyhrknul napůl mimoděk něco jako: „Ne, díky,“ nebo komu by dnes nepřišlo absurdní svěřit byť jen na prchavý moment svoje dítě do rukou cizího člověka?

O něco méně přístupný pak je jak břitva ostrý humor, kterým je snímek prodchnutý stejnou měrou jako momenty dramatickými. Svérázný styl režiséra a scénáristy Rubena Östlunda nabízí jak univerzálně srozumitelné a objektivně vtipné scény, tak i poněkud těžší a hlavně kontroverzní druh černého humoru, který bude mnoho lidí nepochybně považovat za nevkusný.

Vrcholným spojením obou těchto trendů pak je scéna benefiční večeře, při jejímž sledování zůstane v klidu snad jen největší ignorant. Podobně silných okamžiků, ať už čistě dramatických, nebo těch prorostlých satirickým vhledem, ale ve filmu najdeme celou řadu. Velmi lidské, přirozené a uvěřitelné podání extrémních, absurdních a ve své podstatě naprosto nepravděpodobných situací pak zajišťuje, že to celé nevyzní jen jako prázdné kázání nebo od reality odtržená artová póza.

Čtverci nejvíce ubližuje zbytečná roztříštěnost, dalo by se říct i nesoustředěnost, a s tím spojená délka filmu. Dvě hodiny a dvacet minut navrch je stopáž vskutku náročná na vstřebání, zvlášť když uvážíme přehršel motivů a dějových linií, které v zásadě nikam nevedou. Výsledná myšlenková a dějová rozkouskovanost sice přispívá k tomu, že je výsledný guláš výživnější a barevnější, zároveň ale ubírá na kompaktnosti a plynulosti celku.

Některé motivy navíc působí dojmem, že se ve filmu objeví jen jako bizarní komická vložka… když se v jedné scéně z ničeho nic objeví šimpanz, ale hlavní hrdina nad tím po opadnutí prvotního šoku jen ledabyle mávne rukou, můžeme se dohadovat, jestli se jedná o nějaké rafinované sdělení, nebo zda (a to spíš) za tím můžeme vidět jen další zábavný motiv, zbůhdarma a bez vyššího účelu hozený do mixu.

Snímek zcela záměrně a velmi efektivně volí otevřené konce. Nejenže divákovi odmítá podat uspokojivou odpověď na řadu filozofických otázek, které mu celou dobu hází na hlavu, Östlund se nehodlá podělit ani o vyústění většiny příběhových linií. Což opět samo o sobě plní svůj účel, ovšem jak množství nedořešených témat narůstá, křivka srozumitelnosti a efektivity si to namíří dolů. Nijak strmě, ale nepochybně dolů.

Čtverec je výbornou černou komedií stejně jako ne zrovna povznášejícím sociálním dramatem. Nejlépe ale toto dvojsložkové lepidlo funguje, když se obě jeho části rovnoměrně spojí v drastickou satiru, případně v momentech, které začínají jako komediální, jen aby divákovi po chvíli ztuhnul úsměv na rtech. Za zhlédnutí film rozhodně stojí, podruhé si ale návrat mezi neonové čáry této artové atrakce nejspíš dvakrát rozmyslíte.

Celkové hodnocení: 80 %

The Square (2017)

Hrají: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Christopher Læssø, John Nordling, Terry Notary a další

Režie: Ruben Östlund

Scénář: Ruben Östlund

Kamera: Fredrik Wenzel

Hudba: Jóhann Jóhannsson

Švédsko, Dánsko, Německo, Francie / 142 minut / komedie, drama

Související

Anora

RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií

Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.

Více souvisejících

recenze film Čtverec festival Cannes Filmový festival v Cannes

Aktuálně se děje

před 10 minutami

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

před 19 minutami

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

před 51 minutami

před 1 hodinou

před 1 hodinou

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

před 1 hodinou

před 1 hodinou

před 2 hodinami

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

před 2 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 3 hodinami

před 4 hodinami

před 4 hodinami

před 5 hodinami

před 5 hodinami

před 6 hodinami

před 6 hodinami

Vladimir Putin

Putin vyhrožuje útokem na země podporující Ukrajinu

Nedávný útok na ukrajinské město Dnipro, při kterém Rusko použilo novou balistickou raketu, zintenzivňuje válku na Ukrajině a zároveň zvyšuje napětí mezi Moskvou a Západem. Prezident Vladimir Putin označil tento úder za odvetu na údajné použití zbraní dlouhého doletu Spojených států a Velké Británie Ukrajinou proti ruským cílům. Reakce ukrajinského prezidenta Volodymyra Zelenského podtrhuje naléhavost mezinárodní reakce na další ruské kroky.

před 6 hodinami

Vladimír Putin na summitu Rusko Afrika 2023

BBC: Putin je auto brzd, které se řítí po dálnici. A Putinomobil jen tak nezpomalí

Tento týden Kreml obvinil „kolektivní Západ“ z eskalace války na Ukrajině. Přesto téměř tři roky trvající konflikt jasně ukazují, že právě Vladimir Putin považuje eskalaci za klíčový nástroj pro dosažení svých cílů. Ať už jde o úplnou kontrolu nad Ukrajinou, nebo alespoň o uzavření míru na ruských podmínkách, eskalace zůstává ústřední strategií jeho vedení války. Uvedl to server BBC.

před 6 hodinami

Využití balistické rakety neodpovídá průběhu války. Hrozba jadernou zbraní je přehnaná, říká pro EZ Robinson

Napětí mezi Ruskem a Západem po využití balistické střely s vícečetnou nezávisle manévrující hlavicí významně vzrostlo. Zatímco Kreml hrozí zemím, které pomáhají Ukrajině s obranou, mezinárodní společenství se snaží vzpamatovat ze samotného využití této zbraně.

Zdroj: Jakub Jurek

Další zprávy