RECENZE – Čerstvý, ale dávno zapomenutým determinismem načichlý přírůstek do Klubu náročného diváka na jaře rozproudil krev a diskuse v Cannes. Teď provokuje a neúnosně napíná hranici mezi psychothrillerem a zvrácenou komedií také v našich kinech.
Kardiochirurg Steven Murphy (Colin Farrell) vede relativně spořádaný rodinný život. Se svojí ženou Annou (Nicole Kidmanová) a dvěma dětmi Kim (Raffey Cassidyová) a Bobem (Sunny Suljic) žijí v pěkném domě a vídají se se samými vybranými lidmi. Jenže Steven se za zády svých nejbližších tajně schází se zakřiknutým šestnáctiletým Martinem (Barry Keoghan). Jejich vztah není divákovi zpočátku jasný, jak ale děj filmu postupuje, na světlo se dostávají rozličné mrazivé detaily. Stejně jako u většiny podobných snímků pak platí, že čím méně toho dopředu víte, tím silnější bude váš zážitek.
Zabití posvátného jelena má na svědomí řecký filmař Yorgos Lanthimos, možná jeden z nejoriginálnějších a nejzvrácenějších vypravěčů poslední doby. Duchovní nástupce Hanekeho či Von Triera se proslavil hlavně undergroundovou kultovkou Dogtooth a loňskou antiutopickou sci-fi komedií Humr. Tentokrát přichází s žánrovým experimentem, jehož kořeny a myšlenkové koncepty najdeme v tisíce let starých textech kultur, které formovaly západní civilizaci. Zatímco klasicky vzdělaní lidé budou ve filmu nadšeně hledat (a nalézat) odkazy na mytologii, antické tragédie a židovsko-křesťanskou tradici, na tradičnějšího diváka dopadne pomalá atmosféra a rozporuplné poselství snímku o něco vágněji – ale snad i o to drtivěji.
Ti, kteří ve svém životě alespoň zlehka přičichli k postmodernímu umění, si jistě všimnou Lanthimosova také postmodernistického přístupu k látce. Ať už mluvíme o již zmíněném využívání a převracení různých žánrů a uměleckých děl, se kterými režisér a scénárista v jedné osobě pracuje nekonvenčním způsobem a hromadí odkazy na ně v takové míře, že pokud chcete filmu plně porozumět, googlení se nejspíš nevyhnete, nebo o tom, jakou optikou se na silně pozměněný příběh Agamemnóna a Ifigenie dívá.
Režisér totiž svůj mrazivý film otevřeně označuje za komedii, což si evidentně uvědomují také jeho herci, protože v mnoha (skutečně vtipných) scénách jsou takové záměry evidentní. U diváků pak bude odhalení tohoto mísení vysokého a nízkého nejspíš dost nevyrovnané. Zatímco jedna skupina bude (vlastně po právu) Zabití posvátného jelena chápat zcela vážně a další v něm nijak neskrývanou podryvnou linku odhalí, ta třetí, namíchaná z obou předchozích, zůstane zmatená tonální nekonzistencí a film na místě odsoudí. Přitom ale ani omylem neplatí, že by zesměšňování příběhu Murphyových nějak ubíralo na syrovosti situace. Spíše naopak.
Jako třetí postmoderní znak můžeme označit až fyzicky hmatatelnou přeexponovanost všeho. Tam, kde by normální člověk stříhal, Lathimos ve scéně kolikrát pokračuje až přes hranici únosnosti a ještě o něco dál. Podobně nakládá i s dialogy, které jsou nejen nepřirozeně šroubované, ale také strojeně (někdy až roboticky) pronášené a ke všemu obsahově nevěrohodné – takto lidé prostě nemluví. Celé to trochu připomíná Kubricka, nejvíce asi jeho Mechanický pomeranč. Ten sice s replikami svých postav pracoval trochu jinak, ale koncept zde zůstává stejný. A podobně jako u jednoho z největších režisérů všech dob, to zde i díky výborným hercům funguje na výbornou.
Někoho možná odradí velmi pomalé tempo filmu. Na obalu deklarovaná hodina a tři čtvrtě působí dojmem, že do ní někdo tajně propašoval dvacet minut navíc. Jestliže se ale děním na plátně necháte pohltit, zase tak moc to nevadí.
Největším prohřeškem Zabití je bohužel to, jak hlasitě křičí: „ARTHOUSE! JSEM ARTHOUSE!“ Ať už mluvíme o burácivém soundtracku, který dává, namísto něčeho tak vulgárního jako je hudba, přednost skřípavým kakofonickým zvukům (ano, chápeme, právě se děje něco nepřirozeného a dramatického, šlo by to trochu ztlumit, prosím?) nebo o kameře vyžívající se v divných úhlech, člověk má pocit, že Lanthimos občas upřednostňuje pozlátko před obsahem. A to říkám jako člověk, kterému takové věci obvykle nevadí.
Zabití posvátného jelena je tím vzácným typem filmu, který diváka vybízí k interpretaci, zamyšlení i zpochybňování svého závěru, ale který se zároveň nepovažuje za druhého Sókrata, Homéra ani Ježíše. Budete se smát a budete se stydět, že jste se smáli. A na samém konci dostane vaše křesťanská evropská výchova od řeckých bohů a starozákonních proroků tak tvrdý ideový direkt, že do smrti nezapomenete, jak jste jednou kdysi dávno viděli ten podvratný film o náramkových hodinkách, celkové anestezii a Colinu Farrellovi s plnovousem.
Celkové hodnocení: 85 %
Killing of a Sacred Deer (2017)
Hrají: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone, Sunny Suljic a další
Režie: Yorgos Lanthimos
Scénář: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Kamera: Thimios Bakatakis
Hudba: Alexandre Desplat
Velká Británie, Irsko, USA / 109 minut / drama, psychologický, thriller, komedie
16. března 2025 20:20
RECENZE: Reportáž psaná na benzínce ukazuje, jak selský rozum ničí kritickou reflexi
Související

RECENZE: Reportáž psaná na benzínce ukazuje, jak selský rozum ničí kritickou reflexi

BERLINALE: Francouzské Pelíšky se jako mozaika kolektivní a rodinné paměti rozpadají
recenze , film Zabití posvátného jelena , Colin Farrell (herec) , Nicol Kidmanová , Yorgos Lanthimos , Alicia Silverstone
Aktuálně se děje
včera

Pátrání v Praze. Nebezpečný muž loupil se zbraní, policie ho dopadla
včera

Trumpova první slova o telefonátu s Putinem. Prozradil, na čem panuje shoda
včera

EU musí být autonomní. Na USA se spoléhat nemůžeme, prohlásila von der Leyenová
Aktualizováno včera

Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu
včera

Eskalace v Gaze probíhá v určité kooperaci s Bílým domem, míní Salem. Izraelci čekali, jaká bude jeho pozice
včera

Trumpova hrozba mění německou politiku. Merz ruší léta zavedené pořádky
Aktualizováno včera

Trump si kvůli válce na Ukrajině telefonuje s Putinem
včera

Trumpův plán získat kontrolu nad Panamským průplavem se výrazně zkomplikoval
včera

Trump utnul financování Hlasu Ameriky. Čína slaví, Česko se snaží zachránit Svobodnou Evropu
včera

Jeden ze zakladatelů končí kvůli Fialovi v ODS. Premiéra vyzval, aby rezignoval
včera

Svět míří do nukleární éry. USA odmítají bezpečnostní závazky, hrozí strmý nárůst jaderných velmocí
včera

Svět se nezměnil, Evropu destabilizuje migrace, prohlásil Fiala
včera

Bacik pro EZ promluvil o obnoveném konfliktu v Gaze. Bylo logické takový vývoj očekávat, míní
včera

Kyjev vyhlíží hovor Trumpa s Putinem s obavami. Putin chce jen protahovat válku, míní Zelenskyj
včera

Detaily hovoru Trumpa s Putinem: Kdy si zavolají a o čem budou jednat?
včera

Elektromobil nabitý za 5 minut? Čínská automobilka vlepila Tesle políček, slibuje motoristickou revoluci
včera

Izrael znovu drtí Gazu, příměří je pryč. Svět je rozpolcen mezi lhostejnost a bezmocný hněv
včera

Trump chce uznat Krym jako součást Ruska, může k tomu vyzvat i OSN
včera

Jak Trump mění Evropu? EU čelí zásadnímu přehodnocení bezpečnostní politiky
včera
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci
Nemocnice v Pásmu Gazy čelí naprostému přetížení a zoufalému nedostatku lékařského vybavení a zásob, uvedl ředitel největší nemocnice v oblasti. Podle Muhammada Abú Salmíji z nemocnice Al-Šifá v Gaze jsou všechna oddělení přeplněná a mnoho zraněných umírá bez možnosti ošetření.
Zdroj: Libor Novák