RECENZE – Čerstvý, ale dávno zapomenutým determinismem načichlý přírůstek do Klubu náročného diváka na jaře rozproudil krev a diskuse v Cannes. Teď provokuje a neúnosně napíná hranici mezi psychothrillerem a zvrácenou komedií také v našich kinech.
Kardiochirurg Steven Murphy (Colin Farrell) vede relativně spořádaný rodinný život. Se svojí ženou Annou (Nicole Kidmanová) a dvěma dětmi Kim (Raffey Cassidyová) a Bobem (Sunny Suljic) žijí v pěkném domě a vídají se se samými vybranými lidmi. Jenže Steven se za zády svých nejbližších tajně schází se zakřiknutým šestnáctiletým Martinem (Barry Keoghan). Jejich vztah není divákovi zpočátku jasný, jak ale děj filmu postupuje, na světlo se dostávají rozličné mrazivé detaily. Stejně jako u většiny podobných snímků pak platí, že čím méně toho dopředu víte, tím silnější bude váš zážitek.
Zabití posvátného jelena má na svědomí řecký filmař Yorgos Lanthimos, možná jeden z nejoriginálnějších a nejzvrácenějších vypravěčů poslední doby. Duchovní nástupce Hanekeho či Von Triera se proslavil hlavně undergroundovou kultovkou Dogtooth a loňskou antiutopickou sci-fi komedií Humr. Tentokrát přichází s žánrovým experimentem, jehož kořeny a myšlenkové koncepty najdeme v tisíce let starých textech kultur, které formovaly západní civilizaci. Zatímco klasicky vzdělaní lidé budou ve filmu nadšeně hledat (a nalézat) odkazy na mytologii, antické tragédie a židovsko-křesťanskou tradici, na tradičnějšího diváka dopadne pomalá atmosféra a rozporuplné poselství snímku o něco vágněji – ale snad i o to drtivěji.
Ti, kteří ve svém životě alespoň zlehka přičichli k postmodernímu umění, si jistě všimnou Lanthimosova také postmodernistického přístupu k látce. Ať už mluvíme o již zmíněném využívání a převracení různých žánrů a uměleckých děl, se kterými režisér a scénárista v jedné osobě pracuje nekonvenčním způsobem a hromadí odkazy na ně v takové míře, že pokud chcete filmu plně porozumět, googlení se nejspíš nevyhnete, nebo o tom, jakou optikou se na silně pozměněný příběh Agamemnóna a Ifigenie dívá.
Režisér totiž svůj mrazivý film otevřeně označuje za komedii, což si evidentně uvědomují také jeho herci, protože v mnoha (skutečně vtipných) scénách jsou takové záměry evidentní. U diváků pak bude odhalení tohoto mísení vysokého a nízkého nejspíš dost nevyrovnané. Zatímco jedna skupina bude (vlastně po právu) Zabití posvátného jelena chápat zcela vážně a další v něm nijak neskrývanou podryvnou linku odhalí, ta třetí, namíchaná z obou předchozích, zůstane zmatená tonální nekonzistencí a film na místě odsoudí. Přitom ale ani omylem neplatí, že by zesměšňování příběhu Murphyových nějak ubíralo na syrovosti situace. Spíše naopak.
Jako třetí postmoderní znak můžeme označit až fyzicky hmatatelnou přeexponovanost všeho. Tam, kde by normální člověk stříhal, Lathimos ve scéně kolikrát pokračuje až přes hranici únosnosti a ještě o něco dál. Podobně nakládá i s dialogy, které jsou nejen nepřirozeně šroubované, ale také strojeně (někdy až roboticky) pronášené a ke všemu obsahově nevěrohodné – takto lidé prostě nemluví. Celé to trochu připomíná Kubricka, nejvíce asi jeho Mechanický pomeranč. Ten sice s replikami svých postav pracoval trochu jinak, ale koncept zde zůstává stejný. A podobně jako u jednoho z největších režisérů všech dob, to zde i díky výborným hercům funguje na výbornou.
Někoho možná odradí velmi pomalé tempo filmu. Na obalu deklarovaná hodina a tři čtvrtě působí dojmem, že do ní někdo tajně propašoval dvacet minut navíc. Jestliže se ale děním na plátně necháte pohltit, zase tak moc to nevadí.
Největším prohřeškem Zabití je bohužel to, jak hlasitě křičí: „ARTHOUSE! JSEM ARTHOUSE!“ Ať už mluvíme o burácivém soundtracku, který dává, namísto něčeho tak vulgárního jako je hudba, přednost skřípavým kakofonickým zvukům (ano, chápeme, právě se děje něco nepřirozeného a dramatického, šlo by to trochu ztlumit, prosím?) nebo o kameře vyžívající se v divných úhlech, člověk má pocit, že Lanthimos občas upřednostňuje pozlátko před obsahem. A to říkám jako člověk, kterému takové věci obvykle nevadí.
Zabití posvátného jelena je tím vzácným typem filmu, který diváka vybízí k interpretaci, zamyšlení i zpochybňování svého závěru, ale který se zároveň nepovažuje za druhého Sókrata, Homéra ani Ježíše. Budete se smát a budete se stydět, že jste se smáli. A na samém konci dostane vaše křesťanská evropská výchova od řeckých bohů a starozákonních proroků tak tvrdý ideový direkt, že do smrti nezapomenete, jak jste jednou kdysi dávno viděli ten podvratný film o náramkových hodinkách, celkové anestezii a Colinu Farrellovi s plnovousem.
Celkové hodnocení: 85 %
Killing of a Sacred Deer (2017)
Hrají: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone, Sunny Suljic a další
Režie: Yorgos Lanthimos
Scénář: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Kamera: Thimios Bakatakis
Hudba: Alexandre Desplat
Velká Británie, Irsko, USA / 109 minut / drama, psychologický, thriller, komedie
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Zabití posvátného jelena , Colin Farrell (herec) , Nicol Kidmanová , Yorgos Lanthimos , Alicia Silverstone
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 16 minutami
Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš
před 28 minutami
Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička
před 1 hodinou
Ministři přebírají své resorty. Schillerová chce na ministerstvu financí audit
Aktualizováno před 2 hodinami
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
před 2 hodinami
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno před 2 hodinami
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
před 2 hodinami
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
před 4 hodinami
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
před 5 hodinami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 5 hodinami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 6 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
včera
Akt antisemitismu otřásl Austrálií. Pro násilí u nás není místo, řekl Albanese
Austrálií v neděli otřásl teroristický útok na populární pláži Bondi v Sydney. Cílem dvou střelců se stala židovská komunita, o život přišlo nejméně 12 lidí. Čin odsoudil australský premiér Anthony Albanese. Bilance tragické události ještě nemusí být konečná.
Zdroj: Lucie Podzimková