RECENZE – Čerstvý, ale dávno zapomenutým determinismem načichlý přírůstek do Klubu náročného diváka na jaře rozproudil krev a diskuse v Cannes. Teď provokuje a neúnosně napíná hranici mezi psychothrillerem a zvrácenou komedií také v našich kinech.
Kardiochirurg Steven Murphy (Colin Farrell) vede relativně spořádaný rodinný život. Se svojí ženou Annou (Nicole Kidmanová) a dvěma dětmi Kim (Raffey Cassidyová) a Bobem (Sunny Suljic) žijí v pěkném domě a vídají se se samými vybranými lidmi. Jenže Steven se za zády svých nejbližších tajně schází se zakřiknutým šestnáctiletým Martinem (Barry Keoghan). Jejich vztah není divákovi zpočátku jasný, jak ale děj filmu postupuje, na světlo se dostávají rozličné mrazivé detaily. Stejně jako u většiny podobných snímků pak platí, že čím méně toho dopředu víte, tím silnější bude váš zážitek.
Zabití posvátného jelena má na svědomí řecký filmař Yorgos Lanthimos, možná jeden z nejoriginálnějších a nejzvrácenějších vypravěčů poslední doby. Duchovní nástupce Hanekeho či Von Triera se proslavil hlavně undergroundovou kultovkou Dogtooth a loňskou antiutopickou sci-fi komedií Humr. Tentokrát přichází s žánrovým experimentem, jehož kořeny a myšlenkové koncepty najdeme v tisíce let starých textech kultur, které formovaly západní civilizaci. Zatímco klasicky vzdělaní lidé budou ve filmu nadšeně hledat (a nalézat) odkazy na mytologii, antické tragédie a židovsko-křesťanskou tradici, na tradičnějšího diváka dopadne pomalá atmosféra a rozporuplné poselství snímku o něco vágněji – ale snad i o to drtivěji.
Ti, kteří ve svém životě alespoň zlehka přičichli k postmodernímu umění, si jistě všimnou Lanthimosova také postmodernistického přístupu k látce. Ať už mluvíme o již zmíněném využívání a převracení různých žánrů a uměleckých děl, se kterými režisér a scénárista v jedné osobě pracuje nekonvenčním způsobem a hromadí odkazy na ně v takové míře, že pokud chcete filmu plně porozumět, googlení se nejspíš nevyhnete, nebo o tom, jakou optikou se na silně pozměněný příběh Agamemnóna a Ifigenie dívá.
Režisér totiž svůj mrazivý film otevřeně označuje za komedii, což si evidentně uvědomují také jeho herci, protože v mnoha (skutečně vtipných) scénách jsou takové záměry evidentní. U diváků pak bude odhalení tohoto mísení vysokého a nízkého nejspíš dost nevyrovnané. Zatímco jedna skupina bude (vlastně po právu) Zabití posvátného jelena chápat zcela vážně a další v něm nijak neskrývanou podryvnou linku odhalí, ta třetí, namíchaná z obou předchozích, zůstane zmatená tonální nekonzistencí a film na místě odsoudí. Přitom ale ani omylem neplatí, že by zesměšňování příběhu Murphyových nějak ubíralo na syrovosti situace. Spíše naopak.
Jako třetí postmoderní znak můžeme označit až fyzicky hmatatelnou přeexponovanost všeho. Tam, kde by normální člověk stříhal, Lathimos ve scéně kolikrát pokračuje až přes hranici únosnosti a ještě o něco dál. Podobně nakládá i s dialogy, které jsou nejen nepřirozeně šroubované, ale také strojeně (někdy až roboticky) pronášené a ke všemu obsahově nevěrohodné – takto lidé prostě nemluví. Celé to trochu připomíná Kubricka, nejvíce asi jeho Mechanický pomeranč. Ten sice s replikami svých postav pracoval trochu jinak, ale koncept zde zůstává stejný. A podobně jako u jednoho z největších režisérů všech dob, to zde i díky výborným hercům funguje na výbornou.
Někoho možná odradí velmi pomalé tempo filmu. Na obalu deklarovaná hodina a tři čtvrtě působí dojmem, že do ní někdo tajně propašoval dvacet minut navíc. Jestliže se ale děním na plátně necháte pohltit, zase tak moc to nevadí.
Největším prohřeškem Zabití je bohužel to, jak hlasitě křičí: „ARTHOUSE! JSEM ARTHOUSE!“ Ať už mluvíme o burácivém soundtracku, který dává, namísto něčeho tak vulgárního jako je hudba, přednost skřípavým kakofonickým zvukům (ano, chápeme, právě se děje něco nepřirozeného a dramatického, šlo by to trochu ztlumit, prosím?) nebo o kameře vyžívající se v divných úhlech, člověk má pocit, že Lanthimos občas upřednostňuje pozlátko před obsahem. A to říkám jako člověk, kterému takové věci obvykle nevadí.
Zabití posvátného jelena je tím vzácným typem filmu, který diváka vybízí k interpretaci, zamyšlení i zpochybňování svého závěru, ale který se zároveň nepovažuje za druhého Sókrata, Homéra ani Ježíše. Budete se smát a budete se stydět, že jste se smáli. A na samém konci dostane vaše křesťanská evropská výchova od řeckých bohů a starozákonních proroků tak tvrdý ideový direkt, že do smrti nezapomenete, jak jste jednou kdysi dávno viděli ten podvratný film o náramkových hodinkách, celkové anestezii a Colinu Farrellovi s plnovousem.
Celkové hodnocení: 85 %
Killing of a Sacred Deer (2017)
Hrají: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone, Sunny Suljic a další
Režie: Yorgos Lanthimos
Scénář: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou
Kamera: Thimios Bakatakis
Hudba: Alexandre Desplat
Velká Británie, Irsko, USA / 109 minut / drama, psychologický, thriller, komedie
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Zabití posvátného jelena , Colin Farrell (herec) , Nicol Kidmanová , Yorgos Lanthimos , Alicia Silverstone
Aktuálně se děje
včera
Pavel v úterý jmenuje Babiše premiérem
včera
Britský expert pro EZ: Globální potravinová bezpečnost bude stabilní, rizikem ale zůstává Putin
včera
Babiš oznámil, že se navždy vzdá Agrofertu
včera
New York Times podává žalobu na Pentagon a Hegsetha
včera
Letadlo se Zelenským pronásledovaly záhadné vojenské drony
včera
Je naprostá iluze věřit, že by Rusko mohlo na Ukrajině prohrát, prohlásil belgický premiér
Aktualizováno včera
Na Hrad dorazil Zůna, Šebestyán a Macinka. Jmenování Turka ministrem není pravděpodobné, řekl Pavel
včera
Macron tajně varoval evropské lídry: Existuje šance, že USA zradí Ukrajinu a Evropu
včera
Amerikou hýbe očkovací kauza: Po vakcíně zemřelo 10 dětí, tvrdí úřady. Důkazy ale nikdo nemá
včera
Král Karel III. pronesl vzácné prohlášení k Ukrajině. Odsoudil Rusko
včera
Zemřel světově proslulý kostýmní výtvarník Theodor Pištěk
včera
Co si myslí Evropané? Bojí se války a Trumpa vnímají jako nepřítele
včera
Eurovize čelí nejtěžšímu rozhodnutí v historii: Rozhodne, zda vyhodí Izrael
včera
Putin nezahálí. Po neúspěšném jednání o Ukrajině míří do Indie
včera
Cesta k míru na Ukrajině je nejistá, varuje Trump. Američtí vyslanci chystají setkání s kyjevským představitelem
včera
Proč rozhovory dosud nic nepřinesly? Putin na mír nespěchá, užívá si pocit, že se ho svět doprošuje
včera
Počasí na některých místech potrápí řidiče, avizovali meteorologové
3. prosince 2025 21:58
Na Štědrý den půjde nakoupit i letos. Jeden z řetězců ale bude pokračovat v tradici
3. prosince 2025 21:07
Bývalý princ Andrew je bez dvou dalších poct. Ztrácí status rytíře
3. prosince 2025 19:54
Metro zastavila vážná nehoda. Mladá žena spadla pod soupravu
Vážný incident se v úterý stal na lince A pražského metra. Ve stanici Hradčanská spadla pod soupravu mladá žena, která utrpěla vážná zranění. Zřejmě šlo o pokus o sebevraždu. Událost ovlivnila provoz na zmíněné lince.
Zdroj: Jan Hrabě