RECENZE: Ultrabizarní Zabití posvátného jelena je postmodernistická variace na antické a starozákonní příběhy křivdy

RECENZE – Čerstvý, ale dávno zapomenutým determinismem načichlý přírůstek do Klubu náročného diváka na jaře rozproudil krev a diskuse v Cannes. Teď provokuje a neúnosně napíná hranici mezi psychothrillerem a zvrácenou komedií také v našich kinech.

Kardiochirurg Steven Murphy (Colin Farrell) vede relativně spořádaný rodinný život. Se svojí ženou Annou (Nicole Kidmanová) a dvěma dětmi Kim (Raffey Cassidyová) a Bobem (Sunny Suljic) žijí v pěkném domě a vídají se se samými vybranými lidmi. Jenže Steven se za zády svých nejbližších tajně schází se zakřiknutým šestnáctiletým Martinem (Barry Keoghan). Jejich vztah není divákovi zpočátku jasný, jak ale děj filmu postupuje, na světlo se dostávají rozličné mrazivé detaily. Stejně jako u většiny podobných snímků pak platí, že čím méně toho dopředu víte, tím silnější bude váš zážitek.

Zabití posvátného jelena má na svědomí řecký filmař Yorgos Lanthimos, možná jeden z nejoriginálnějších a nejzvrácenějších vypravěčů poslední doby. Duchovní nástupce Hanekeho či Von Triera se proslavil hlavně undergroundovou kultovkou Dogtooth a loňskou antiutopickou sci-fi komedií Humr. Tentokrát přichází s žánrovým experimentem, jehož kořeny a myšlenkové koncepty najdeme v tisíce let starých textech kultur, které formovaly západní civilizaci. Zatímco klasicky vzdělaní lidé budou ve filmu nadšeně hledat (a nalézat) odkazy na mytologii, antické tragédie a židovsko-křesťanskou tradici, na tradičnějšího diváka dopadne pomalá atmosféra a rozporuplné poselství snímku o něco vágněji – ale snad i o to drtivěji.

Ti, kteří ve svém životě alespoň zlehka přičichli k postmodernímu umění, si jistě všimnou Lanthimosova také postmodernistického přístupu k látce. Ať už mluvíme o již zmíněném využívání a převracení různých žánrů a uměleckých děl, se kterými režisér a scénárista v jedné osobě pracuje nekonvenčním způsobem a hromadí odkazy na ně v takové míře, že pokud chcete filmu plně porozumět, googlení se nejspíš nevyhnete, nebo o tom, jakou optikou se na silně pozměněný příběh Agamemnóna a Ifigenie dívá.

Režisér totiž svůj mrazivý film otevřeně označuje za komedii, což si evidentně uvědomují také jeho herci, protože v mnoha (skutečně vtipných) scénách jsou takové záměry evidentní. U diváků pak bude odhalení tohoto mísení vysokého a nízkého nejspíš dost nevyrovnané. Zatímco jedna skupina bude (vlastně po právu) Zabití posvátného jelena chápat zcela vážně a další v něm nijak neskrývanou podryvnou linku odhalí, ta třetí, namíchaná z obou předchozích, zůstane zmatená tonální nekonzistencí a film na místě odsoudí. Přitom ale ani omylem neplatí, že by zesměšňování příběhu Murphyových nějak ubíralo na syrovosti situace. Spíše naopak.

Jako třetí postmoderní znak můžeme označit až fyzicky hmatatelnou přeexponovanost všeho. Tam, kde by normální člověk stříhal, Lathimos ve scéně kolikrát pokračuje až přes hranici únosnosti a ještě o něco dál. Podobně nakládá i s dialogy, které jsou nejen nepřirozeně šroubované, ale také strojeně (někdy až roboticky) pronášené a ke všemu obsahově nevěrohodné – takto lidé prostě nemluví. Celé to trochu připomíná Kubricka, nejvíce asi jeho Mechanický pomeranč. Ten sice s replikami svých postav pracoval trochu jinak, ale koncept zde zůstává stejný.  A podobně jako u jednoho z největších režisérů všech dob, to zde i díky výborným hercům funguje na výbornou.

Někoho možná odradí velmi pomalé tempo filmu. Na obalu deklarovaná hodina a tři čtvrtě působí dojmem, že do ní někdo tajně propašoval dvacet minut navíc. Jestliže se ale děním na plátně necháte pohltit, zase tak moc to nevadí.

Největším prohřeškem Zabití je bohužel to, jak hlasitě křičí: „ARTHOUSE! JSEM ARTHOUSE!“ Ať už mluvíme o burácivém soundtracku, který dává, namísto něčeho tak vulgárního jako je hudba, přednost skřípavým kakofonickým zvukům (ano, chápeme, právě se děje něco nepřirozeného a dramatického, šlo by to trochu ztlumit, prosím?) nebo o kameře vyžívající se v divných úhlech, člověk má pocit, že Lanthimos občas upřednostňuje pozlátko před obsahem. A to říkám jako člověk, kterému takové věci obvykle nevadí.

Zabití posvátného jelena je tím vzácným typem filmu, který diváka vybízí k interpretaci, zamyšlení i zpochybňování svého závěru, ale který se zároveň nepovažuje za druhého Sókrata, Homéra ani Ježíše. Budete se smát a budete se stydět, že jste se smáli. A na samém konci dostane vaše křesťanská evropská výchova od řeckých bohů a starozákonních proroků tak tvrdý ideový direkt, že do smrti nezapomenete, jak jste jednou kdysi dávno viděli ten podvratný film o náramkových hodinkách, celkové anestezii a Colinu Farrellovi s plnovousem.

Celkové hodnocení: 85 %

Killing of a Sacred Deer (2017)

Hrají: Colin Farrell, Nicole Kidman, Barry Keoghan, Alicia Silverstone, Sunny Suljic a další

Režie: Yorgos Lanthimos

Scénář: Yorgos Lanthimos, Efthymis Filippou

Kamera: Thimios Bakatakis

Hudba: Alexandre Desplat

Velká Británie, Irsko, USA / 109 minut / drama, psychologický, thriller, komedie

Související

Novinářka Ivana Svobodová ve filmu Reportáž psaná na benzínce.

RECENZE: Reportáž psaná na benzínce ukazuje, jak selský rozum ničí kritickou reflexi

Na Mezinárodním filmovém festivalu dokumentárních filmů v Jihlavě loni odpremiéroval dokumentární snímek Reportáž psaná na benzínce. Teď získal cenu na festivalu FAMUFEST, jenž také zahájil. Nenápadnou optikou sleduje novinářku Ivanu Svobodovou z týdeníku Respekt a její reportážní práci v terénu, konkrétně mezi odpůrci současné vlády a systému celkově.

Více souvisejících

recenze film Zabití posvátného jelena Colin Farrell (herec) Nicol Kidmanová Yorgos Lanthimos Alicia Silverstone

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

Aktualizováno včera

Vladimír Putin a Donald Trump

Trump a Putin dokončili telefonát. Rusko přestane útočit na energetickou infrastrukturu

Telefonický rozhovor mezi americkým prezidentem Donaldem Trumpem a jeho ruským protějškem Vladimirem Putinem skončil po zhruba 90 minutách, oznámili podle informací BBC představitelé Bílého domu. Bílý dům a Kreml následně zveřejnily podrobnosti telefonátu. Oba lídři diskutovali o současné situaci na Ukrajině a shodli se na potřebě dosažení trvalého míru.

včera

včera

Friedrich Merz (CDU)

Trumpova hrozba mění německou politiku. Merz ruší léta zavedené pořádky

Budoucí německý kancléř Friedrich Merz se rozhodl k radikální změně hospodářské strategie země. Po letech přísné rozpočtové kázně přichází s plánem, který by mohl uvolnit až bilion eur na obranu a infrastrukturu. Hlavním důvodem je zhoršující se transatlantická spolupráce a obavy z politiky amerického prezidenta Donalda Trumpa, tvrdí Politico.

Aktualizováno včera

včera

Panamský průplav

Trumpův plán získat kontrolu nad Panamským průplavem se výrazně zkomplikoval

Plán Donalda Trumpa získat kontrolu nad přístavy v Panamském průplavu se setkal s tvrdým odporem z Pekingu a Hongkongu. V úterý čínští a hongkongští představitelé vystoupili proti návrhu prodat přístavy americké investiční skupině vedené společností BlackRock. Následkem toho prudce klesly akcie hongkongského konglomerátu CK Hutchison, který přístavy vlastní.

včera

včera

včera

včera

Petr Fiala

Svět se nezměnil, Evropu destabilizuje migrace, prohlásil Fiala

Předseda vlády Petr Fiala v úterý 18. března vystoupil na 12. ročníku konference Naše bezpečnost není samozřejmost, která se konala v Míčovně Pražského hradu. Ve svém projevu zdůraznil nutnost posilování obrany, ochrany vnitřní bezpečnosti a ekonomické stability České republiky.

včera

Gökhan Bacik

Bacik pro EZ promluvil o obnoveném konfliktu v Gaze. Bylo logické takový vývoj očekávat, míní

Izraelské nálety v noci na úterý zasáhly Pásmo Gazy a připravily o život stovky lidí. Podle Gokhana Bacika, experta na blízkovýchodní politiku z olomoucké Univerzity Palackého, bylo možné eskalaci očekávat, příměří s Hamásem totiž umožňuje Izraeli jednostranné akce. Mezitím USA útočí na Husíje v Jemenu, ale podle Bacika je bez širší strategie konflikt neukončitelný.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Donald Trump

Jak Trump mění Evropu? EU čelí zásadnímu přehodnocení bezpečnostní politiky

Evropská unie čelí zásadnímu přehodnocení své bezpečnostní politiky, a to především v důsledku nového přístupu prezidenta Donalda Trumpa a neustálé hrozby ze strany Ruska. V této souvislosti roste podle serveru Politico podpora společného zadlužení, které by mohlo sloužit k financování zbrojních investic. Tento krok má potenciál přiblížit EU k dlouhodobému cíli větší politické a fiskální integrace.

včera

Nemocnice v Pásmu Gazy čelí přetížení. Zranění umírají, většinu tvoří děti, v šoku jsou i Izraelci

Nemocnice v Pásmu Gazy čelí naprostému přetížení a zoufalému nedostatku lékařského vybavení a zásob, uvedl ředitel největší nemocnice v oblasti. Podle Muhammada Abú Salmíji z nemocnice Al-Šifá v Gaze jsou všechna oddělení přeplněná a mnoho zraněných umírá bez možnosti ošetření.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy