RECENZE – Šuplíkový scénář napsaný přímo králi nezávislého filmu, jejich oblíbený spolupracovník George Clooney za kamerou a Matt Damon s Julianne Mooreovou před ní. Co vypadalo jako další ujetá tutovka, se vyvrbilo v prazvláštního, ale rozhodně pozoruhodného kočkopsa.
Vítejte v Suburbiconu, podle pravítka vybudovaném městečku, které spojuje plakátovou idylu předměstí s luxusem velkoměsta. Jak by se ale dalo čekat, žádná fasáda není natolik malebná, aby nemohla ukrýt shnilou konstrukci. V případě snímku Suburbicon: Temné předměstí se jako první – ale zdaleka ne poslední – rozsvítí výstražná kontrolka rasismu a alibismu. Zkrátka americké padesátky jako vyšité.
Přistěhování vůbec první černošské rodiny do uniformního šedesátitisícového sídliště spořádaných, zazobaných a jak křída namazaná opalovacím krémem bílých Američanů se, stejně jako následná vlna nevole starousedlíků, ale odehrávají jen někde na pozadí příběhu Lodgeových. Jednou v noci totiž Gardnera (Matt Damon) i s jeho synem Nickym (Noah Jupe), na vozík upoutanou manželkou Rose a její sestrou-dvojčetem Margaret (obě zde ztvární Julianne Mooreová) přepadne dvojice tajemných gangsterů. Stačí pak o několik kapek chloroformu navíc a Clooney se rázem nemusí starat o to, jak do záběru napasovat jednu herečku dvakrát.
Dokud nemá divák nejmenší ponětí o tom, co se před ním na plátně děje (tím spíš, pokud šel do kina naslepo a teď si láme hlavu, kam že se to za svých sto osmdesát korun dostal), dokáže Suburbicon zaujmout. Zvláště díky svému typicky coenovskému smyslu pro absurdní humor a situacím připomínajícím rozbitý kaleidoskop udrží svoje publikum minimálně zvědavé na to, co přijde v dalších minutách.
Čím více se ale dozvídáme, tím nezajímavějším a předvídatelnějším se snímek stává. Na satiru, jíž alespoň podle záměru je, je totiž film hrozně zmatený a nepřehledný, utopený ve změti nesouvisejících, prostinkých a nijak zajímavých nápadů. Suburbicon se sice vehementně snaží nebrat se vážně – neustále pomrkává na diváka, řetězí jednu bizarní scénu za druhou a přesně v coenovském duchu dovádí princip čechovovy pušky k absurdní (a kontraproduktivní) dokonalosti – ale dostatečné množství zábavy a/nebo podnětných nápadů už k tomu divákovi nenabídne. U vtipů to aspoň vychází nějakých 70:30 ve prospěch těch povedených.
Kategorií pro sebe pak jsou herecké výkony. Lidé zde přehrávají v tom typickém lehce karikaturním stylu, jehož k dokonalosti vypilovanou formou Joel a Ethan prosluli a který od nich Clooney nepochybně okoukal. Někdy to funguje, jindy spíš ne. Oscar Isaac ve své miniroličce pojišťováka stejně jako mrazivý mafián Glenna Fleschera září, zatímco Damonův uťápnutý zakomplexovaný taťka se skrytou zabijáckou povahou nesahá podobně pojatému panu Ripleymu ani po kotníky a v těch zásadních scénách je spíš otravný. O dvanáctiletém Noahu Jupem pak lépe pomlčet. Nepředvádí sice nic na úrovni dětských herců v Ordinaci v růžové zahradě, koukat se na to ale také moc nedá.
Je trochu škoda, že v roce, kdy se odvážným, bizarním a jeden by možná řekl vyšinutým filmům nebývale dařilo (Raw, Čtverec, matka!, Zabití posvátného jelena), v tomto případě se jedná o selhání. Pravděpodobně proto, že se autoři neměli co říct a ani se jim nechtělo na tom něco změnit.
Kdybyste to náhodou nevěděli, ze Suburbiconu se dozvíte tak objevné pravdy jako že rasismus je špatný, maloměšťáci jsou pod svojí spořádanou fasádou vyšinutí, americké padesátky nebyly taková idyla a lidé, svoje chyby rádi svádějí na někoho jiného.
PS: Nedoporučuji před zhlédnutím filmu sledovat jakékoli trailery. Odhalují z děje až příliš.
PPS: Pokud by vás zajímala méně krvavá alternativa na některá sociální témata, kterými se Suburbicon zaobírá, Městečko Pleasantville se s nimi vypořádalo mnohem lépe.
Celkové hodnocení: 60 %
Suburbicon (2017)
Hrají: Matt Damon, Julianne Moore, Oscar Isaac, Glenn Fleshler, Megan Ferguson, Jack Conley, Noah Jupe, Gary Basaraba, Alex Hassell a další
Režie: George Clooney
Scénář: Joel Coen, Ethan Coen, George Clooney, Grant Heslov
Kamera: Robert Elswit
Hudba: Alexandre Desplat
USA / 104 minut / krimi, thriller, komedie
Související

RECENZE: Ve skečovitém pořadu Jakub a Sara se máme najít. Roztahaný formát spíš ubíjí

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
recenze , film Suburbicon: Temné předměstí , George Clooney , Matt Damon , Julianne Moore (herečka)
Aktuálně se děje
včera

Obchody se na den uzavřou i v květnu. Zákon mluví jasně
včera

Nová fotka prince Louise k narozeninám. Za objektivem nebyla Kate
včera

Finále extraligy pokračuje. Pardubice zvítězily v Brně, bude se hrát sedmý zápas
včera

Zima definitivně skončila. Meteorologové prozradili, čím byla výjimečná
včera

Dva zranění, čtyři zadržení. Policie vyšetřuje incident před barem v Milevsku
včera

Rusko mimo systém SWIFT? Scénář, který se nabízí. Má to ale háček
včera

Češi opět ukázali velké srdce. Do sbírky potravin se zapojil rekordní počet obchodů
včera

Drama kolem šéfa ČT pokračuje. Souček porušil dohodu se mnou, tvrdí Xaver
včera

85 let od vzniku Auschwitzu. Zápas o lidskost není nikdy jednou provždy vyhraný
Aktualizováno včera

Tragédie ve Vancouveru. Auto najelo do davu na ulici, na místě jsou mrtví a zranění
včera

ANO chce dát hlas téměř třetina voličů. Okamurova SPD přeskočila STAN
včera

FOTO UVNITŘ: První snímky hrobu papeže Františka. Míří k němu první věřící
včera

V Ústí nad Labem uzavřeli důležitý most. Doprava kolabuje i o víkendu
včera

Ukrajina si připomněla Černobyl. Zelenskyj ocenil hrdinství svých krajanů
včera

Policie vyšetřuje vraždu vinaře v Miroslavi. Podezřelý je na psychiatrii
včera

Jsme připraveni jednat s Ukrajinou bez předběžných podmínek, vzkazuje Putin
včera

Varovná předpověď počasí. V Česku ještě stále může mrznout
26. dubna 2025 21:56

Nenápadný úspěch amerického státu. Je mezi světovými ekonomickými lídry
26. dubna 2025 20:27

Pochod v Praze nedošel do cíle. Zasahovali i policisté
26. dubna 2025 19:41
Otevíral i srdce nevěřících, řekl Fiala o papeži Františkovi
Česko reprezentoval na sobotním posledním rozloučení s papežem Františkem ve Vatikánu premiér Petr Fiala (ODS). Podle předsedy vlády šlo o hluboký duchovní zážitek. Fiala ocenil papeže za budování mostů a péči o lidi na okraji společnosti.
Zdroj: Jan Hrabě