RECENZE – Jeden z vrcholů letošních Mezipater, který má na svědomí příbuzný kultovního režiséra Larse Von Triera, v sobě perfektně spojuje psychologické drama s nápaditou žánrovkou a i díky magneticky úchvatné a všehovšudy překrásné Eili Harboeové ani náhodou není „jen dalším tuctovým comming of age“ příběhem.
Je to klasický scénář: Holka z pustiny se přestěhuje do města, kde má nastoupit na univerzitu. Zde potká holku č. 2 a zamiluje se do ní. A ona její lásku opětuje. Všechno by bylo idylické nebýt Thelminých morálních dilemat, její záhadné, epilepsii připomínající, nemoci a neodbytného dojmu, že krásná Anja (Kaya Wilkinsová) občas působí, jakoby ji ovlivňovala jakási nevysvětlitelná síla.
Přestože se jedná o lesbickou romanci (u nás v listopadu představenou na největším queer festivalu Mezipatra), žánrový crossover a navrch nesmírně divnou, pomalou a zcela neakční sondu do hlubin skandinávské filmové školy, která se nebojí lehkého symbolismu, tváří se Thelma jako snímek docela přístupný, když už ne širšímu, tak aspoň středně širokému publiku. A i když některé své nic netušící diváky zanechá v němém (nebo naopak velmi hlučném) šoku a rozpacích, jejich vzrušení nebude ani omylem pramenit z nekvality díla.
Právě způsob, jakým dokázal Joachim Trier (na rozdíl od svého slavnějšího jmenovce postrádá předložku Von) propojit různé tematické a stylové motivy, dává filmu nádech svěžesti. Vždyť, jak by řekl cynický klasik, co je originalita jiného než neotřelé kombinování věcí, které před vámi již vymysleli jiní? Naštěstí se k sobě postupné odhalování jednoho nadpřirozeného rodinného tajemství, prolínané objevováním vlastní osobnosti a sexuality, znepokojivě rozostřené snovými a/nebo lehce alegorickými sekvencemi a syrově chladnou a do nejmenšího detailu vycizelovanou audiovizuální stránkou, hodí jako lahodný krvavý steak se sklenkou rudého bordeaux.
Potlesk si zaslouží také šťastná ruka osudu, která na casting dovedla třiadvacetiletou Eili Harboeovou. Její pojetí Thelmy, které v sobě kloubí, naivitu, sílu a oddanost se zranitelností mládí, staví výchozí látku ještě o stupeň výše. Na mladé Norce je něco podmaňujícího, snad se jedná o minimalistickou samozřejmost, s jakou se přizpůsobuje situaci před kamerou.
Honění několikera zajíců se ovšem nevyplácí vždy. Na tematickou roztříštěnost nejvíce doplácí křesťanská linka. Jak to tak bývá, hlavní hrdinka pochází z konzervativní rodiny. Nepije, nekouří. Ale ve snaze zapadnout začíná experimentovat. Milostný cit k osobě stejného pohlaví, který si pomalu začíná uvědomovat, v ní ale vyvolává zděšení. O fantastických schopnostech nemluvě.
Problém tkví v tom, jak snímek s vírou hrdinky nakládá. Její zapojení působí dojmem, že byla do scénáře připsána navíc. Jakoby se od filmařů očekávalo, že takové věci do příběhů podobného ražení prostě neoddiskutovatelně patří. Ať už se do díla hodí nebo ne. Je sice pravda, že Norsko není Česko a deklarovaných 90 % křesťanů (v drtivé většině se Norové hlásí k luteránství) tak nějak předpokládá, že bude víra vlastní také mladé dívce vychovávané na vesnici. To ale neomlouvá rozpačité zakomponování víry do děje filmu. Ve výsledku by si tento bod buď zasloužil řádně proškrtat a ponechat jen jako vedlejší šum někde v pozadí, anebo naopak vynést na světlo a pořádně rozvést.
Jakkoli pak můžeme mluvit o svěžím větru ve světě fantasy a hororu, jako drama samo o sobě, oproštěné od veškerých nepřirozených prvků, nepřináší Thelma moc nového ke stolu. Divákovi se sice dostane hned několika zajímavých témat k zamyšlení (nehledě na sbírku podivných momentů, které zarytým i nahodilým interpretátorům jistě zamotají hlavu), s většinou se ale již bezpochyby setkal jinde. A uspokojivěji.
Někdo by také mohl za silný zápor považovat nedostačující budování fikčního světa. Schopnosti hlavní hrdinky, stejně jako jejich historie a další okolnosti, zůstanou definované pouze vágně – pokud vůbec. Na to ale musím opáčit, že se centrální zájem této lesbické romance zaměřil na něco trochu jiného (a ne, na lesbickou romanci to nebylo) a celou nadpřirozenou linku pojal „jen“ jako vhodnou kulisu a prostředek k formulování několika životních metafor. Jakých? Na to si budete muset přijít sami.
Davy fanoušků Stmívání, Zlomené hory či Stephena Kinga na Thelmu asi potáhnou jen těžko. Pokud ale dáte této skandinávskou ujetostí vonící žánrovce šanci, dostane se vám fascinujícího, výborně zahraného a dokonale vypadajícího příběhu o dívce, která je hned z několika důvodů tak trochu jiná.
Celkové hodnocení: 75 %
Thelma (2017)
Hrají: Eili Harboe, Kaya Wilkins, Henrik Rafaelsen, Ellen Dorrit Petersen a další
Režie: Joachim Trier
Scénář: Eskil Vogt
Kamera: Jakob Ihre
Hudba: Ola Fløttum
Norsko / 116 minut / fantasy, drama, horor, thriller
12. dubna 2025 20:00
RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku
Související

RECENZE: Stylově sevřený thriller Zabitý večer připomíná Hitchcocka digitálního věku

RECENZE: Degenerace kinematografie ve prospěch TikToku. Sledování Minecraft filmu bolí
recenze , film: Thelma , fantasy , Mezipatra , homosexualita , norsko , Joachim Trier , Eili Harboe
Aktuálně se děje
před 12 minutami

Prodlužujete válku, vzkázal Kreml Evropě. Musíme tlačit na vrahy, reaguje Zelenskyj
před 51 minutami

Zemřel Jaromír Štětina, bývalý europoslanec a zakladatel Člověka v tísni
před 1 hodinou

Macron přivítal Rubia a Witkoffa v Élysée, Meloniová míří za Trumpem do Bílého domu
před 1 hodinou

Už se neptáme zda, ale kdy. Jak nový objev změní chápání existence mimozemského života?
před 1 hodinou

Našlo lidstvo mimozemský život? Teplý oceán na exoplanetě podle vědců zřejmě překypuje životem
před 2 hodinami

Trumpovo zmrazení pomoci paralyzuje Blízký východ. Stabilita se hroutí, spojenci se na USA už nemohou spolehnout
před 3 hodinami

Slovensko jde ve stopách Ruska. Schválilo kontroverzní zákon o neziskových organizacích
před 3 hodinami

Vladimir Putin vychválil Elona Muska. Přirovnal ho k sovětské legendě
před 4 hodinami

YLE: Dosud nezveřejněné děsivé záběry z atentátu na Roberta Fica
před 4 hodinami

Tragická nehoda v Praze. Tramvaj srazila chlapce, oživit se ho nepodařilo
před 5 hodinami

Trump na poslední chvíli zablokoval izraelský útok na Írán, zjistil prestižní deník
před 6 hodinami

Američané budou v Paříži jednat s Evropany o ukončení války. Na Rubia čeká Macron
před 9 hodinami

Další bezohledný ruský útok. Dron v Dnipru zabil několik civilistů, mezi oběťmi i dítě
před 10 hodinami

Počasí o velikonočních prázdninách: Letní teploty vystřídá déšť
včera

Česko zažilo tragický den: Na silnicích vyhaslo sedm lidských životů
včera

Soud si došlápl na Trumpa: Chce ho dohnat k odpovědnosti za pohrdání soudem
včera

Oblíbený ruský generál se vrací na frontu. Má to ale háček
včera

Překvapivé zjištění o okolnostech vraždy na Karlovarsku. Muži hrozí až 18 let
včera

Trump otevřel Číně cestu, na které ji Američané nechtějí vidět
včera
OBRAZEM: Národní divadlo vyprovodilo Aloise Švehlíka na poslední cestu
Česko se podruhé ve dvou dnech loučilo s výraznou osobností. Po Aničce Slováčkové se ve středu uskutečnilo poslední rozloučení s Aloisem Švehlíkem. Uznávaný herec zemřel počátkem měsíce ve věku 85 let.
Zdroj: Jan Hrabě