RECENZE: Ligu spravedlnosti před úpadkem nezachránila ani Wonder Woman

RECENZE – Po neúspěchu Batman v Superman a překvapivém úspěchu příběhu Wonder Woman byli fanoušci zvědaví na první týmovku od DC. Diváci se nechali nalákat zajímavými trailery a velkými nadějemi. Zack Snyder však tyto naděje nenaplnil.

Hlavní konkurent studia Marvel se rozhodl pustit do filmového světa relativně nedávno a začal Mužem z oceli. Očekávaný Batman v Superman neuspěl a Wonder Woman překvapila svým nečekaným úspěchem a nadšením, které ve fanoušcích vzbudila. Liga spravedlnosti měla navázat na tento úspěch a odstartovat úspěch filmového světa DC.

Na filmu se však silně podepsalo, že se na něm podíleli dva režiséři se silně odlišnými vizemi. Zack Snyder je známý svým dramatickým – ne-li melodramatickým – stylem natáčení, který je vidět ze začátku. Joss Whedon má zcela jiný styl a v jeho filmech se ukazuje lehčí ruka a nálada. V Lize spravedlnosti se tak bije melodrama a téměř přehnaný optimismus.

DC si chybně myslelo, že problémem Batman v Superman byla temná nálada a depresivnost. Reálným problémem byla přehnaná snaha o temnotu, která byla spíše směšná. Zack Snyder se držel svého stylu v tom, že celý svět upadl v chaos, protože zemřel Superman (Henry Cavill). Smrt jednoho hrdiny, který se navíc netěšil přehnané oblibě, by pravděpodobně neuvrhla svět do temnoty a nezpůsobila zmizení veškerých nadějí.

Již před vypuštěním filmu se ozývaly protesty vůči kostýmům Amazonek. Ve Wonder Woman měla každá bojovnice svůj styl inspirovaný římskými legiemi. V Lize spravedlnosti se praktický oděv Amazonek proměnil v kožené bikiny. Samotná bitva Amazonek byla tak plná CGI, že se diváci skoro smáli, jak nerealistické a očividné to bylo.

Po Wonder Woman byl tento snímek krokem vzad. Diana (Gal Gadot) se z nejlepší bojovnice mezi Amazonkami proměnila na ženu, která si stále stýská po své lásce, která zemřela před sto lety. Když už Diana nevzdychá nad ztrátou Steva (Chris Pine), slouží spíše jako někdo, kdo je na pozadí a vypadá hezky. Kamera si navíc několikrát udělala záběr zespodu, takže bylo vidět i to, co sukně kostýmu Wonder Woman nezakryla.

Aquaman (Jason Momoa) jednoznačně prokázal své schopnosti a dokázal se udržet vedle oblíbených hrdinů, kteří již dostali svou šanci dříve. Cyborg (Ray Fisher) byl sice trochu jako páté kolo u vozu, ovšem Fisher si s charakterem dobře poradil. Oproti tomu Flash (Ezra Miller) vypadal jako nedotažený charakter. Z odvážného génia se stal podivným a roztržitým dospělým dítětem, které se bojí skoro i vlastního stínu.

Film měl několik pěkných záběrů a zajímavých dialogů. Divák, který se vyzná v komiksových snímcích, si však nemůže nevšimnout „nenápadných“ podobností s Avengers či dokonce Spider-Man: Homecoming. Řekli si tvůrci, že když to fungovalo pro Marvel, bude to fungovat i pro DC? Nebo je to následek Whedonova úzkého spojení s Avengers? Dokonce i soundtrack je podobný hudbě z Avengers. Říká se, že kopírování je nejlepší forma lichocení…

Místo toho, aby Superman ožil sám, jako tomu bylo v komiksech, Batman využil Tesseractu…ehm, Mateřské krychle. Superman po probuzení neměl dobrou náladu a najednou se všechny schopnosti ostatních hrdinů proměnily v naprosto neužitečné. A zachrání je půvabná Loise Lane, kterou Superman samozřejmě pozná.

Velkého „záporáka“ původně porazily spojené armády Amazonek, Atlanťanů (ke kterým patří Aquaman) a lidských kmenů. Nyní se proti němu však postaví Liga spravedlnosti a dostává na frak, zachrání je takzvaný „Supermam-ex-machina“, který je najednou schopný všeho.

V konečném důsledku se na filmu negativně podepsaly odlišné vize jeho dvou režisérů a neschopnost vyrovnat se se všemi hrdiny. Nadměrné užívání levně vypadajícího CGI snímku také nijak neprospělo. A divák se nesmí zamýšlet nad fyzikou či logikou, pokud si chce něco užít. Zack Snyder má také pravděpodobně přílišnou fascinací a láskou k Supermanovi, kterého ve filmech povyšuje na pozici boha. Odstrkuje tak také jakékoliv ostatní charaktery do pozadí.

Celkové hodnocení: 45 %

Justice League (2017)

Hrají: Gal Gadot, Ben Affleck, Henry Cavill, Jason Momoa, Ezra Miller, Jeremy Irons, Amy Adams, Ray Fisher