RECENZE: Antiutopická sci-fi 7 životů aneb politika jednoho dítěte v podání norského řezníka

RECENZE – Blade Runner 2049 byl filozofický. Ghost In the Shell se tak aspoň tvářil. Nejnovější letošní okénko do budoucnosti sice není vyloženě blbé, na vyšší umění si ale ani omylem nehraje. Vždyť se také jeho realizace ujala mysl zodpovědná za nacistické zombíky z hororu Mrtvý sníh a metalovou akční fantasy Jeníček a Mařenka: Lovci čarodějnic.

Být z vrhu jednovaječných sedmerčat není žádný med. Obzvlášť pokud se narodíte do přelidněného světa, který v zoufalém strachu z globální katastrofy adoptuje a striktně dodržuje kontroverzní zákon, podle něhož má každá rodina nárok jen na jednoho potomka (nadbytečné děti vláda zabavuje a umisťuje do kryogenických komor, kde mají čekat na populační krize). Fakt, že vám matka zemře při porodu a váš dědeček (William Dafoe) se v záchvatu prudké originality rozhodne pojmenovat každou z vás po dni v týdnu, už jsou jen kyselou třešničkou na kyanidovém dortu.

Aby Pondělí, Úterý, Středa, Čtvrtek, Pátek, Sobota a Neděle (všech se ujala švédská herečka Noomi Rapace) zůstaly v nehostinném prostředí pospolu, vymyslely si spolu se svým dědečkem sestru osmou – Karen Settmanovou – ideální fiktivní fúzi sourozeneckého septeta, v jejíž „kůži“ se sestry střídají – jak jinak, každá je u kormidla právě v den svého jména.

7 životů si bere zajímavý koncept stvořený v nejlepším duchu měkké (sociální) sci-fi, při jehož sledování se postavy i divák několikrát zamyslí nad tenkou hranicí mezi tím, co je správné, zodpovědné a morální, a přetváří ho v drsný akční thriller, který se nebojí ubližovat malým dětem a rozprskávat mozky po stěně. Nejedná se ale o žádné přímočaré béčko, politika a etika zůstávají v pozadí a hned několikrát se vynoří na světlo reflektorů. Jen na ně zkrátka není kladen takový důraz a jejich myšlenky jsou značně zjednodušené.

Režisér Tommy Wirkola se ve své krátké kariéře proslavil hlavně nápaditým explicitním násilím a sebe uvědomělým černým humorem fanouška, který se shodou okolností dostal k natáčení filmů. Zatímco vtipů a odlehčených hrátek s žánrovými pravidly si tentokrát moc neužijeme, velmi přímočará akce rozhodně stojí za to. Norský král krváků opět sází na jednoduchost. Bojové scény většinou probíhají pěkně tělo na tělo, v uzavřených prostorách naplněných překážkami a potenciálními zbraněmi a bez zbytečných piruet a neuvěřitelných nadlidských výkonů. Každá rána bolí a nikdo není dokonalým strojem na zabíjení. Kromě instinktivního využívání okolí napomáhá věrohodnosti šarvátek také práce s kamerou. Noomi Rapace je jako vždy ve skvělé kondici a většinu svých akčních scén zvládá sama. Díky tomu není potřeba zakrývat její nepřítomnost rychlými střihy, roztřesenou kamerou a podobnými filmařskými berličkami.

Vzniká nám tu tak zajímavý paradox, kdy hlavní herečka za svoji postavu bojuje, skáče a běhá, ale v klidných scénách musí hrát (v lepším případě) proti své dvojnici, případně dvojnicím. V tom horším pak mluví na univerzálního spolupracovníka všech současných trikařů – tenisový míček. Jak se taková komplikace projeví na hereckém výkonu, je nasnadě. Švédská hvězda patří mezi herce z ranku charismatický, ale nijak extrémně všestranný. Svoji sedmiroli tak zvládá spíše rozpačitě a z pestrého rejstříku nenápaditých archetypů drsňačka, koketa, asociálka, rebelka, optimistka, pracantka, trémistka jí uvěříte spíše ty, s jejichž ztvárněním už nějaké zkušenosti má.

Scénář k 7 životům ležel dlouhé roky na tzv. Black Listu, tedy seznamu nejzajímavějších hollywoodských projektů, které se zatím nedočkaly realizace. Na to, že se od roku 2010 doznal značných úprav od různých lidí (mimo jiné se změnilo pohlaví hlavní postavy), je jeho základní struktura naštěstí vcelku kompaktní a příběh tajných sedmerčat působí (v rámci žánru) hmatatelně. Chaos v pozadí se vynořuje až při pohledu na předložený svět a jeho principy. Hledat chyby v logice příběhu a v chování postav diváka po chvíli přestane bavit. Už jen proto, že jeho pozornost odvede akční složka filmu.

7 životů je věrno svému jménu. Předkládá nám totiž příběh, který jsme již viděli tolikrát, že nám spíš přijde jako zkušenost z našich minulých inkarnací. Jako spotřební zábava s kvalitní akcí a alternativa a) k přetrikované a dost zmatené komiksárně, b) životopisné slaďárně nebo c) hezké české komedii ale funguje dokonale.

Celkové hodnocení: 70 %.

What Happened To Monday? (2017)

Hrají: Noomi Rapace, Christian Rubeck, Willem Dafoe, Glenn Close, Pål Sverre Hagen a další