RECENZE: Poker, mafie a Oscar pro károvou královnu? Velká hra je krasojízdou Jessicy Chastain

RECENZE – Životopisná konverzační dramata Aarona Sorkina jsou vždy Událostí s velkým U. V příběhu bývalé lyžařky, která se ale proslavila spíše pořádáním pokerových turnajů pro celebrity a miliardáře, se cenami ověnčený scénárista The Social Network nebo Stevea Jobse poprvé posadil také za kameru. Výsledek? Velkou hru si s ničím nespletete.

Molly Bloomová (Jessica Chastainová) před sebou měla slibnou kariéru coby boulařka, nešťastný pád v kvalifikaci na olympiádu ji ale připravil nejen o Salt Lake City, ale rovnou o možnost tento akrobatický sport pro sebevrahy dále provozovat. Ambiciózní Molly ale netrvalo dlouho a uchytila se v jiném „sportu“. Jakožto provozovatelka hazardních her pro snobskou smetánku, reprezentovanou hlavně tajemným Hráčem X (Michael Cera), a přední členy ruské mafie, si vydělala miliony dolarů.

Velká hra nás s Molly seznámí v době o pár let později, konkrétně ve chvíli, kdy jí do bytu vtrhne FBI. Dramatická adaptace autobiografie Molly’s Game z roku 2014 přeskakuje mezi několika časovými rovinami a odhaluje historii hrdinčina komplikovaného vztahu s otcem (Kevin Costner), způsob, jakým vybudovala své pokerové mikroimpérium, okamžiky jejího pádu či závěrečnou obhajobu u soudu.

Film je tak událostmi nabitý doslova k prasknutí a není divu, že ve výsledku trvá rovné dvě hodiny a dvacet minut. Musíme ale smeknout před Sorkinem, Chastainovou i zbytkem týmu, protože Velká hra ani na ten nejmenší zlomek okamžiku nenudí.

Zrzavou (zde výjimečně hnědovlasou) krásku, která se v posledních letech vyprofilovala jako ideální představitelka silných a emancipovaných ženských postav, můžete vychvalovat, jak libo, a stejně nehrozí, že byste přeháněli.  Jakožto Molly Bloomová je prostě dokonalá. A že má, co hrát. Vytasit se s tak pestrou paletou komplikovaných emocí a namíchat z ní jeden z nejpůsobivějších hereckých výkonů posledních let, to si zaslouží obdiv i potlesk. Vše přitom provádí s neokázalou minimalistickou precizností – nečekejte žádné divadelní mávání rukama ani niagary slz.

Sorkin se překvapivě ukazuje nejen jako král inteligentního (možná lépe intelektuálského) dialogu, ale také jako solidní režisér. Jeho nelineární vyprávění je svižné, zábavné, ale zároveň přehledné. Jeho film působí zatraceně moderně a živě. Takhle nějak to asi dopadá, když více než dvě dekády koukáte přes rameno legendám jako David Fincher, Danny Boyle, Rob Reiner nebo Mike Nichols, tedy režisérům, kteří vždy posouvali filmové řemeslo za hranice jeho možností.

Jeden ze stovky nejvlivnějších mužů Hollywoodu (dle předloňského článku Hollywood Reporter) ví jako scénárista i jako režisér přesně, co chce. A ví, jak potřebný výsledek získat od všech svých herců. Kromě již zmiňované rusovlasé bohyně stojí za zmínku hlavně výborný Idris Elba hrající právníka Molly Bloomové a žijící legenda Costner. Scény mezi nimi a Chastainovou patří mezi ty vůbec nejemotivnější z celého filmu.

Velká hra ale zároveň ukazuje, jak to vypadá, když člověka bezmezně zamilovaného do zvuku svého vlastního hlasu pustíte ze řetězu. Ti, kteří jsou obeznámeni se Sorkinovými dřívějšími pracemi už tuší. Těm ostatním to ale rádi řekneme bez okolků: TAKHLE LIDI PROSTĚ NEMLUVÍ. Poslouchat složitě šroubované a extrémně vypointované dialogy a monology namíchané s extrémně užvaněným voiceoverem je sice docela zábava, ale čeho je moc, toho je příliš.

Sledovat toto konverzační drama, které se setsakramentsky snaží, aby bylo hodno obou svých přívlastků, chvílemi připomíná spíše poslouchání audioknihy. Zachytit a pochopit každé slovo, které ve filmu někdo vypustí z úst, je zkrátka nemožné. Uši nestíhají, mozek vypíná a titulkář to pro jistotu vzdal někde v polovině věty. Nechat se informovat osobitým, cynismem prodchnutým komentářem vypravěčky je sice zábavné, občas si ale přejete, aby alespoň na pět mizerných minut zavřela pusu a nechala vás domyslet si věci i bez její pomoci.

Filmová i skutečná Molly Bloomová si zde svůj příběh v podstatě odvypráví sama za sebe a je tedy naprosto samozřejmě, že si události přikresluje ve vlastní prospěch. A vzhledem k tomu, že se film o množství z těchto temných stránek (drogy, slepé ambice, mindráky z tatínka a neúspěchu) lehce otírá, není pochyb, že tam někde jsou. A diváky by rozhodně zajímaly. Bohužel se jich nedočkají.

Velká hra je živelná konverzačka tažená vpřed výborným hereckým výkonem (nejen) hlavní představitelky, zábavně užvaněnými dialogy pohybujícími se na hranici kýče a hravou režií. Zkrátka Sorkinovka jak vyšitá. Jessica Chastainová na Hrad!

Celkové hodnocení: 80 %

Molly’s Game (2017)

Hrají: Jessica Chastain, Idris Elba, Kevin Costner, Michael Cera, Samantha Isler, Chris O'Dowd, Rachel Skarstena další