Možná jste si toho všimli, ale v každém americkém více či méně úspěšném hollywoodském filmu si zahraje alespoň jeden Afroameričan. Řada lidí se domnívá, že je to na základě nějakého antidiskriminačního zákona, celá věc je ale mnohem složitější, než se na první pohled zdá.
Nejprve čísla. Ve spojených státech žije 320 milionů lidí a zhruba 13 procent z nich tvoří černoši. I bez lekcí historie je každému jasné, že jejich život nikdy nebyl jednoduchý a mnoho z nich trpí i dnes, v 21. století, nesmyslnou diskriminací kvůli barvě pleti.
Přes to všechno se prakticky v každém filmovém snímku, který k nám z USA přijde, alespoň jeden Afroameričan objeví. Nařizuje to nějaký zákon, nebo jde o dohodu mezi režiséry a producenty? Ani jedno. Jediným důvodem je strach z nařčení z diskriminace.
V hollywoodských studiích nefunguje princip otevřených konkurzů tak, jak je známe v Evropě. Lidé většinou nemají možnost se přihlásit do obsazování rolí, a stoprocentně ne těch hlavních. Ve vysokorozpočtových filmech takzvané áčkové produkce je toto zapovězeno i na ty nejmenší vedlejší role.
Pokud by se však filmová produkce rozhodla pouze pro bělošské herce, mohla by být nařčena z rasismu, a to je v zámoří mnohem větší problém, než u nás. Kvůli trhu s otroky a potlačování Afroameričanů je otázka rasismu ve Spojených státech velmi žhavá a nikdo si nedovolí dát jakoukoliv záminku k tomu, aby ho média roznesla na kopytech.
Ani přesto ale není situace zcela v pořádku, alespoň podle odborníků. Vědci z univerzity komunikace a žurnalistiky USC Annenberg analyzovali stovky nejpopulárnějších amerických filmů a zjistili, že černoši v nich zastávají mluvící role pouze v deseti procentech.
Poslední velká diskuze na toto téma se v Americe strhla při udílení Oscarů v roce 2011. Tehdy si veřejnost i novináři všimli, jak málo Afroameričanů je zastoupeno mezi nominacemi, a začali napříč všemi médii zveřejňovat články, které informovaly veřejnost o tom, že toto téma nikdy nebylo jednoduché.
Diverzifikace nikdy nebyla záležitostí postupnou, ale skokovou na základě aktuálního rozpoložení veřejnosti. I přesto jsou běloši ve filmech z hollywoodské produkce ve velké převaze, a nejen před kamerou, ale i za ní. Prakticky kdokoliv úspěšný, kdo se pohybuje ve filmové branži, je běloch, a není to otázkou umu ani zkušeností, ani příležitosti.
O tom, že černoši jsou perfektní herci, nás totiž Hollywood přesvědčil mnohokrát. Namátkou můžeme zmínit například Denzela Washingtona, Willa Smitha, Dannyho Glovera nebo Morgana Freemana, kteří jsou kritiky nesmírně ceněni a veřejnost je miluje.
Proč tedy nedostávají větší prostor před i za kamerou? Pravděpodobně v tom velkou roli hraje fakt, že se tvůrci bojí obsazovat do filmů větší množství Afroameričanů. Splní si tak nepsanou povinnost obsazením několika vedlejších rolí, zároveň ale neriskují (zřejmě pobouření veřejnosti) tím, že by byl film rasově vyvážen.
V historii dokonce nalezneme příklady, kdy vznikl jeden film vícekrát v různém obsazení. Typickou ukázkou může být snímkem Horší než smrt, který vyšel v roce 2007 v bělošském obsazení a v roce 2010 v černošském. I tato ukázka demonstruje, že Afroameričani jsou stejně dobří herci jako kdokoliv jiný a není žádný důvod proto jim nedávat ve filmech více prostoru. Už jen proto, že se mezi nimi mohou skrývat dosud neobjevené a netušené talenty, které nahradí stávající generaci stárnoucích, avšak dodnes nepřekonaných černošských herců.
Související
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
filmy , Hollywood , černoši , Danzel Washington (herec) , Will Smith (herec)
Aktuálně se děje
před 40 minutami
Estonsko obvinilo Rusko z rušení GPS signálů
před 1 hodinou
Rusko tvrdí, že v úterý sestřelilo šest taktických raket ATACMS
před 2 hodinami
Zatykač na Putina podporujete, na Netanjahua ne. Kreml obvinil USA z pokrytectví
před 2 hodinami
Pálení čarodějnic dříve a dnes. Jak se změnil tento zvyk napříč historií?
před 2 hodinami
Další odchod z EU? Šance jsou malé, neodejde Polsko ani Maďarsko
před 3 hodinami
Trump dostal u soudu tučnou pokutu za veřejné vyjadřování
před 4 hodinami
Před 20 lety se EU masivně rozšířila. Michel naznačil, kdy dojde k dalšímu přijímání států
před 4 hodinami
Tusk: Bezpečnost Evropy závisí na Polsku. Západ nás neochrání
před 5 hodinami
Netanjahu: Jdeme si pro vítězství. Izrael podnikne invazi do Rafahu bez ohledu na příměří
před 6 hodinami
Pálení čarodějnic komplikuje suché počasí. Začal platit zákaz rozdělávání ohně
před 7 hodinami
Do důchodu později. Vláda schválila odchod do penze po 65. roku života
před 7 hodinami
Muž s mečem zaútočil na lidi v Londýně
před 8 hodinami
Výrazně se sníží důchody, nebo porostou daně. Jurečka popsal, co bez reformy hrozí Česku
před 9 hodinami
S fake news se setkalo 45 procent Čechů. Kterým lžím lidé věří nejvíce?
před 10 hodinami
Jednotky izraelské armády porušují lidská práva, tvrdí USA. Zvažují sankce
před 11 hodinami
Statisíce lidí přijdou o práci, milion míst změní digitalizace, varuje Jurečka
před 12 hodinami
Při lyžování v rakouských horách zahynul Čech
před 13 hodinami
Výhled počasí na květen: Meteorologové řekli, zdali čekají další extrémy
včera
Česko podle Pekarové Adamové promarnilo správnou chvíli na přijetí eura
včera
Týdenní výhled filmů: Návrat sloního muže, brutálního Medvídka Pú a portrét frontmana Olympicu
Pravidelný výhled začínajícího filmového týdne představí šest premiérových titulů v kinech a zároveň upozorní na některé z nových přírůstků do katalogů rozmanitých VOD platforem. Kina opanují horory a komedie.
Zdroj: Martin Pleštil