RECENZE – Sedm nominací na Oscara, čtyři proměněné Zlaté glóby a nespočet dalších ocenění. O příběhu ženy, která se odmítá smířit s tím, že znásilnění a vražda její dcery zůstávají nepotrestány, se mluví jako o jednom z nejlepších filmů roku. A každému filmovému fanouškovi je jasné, proč.
Co byste dělali vy, kdybyste žili v tom nejstředozápadnějším z maloměst amerického Středozápadu, vaši třináctiletou dceru někdo znásilnil a zabil, ale policie se po roce neúspěšného pátrání pomalu přestávala případem zabývat? Možná byste se zachovali jako Mildred Hayesová (Frances McDormandová), pronajali si tři zchátralé billboardy a vylepili na ně provokativní plakáty obviňující místního policejního náčelníka s tváří Woodyho Harrelsona z neschopnosti. Třeba byste se pak dostali i do lokálních zpráv. A znepřátelili si všechny své sousedy v čele s tlustým zubařem a celým osazenstvem policejní stanice.
Tři billboardy kousek za Ebbingem v první řadě vypráví o hlubokém smutku a bezmocném hněvu, který se zrodí ze ztráty dítěte a neschopnosti se s ní vyrovnat. Svým nevybíravým a (po přečtení anotace možná trochu překvapivě) silně autentickým výletem do hlavy nejen zoufalé Mildred, ale také správňáckého náčelníka Willoughbyho, jeho chráněnce – násilnického křupana Dixona, kterého fascinujícím způsobem vystřihl Sam Rockwell – nebo zamilovaného trpaslíka Jamese (Peter Dinklage), nabízí emocionálně strhující, ale zároveň pohříchu vtipný zážitek.
Atmosféra filmu dost nepravidelně a zběsile kmitá mezi dramatem a komedií. Ne každému to bude vyhovovat, protože snímek si o výbuchy smíchu řekne také v momentech, kdy by to člověk obvykle považoval za nevhodné. Tyto zběsilé přechody se mu ale daří a výsledek je stejně unikátní jako morálně matoucí.
Díky hladkému spojení prvotřídního hereckého obsazení (McDormandová a Rockwell sbírají filmové ceny i obdiv běžných diváků, kudy chodí - a zcela po právu) a výborného scénáře jsou Tři billboardy kousek za Ebbingem snadno srozumitelné i přes to (nebo možná právě proto), že se toho kolikrát víc dozvíme skrze pohledy a držení těla a to, co zůstane nevyřčené. Irsko-anglický mistr černých komedií Martin McDonagh (V Bruggách, Sedm psychopatů) v jádru zůstal u svého tradičního podpůrného ansámblu a připojil k němu dvě hvězdy indie filmů – protagonistku kultovního Farga a charismatického Harrelsona.
Film se ani neobtěžuje s metaforami nebo pokusy svoje názory nějak umělecký nafintit a nabalíčkovat. Jde rovnou k věci a tne do živého. Přitom ale divákovi dává dostatek prostoru k tomu, aby o tom, co se před ním děje, mohl přemýšlet. Nejsympatičtější postavou filmu je bezpochyby právě z neschopnosti osočovaný náčelník, a i když divák chápe, co vede Mildred k jejím činům (a dost možná s nimi často může i souhlasit), její zaslepená a bezohledná posedlost si vítězný oblouk se slavobránou zrovna nezaslouží.
O to se ale Tři billboardy nesnaží. Nikde v průběhu vaší dvouhodinové cesty nezavadíte okem o jediný poutač, který by vás vyzýval k tomu, abyste se na dění na plátně nedívali kriticky. Kdybychom měli přeci jen hledat klíč k interpretaci snímku, bylo by jím dost možná heslo „Posuzuj, ale neodsuzuj“. A že se většina zdejších Missouřanů dopustí odsouzeníhodných činů, tím si buďte jisti.
Jednou z mála výrazných slabin filmu je, že nezná míru. Se svými nejsilnějšími zbraněmi nakládá nestřídmě a zachází do zbytečných extrémů. McDonagh jako správný Ir fuckuje na všechny strany a přirovnání k různým částem lidského těla u něho funguje nejen jako urážka, ale občas také přebírá roli pochvaly. Div že v Ebbingu nenahrazuje dobrý den. Co pomáhá navodit atmosféru „milé“ autenticity, se někdy zvrtává v přesný opak a působí spíš uměle.
Totéž může platit například o vykreslení života v městečku v celé jeho komplikované šíři. I když mohou být různé vedlejší linky zajímavé, ne vždy míří zcela do černého a některé z nich (ex-manžel a jeho devatenáctiletá přítelkyně) si říkají o výraznější prořezání.
Jestliže chodíte na filmy proto, abyste při a po jejich sledování něco cítili… zvláště pokud vás zajímají komplexní, smíšené, zmatené a jak noha od kulečníku silné pocity, jsou Tři billboardy jasná volba. Jejich nehollywoodský příběh se nebojí provrtat až k odvrácené straně bolesti, smutku, lítosti i lásky a zanechá po sobě díru, kterou hned tak nevyplníte.
Celkové hodnocení: 85 %
Three Billboards Outside Ebbing, Missouri (2017)
Hrají: Frances McDormand, Woody Harrelson, Sam Rockwell, Lucas Hedges, Peter Dinklage, Abbie Cornish, Caleb Landry Jones, Željko Ivanek a další
Režie: Martin McDonagh
Scénář: Martin McDonagh
Kamera: Ben Davis
Hudba: Carter Burwell
USA, Velká Británie / 115 minut / drama, komedie
24. prosince 2025 21:26
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
Související
RECENZE: Záhada strašidelného zámku se bojí i vlastního stínu. Neurazí, ale upadne v zapomnění
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
recenze , film Tři billboardy kousek za Ebbingem , Frances McDormand , Martin McDonagh , Woody Harrelson , Sam Rockwell , Peter Dinklage , Vražda , policie
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 11 minutami
Nebezpečné počasí hrozí už dnes večer. Výstraha se týká celé ČR
před 34 minutami
Trump měl na telefonu Putina. Hovor byl dobrý a produktivní, tvrdí šéf Bílého domu
před 1 hodinou
Vážná nehoda na Benešovsku. Na místě hořelo
před 2 hodinami
Smrt Bardotové zasáhla i české politiky. Ozvali se Babiš či Klempíř
před 3 hodinami
Příměří u jaderné elektrárny v Záporoží. Začaly kritické opravy vedení
před 3 hodinami
Muž s nožem v Budějovicích vyhrožoval kolemjdoucím. Policista ho zpacifikoval
před 4 hodinami
Francie oplakává Bardotovou. O dojmy se podělil i prezident Macron
před 5 hodinami
Lavrov promluvil o úmyslech Moskvy a varoval Evropany
před 7 hodinami
Hazard, jaký se nevidí. Žena v Krkonoších bruslila na tenkém ledu i s kočárkem
před 8 hodinami
Zemřela ikonická herečka Brigitte Bardotová
před 8 hodinami
Turek se nevzdává. Pavel by měl dodržet svá slova, říká poslanec
před 9 hodinami
Zimní počasí na přelomu roku. Napadnout mohou desítky centimetrů sněhu
před 10 hodinami
Trump přivítá Zelenského. Zbývá deset procent a plán bude hotový, tvrdí Kyjev
před 11 hodinami
Anonym vyhrožoval střelbou v teplickém obchodním domě. Policie po něm pátrá
před 12 hodinami
Předpověď počasí: Poslední týden roku bude ve znamení pravé zimy
včera
"Zelenskyj nemá nic, dokud to neschválím." Trump dal jasně najevo, kdo rozhoduje o válce na Ukrajině
včera
Obrana za miliardy. Polsko se opevňuje před Ruskem, staví dračí zuby i protidronové bariéry
včera
Rusko válkou ničí samo sebe. Chytilo se do své vlastní ekonomické pasti
včera
Období hlubokého otřesu a nejistoty. Rok 2025 se zapíše do dějin Evropské unie
včera
Revoluce ve válčení. USA podle expertů vytváří zbraně, které budou využívat umělou inteligenci
Americké ministerstvo války učinilo zásadní krok k transformaci moderního válčení spuštěním nové platformy GenAI.mil. Podle vojenské expertky Emelie Probasco představuje tento nástroj „kritický první krok“, který má americkým vojákům a civilním zaměstnancům Pentagonu umožnit bezpečné experimentování s umělou inteligencí přímo v jejich každodenní pracovní agendě.
Zdroj: Libor Novák