RECENZE – Chlípník Spacey ven, náhradník Plummer na scénu! O novince Ridleyho Scotta se toho v posledních měsících namluvilo až až. Výměna hlavní hvězdy filmu se ve světě dočkala nebývalé pozornosti i všeobecné chvály a vynesla Plummerovi se Scottem několik nominací na filmové ceny. Včetně té Oscarové. V bulvárním blázinci ale poněkud zapadla zásadní otázka: Jsou Všechny prachy světa dobrý film?
Jednou za čas se objeví snímek, o kterém se mluví ne kvůli jeho kvalitám, ale protože se v jeho zákulisí stalo něco, tak fascinujícího, že jedno pero bulvárního pisálka nezůstane suché. A v opravdu malém množství případů, mezi které příběh únosu Johna Paula Gettyho III., toho času vnuka nejbohatšího muže světa, rozhodně patří, se jedná o událost tak významnou, že naruší i zdánlivě neotřesitelné zákony Továrny na sny. Nahrazení Kevina Spaceyho, který v listopadu kvůli svým skandálům se sexuálním obtěžováním upadl ve všeobecnou nemilost, Christopherem Plummerem fakticky ve chvíli, kdy byl celý film už natočený a finišoval postprodukci, je bezprecedentní a vyvolává mnoho otázek ohledně kolize etiky lidské a umělecké. Přestože bude zajímavé sledovat, jestli se k podobným krokům v budoucnu odhodlají také další filmaři, pokusme se protentokrát od kontroverze přesunout k uměleckému dílu samotnému.
Všechny prachy světa mapují období několika měsíců, během nichž se mladý Paul (Charlie Plummer) ocitl v rukou italských únosců. Hlavní těžiště filmu ale sleduje zákopovou válku Paulovy matky Gail (Michelle Williamsová) a jejího bývalého tchána – bezcitného Strýčka Skrblíka, ropného barona a všehovšudy dědečka k pohledání – J. P. Gettyho (Christopher Plummer). Ona od něj chce 17 milionů na výkupné, on kontruje tím, že s teroristy, snachami a ostatními obyvateli planety Země se nevyjednává. Do toho všeho cosi šeptá Marky Mark Wahlberg jakožto bývalý agent CIA s povolením, ehm, komunikovat?
V posledních letech Scottova filmografie přinášela jedno zklamání za druhým. A jak dokazuje jeho novinka, jedna mistrovská marťanská vlaštovka jaro nedělá. Přesto můžeme tvrdit, že se v rámci nedávné minulosti jedná o jeden z těch lepších kousků 80leté režisérské legendy, který můžeme směle zařadit do kategorie nenadchne, ale ani neurazí. Jinými slovy při jeho sledování sice neusnete, ale s vaší tepovou frekvenci ani nehne.
Největší slabinou Všech prachů světa je mdlý scénář. Dvě ústřední postavy – Gail Harrisová a ex-agent Fletcher Chase – stejně jako maličko odstrčený dědic impéria, působí jako po částečné amputaci osobnosti. Dokonce i občasné výstupy starého seschlého multimiliardáře, který v každé další scéně víc a víc šokuje svojí přezíravou odpoutaností od života plebsu, sice baví, ale po čase začnou působit spíš jako karikatura zlého kapitalisty. Nejzajímavější postavou tak zůstává zjizvený únosce Cinquanta (Romain Duris) a jeho prohlubující se Limský syndrom (opak Stockholmského syndromu, kdy se únosce sblíží se svou obětí). Nevýraznou práci „toho za psacím strojem“ zachraňují aspoň solidní herecké výkony většiny zúčastněných. Popravdě si už v kůži Gettyho seniora Spaceyho ani nedokážu představit. Plummerovi jeho role sedla bezvadně (i když na Oscara to ani náhodou není).
Snímek občas působí zmateně a je náročné se v jeho chaotickém vyprávění zorientovat. Ani dvě a čtvrt hodiny mu nějakým záhadným způsobem nestačí a divák může mít občas pocit, že někdo do filmového pásu zapomněl vlepit několik scén. Mohli bychom se dohadovat, jestli za to můžou zmíněné přetáčky (i když by neměly, protože Scottův tým údajně přetočil Spaceyho scény 1:1), ve skutečnosti ale na důvodu nezáleží.
Laciné finále, spojující dvě události, které se ve skutečnosti nestaly ani během téhož roku, natož stejné noci, a které působí spíše jako by bylo vypůjčené z paperbackového románu, co si koupíte v trafice na nádraží, tomu všemu už jen nasazuje korunu.
Filmu rozhodně nepomůžou ani zavádějící trailery, které slibovaly thrillerové drama, které se bude odehrávat jak na rovině vyjednávání, tak v terénu. Akční scénu tu najdeme jedinou. A není ani bůhvíjak akční, ani nijak zvlášť dlouhá. A nezúčastní se jí jediná postava, jejíž jméno bychom mohli najít v závěrečných titulcích.
Jedno se ale musí britskému veteránovi politických thrillerů, či historických a sci-fi spektáklů nechat. Jeho filmy vždy vypadají dokonale. Scottovo estetické oko nezklamalo ani tentokrát. Všechny prachy světa se možná nemůžou rovnat krásám cizích planet ani Russelu Croweovi laskajícímu pole s obilím, nepřívětivá šeď luxusních rezidencí, obleků na míru a italského venkova dokáže přesto plně pohltit.
Všechny prachy světa nejspíš budou TÍM filmem roku 2017, o kterém všichni mluví, ale nikdo ho vlastně neviděl. A vlastně to ani není škoda. Fascinující náhled do života nejsvrchnějších vrstev společnosti se konal jen napůl a snímek ve výsledku vyznívá jen jako nevybíravá dvouhodinová obžaloba kapitalismu, pro níž je vše ostatní vedlejší. Vyložený průšvih to ale také není.
Celkové hodnocení: 60 %
All the Money In the World (2017)
Hrají: Michelle Williams, Mark Wahlberg, Charlie Plummer, Christopher Plummer, Timothy Hutton, Romain Duris, Andrew Buchan a další
Režie: Ridley Scott
Scénář: David Scarpa
Kamera: Dariusz Wolski
Hudba: Daniel Pemberton
USA / 135 minut / drama, mysteriózní, thriller
Související
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
RECENZE: Málo mě znáš o Ivetě Bartošové pojednává kontextuálně a vyhýbá se laciné dojímavosti
recenze , film Všechny prachy světa , Ridley Scott , Michelle Williams , Mark Wahlberg , Christopher Plummer , Kevin Spacey (herec)
Aktuálně se děje
před 37 minutami
TOP 09 má čtyři kandidáty, kteří mohou nahradit Langšádlovou, potvrdil Válek
před 1 hodinou
"Největší katastrofa v historii Palestiny." Invazi do Rafahu mohou zastavit jen USA, varuje Abbás
před 2 hodinami
Zelenskyj odsoudil ruské útoky na plynárenskou infrastrukturu země. Moskva hlásí další sestřelené drony
před 3 hodinami
Francie chce zabránit válce. Má návrh na vyřešení situace mezi Izraelem a Hizballáhem
před 4 hodinami
Evropa by se podle Macrona měla začít bránit jadernými zbraněmi
před 5 hodinami
Indonésii zasáhlo silné zemětřesení, bylo cítit i v Jakartě
před 5 hodinami
20 let od kauzy Abú Ghrajb. Mučení vězňů pomáhalo rekrutovat dobrovolníky do teroristických skupin, říká odborník
před 6 hodinami
Počasí v Česku dnes znovu ovlivní saharský písek. Může být chladněji, než se čekalo
před 7 hodinami
Letní počasí je zpět. Teploty příští týden vyrostou k 27 stupňům
včera
Do čela Sokola byl zvolen Martin Chlumský
včera
Vědce znepokojuje další nemoc. Ptačí chřipka se šíří u krav, přenesla se i na člověka
včera
Finský poslanec střílel opilý před nočním klubem. Policie ho zadržela
včera
VIDEO: Ukrajinci zaútočili na mezinárodní letiště v Moskvě
včera
Šéf ukrajinské armády přiznal, že situace na frontě se neustále zhoršuje
včera
Dopady změn počasí jsou stále ničivější. Prohlubují konflikty, ničí lidem životy, varuje UNHCR
včera
Kreml o mírových jednáních s Ukrajinou: Jednu věc je třeba vzít v úvahu
včera
WSJ: Putin pravděpodobně nenařídil vraždu Alexeje Navalného
včera
Dohoda, nebo útok na Rafah. Izrael dal Hamásu poslední šanci
včera
Misky vah se naklání. Rutte si získává podporu Turecka, v cestě do křesla šéfa NATO mu ale stojí další země
včera
Babišovo ANO opět prachsprostě lže. Tentokrát o důchodech
Zástupci hnutí ANO a kabinetu Petra Fialy (ODS) se shodli na nutnosti změn v prvním důchodovém pilíři, opoziční subjekt zároveň nezpochybnil nutnost zvyšování věkové hranice pro odchod do důchodu. To vyplývá z dokumentů zveřejněných prezidentskou kanceláří k březnové schůzce nad tématech důchodové reformy. Stojí za to připomenout, že onoho 28. Března se schůzky na pozvání prezidenta zůčastnili Karel Havlíček, Alena Schillerová a Aleš Juchelka. Celý zápis přidávám na konec tohoto článku. Závěr si z něj udělejte sami.
Zdroj: Petr Nutil