RECENZE – 13 nominací na Oscara si nevyslouží jen tak leckdo. Mexickému specialistovi na filmy o monstrech všeho druhu Guillermu del Torovi se to ale povedlo. Režisér Faunova labyrintu a Hellboye učaroval s lovestory němé uklízečky a rybího člověka světu.
Píše se rok 1962 a Karibská krize je tématem číslo jedna. Do tajného vládního zařízení je přivezeno legendární monstrum z Amazonie. Američané chtějí Obojživelného muže (Doug Jones), ve své domovině uctívaného jako indiánské božstvo, studovat a poznatky využít ve válce se Sověty. Nikoho z jeho věznitelů, a krutého agenta s tváří Michaela Shannona ze všeho nejméně, ani nenapadne, že by byl záhadný tvor něčím víc než jen primitivním zvířetem. Nikoho, jen podivínskou němou uklízečku Elisu (Sally Hawkinsová), která s ním za pomoci vajíček natvrdo a swingových šlágrů naváže první kontakt. Kontakt, který přeroste v něco víc.
Pokud jste kdy viděli nějaký z filmů „Mexického Petera Jacksona“, budete mít alespoň rámcovou představu o tom, co od Tváře vody očekávat. Del Torův styl z ní totiž vyzařuje všemi směry. Přesto je jeho novinka jako obvykle unikátní a dějově ani tematicky nepřipomíná žádné z jeho předchozích děl.
Je poměrně těžké určit, čím přesně Tvář vody je. Z hororu sice čerpá, ale půjčuje si z něj pouze samotnou postavu „Netvora z Černé laguny“. Tak že by se jednalo o velmi nevšední romantický film? Ukázky tomu nasvědčovaly, ale té opravdové romantiky si v něm moc neužijeme. Nejlépe bychom mohli film popsat jako pohádku. Velmi, ale opravdu velmi násilnou, explicitní pohádku pro dospělé, v níž se utiskované síly dobra utkají se zlem, které vládne našemu zkaženému světu.
Asi nejpřekvapivějším prvkem snímku, který zatím sbírá jedno ocenění za druhým, je jeho zaměření na suchozemské obyvatelstvo světa. Del Toro klade důraz na vyobrazení americké společnosti 60. let – na její priority, obavy a touhy. Nevyhýbá se komentářům k třídním rozdílům, rasismu a xenofobii všeho druhu. Nezájem (v případě agenta Stricklanda pak přímo nenávist) vůči jihoamerickému tvorovi je pak hyperbolizovaným ztělesněním nemoci běžného světa. Tuto paralelu nám snímek předkládá tak, aby si jí všimnul i ten nejpovrchnější nebo nejlínější divák. Aniž by nám ji násilně vnucoval, nutno podotknout.
Tvář vody patří mezi ty snímky, u kterých si téměř všechno sedlo tak, jak má. Výborně napsaný scénář plný vycizelovaných dialogů k životu přivádí excelentní herecký ansámbl. Sally Hawkinsová předvádí s roztomilou bezelstností výkon hodný pohádkové princezny z pracující třídy. Elisino mlčení se pak skvěle doplňuje s upovídanou svérázností Octavie Spencerové, jejíž uklízečka Zelda je živoucím důkazem toho, že i po všech stránkách typickou černošskou komediální vložku můžete pojmout tak, aniž byste se utopili v pasti zvané stereotypní karikatura. Významnou část filmu si pro sebe ale krade jako vždy ďábelsky fascinující Michael Shannon, jehož Strickland představuje čiré zlo – ovšem čiré zlo hnané zcela běžnými lidskými touhami.
Po vizuální stránce pak snad ani není, co řešit. Del Toro je člověk s výjimečným estetickým cítěním. Pravda, jeho filmy – a Tvář vody není výjimkou – nepatří k těm typicky líbivým, mají ale atmosféru a oplývají jedinečnou nelacinou krásou a je úplně jedno, jestli se díváme na monstrum zavřené v podzemní nádrži nebo ve své podstatě nudný staromládenecký byt Elisina souseda.
Bohužel pro film i všechny z nás, kteří jsme se těšili na Obojživelného muže a hluboké souznění dvou ztracených duší, se žádné velké lásky nedočkáme. Douga Jonese, již tradičně zahaleného od hlavy k patě do gumového kostýmu, si užijeme jen po velmi omezený čas. Mezi kráskou a netvorem navíc chybí jakákoli pravá chemie. Jejich vztah není děním na plátně bůhvíjak podložený a můžeme mluvit spíše o krátkém milostném vzplanutí, než o lásce, která hory přenáší. Když to řekneme ošklivě a cynicky, Elisa si do svého rybáka projektuje své vlastní mindráky, aniž by o jeho skutečné osobnosti cokoli věděla. V pohádce by to asi stačilo, na oscarový film je to ale málo.
Snímek se nebojí pár velmi kontroverzních rozhodnutí a je na každém divákovi, jak se k nim postaví. Ovšem i v případě, že se vám cesty, jimiž se film v poslední třetině začne ubírat, nebudou líbit, jen těžko mu můžete vyčítat nedostatek odvahy nebo invence. Narazit na umění bez kompromisů je totiž ve filmové branži čím dál tím těžší a každého, kdo se nebojí riskovat, bychom si za to měli vážit.
Druhý Faunův labyrint se nekonal. On ani neměl, Tvář vody představuje jiný žánr, dýchá odlišnou poetikou a tematicky ji zajímají zcela jiné věci. Jenže ona na Del Torův majstrštyk nestačí ani kvalitou. Což ale neznamená, že se nejedná o dojemný a magický film, který vás od první minuty vtáhne a nepustí. Navíc zde mluvíme o nezaměnitelné vizi muže, který se pravděpodobně narodil kdesi mezi trolly a vílami a k lidem se zatoulal jen proto, aby nám vyprávěl dávné legendy svého lidu.
Celkové hodnocení: 80 %
The Shape of Water (2017)
Hrají: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg a další
Režie: Guillermo del Toro
Scénář: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Alexandre Desplat
USA, Kanada / 123 minut / fantasy, drama
Související
RECENZE: Životopisný Aznavour v rytmu šansonu zachycuje prchavost života
RECENZE: Dokument Hudba Johna Williamse staví legendárnímu skladateli oslavný pomníček
recenze , film Tvář vody , fantasy , Guillermo del Toro , Sally Hawkins , Michael Shannon , mytologie
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Bramborový salát podle Magdaleny Dobromily Rettigové
před 40 minutami
Prosincové projevy politiků: Pavel bude poslední v řadě. Promluví i Zeman
před 2 hodinami
Důchody dostanou lidé do Štědrého dne. Příští rok už to bude o Vánocích jinak
před 4 hodinami
Rok od střelby na FF UK: Oběti se spravedlnosti nedočkají, přestože viníka smrti 14 lidí známe
před 5 hodinami
Otevírací doba o Vánocích. Pořádky se nemění, zákon mluví jasně
před 7 hodinami
Rok od tragédie, která změnila život mnoha lidem. Česko si připomíná nejhorší masovou střelbu v historii
Aktualizováno před 15 hodinami
OBRAZEM: Česko si připomnělo oběti tragédie na FF UK. Naší společností otřásla, říká Fiala
včera
Kate a William dojali Brity vánoční pohlednicí. Zachycuje klíčový moment tohoto roku
včera
Česká hymna poprvé zazněla před 190 lety. V Tylově Fidlovačce
včera
Policii znepokojuje, co se děje na D1 před Brnem. Ukázala záběry nebezpečných nehod
včera
Nobelova cena pro Trumpa? Při splnění jednoho předpokladu může být kandidátem
včera
Zlatý měsíc českých dálnic završen. Otevřelo se 28 nových kilometrů na D3
včera
Pavel kondoloval Steinmeierovi. Připomněl tragickou střelbu na FF UK
včera
Fico tvrdí, že mu Zelenskyj nabídl půlmiliardu eur za souhlas s Ukrajinou v NATO
včera
Z mírumilovného trhu se stalo místo hrůzného činu. Scholz promluvil v Magdeburgu
včera
Vymyslel si muže se zbraní a zaměstnal policii. Hrozí mu tři roky vězení
včera
Počasí do Vánoc. Meteorologové slibují až 40 centimetrů nového sněhu
včera
Volby by jasně vyhrálo hnutí ANO. Poslance by měli komunisté či Motoristé
včera
Němci zjišťují pravdu o útočníkovi z Magdeburgu. Tíhl k AfD a kritizoval islám
včera
V Česku bezprostřední riziko nehrozí, říká Rakušan po útoku na trzích v Německu
V Česku jsou bezpečnostní opatření na vánočních trzích dostatečná a bezprostřední riziko nehrozí, uvedli policisté a ministr vnitra Vít Rakušan (STAN) v reakci na páteční útok v německém Magdeburgu. Muž tam najel autem do lidí, přičemž dva zabil a desítky jich zranil.
Zdroj: Jan Hrabě