RECENZE – 13 nominací na Oscara si nevyslouží jen tak leckdo. Mexickému specialistovi na filmy o monstrech všeho druhu Guillermu del Torovi se to ale povedlo. Režisér Faunova labyrintu a Hellboye učaroval s lovestory němé uklízečky a rybího člověka světu.
Píše se rok 1962 a Karibská krize je tématem číslo jedna. Do tajného vládního zařízení je přivezeno legendární monstrum z Amazonie. Američané chtějí Obojživelného muže (Doug Jones), ve své domovině uctívaného jako indiánské božstvo, studovat a poznatky využít ve válce se Sověty. Nikoho z jeho věznitelů, a krutého agenta s tváří Michaela Shannona ze všeho nejméně, ani nenapadne, že by byl záhadný tvor něčím víc než jen primitivním zvířetem. Nikoho, jen podivínskou němou uklízečku Elisu (Sally Hawkinsová), která s ním za pomoci vajíček natvrdo a swingových šlágrů naváže první kontakt. Kontakt, který přeroste v něco víc.
Pokud jste kdy viděli nějaký z filmů „Mexického Petera Jacksona“, budete mít alespoň rámcovou představu o tom, co od Tváře vody očekávat. Del Torův styl z ní totiž vyzařuje všemi směry. Přesto je jeho novinka jako obvykle unikátní a dějově ani tematicky nepřipomíná žádné z jeho předchozích děl.
Je poměrně těžké určit, čím přesně Tvář vody je. Z hororu sice čerpá, ale půjčuje si z něj pouze samotnou postavu „Netvora z Černé laguny“. Tak že by se jednalo o velmi nevšední romantický film? Ukázky tomu nasvědčovaly, ale té opravdové romantiky si v něm moc neužijeme. Nejlépe bychom mohli film popsat jako pohádku. Velmi, ale opravdu velmi násilnou, explicitní pohádku pro dospělé, v níž se utiskované síly dobra utkají se zlem, které vládne našemu zkaženému světu.
Asi nejpřekvapivějším prvkem snímku, který zatím sbírá jedno ocenění za druhým, je jeho zaměření na suchozemské obyvatelstvo světa. Del Toro klade důraz na vyobrazení americké společnosti 60. let – na její priority, obavy a touhy. Nevyhýbá se komentářům k třídním rozdílům, rasismu a xenofobii všeho druhu. Nezájem (v případě agenta Stricklanda pak přímo nenávist) vůči jihoamerickému tvorovi je pak hyperbolizovaným ztělesněním nemoci běžného světa. Tuto paralelu nám snímek předkládá tak, aby si jí všimnul i ten nejpovrchnější nebo nejlínější divák. Aniž by nám ji násilně vnucoval, nutno podotknout.
Tvář vody patří mezi ty snímky, u kterých si téměř všechno sedlo tak, jak má. Výborně napsaný scénář plný vycizelovaných dialogů k životu přivádí excelentní herecký ansámbl. Sally Hawkinsová předvádí s roztomilou bezelstností výkon hodný pohádkové princezny z pracující třídy. Elisino mlčení se pak skvěle doplňuje s upovídanou svérázností Octavie Spencerové, jejíž uklízečka Zelda je živoucím důkazem toho, že i po všech stránkách typickou černošskou komediální vložku můžete pojmout tak, aniž byste se utopili v pasti zvané stereotypní karikatura. Významnou část filmu si pro sebe ale krade jako vždy ďábelsky fascinující Michael Shannon, jehož Strickland představuje čiré zlo – ovšem čiré zlo hnané zcela běžnými lidskými touhami.
Po vizuální stránce pak snad ani není, co řešit. Del Toro je člověk s výjimečným estetickým cítěním. Pravda, jeho filmy – a Tvář vody není výjimkou – nepatří k těm typicky líbivým, mají ale atmosféru a oplývají jedinečnou nelacinou krásou a je úplně jedno, jestli se díváme na monstrum zavřené v podzemní nádrži nebo ve své podstatě nudný staromládenecký byt Elisina souseda.
Bohužel pro film i všechny z nás, kteří jsme se těšili na Obojživelného muže a hluboké souznění dvou ztracených duší, se žádné velké lásky nedočkáme. Douga Jonese, již tradičně zahaleného od hlavy k patě do gumového kostýmu, si užijeme jen po velmi omezený čas. Mezi kráskou a netvorem navíc chybí jakákoli pravá chemie. Jejich vztah není děním na plátně bůhvíjak podložený a můžeme mluvit spíše o krátkém milostném vzplanutí, než o lásce, která hory přenáší. Když to řekneme ošklivě a cynicky, Elisa si do svého rybáka projektuje své vlastní mindráky, aniž by o jeho skutečné osobnosti cokoli věděla. V pohádce by to asi stačilo, na oscarový film je to ale málo.
Snímek se nebojí pár velmi kontroverzních rozhodnutí a je na každém divákovi, jak se k nim postaví. Ovšem i v případě, že se vám cesty, jimiž se film v poslední třetině začne ubírat, nebudou líbit, jen těžko mu můžete vyčítat nedostatek odvahy nebo invence. Narazit na umění bez kompromisů je totiž ve filmové branži čím dál tím těžší a každého, kdo se nebojí riskovat, bychom si za to měli vážit.
Druhý Faunův labyrint se nekonal. On ani neměl, Tvář vody představuje jiný žánr, dýchá odlišnou poetikou a tematicky ji zajímají zcela jiné věci. Jenže ona na Del Torův majstrštyk nestačí ani kvalitou. Což ale neznamená, že se nejedná o dojemný a magický film, který vás od první minuty vtáhne a nepustí. Navíc zde mluvíme o nezaměnitelné vizi muže, který se pravděpodobně narodil kdesi mezi trolly a vílami a k lidem se zatoulal jen proto, aby nám vyprávěl dávné legendy svého lidu.
Celkové hodnocení: 80 %
The Shape of Water (2017)
Hrají: Sally Hawkins, Octavia Spencer, Michael Shannon, Richard Jenkins, Doug Jones, Michael Stuhlbarg a další
Režie: Guillermo del Toro
Scénář: Guillermo del Toro, Vanessa Taylor
Kamera: Dan Laustsen
Hudba: Alexandre Desplat
USA, Kanada / 123 minut / fantasy, drama
Související
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
recenze , film Tvář vody , fantasy , Guillermo del Toro , Sally Hawkins , Michael Shannon , mytologie
Aktuálně se děje
před 43 minutami
Ochraňují nás duše zemřelých příbuzných? Naši předci tomu věřili
před 1 hodinou
Netradiční policejní práce. Strážci zákona dnes začnou střílet divočáky na Liberecku
před 2 hodinami
Proruští socialisté označili volby za zmanipulované. Pak se ozvala Gruzie
před 2 hodinami
Trump nebo Harrisová? Výsledek voleb se nemusíme dozvědět několik dní
před 3 hodinami
Republikáni vs demokraté: Jaký je rozdíl mezi největšími politickými stranami v USA?
před 4 hodinami
Izraelská armáda zabila velitele Hizballáhu i organizátora útoků ze 7. října
před 5 hodinami
Historie plná zvratů a nečekaných momentů. Podívejte se na zajímavosti z amerických voleb
před 5 hodinami
Volební úředníci EXKLUZIVNĚ pro EZ popsali, jak se USA brání volebním podvodům
před 5 hodinami
Volby prezidenta USA 2024: Vše, co potřebujete vědět
před 6 hodinami
Španělsko se topí pod vodou. Video ukazuje, jak povodně zaplaví město za pár vteřin
před 7 hodinami
Česko se raduje z výsledků voleb v Moldavsku. Můžete se na nás spolehnout, vzkázal Sanduové Fiala
před 8 hodinami
Prezidentské volby v Moldavsku vyhrála Sanduová, čelila ruským pokusům zvrátit hlasování
před 8 hodinami
Trump zažaloval televizní stanici CBS
před 9 hodinami
WSJ: Írán podnikne mohutný a komplexní útok na Izrael
před 9 hodinami
V amerických volbách už hlasovalo přes 75 milionů lidí. Dříve, než vůbec začaly
před 10 hodinami
Jak funguje Electoral College a proč existuje? Vítěz prezidentských voleb v USA nemusí mít většinu hlasů
před 10 hodinami
Rozzuřený dav se vrhnul na krále Filipa. Proti obětem záplav zasáhla policie
před 10 hodinami
Trump lituje, že přiznal porážku. Neměl jsem odcházet z Bílého domu, prohlásil
před 12 hodinami
Počasí se příští víkend mírně oteplí, přesto bude chladné
včera
Max Verstappen deklasoval konkurenci v těžkých brazilských podmínkách
Náročné deštivé podmínky v São Paulu vytvořily dramatickou závodní podívanou. Max Verstappen zvítězil po fantastické jízdě z 17. pozice, když využil příležitostí, které mu počasí nabídlo. O další překvapení se postaral tým Alpine, který obsadil druhé a třetí místo.
Zdroj: Adam Skála