RECENZE – Tonya Hardingová, krasobruslařka, která v 90. letech naplánovala (?) útok na svoji největší olympijskou soupeřku. Jak sdělit její příběh? Co třeba jako černou komedii pojatou jako neucelené a vzájemně si odporující vyprávění těch, kdo tehdy byli v centru dění? Zběsilá směs domácího násilí, vidlácké arogance a postav s IQ dinosaura ve fosilním stavu je jedním z nejzajímavějších filmů roku 2017.
Tonya Maxene Hardingová (Margot Robbieová) se narodila do chudé a rozvrácené rodiny. Jejím darem i prokletím byl krasobruslařský talent, který v té době neměl obdoby. Jako první Američanka a druhá žena na světě dokázala skočit trojitého axela (dodnes se tento kousek povedl jen pouhé osmičce žen). Její cesta na vrchol je ovšem spojená s kontroverzí. Matka LaVona (Allison Janneyová) ji údajně fyzicky i psychicky týrala, první manžel a zároveň spolupachatel atentátu na Nancy Kerriganovou (Caitlin Carverová), Jeff Gillooly (Sebastian Stan), ji bil a porotci s ní měli problém, protože nesplňovala ideál nevinné krasobruslařské princezny.
Těmito a několika dalšími argumenty se filmová Tonya otevřeně hájí. A nutno dodat, že u většiny z nich je jejich pravdivost buď přímo potvrzená, nebo alespoň všeobecně předpokládaná. O čem se vedou spory, je její podíl na nechvalně známém atentátu, při kterém dostala americká jednička Kerriganová pendrekem do kolene. Přestože byla soudem uznána vinnou, a jak Gillooly, tak i její tehdejší bodyguard Shawn Eckhardt (Paul Walter Hauser), svědčili proti ní, sportovkyně sama svoji účast popírá.
A protože se filmaři nedokázali dopídit pravdy, museli se spolehnout na již existující dokumentaci a Tonyino svědectví. Ačkoliv se film snaží relativizovat každé vlákno jedné z nejmediálněji propíraných sportovních kauz 90. let, dává „prostor“ verzím Tonyi, LaVony, Jeffa, Shawna, trenérky Diane Rawlinsonové (Julianne Nicholsonová) i fiktivního bulvárního novináře Martina Maddoxe (Bobby Cannavale), který prakticky ztělesňuje všechny pisálky té doby, a ve výsledku nechává diváka rozhodnout, čí pravdu považuje za „pravdivou“, jedinou skutečnou osobností, která s tvůrci přímo spolupracovala, je právě Tonya Hardingová. A co si budeme nalhávat, filmaři jí ve výsledku otevřeně straní.
Jinými slovy se smířte s tím, že se hodina sportovní historie odkládá. Místo toho vám režisér Craig Gillespie do ledu vykrouží sebranku těch nejzábavnějších kreatur pod sluncem. A nejjedovatějších, protože z ďábelské LaVony, která se v rámci „výroby šampionky“ nebojí těch nejodpornějších činů, vstávají citlivějším povahám třásně na zádech a rozvazují se jim tkaničky od bruslí. V případě čtverného axela, představovaného Tonyiným vztahem s Jeffem, se pak připravte na pravidelné střídání velmi realisticky podaného domácího násilí, na které se opravdu nedívá hezky, a následného něžného usmiřování – na které se vlastně taky nedívá zrovna příjemně.
Aby se divák ze všech těch psychologicky devastujících scén co nejdříve oklepal, čeká ho také řádná porce černočerného humoru. Tonya řvoucí na porotce, aby jí „vykouřili péro“, je jen vrcholem ledovce sestávajícího převážně z komických figurek. Těm vévodí bodyguard, maminčin mazánek a samozvaný expert na terorismus v jedné osobě – Shawn – a jeho pohůnci. Neustálé narušování čtvrté stěny pak všem v sále připomíná, že nemají film brát příliš vážně. Je to možná k nevíře, ale tento tragikomický kočkopes funguje. Sice ne na každého a ne pokaždé, ale funguje.
Že jsou na vině představitelé hlavních rolí, je snad v tuto chvíli více než zřejmé. Nenávidět graciézní mrchu LaVonnu je pocit zvrhle uspokojivý a Allison Janneyová si suverénně kráčí za svým vůbec prvním zlatým plešounkem (v podstatě se jedná o jednu z mála tutovek letošního oscarového ročníku). Válí ale i Stan s Hauserem – takoví zlí Timon a Pumba tohoto filmu. No a samotná proměna australské krásky Margot Robbieové ve svalnatou jižanskou dřevorubkyni na bruslích je neuvěřitelná.
Celý film navíc díky hravému střihu, střídajícím se voiceoverům, probourávání čtvrté stěny, nezabrzditelné živelnosti hlavní hrdinky, opravdu dynamicky natočeným krasobruslařským výstupům a našlapanému soundtracku, který docení každý správný oregonský redneck, svižně odsýpá. Svojí formou i tím, že straní ne zrovna sympatické postavě moderních amerických dějin, by se dala Já, Tonya přirovnat k čtyři roky starému Vlkovi z Wall Street. Poselství je proto jasné – pokud se vám líbil Vlk (a jste ochotní akceptovat, že Gillespie není Scorsese), ne-skutečný příběh Tonyi Hardingové si užijete vrchovatě.
Abychom to tedy shrnuli, Já, Tonya vám nesdělí pravdivý příběh vidlačky na bruslích, ale ani se o to nesnaží. Pokud jste ochotni od tohoto faktu odhlédnout, čeká vás velmi zábavná, morálně nejednoznačná, filmařsky nápaditá a skvěle odehraná cesta ze dna na vrchol a zpět.
PS: Za mě se jedná již o druhý 90% film v tomto týdnu. Oscary jsou skutečně tu. Tak hybaj do kina!
Celkové hodnocení: 90 %
I, Tonya (2017)
Hrají: Margot Robbie, Sebastian Stan, Mckenna Grace, Allison Janney, Paul Walter Hauser, Julianne Nicholson, Bojana Novakovic, Bobby Cannavale, Caitlin Carver a další
Režie: Craig Gillespie
Scénář: Steven Rogers
Kamera: Nicolas Karakatsanis
Hudba: Peter Nashel
USA / 120 minut / životopisný, komedie, drama, sportovní
Související
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
recenze , film Já, Tonya , Margot Robbie , Allison Janney , Sebastian Stan , Tonya Harding , Krasobruslení , olympiáda , Ceny Oscar
Aktuálně se děje
před 51 minutami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 1 hodinou
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 2 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 2 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 3 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 3 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 4 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 6 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 6 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 7 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 8 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 8 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 10 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
včera
Říjnové počasí bylo nadprůměrně teplé. Teď přijde ochlazení
včera
Día de los Muertos: Jak vypadají mexické Dušičky?
včera
Bleskový zásah policie v České Lípě. Po sídlišti se procházel muž se zbraní
včera
ÚOHS začal rozhodovat o dostavbě Dukovan. Zákaz zůstává v platnosti
Zákaz uzavřít smlouvu o dostavbě Dukovan sice platí dál, ale Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) již rozhodl o návrzích společností EDF a Westinghouse. Řízení o návrzích obou společností byla z větší části zastavena, v dalších částech byly návrhy zamítnuty. Rozhodnutí nejsou pravomocná a účastníci řízení proti nim mohou podat rozklad, dodal úřad.
Zdroj: Jan Hrabě