RECENZE: Přišel. Prospal. Shrábnul honorář. Bruce Willis je nejslabší článek thrilleru Přání smrti

RECENZE – Zlí lidi mu zabili rodinu. A to neměli dělat. Remake sedmdesátkové akční klasiky s Charlesem Bronsonem má tu nejklišoidnější zápletku v historii filmu. Ale také se chlubí slušným obsazením a odvahou zamýšlet se nad právem jedince vzít zákon do vlastních rukou. John Wick to ale není.

Bruce Willis (pro potřeby filmu vystupující pod pseudonymem Paul Kersey, ale nenechte se tím zmást, od začátku do konce uvidíte jen a jen Bruce) je úspěšný chirurg s milující rodinou, luxusním domem a bezmeznou vírou v systém. Když se ale jeho manželka (Elizabeth Shueová) a dcera (Camila Morroneová) stanou oběťmi nepovedeného loupežného přepadení, rozhodne se vyléčit rok od roku nebezpečnější ulice Chicaga po svém. Jakožto tajemný Smrťák upoutá pozornost médií, policie i prostých lidí, kterým na ulici zachraňuje životy. Pokud ale očekáváte zběsilou vyvražďovačku, budete zklamaní.

Přání smrti totiž chce být spíš thrillerem s dramatickými prvky. Což je zvláštní volba, když vezmeme v potaz, že ho má na svědomí hororový řezník Eli Roth, který se proslavil prvními dvěma díly krvavého Hostelu. Tarantinův méně talentovaný kamarád se podle očekávání nijak zvlášť neobtěžuje s něčím jako psychologie nebo logika, kupodivu ale neselhává tak, jak by se dalo čekat. Zachraňuje ho jednak jeho schopnost dát důraz na ty správné cool momenty, jednak ono sice plytké a neoriginální, ale jinak docela použitelné filozofování nad samozvaným mstitelstvím, které je slušně provázáno s jednáním hlavního antihrdiny.

Baví také proces, kterým se z mírumilovného doktora stává nezastavitelný zabiják. Willis se za pomoci instruktážních videí na internetu, příruček, tréninku v opuštěné uličce a americkému právnímu systému, pod jehož ochrannými křídly je pořízení poloautomatické zbraně snadné asi tak jako nakupování v cukrárně, krok za krokem blíží k Johnu McClaneovi. Po cestě naseká hromadu chyb a spolu s diváky zvládne několikrát udiveně pozvednout obočí nad tím, jak je jednoduché pořídit si útočnou pušku. Politický komentář, který i díky současné situaci v USA funguje.

Samotná akce – aneb hlavní důvod, proč na tento film jít – je bohužel průměrná až podprůměrná. Lehce nadsazené vyvražďování se většinou odehrává bez nějaké solidní choreografie. Willis obvykle prostě zamíří na padoucha, párkrát zmáčkne spoušť a je hotovo. A když už se bije trochu déle, moc profesionálně to také nevypadá. Na druhou stranu akční scény vypadají stylově a kolikrát jsou i úmyslně (?) vtipné. A finální souboj s hlavním záporákem patří k tomu lepšímu, co během 107 minut uvidíme.

Snímku chybí také výraznější tah na branku. Že naťukne, ale nedokončí téma násilí v USA, se dá ještě přejít. Horší je to s trochu náhodným zařazením některých scén a postav. Co přesně je zač protagonistův bratr s tváří Vincenta D'Onofria a proč byl vůbec do filmu začleněn, je otázkou. Proměnlivá inteligence dvojice detektivů pak aspoň pobaví škodolibého rýpala.

Největším problémem je ale Willis. S přehledem nejlepší herec z generace akčních bohů 80. a 90. let (snad ještě Stallone mu teoreticky šlape na paty) už dávno rezignoval na jakoukoli snahu a těží jen ze své pověsti. Přání smrti není jiné, božský Bruce se zase jednou upsal projektu, jenž ho nezajímá, ale za který v podstatě bez práce shrábne pár milionů. Tentokrát je to o to horší, že po něm scénář nějaké to hraní vyžaduje. Jenže když se jeho čerstvě ovdovělý chirurg snaží plakat, divák neví, jestli se smát nebo v depresi vzpomínat na časy dávno minulé.

I díky jeho prkennosti pak do prázdna vyznívají některé hloupější scény – které by s trochou šarmu mohly být alespoň roztomile blboučké. Takhle vám ale jen spustí škodolibou cynickou migrénu.

Přání smrti je jako akční film podprůměrné, jako thriller ucházející a jako krimi drama naprosto nepoživatelné. Plýtvat na něj penězi je prohřešek na hladovějících dětech z Afriky. Na druhou stranu pokud k němu někdy zabloudíte o půl dvanácté na nějakém zapadlém televizním kanálu, pravděpodobně si po jeho zhlédnutí nebudete toužit prohnat hlavou kulku.

Celkové hodnocení: 55 %

Death Wish (2018)

Hrají: Bruce Willis, Elisabeth Shue, Vincent D'Onofrio, Dean Norris, Camila Morrone, Jack Kesya další