RECENZE: Kokain, brutální vraždy a obří panděro. Hvězdně obsazený Escobar vypráví příběh nejslavnějšího narkobarona

RECENZE – Forbes ho v roce 1989 označil za 7. nejbohatšího muže planety. Jeho kartel má na svědomí tisíce zavražděných v Kolumbii a nespočet obětí drogové závislosti na obou amerických kontinentech. V novém filmu se vedle Javiera Bardema objeví mimo jiné i Penélope Cruzová.

A právě španělská superstar, která ve filmu hraje Virginii Vallejovou, kolumbijskou novinářku a Escobarovu nejslavnější milenku, se ujímá role vypravěčky. Vždyť je to právě její kniha Milovala jsem Pabla, nenáviděla Escobara, která filmařům posloužila jako předloha. Snímek tak odkrývá nejen pozadí Escobarova Medellínského kartelu, ale také jeho vztah k milence, manželce Marii (Julieth Restrepová), jejich dvěma dětem a negativním společenským dopadům Escobarovy „kariéry“ na jeho nejbližší. Neopomíná ale ani občanskou válku mezi vládou a kartely.

Jak název předlohy napovídá, příběh se zaměřuje také na Escobarovu světlejší lidskou stránku. Syrové obrázky vraždění a manipulování s masami střídají scény, ve kterých Bardemův mafián září charismatem a smyslem pro humor a snaží se najít si čas na rodinu alespoň v takové míře, aby svému malému synkovi ukázal bílý prášek a upozornil ho, že se má od „téhle s***ky držet dál, jinak mu to vymele mozek“.

A to může být u historické postavy trochu problém. Někdy se zdá, že je Escobar spíš než zlosynem v centru dění antihrdinou – více Michaelem Corleonem z Kmotra než Zjizvenou tváří Tonyho Montany – a divák se může přistihnout, jak výřečnému monstru při jeho atentátech na kolumbijské policisty a politiky vysloveně fandí. Což je poněkud paradoxní zvlášť proto, že Escobar ani jednou neprojeví známky výčitek nebo studu, jak tomu u mafiánských antihrdinů často bývá.

Tomuto dojmu napomáhá velmi dobrý výkon Javiera Bardema, který kvůli roli narkobarona kompletně změnil vizáž a je ho doslova plné plátno, na čemž má lví podíl jak aura moci, jíž kolem sebe šíří, tak obrovské břicho, které hned několikrát odhalí v jeho plné kulaťoučké kráse a nechá diváka hádat, zda se jedná o proměnu fyzickou, nebo zde zasáhli filmoví maskéři a trikaři (jestliže vás odpověď zajímá, dá se snadno najít na internetu, já vás tu ale škodolibě nechám tápat). Stejně dobrá je také Penélope Cruzová (ve skutečném životě Bardemova manželka), byť její postava nemá bohužel moc co nabídnout. Virginia je ve filmu více méně popisována jako obyčejná trofej, zlákaná nejprve Escobarovou mocí, a později také luxusními dárky, kterými ji zahrnuje.

Horší už je scénář, který sice není vyloženě špatný, občas ale nesoustředěně skáče od jedné události ke druhé. A hlavně nenabízí nic nového. Je jedno, na jakou scénu se zrovna díváte, zcela jistě na ni budete moci ukázat prstem a říct: „Tohle jsem už někde viděl(a)! A lépe zpracované.“ Všechny postavy pak postrádají hloubku, a to včetně titulního Escobara, kterému navíc v mnoha momentech schází i onen proklamovaný fištrón, díky němuž si dělal přes deset let z vlád USA i Kolumbie dobrý den.

Escobar je klasickou filmovou biografií mafiána (ať už skutečného, nebo fiktivního), která nenadchne ani neurazí. Jestliže se toužíte něco dozvědět o dost možná nejbohatším zločinci všech dob, ale nechce se vám obětovat přes 20 hodin svého života na oceňovaný seriál Narcos (2015–), nenechte si ho ujít. Zázrak ale nečekejte, to bude dřív na horách sněžit jistý notoricky známý bílý prášek.

Loving Pablo (2017)

Hrají: Javier Bardem, Penélope Cruz, Peter Sarsgaard, David Valencia, Giselle Da Silva, Nathan Cooper, Lillian Blankenship, Julieth Restrepo a další

Režie: Fernando León de Aranoa