RECENZE: Děsivé dědictví ukazuje, jak by měl vypadat moderní horor

RECENZE - Režisérský debut Ariho Astera redefinuje, co to znamená, když se řekne horor. Děsivé dědictví je svěží, originální dílo, které je obtížné jednoduše zaškatulkovat. Okultismus je sice cítít na sto honů, ale není vidět. Na své si přijdou nejen milovníci hororu.

Každý rok miří do českých kin desítka hororů, z nichž pouze zlomek zanechá v divákovi hlubší pocity, které způsobí to, že jednoduše nezapomene. Letos v dubnu se to podařilo hororu Tiché místo, kde zazářila herečka Emily Blunt. Děsivé dědictví už z traileru vypadá jako film, který by mohl apelovat na to samé, protože se jedná především o psychologické drama než o okultní horor, jak by se mohlo na první pohled zdát. Právě žánrová nespecifičnost je hlavním pozitivem i negativem filmu.

Samotný děj začíná vcelku nevinně. Čtyřčlenná rodinka se chystá na pohřeb babičky a matky Ellen Grahamové. Diváka zneklidní vyvede podivné chování vnučky Charlie (Milly Shapiro), která vypadá nejen zvláštně, ale hlavně se i tak chová. Nemluví, dlouze zírá a naznačuje, jakým směrem se bude příběh odvíjet dál. Převážná část hereckého výkonu je založena na matce Annie (Toni Collete), která v průběhu děje prochází různými stádii strachu a deprese. Otec (Gabriel Byrne) je milující, mužskou oporou snažící se urovnat napjatou situaci v rodině. Syn (Alex Wolff) obdobně jako matka prochází různými psychologickými stavy a je klíčovou postavou pro budoucí vývoj děje. Rodina postupně zjišťuje, že oním dědictvím není nic hmotného.

První půlka diváka dostane svojí nepředvídatelností, vše pomalu plyne s pocitem, že něco hrozného přeci musí přijít a zrovna v těch nejméně očekáváných momentech to přijde. Druhá půlka si sice stále drží své tempo, ale již do hry vstupují okoukané postupy z jiných hororů. Samotný závěr pak vyznívá úsměvně, celou dobu film buduje mysteriózní atmosféru, kterou posledních patnáct minut smete jako domek s karet. Po snímku se dostavují rozpačité pocity.

Film je posetý všemožnými symboly od antiky až po novodobé americké sekty. Ostatně ústřední prostředí, ve kterém se děj odehrává, si o to samo říká. Na zdech se nacházejí různá slova, na podlaze je vyrytý černý trojúhelník a po zesnulé babičce Grahamové, zůstávají záhadné okolnosti, jež postupně vyplouvají na povrch. I když se Děsivé dědictví tváří jako snímek plný hlubokých myšlenek, je spíše hrou o divákovu pozornost než nějakou alegorií.

Zajímavým faktem zůstává, že Děsivé dědictví je celovečerním debutem „začínajícího“ amerického režiséra Ariho Astera. Asterovi se podařilo natočit a napsat působivé dílo, které jej po uvedení, posunulo o kategorii výše. Ve scénáři se mu daří zkloubit zajímavé myšlenky s motivy postav. Z herců se mu daří získat to co potřebuje a dokáže souvisle pracovat s příběhem tak, jak je třeba. Hudba nepříliš znamého muzikanta a skadatele Colina Stetsona dotváří trýznivý prožitek hlavních postav.

Právě ona žánrová nespecifičnost způsobuje problém v možném nahlížení na film, neboť se jedná ze dvou třetin o psychologické drama s prvky mystéria než o horor, ten se dostavuje až na konci. Divák ve filmu nenalezne tolik znamých hororových prvků, ale naopak uvěřitelně zachycenou depresi ze ztráty blízkého člověka a strachu, což nemusí být pro příznivce hororu vyhovující. Na druhou stranu absence přílišních hororových prvků nahrává tomu, že se na film vydá více diváků žánrem nepolíbených.

Celkové hodnocení: 75 %

Děsivé dědictví / Hereditary (2018)

Hrají: Toni Collette, Gabriel Byrne, Alex Wolff, Milly Shapiro, Ann Dowd a další

Režie: Ari Aster

Scénář: Ari Aster

Kamera: Pawel Pogorzelski

Hudba: Colin Stetson

USA / 126 minut / drama, horor, mysteriózní, psychologický

Související

Anora

RECENZE: Ze striptérky princeznou? Anora je nekonvenční černou komedií

Česká kina právě hrají černou komedii říznutou sociálním dramatem, která letos opanovala festival v Cannes a odnesla si Zlatou palmu. Křehká i třeskutě absurdní Anora o americké striptérce a jejím vztahu se synem ruského oligarchy patří ke komediálním vrcholům tohoto roku, ačkoli bychom od jejího tvůrce Seana Bakera čekali možná trochu něco jiného.

Více souvisejících

recenze Děsivé dědictví Ari Aster horor

Aktuálně se děje

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Benjamin Netanjahu, známý pod přezdívkou Bibi

Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem

Zatykač na izraelského premiéra Benjamina Netanjahua a bývalého ministra obrany Yoava Gallanta situaci na Blízkém východě moc nezmění. Pro EuroZprávy.cz to vysvětlil Paul Salem, viceprezident pro mezinárodní spolupráci think tanku Middle East Institute. Podle něj je hlavní starostí arabských zemí normalizace vztahů s Izraelem a zatykač příliš neovlivní ani vojenskou pomoc z Evropy. Íránské bezpečnostní obavy nepoleví.

včera

Vladimir Putin na summitu Rusko Afrika 2023.

Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza

Rusko-ukrajinská válka vstoupila do dalšího nebezpečného cyklu eskalací a hrozeb, přičemž obavy z možného použití jaderných zbraní i nadále stoupají. Přestože mnoho analytiků zůstává skeptických k možnosti, že by Vladimir Putin skutečně použil jaderné zbraně na Ukrajině, rétorika Kremlu tuto možnost nevylučuje. Riziko chyby či špatného odhadu je vysoké, což situaci činí mimořádně nebezpečnou. Ve své analýze to uvedl server SkyNews.

včera

včera

včera

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?

Pořízení hypotéky je pro většinu z nás jedním z největších rozhodnutí v našem životě. Představuje splnění snu o vlastním bydlení, ale také zodpovědnost a dlouhodobý finanční závazek. A právě fixace hraje u hypotečního úvěru zásadní roli.

včera

včera

včera

Donald Tusk

Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování

Polský premiér Donald Tusk varoval, že nedávné události naznačují reálné riziko globálního konfliktu. Tato prohlášení přicházejí poté, co Rusko odpálilo hypersonickou balistickou střelu středního doletu na ukrajinské město. Podle Tuska se konflikt na východě dostává do rozhodující fáze, což naznačuje nejistotu a potenciální eskalaci.

včera

včera

včera

včera

včera

včera

včera

Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí

Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.

Zdroj: Libor Novák

Další zprávy