RECENZE – Šest neděl v balónu? Ani omylem! Rodině toužící po Západě by bohatě stačila hodina a příznivý vítr. Tak daleko totiž leží vytoužená hranice mezi NDR a NSR – hranice mezi svobodou a smrtí, kterou se ve filmu podle skutečných událostí snaží překonat v horkou jehlou spíchnutém snu všech romantiků
Píše se rok 1979 a dvě východoněmecké rodiny, Strelzykovi a Wetzelovi, už mají po krk života v socialistickém bloku. Strelzykovi, jejichž očima celý příběh sledujeme, si přitom na nežijí relativně špatně. Vozí se v nablýskaném modrém wartburgu a přátelí se (byť nedobrovolně) s rodinou vysoce postaveného člena lokální Stasi. Jenže co naplat, svoboda je jen jedna a z věčného protáčení očí při poslechu propagandistických plků jeden začne brzy trpět bolestmi hlavy. Uprchlíkům se navíc po prvním nezdařeném pokusu na paty pověsí zkušený vyšetřovatel Seidel (disponující světově proslulou tváří Thomase Kretschmanna), takže času na pokus č. 2 ubývá a každá chyba může Petera, Doris a spol. přijít draho.
Balón představuje zajímavý paradox. Na jedné straně se jedná o malé rodinné drama, které si dává práci seznámit diváka s aviatickými útěkáři a jejich motivacemi jak k opuštění domoviny, tak (v některých případech) i k setrvání v ní. Zvlášť v případě Strelzykových se zblízka seznámíme s jejich touhami a prožijeme s nimi chvíle největšího strachu a zoufalství. Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi inteligentní lidi, kteří ale na podobnou situaci nejsou ani v nejmenším připraveni, působí jejich počínání jak sympaticky, tak autenticky. Ústřední herecká trojice Friedrich Mücke (Peter Strelzyk), Karoline Schuchová (jeho žena Doris) a Jonas Holdenrieder (jejich starší syn Frank) pak jde svými výkony divákově empatii vyloženě vstříc. Kretschmanův záporák a všudypřítomný režim bez tváře, který reprezentuje, pak dotvářejí tu pravou atmosféru strachu a nejistoty.
Zároveň je ale znát výrazná snaha filmařů natočit velkolepý a hlavně jímavý příběh o takových obyčejných národních hrdinech z lidu, který diváka ani na minutu nenechá na pochybách, že „teď už jde opravdu do tuhého a pokud se něco nepovede, budou jistě padat hlavy“. A tady nastává problém. Způsob, jakým se těchto momentů dosahuje, by se dal přirovnat sušení nádobí obřím větrákem. Časté rádoby dramatické přeskakování tam a zpět mezi protagonisty a jejich pronásledovateli v jedné scéně se ještě dá akceptovat – je sice maličko laciné a okoukané, ale více méně funguje. Horší je to s hudebním podkresem.
Soundtrack filmu ze všeho nejvíc připomíná výsledek něžného, skoro až vznešeného milování mezi hudebním podkresem Pána prstenů a náhodné bondovky, možná doplněný s několika výchovnými radami od strýčka Jamese Hornera. Velkolepě orchestrální kousky vyhrávají prakticky nonstop a rozhodně nápadněji, než by bylo třeba. Mnoho emocionálních scén, které by si spíš zasloužily ticho a čas, tak ubíjí necitelné poryvy decibelů. Ty nejpatetičtější okamžiky pak (minimálně v očích a uších cynika) přímo zmenšuje, až zesměšňuje.
Balón se nevyhýbá ani některým klišé, kterými trpí mnoho snímků s podobnou tematikou. Jejich existence mu nepochybně škodí, na druhou stranu je zde s nimi nakládáno jak s rozumem, tak i s citem, takže působí většinou přirozeně. To se týká také plně odfajfkovaného seznamu socialistických a východoněmeckých propriet, se kterými to tvůrci maličko přehánějí. Jistě, obří kníry, tajný fízl zamilovaný do Charlieho andílků, narážka na trabanty nebo blížící se mávátkový den, na který strana ochotně rozdává látky a vlajky, přinášejí jakési cirkusové odlehčení, na druhou stranu se nic nemá přehánět.
Přes všechen ten přehnaný patos je německý Balón zajímavým a silným příběhem dvou obyčejných rodin, které se pokusily o něco, co obvykle končilo kulkou v zádech. Škoda jen, že se tu lidé za kamerou snaží o Hollywood a neuvědomují si, kde leží skutečný potenciál filmu – v dění před ní.
Celkové hodnocení: 65 %
Ballon (2018)
Hrají: Friedrich Mücke, Karoline Schuch, Jonas Holdenrieder, Jonas Holdenrieder, David Kross, Alicia von Rittberg, Thomas Kretschmann a další
Režie: Michael Herbig
Scénář: Kit Hopkins, Thilo Röscheisen
Kamera: Torsten Breuer
Hudba: Ralf Wengenmayr
Německo / 120 minut / drama
Související
RECENZE: Boy Kills World v krvavé lázni zabíjí struhadlem a drží se videoherních kontur
RECENZE: Papežův zákon o prohnilé církvi stojí i padá na velikášském akademismu
recenze , film Balón , ndr , Komunismus , vzduchoplavba
Aktuálně se děje
včera
Vstup Česka do Evropské unie byl výhrou, i když EU není bezchybná, řekl Pavel
včera
USA oznámily obří balík sankcí proti Rusku a zemím, které pomáhají jejich vojenskému průmyslu. Včetně Slovenska
včera
Blinken: Odmítnutím dohody Hamás ukáže, že se o Palestince „nestará“
včera
Nová bilance: V Pásmu Gazy zemřelo přes 34 500 lidí
včera
„Udeřte je do obličeje,“ radí Lukašenko běloruským sportovcům před olympiádou
včera
Většina Američanů věří, že Čína využívá TikTok k ovládání občanů v USA
včera
V Německu se převrhl traktor s vlečkou. 30 zraněných, 10 lidí bojuje o život
včera
V Pásmu Gazy se nachází více válečného odpadu a trosek než na Ukrajině
včera
Diskuse, koncerty i výstavy. Česko slaví 20 let v EU, odstartuje Týden Evropy
včera
Evropou prošly prvomájové demonstrace. V Německu a Francii zasahovala policie
včera
V Číně se zřítila dálnice. Zemřely desítky lidí
včera
Rusko ještě víc zvýší výrobu zbraní. Kvůli americké podpoře Ukrajiny
včera
Počasí narušilo lodní dopravu v Panamském průplavu, zjistili vědci. Region postihlo rekordní sucho
včera
Rusko tvrdí, že provedlo útok na štáb operačního velení ukrajinských ozbrojených sil
Aktualizováno včera
Zemřel zakladatel a výrazná osobnost ODS Miroslav Macek
včera
Génius Newey končí v Red Bullu. Zamíří k Ferrari?
včera
Žoldáci z Nepálu ve velkém dezertují z ruské armády na Ukrajině
včera
Boj proti Green Dealu i migraci. Hnutí ANO zahájilo předvolební kampaň
včera
Svátek práce se slaví již 135 let. Jak se za tuto dobu proměňovala jeho podoba?
včera
Počasí: Česko zasáhl silný vítr. Meteorologové vydali výstrahu
Meteorologové vydali výstrahu před silným větrem. Ten bude podle ČHMÚ.cz řádit na části území až do zítřejšího večera.
Zdroj: Libor Novák