RECENZE – Šest neděl v balónu? Ani omylem! Rodině toužící po Západě by bohatě stačila hodina a příznivý vítr. Tak daleko totiž leží vytoužená hranice mezi NDR a NSR – hranice mezi svobodou a smrtí, kterou se ve filmu podle skutečných událostí snaží překonat v horkou jehlou spíchnutém snu všech romantiků
Píše se rok 1979 a dvě východoněmecké rodiny, Strelzykovi a Wetzelovi, už mají po krk života v socialistickém bloku. Strelzykovi, jejichž očima celý příběh sledujeme, si přitom na nežijí relativně špatně. Vozí se v nablýskaném modrém wartburgu a přátelí se (byť nedobrovolně) s rodinou vysoce postaveného člena lokální Stasi. Jenže co naplat, svoboda je jen jedna a z věčného protáčení očí při poslechu propagandistických plků jeden začne brzy trpět bolestmi hlavy. Uprchlíkům se navíc po prvním nezdařeném pokusu na paty pověsí zkušený vyšetřovatel Seidel (disponující světově proslulou tváří Thomase Kretschmanna), takže času na pokus č. 2 ubývá a každá chyba může Petera, Doris a spol. přijít draho.
Balón představuje zajímavý paradox. Na jedné straně se jedná o malé rodinné drama, které si dává práci seznámit diváka s aviatickými útěkáři a jejich motivacemi jak k opuštění domoviny, tak (v některých případech) i k setrvání v ní. Zvlášť v případě Strelzykových se zblízka seznámíme s jejich touhami a prožijeme s nimi chvíle největšího strachu a zoufalství. Vzhledem k tomu, že se jedná o velmi inteligentní lidi, kteří ale na podobnou situaci nejsou ani v nejmenším připraveni, působí jejich počínání jak sympaticky, tak autenticky. Ústřední herecká trojice Friedrich Mücke (Peter Strelzyk), Karoline Schuchová (jeho žena Doris) a Jonas Holdenrieder (jejich starší syn Frank) pak jde svými výkony divákově empatii vyloženě vstříc. Kretschmanův záporák a všudypřítomný režim bez tváře, který reprezentuje, pak dotvářejí tu pravou atmosféru strachu a nejistoty.
Zároveň je ale znát výrazná snaha filmařů natočit velkolepý a hlavně jímavý příběh o takových obyčejných národních hrdinech z lidu, který diváka ani na minutu nenechá na pochybách, že „teď už jde opravdu do tuhého a pokud se něco nepovede, budou jistě padat hlavy“. A tady nastává problém. Způsob, jakým se těchto momentů dosahuje, by se dal přirovnat sušení nádobí obřím větrákem. Časté rádoby dramatické přeskakování tam a zpět mezi protagonisty a jejich pronásledovateli v jedné scéně se ještě dá akceptovat – je sice maličko laciné a okoukané, ale více méně funguje. Horší je to s hudebním podkresem.
Soundtrack filmu ze všeho nejvíc připomíná výsledek něžného, skoro až vznešeného milování mezi hudebním podkresem Pána prstenů a náhodné bondovky, možná doplněný s několika výchovnými radami od strýčka Jamese Hornera. Velkolepě orchestrální kousky vyhrávají prakticky nonstop a rozhodně nápadněji, než by bylo třeba. Mnoho emocionálních scén, které by si spíš zasloužily ticho a čas, tak ubíjí necitelné poryvy decibelů. Ty nejpatetičtější okamžiky pak (minimálně v očích a uších cynika) přímo zmenšuje, až zesměšňuje.
Balón se nevyhýbá ani některým klišé, kterými trpí mnoho snímků s podobnou tematikou. Jejich existence mu nepochybně škodí, na druhou stranu je zde s nimi nakládáno jak s rozumem, tak i s citem, takže působí většinou přirozeně. To se týká také plně odfajfkovaného seznamu socialistických a východoněmeckých propriet, se kterými to tvůrci maličko přehánějí. Jistě, obří kníry, tajný fízl zamilovaný do Charlieho andílků, narážka na trabanty nebo blížící se mávátkový den, na který strana ochotně rozdává látky a vlajky, přinášejí jakési cirkusové odlehčení, na druhou stranu se nic nemá přehánět.
Přes všechen ten přehnaný patos je německý Balón zajímavým a silným příběhem dvou obyčejných rodin, které se pokusily o něco, co obvykle končilo kulkou v zádech. Škoda jen, že se tu lidé za kamerou snaží o Hollywood a neuvědomují si, kde leží skutečný potenciál filmu – v dění před ní.
Celkové hodnocení: 65 %
Ballon (2018)
Hrají: Friedrich Mücke, Karoline Schuch, Jonas Holdenrieder, Jonas Holdenrieder, David Kross, Alicia von Rittberg, Thomas Kretschmann a další
Režie: Michael Herbig
Scénář: Kit Hopkins, Thilo Röscheisen
Kamera: Torsten Breuer
Hudba: Ralf Wengenmayr
Německo / 120 minut / drama
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , film Balón , ndr , Komunismus , vzduchoplavba
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 47 minutami
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 1 hodinou
V neděli startuje nový jízdní řád. České dráhy nabídnou ještě více komfortních vlaků
před 2 hodinami
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
před 3 hodinami
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
před 4 hodinami
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
před 4 hodinami
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
před 5 hodinami
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
před 6 hodinami
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
před 7 hodinami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 8 hodinami
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 9 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 10 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 11 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 11 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 12 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 13 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 14 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
Opoziční venezuelská vůdkyně Maria Corina Machadová, nositelka Nobelovy ceny za mír, podnikla odvážnou třídenní cestu v přestrojení, aby dorazila na ceremonii do Norska. S pomocí paruky a převleku se jí podařilo proklouznout přes 10 vojenských kontrolních stanovišť ve Venezuele. Po moři přeplula Karibské moře v rybářské lodi, odkud byla následně eskortována do Osla letadlem zajištěným americkou stranou.
Zdroj: Libor Novák