RECENZE – Monstrózní města na kolech válčí jedno s druhým v postapokalyptické budoucnosti. Vysněný projekt Petera Jacksona, režiséra Pána prstenů a King Konga, ve kterém se objeví nemrtví kyborgové, zbraně hromadného ničení i párek Mimoňů harpunuje české kinosály.
V budoucnosti lidstvo dosáhlo takového technologického pokroku, že pro ně už nebyl žádný problém zlikvidovat během tzv. Šedesátiminutové války celou civilizaci a roztančit přitom tektonické desky ve zběsilém kataklysmatickém valčíku. Příběh Smrtelných strojů se ale odehrává až o stovky let později. Svět je nyní křižován motorizovanými městy, z nichž některá, jako například Londýn, přežívají díky tomu, že dobývají své menší konkurenty a ukořistěným materiálem živý své obří motory. A je to právě Londýn, kde se setkají naši dva mladí hrdinové – pomocná síla londýnského muzea Tom (Robert Sheehan) a tajemná Hester Shaw (Hera Hilmarová), cizinka s jizvou přes půl tváře – památkou na muže, který zavraždil její matku a kterého se do Londýna vydala zabít. Tím člověkem není nikdo jiný než Thaddeus Valentine (Hugo Weaving), číslo dvě v londýnské politické hierarchii a zároveň muž, který se nezastaví před ničím.
Kromě ústřední trojice se ve filmu objeví také spousta dalších více či méně důležitých postav, které hrdinům zkříží cestu a sem tam přispějí k hlavní dějové lince nějakou tou subzápletkou. Pán prstenů hadr. Co také jiného čekat od adaptace stejnojmenné knižní science fantasy série pro děti a mládež. Co také jiného čekat od hollywoodského pokusu zfilmovat každou potenciálně výdělečnou YA scifárnu pro mládež teď, když diváci spořádali Hunger Games a mají ještě jakž takž místo na dezert.
Nikoho asi nepřekvapí, že hlavní devizou Smrtelných strojů je jejich vizuální stránka. Protože postavy můžou být, jaké chtějí (a že se k nim dostaneme za chvíli), ale takto bizarní koncept láká diváky do kina hlavně na svou fasádu. A jedno je jisté, adaptaci série Philipa Reevea si s ničím nespletete. Design této postapokalyptické noční můry, tohoto Šíleného Maxe na lysohlávkách, se totiž skutečně povedl. Od nejvelkolepějších konstrukcí, přes „usedlejší“ lokace, až po takové detaily jako kostýmy či rekvizity je znát, že si s jeho světem filmaři vyhráli. Ne vše se navíc odehrává před zeleným plátnem – všude tam, kde lze použít reálné lokace či modely, se tak děje. Často tak není poznat, kde končí papundekl a začínají jedničky a nuly.
Alespoň než se vše dá do pohybu. Jakmile začnou hrdinové skákat z jednoho místa na druhé, utíkat před fialovými paprsky zkázy nebo bojovat s mechanickým lovcem Shrikem, iluze realističnosti se rozsype jako domek z karet. Celé to trochu připomíná na podobném principu stavějící série Transformers. Gigantické stroje složené ze stovek neustále se pohybujících částí, které se v neuvěřitelných rychlostech míhají krajinou, zkrátka dělají problémy i těm nejschopnějším digitálním kouzelníkům. Na druhou stranu se několik akčních scén skutečně vydařilo, jiné se alespoň můžou pyšnit pár dechberoucími momenty. Celkově se tedy jedná o vítězství, byť tak trochu pyrrhovo.
Dalším nevděčným úkolem, ze kterého Smrtelné stroje jakžtakž vyšly se ctí, bylo vměstnat do dvou hodin velké množství postav. Úspěch mohou i díky velmi dobré Heře Hilmarové slavit u charakteru Hester, která je přesně tím vzorem chybujícího hrdiny s velkým srdcem, se kterým se divák dokáže ztotožnit a fandit mu. Horší už je to s jejím společníkem Tomem. Ten sice není vyloženě špatný, jen je jaksi mdlý a zaměnitelný se svými typově podobnými kolegy z jiných sérií. Kromě Hester tak v dobrém vystupuje už jen rebelka Anna Fang (korejská rockerka Jihae), jejíž postava sice nemá bůhvíjakou hloubku, ale zato je od nakrátko zastřižené hlavy až k patám se skrytými noži vyzbrojená takovou dávkou stylu, že by jí záviděla minimálně polovina ansámblu Matrixu. Naopak zklamáním je záporák Valentine. Charismatický Weaving ho maličko přehrává, což jen podtrhuje nezajímavou plochost postavy, která ve své podstatě jen pachtí po moci a nedává tak divákům moc důvodů ho upřímně nenávidět, případně s ním cítit. Se zbytkem postav snímek žongluje vcelku snesitelně – možná si k nim žádný vztah nevytvoříte, alespoň se vám ale nebudou plést…
… tedy za předpokladu, že budete dávat pozor. Největším problémem Smrtelných strojů je totiž jejich příliš překombinovaná zápletka. Nekohezní děj, který se kromě zápletky snaží představit i celé historicko-společenské pozadí událostí, současnou politickou situaci a do toho chce nastínit vše, co se má teprve odehrát v dalších dílech, dělají z filmu spíš prolog, pilotní díl seriálu, a ne svébytný film. Víc než cokoli jiného proto snímek funguje jako lákadlo ke koupi knihy.
Zamrzí také neoriginalita samotného příběhu. Strhejme z jeho kostry všechno bombastické pozlátko a zůstane nám průměrný stokrát viděný příběh, u kterého není složité předvídat každý jeho další krok. Kombinaci klišé a očekávaných zvratů částečně zachraňuje alespoň samotný konec. Ten, byť sám velmi šablonovitý, otevírá prostor pro mnohem zajímavější pokračování.
Smrtelné stroje jsou velkolepý, únosně patetický, upřímně nesebeuvědomělý spektákl, který tu roky chyběl (nejblíže se k této metě dostala Wonder Woman, jež je ale přeci jen o něco komornější). Prospěl by mu ale dohled talentovaného režiséra s jasnou vizí a zkušenostmi (zmiňovaný Peter Jackson se ujal pouze role producenta) a notná dávka duše. Jestliže však jeho zhlédnutí přeci jen zvažujete, je kino rozumnou volbou. Na malé obrazovce si z něj totiž mnoho neužijete.
Celkové hodnocení: 65 %
Mortal Engines (2018)
Hrají: Hera Hilmar, Hugo Weaving, Robert Sheehan, Jihae, Ronan Raftery, Leila George, Patrick Malahide, Stephen Lang a další
Režie: Christian Rivers
Scénář: Fran Walsh, Philippa Boyens
Předloha: Philip Reeve
Kamera: Simon Raby
Hudba: Junkie XL
USA / 128 minut / sci-fi, fantasy, dobrodružný
Související
RECENZE: Hřebejkův Výjimečný stav staví humor na problematické nadsázce
RECENZE: Subtilní Rok vdovy zpřítomňuje truchlení a apatii úředních aparátů
recenze , film Smrtelné stroje , fantasy , sci-fi , literární adaptace , Peter Jackson , Christian Rivers , Hugo Weaving , Hera Hilmar , Philip Reeve
Aktuálně se děje
Aktualizováno před 29 minutami
Čtvrtý taneční večer StarDance začal. Soutěž dnes opustí další pár
před 2 hodinami
Izraelské buldozery údajně zničily sídlo agentury OSN
před 2 hodinami
Kyjev sabotuje výměnu zajatců, tvrdí Rusko
před 3 hodinami
Amerikou hýbe falešné volební video. Rusko od něj dává ruce pryč
před 4 hodinami
Chameneí se chce za útoky Izraele pomstít USA
před 5 hodinami
Dva mladí Češi jeli na střeše vídeňského metra. Jeden zemřel, druhý bojuje o život
před 6 hodinami
Medveděv opět vyhrožuje: Když nás budete ignorovat, bude třetí světová válka
před 6 hodinami
Američtí experti pro EZ vysvětlili, proč lidé volí Trumpa, když hrozí opakování útoku na Kapitol
před 7 hodinami
Rakouský myslivec, který vraždil u hranic s Českem, je po smrti
před 7 hodinami
"Katastrofa, apokalypsa..." OSN popsala, co se odehrává v Pásmu Gazy
před 8 hodinami
Severokorejští vojáci na Ukrajině jsou hrozbou nejen pro Evropu, varují státy
před 9 hodinami
Írán chce rozpoutat válku na Blízkém východě? Do konfliktu se snaží zatáhnout i Irák
před 10 hodinami
EXKLUZIVNĚ: Šéfka volební komise v USA pro EZ popsala, jak hurikán ovlivní volby
před 11 hodinami
Zelenskyj vyzval svět, aby začal něco dělat se severokorejskými vojáky na Ukrajině
před 11 hodinami
Respirační onemocnění v Česku nabývají na síle. Stoupá počet lidí s covidem i černým kašlem
před 12 hodinami
Íránská hrozba sílí. Zvýší dolet balistických střel, může přehodnotit i jadernou doktrínu
před 14 hodinami
Výhled počasí na listopad. Předpověď budí obavy i jinde v Evropě
včera
Izraelci teď nejsou v bezpečí nikde, ukazuje případ ze Švédska
včera
Princ Harry se z USA poroučet nebude, naznačil syn Donalda Trumpa
včera
Policisté budou protestovat i za vyšší platy. S udělováním pokut se nepočítá
Státní policisté se příští týden chystají protestovat a chtějí dosáhnout zvýšení platů. Do protestní akce by se mohly zapojit tisíce příslušníků, přičemž je avizováno, že některé přestupky se namísto pokuty budou řešit dohodou.
Zdroj: Jan Hrabě