Praha-Poslední epizoda historicko-dramatického cyklu se od monstrprocesů posouvá k psychologickému obrazu pádu dělnického prezidenta. Co jeho pád způsobilo a jaký byl jeho vztah se Slánským? Co vedlo k jeho změně názorů?
Nejnovější díl cyklu České století tvůrců Roberta Sedláčka a Pavla Kosatíka, nazvaný Zabíjení soudruha, začíná působivou scénou odehrávající se ve Svatovítské katedrále, kde se nově jmenovaný prezident Klement Gottwald účastní slavnostní mše Te Deum. Ozdobné křeslo, ve kterém přihlíží počinům církve, kterou se brzy pokusí zlikvidovat, jakoby připomínalo trůn, připravený pro nově nastupujícího krále. Nová hlava státu se nedávno ujala moci a začíná v zemi budovat socialistický stát.Z ideálního obrazu je však divák záhy vržen do temné reality posunutím děje do dne popravy Milady Horákové. Hrubé zacházení vězeňských dozorců a ponurost poloprázdného nádvoří, na kterém se poprava odehrává, skutečně vzbuzuje značně tísnivý pocit a divák může alespoň z malé části nahlédnout na úzkost, jakou totalitní režim právě v padesátých letech nejvíce zosobňoval.Ze všeho nejvíce se však epizoda dějově zabývá cestou k poslednímu monstrprocesu, který se měl obrátit takříkajíc „do vlastních řad" procesu s Rudolfem Slánským, dlouholetým generálním tajemníkem KSČ. Především v jeho rozhovorech s Gottwaldem a v dialozích prezidenta s českými a sovětskými vrcholnými představiteli komunistické elity, se odkrývá sílící tlak ze strany stalinského režimu na tajemníkovo odstranění.Hlavní postavu však paradoxně nehraje Slánský (i přes nepochybnou podobnost herce Davida Novotého s osobou, kterou hraje), nýbrž právě prezident Gottwald. V předchozí epizodě o únoru 1948 se tento muž jevil jako někdo, kdo má všechen děj naprosto pod kontrolou a není pro něj představitelné, že by se něco stalo proti jeho vůli. Nyní je nám však předkládán portrét mnohem věrohodnější. Postupně hlouběji do alkoholismu upadající muž, který se neodváží překročit svůj vlastní stín a zjišťuje, že kontrolu nad událostmi nemá on, nýbrž Sovětský svaz, ztělesněný Stalinem. Scéna, ve které usedá ke stolu ve své pracovně a za zády na něj shlíží nadživotní masivní Stalinův portrét, dokresluje tuto situaci více než dobře.Postupně vidíme, jak Gottwald mění svůj náhled na Slánského. Nejdříve ho považuje za jedinou osobu, které může skutečně důvěřovat, svěřit jí své zdraví, a když si generální tajemník stěžuje, že mu nepřátelé vytýkají židovský původ, odpoví, že přeci není Židem, nýbrž hlavně Čechem. O několik obrazů později však po rozhovoru se sovětským poradcem totálně sklání hřbet a příště již na Slánského stěžování si odpovídá, že Židem přeci je a nikdo mu to „neodpáře". Takové obrazy rozhodně nevzbuzují s Gottwaldem soucit, dobře však ukazují, jak byl i Gottwald do značné míry loutkou, která se mohla tvářit jako despota, za její nitky však tahal skutečný despota z Moskvy.Přechod od „únorové" epizody se však chvílemi zdá až příliš náhlý a stálo by za to tyto dva děje více propojit. Autorům je často vytýkáno, že vliv Sovětského svazu v předchozí epizodě silně podcenili a nyní tato skutečnost v kontrastu vyniká ještě více. Stálo by za to, více klást důraz na postupný propad Gottwalda do paranoie a alkoholismu, který ho ve spojení se syfilidou skutečně zabil jen několik málo měsíců po Slánského popravě.Přes všechny kritiky, které zatím na adresu Českého století padají, tento cyklus plní svou primární funkci, totiž vyvolávat diskusi o bolestných bodech českých, potažmo československých dějin. Ukazuje zlomové okamžiky pokud možno z jiného úhlu pohledu, než prosté dějepisné učebnice, a i přes některá „umělecká přehánění" se snaží především dokreslit atmosféru doby, v případě Slánského epizody především všeobecnou atmosféru úzkosti. V tomto svém úkolu zatím cyklus svůj úkol poměrně dobře plní, můžeme jen doufat, že do příštích epizod se poučí z kritik a zbaví se i těch několika chyb, které skutečně má.
Související
Rusové se neštítí ničeho. Už zase oslavují sovětského diktátora Stalina
Jeden válečný zločinec se snaží očistit druhého, reaguje Polsko na Putinovy výroky
Josif Stalin , Seriál České století
Aktuálně se děje
před 17 minutami
Schillerová vrátí EET. Macinka s Lipavským jednal o Češích vězněných v zahraničí
Aktualizováno před 53 minutami
Nepotřebujeme sto dnů hájení, budeme vládou všech občanů, prohlásil Babiš
před 1 hodinou
Mluvčí Babišovy vlády bude bývalá televizní rosnička
před 1 hodinou
Ministři přebírají své resorty. Schillerová chce na ministerstvu financí audit
Aktualizováno před 2 hodinami
Na Ministerstvu životního prostředí zasahuje policie. Na budovu vylezli aktivisté
před 2 hodinami
Obětí teroristického útoku v Austrálii je i přítelkyně Čaputové
Aktualizováno před 3 hodinami
OBRAZEM: Česko má novou vládu ANO, Motoristů a SPD
před 3 hodinami
Fiala předal Babišovi klíč od korunovačních klenotů, místo dopisu dostal osmdesátistránkový dokument
před 4 hodinami
Velká nevýhoda pro členy vlády za SPD a Motoristy. Jen aklimatizovat se na ministerstvu trvá téměř rok, říká politolog
před 5 hodinami
Režiséra Reinera a jeho manželku zavraždili. Podezřelým má být syn
před 6 hodinami
Otec a syn při útoku zabili 15 lidí. Austrálie zavede přísnější zákony o zbraních
před 7 hodinami
Inverzní charakter počasí přinesou i další dny, vyplývá z předpovědi
včera
Karel III. a Camilla ukázali na fotku z Říma. Vánoční pohlednice vznikla i letos
včera
Hledání nového trenéra národního týmu se komplikuje. FAČR dala Slavia s Trpišovským košem
včera
Důchody v příštím roce. Úřad shrnul, co bude od ledna jinak
včera
Turka se jmenování vlády netýká, podstoupí zákrok v nemocnici
včera
Piráty čeká celostátní fórum. Hřib by měl být potvrzen jako předseda
včera
Ztracenému chlapci šlo nejspíš o život. Policie předpokládá, že byl unesen
včera
Jak Zelenskyj šikovně ukázal Západu, jakým problémem je konání voleb ve válce
včera
Skvělá zpráva od policistů. Pohřešovaný dvanáctiletý chlapec se konečně našel
Dobrá zpráva přišla během čtvrtého dne pátrání po dvanáctiletém chlapci ze Zlínska. Policie v neděli odpoledne bez dalších podrobností informovala, že školáka našla. Strážci zákona se ale budou případem zabývat i nadále.
Zdroj: Jan Hrabě