RECENZE FILMU - Kdo jiný než Francouzi, z jejichž pohádkové pokladnice tento příběh pochází, by měli připravit novou adaptaci. Takovou, která by předčila provedení s charismatickým Jeanem Maraisem z roku 1946. Zda novinka režiséra Christophea Ganse tyto ambice potvrdí, je v tuto chvíli nejasné, ale jisté je, že si zatím vede podstatně lépe než tolik očekávaná Angelika.
I naši diváci, zvláště dříve narození, si budou pamatovat minimálně dvě adaptace pocházející z našeho prostředí. Komornější televizní inscenaci z roku 1971 režírované Antonínem Moskalykem dominovala v roli krásné dívky rozhodnuté vykoupit prohřešek svého otce Jana Šulcová; její partner měl podobu šelmy, v níž se skrýval Jiří Klem. Pod mírně změněným titulem Panna a netvor připravil značně syrovější verzi Juraj Herz (1978), který do hlavních rolí obsadil Zdenu Studénkovou a Vlastimila Harapese, jehož hlavu zdobila napodobenina dravého ptáka. Když se ještě zastavíme u zmíněného francouzského filmu, tak Jean Marais chtěl, aby se jeho Zvíře podobalo jelenovi a ustoupil až po přesvědčovacím rozhovoru s režisérem Cocteauem.
Ale zpět k zatím poslednímu provedení. Vplouváme do legendy ve formě vyprávění matky malým dětem o krásné dívce zvané Belle, její početné rodině a tajemném zámku (i když ve filmu vypadá jako hrad vyloupnutý z úchvatné počítačové adventury), po němž bloudí podivná bytost mající zvířecí vzhled, leč pohybující se jako člověk. Základní dějová kostra pohádky zůstává zachována: kupec mající vedle skromné a milé Belle ještě marnivé Annu a Clotilde, je postižený ztrátou prakticky celého majetku a po utrhnutí růže na tajemném zámku má být vydán napospas děsivému Zvířeti. Belle je rozhodnuta přijmout místo něj trest a vydává se na místo, kde ji čeká zakletý Princ. Jenže Gans, jehož jméno vedle režijní stoličky najdeme i v kolonce scénář, příběh rozvinul a obohatil o některé prvky, které v původní pohádce nenajdeme. Především má kupec vedle tří dcer ještě stejný počet synů (Maxim, Jean-Baptiste a Tristan) a právě první z nich má na svědomí další dějový zvrat. Přivádí do děje zločineckou bandu padoucha Perducase, jenž kvůli Maximovým dluhům žádá po kupci jejich splacení a stařec při útěku před ním zabloudí do království Zvířete. Pokud je mi známo, tak v převážné většině verzí také nikdy nebylo vysvětleno, jaká kletba vedla šlechtice k proměně ve zvíře, z níž mu může pomoci jen zamilované nevinné děvče – tady se nám formou retrospektiv dostane patřičného vysvětlení, z něhož se v konečném důsledku vyvine i samotný závěr. A nelze opomenout ani roztomilé Taminy, jakési pohádkové verze jezevčíků, kteří se snaží osamělé Belle pomáhat. Nepochybně to bude jeden z pádných důvodů jak na film nalákat děti.
Na rozdíl od jiných adaptací zde bude mít Vincent Cassel daleko více možností se nám představit bez zvířecí masky. Jeho partnerkou je filmovým divákům už důvěrně známá Léa Seydoux, jejíž tvář můžeme ve stejné době obdivovat ve velkoryse pojatém Grandhotelu Budapest (ale připomenout si ji lze i v dalších skvělých snímcích, od Hanebných panchartů přes Půlnoc v Paříži až po Život Adele). Nemohu se však zbavit pocitu, že pro roli krásky by se spíš hodila Yvonne Catterfeld, ztělesňující Princovu manželku. Zato Eduardo Noriega v roli Perducase je určitě skvělou volbou, španělskému herci se podařilo bezezbytku vyjádřit maximální možnou míru zbabělosti, krutosti a podlosti své postavy.
Nikoho nepřekvapí, že film disponující rozpočtem 33 milionů dolarů je doslova prošpikován trikovými scénami, což je především případ oživlých kamenných mužů nebo snových scén, které Belle vyvolává ve svém pokoji na zámku v léčivém jezírku, bohužel nejvíc na tuto oblast doplácí Zlatá laň, jejíž počítačové pohyby odhalí i divák s větším počtem dioptrií. Nechybí ale také velký kus poctivé filmařiny, což nejčastěji (kromě finálního boje) provází Perducasovu bandu. A docela na okraj poznámku pro filmové fanoušky – většina lokací se nenatáčela ve sladké Francii, nýbrž v proslulém studiu Babelsberg u německého Postdamu.
Možným problémem pro Krásku a zvíře bude najít cílenou skupinu diváků. Z jistých důvodů mi pro děti film přijde poměrně dost dospělý a některé slabší povahy by s ním mohly mít problémy. Žádat, aby na něj chodily jen teenageři a plnoleté osoby je také nemožné, pro ně je zase snímek moc dětský. Přímo to volá po termínu rodinný, ale obávám se, že to nebude fungovat. Úlitba digitální éře čehokoliv je až příliš zřejmá, poněkud zahalený do nenápadna je základní bod celého filmu, totiž onen upřímný cit, jenž má Prince zbavit jeho obludného zjevu – ten kolem vás prošumí nějak mimochodem, že vám dost možná unikne. Přesto jde o dílo, které si své obdivovatele najde a vůbec bych se nedivil, kdyby se zase jednou opakovala historie a nějaký tvůrčí tým využil kulis tajemných zákoutí Princova zámku k pohádkové adventuře.
KRÁSKA A ZVÍŘE
(La belle et la bête)
Hrají: Léa Seydoux, Vincent Cassel, André Dussollier, Eduardo Noriega, Myriam Charleins, Yvonne Catterfeld, Audrey Lamy, Sara Giraudeau, Nicolas Gob, Louka Meliava, Jonathan Demurger.
Kamera: Christophe Beaucarne
Hudba: Pierre Adenot
Scénář a režie: Christophe Gans
112 minut
Premiéra: 12. února 2014 (Francie), 13. března 2014 (Česká republika)
20. listopadu 2024 18:30
RECENZE: Dekadentní Gladiátor II se ocitá mezi slastnou pokleslostí a nefunkčními emocemi
Související
Šetření na animaci nebo výměna sedaček. Co jste o pohádkách od Disneyho nevěděli
RECENZE: Kráska a zvíře aneb co by byla romantika bez pogromu?
Aktuálně se děje
před 5 minutami
Budoucí šéf Pentagonu čelí obvinění ze zneužití. Ženě měl znemožnit odejít z pokoje a znásilnit ji
před 1 hodinou
Dramatický týden války na Ukrajině: Eskalace a nové zbraně mění pravidla hry
před 2 hodinami
1000 dní války na Ukrajině: Nastává přelomové období, shodují se experti
před 2 hodinami
Putin: Raketu Orešnik nedokáže zachytit nic na světě. Zahájíme sériovou výrobu
před 4 hodinami
Politico: Svět má nového vítěze v boji s extrémním počasím. Překvapivě jím není západní země
před 5 hodinami
Zatykač na Blízkém východě moc nezmění. Netanjahu ví, že po válce jeho kariéra může skončit, říká Salem
před 5 hodinami
Riziko chyby je vysoké. Rétorika Kremlu připouští jadernou válku, varuje analýza
před 5 hodinami
Nemocnice v Pásmu Gazy jsou před zhroucením. O víkendu hrozí kompletní kolaps zdravotnického systému
před 6 hodinami
Rusko na Ukrajině otestovalo novou raketu Orešnik. Hromadná produkce nehrozí, myslí si expert
před 6 hodinami
Fixace hypotéky: Jaké během ní máte možnosti?
před 6 hodinami
Do napjaté situace si přisadil i Kim Čong-un: Svět míří k ničivé termonukleární válce
před 6 hodinami
Víte, jaký program dokáže ušetřit práci každému podnikateli? Online fakturace
před 7 hodinami
Eskalace války zneklidňuje Evropu. Tusk mluví o nejistotě, Švédsko o zastrašování
před 7 hodinami
Tragický konec pátrání po miminku ve Vídni. Policie podezřívá matku
před 8 hodinami
Situace je nejhorší od začátku války. Evropa znepokojená, Moskva hrozí, Číňané vyzývají ke klidu
před 8 hodinami
USA zavádí nové sankce. Destabilizují Rusko, citelně se ale dotknou Evropy
před 8 hodinami
Británie stupňuje rétoriku: Pokud dnes Putin napadne východní Evropu, jsme připraveni na válku
před 9 hodinami
Orbán chce pozvat Netanjahua do Maďarska. Slibuje, že ho nezatkne
před 9 hodinami
Diplomat prozradil, proč Putin eskaluje konflikt na Ukrajině. Kreml sdělil důvod odpálení rakety
před 10 hodinami
Změny počasí mění svět k nepoznání. O domov už přišly desítky milionů lidí
Konference OSN o změně klimatu COP29, která právě skončila v ázerbájdžánském Baku, přinesla opětovné výzvy k řešení klimatické krize. Ty však ostře kontrastují s tvrdou realitou: miliony lidí byly nuceny opustit své domovy kvůli klimatickým katastrofám, uvedl server Al-Džazíra.
Zdroj: Libor Novák