RECENZE: Noe přežil lidstvo, přežijí diváci Noea?

Podle jistých nadsázek byl Noe prvním dálkovým plavcem, hrdinou, biblickou postavou, která unikla hněvu Božímu. Pokud se podíváme na nový velkofilm Darrena Aronofskyho, nutně si položíme otázku, zda na něj ještě nečeká také Hněv filmový.

Příběh tohoto nedobrovolného plavce, protože psát o moři, když je celý svět pod vodou, je přinejmenším nepřesné, je většinou dobře znám. Muž a jeho rodina, vyvolení k přežití zkázy světa prolezlého vším špatným, přečkají nekonečný déšť a gigantickou potopu, aby posléze vystoupili pod horou Ararat na očištěnou pevninu a znovu začali zalidňovat svět. S nimi odolala apokalypse na speciálně postavené arše hlavní část živočišné říše, většinou zastoupená vždy jedním párem. Tolik velice povšechný popis historické události, jejíž interpretace se často liší. Debatuje se o tom, jak dlouho byl svět zaplaven, jak vlastně legendární plavidlo vypadalo, jaká zvířata se na palubě a pod její úrovní naskládala a kdo s Noem zastupoval lidské plemeno. Proč se tímto tématem tolik zaobíráme? Abychom si mohli udělat obrázek o tom, jakou cestou se vydal režisér Aronofsky, jenž se podílel i na scénáři a produkci. Ostatně, jde o jeho srdeční téma, vždyť je touto postavou fascinován už od dětství.

Noe, žijící s manželkou Naameh a syny Šémem, Chámem a Jafetem je pronásledován děsivými představami. Chce si udělat v těchto vidinách jasno a rozhodne se vyhledat svého předka Metuzaléma. Ten jeho obavy potvrdí a Noe za pomoci kamenných obrů (jeden z nich – Samyaza – hovoří hlasem Nicka Nolteho), někdejších padlých andělů, začne stavět olbřímí archu. Kromě vzrůstajícího napětí v jeho rodině, rozšířené o nalezenou dívku Ilu, stále častěji vnímá neblahou přítomnost tlupy Tubalcaina. Její brutální vládce kdysi zabil Noeova otce a teď se hodlá v pravý čas zmocnit archy. Ta se pomalu plní určenými zvířaty a připravuje se na onen osudový okamžik, až Stvořitel sešle na zem nekonečný déšť a zvedne pomyslná stavidla. Po všemožných strastech plavidlo pohltí nekonečná vodní pláň a Noe musí čelit hned několika nepříjemným zkouškám. A to netuší, že v rozlehlém podpalubí se skrývá nebezpečný vetřelec, který usiluje o jeho život a ještě podrývá autoritu mezi jeho nejbližšími a pokouší se je obrátit proti němu. Než archa opět narazí na pevninu, projde tento zvláštní kapitán osudovou zkouškou.

„Tento film pojednává o druhé nejslavnější lodi po Titanicu a také o konci světa. Nevím, proč o něm ještě nikdo nenatočil celovečerní film," vysvětlil své pohnutky režisér Aronofsky. Když se na jeho veledílo, v jehož útrobách zmizelo 125 milionů dolarů, podíváme, napadne nás možná odpověď. Samotný příběh je úderně krátký a v ploše více než dvouhodinové by se ztrácel, proto Aronofsky zkusil přidat několik zápletek a především základní dilema hlavního hrdiny, co je vlastně smyslem jeho poslání. Tím ale také zabředl do poněkud složitých zákoutí a ne vždy z nich elegantně opět vyplul na volnou vodu. Velice často také značně kulhá prazákladní logika, ač někdo může namítnout, že ji v tomto případě nelze brát za základní kámen. Jenže ve filmu se neřeší vůbec takové „maličkosti", jako že Noe a jeho blízcí vlastně vůbec nejedí, on sám si nevšimne za devět měsíců pobytu na plující arše, že má v podpalubí škodnou, která mu navíc podřezává a konzumuje živočichy potenciálně patřící do Červené knihy ohrožených druhů. Úlety tohoto typu nelze svést ani na variabilitu biblického příběhu. Samotná archa vypadá jako naddimenzovaná krabice od bot nebo podivná letadlová loď bez nástaveb, rozhodně by s plavbou měla dost velké potíže. Pokud v souvislosti s těmito poznámkami někoho napadne, jak se živí zvířata po dobu podstatně delší než jednoho roku uzavřená v rozlehlých prostorách pod palubou, tady tvůrci vymysleli jakési uspávací kadidlo, které uvede do nebdělého stavu vždy tu kterou skupinu zvířat (na lidi to pochopitelně nezabírá). Noe buduje svou velehračku deset let v sousedství Tubalcainovy tlupy, ale ta vyčkává až do chvíle, kdy začne pršet, teprve pak se pokouší zabrat spásonosné plavidlo pro sebe. Ale proč tak pozdě???

Podle příběhu plulo na arše osm lidí – Noe s Naameh a jeho tři synové s manželkami. Tvůrci si tento fakt upravili zásadním způsobem proto, aby mohli vygradovat vnitřní rozpor hrdiny a připravili si tak úrodné pole pro blížící se vrchol celého příběhu. Bohužel zcela překopat předlohu takového kalibru nemohli, proto jakýkoli prvek překvapení či nečekaného zvratu je předem ztracen. Takže moc pravděpodobně nezní ani věta představitelky Ily, takto Emmy Watson: „Ten film může patřit jakékoli době. Jak před tisíci lety nebo za tisíc let." V podstatě je nastaven tak, aby vyhověl – proto tu kromě krvavých šarvátek máme prakticky permanentní hysterii, soustavný pláč a slabé argumenty, těhotenský test a tudíž i porod, nenápadnou mileneckou scénu, nekonečné úvahy a dilemata, která naštěstí projasní originální tužby starého Metuzaléma – leč co naplat, onen příběh s osudovým nábojem z toho mizí stejně jako pevnina pod vodou seslanou Nejvyšším.

Film byl avizován s podstatným předstihem, proto se objevil nemalý seznam odmítnutých hvězd. Noe k nám mohl promlouvat hlasem a sledovat nás okem Christiana Balea či Michaela Fassbendera, ale oba již měli nasmlouvané jiné kontrakty. Val Kilmer, Liam Neeson či Liev Schreiber si dělali čáku na roli Tubalcaina, ale nehodili se do konceptu režisérovi. Když roli Naameh unikla Juliane Moore, došlo k zajímavé situaci – Russell Crowe a Jennifer Connelly se před filmovou kamerou sešli už potřetí (po Čisté duši a Zimním příběhu). I o Ilu byl tuhý boj, Bella Heathcote prý okouzlila v kamerových zkouškách, ale neuspěla stejně jako Saoirse Ronan. Už se zdálo, že dojde na Aronofskyho favoritku Dakotu Fanning, ta musela kvůli kolizi natáčecích termínů odmítnout. Až na poslední chvíli se tedy štěstí usmálo na Emmu Watson.

Noe je monumentální, trikově úžasně zvládnutý film, tady se experti z Industrial Light & Magic překonali. Ačkoliv před námi na plátně projde hojně zvěře, ale přeci jenom spíš v pozadí, dle sdělení zástupců IL & M a Paramountu nebyl pro film použit ani jeden skutečný živočich. Vedle snímku 300: Vzestup říše a Pompejí jde o další řemeslně skvěle odvedený film, jenže to je jen poleva na dortu, které mohou být tuny a je to stejně k ničemu, když jeho základ není nejlepší. Film má problémy s tím kam se vůbec zařadit a je to na něm hodně znát. Nezbývá než čekat, zda On nezvolí nějakého jiného, bezvýznamného umělce, jemuž kývne v ústrety a obdaří ho takovou aurou, že putování Archy Noemovy zvládne bez záplavy všudypřítomných efektů, nad nimiž bude povýšen samotný příběh.

A docela na závěr, čekalo se, zda Noe, z podstatné části natáčený na Islandu, projde světem bez ztráty květiny. V tomto směru se očekávání naplnilo, prakticky ihned byl zakázán v Kataru, Bahrajnu a Spojených arabských emirátech, neboť by se mohl dostat do rozporu s učením Islámu. Kvůli pocitům věřících a případnému porušení islámského práva se ho vzdal Egypt.Více o filmu na ČSFD.cz

NOE

(Noah)

Hrají: Russell Crowe, Jennifer Connelly, Anthony Hopkins, Ray Winstone, Emma Watson, Logan Lerman, Douglas Booth, Leo McHugh Carroll.