Edgar Wright je bezesporu jedním z nejnadanějších režisérů současnosti, nebojí se experimentů a pravidelně překračuje hranice žánrů. Ovšem, čím vážněji se tváří, tím méně jeho přístup funguje. Poslední noc v Soho je okázalou poctou giallo hororům, ale osobitý styl autora v závěru naráží na své hranice.
Mladá studentka módního návrhářství Eloise (Thomasin McKenzie) se přestěhovala do Londýna z anglické vesničky. Město plné ruchu a nočního života silně zapůsobilo na křehké nitro mladé slečny, která se musí vyrovnávat se svou odlišností od vrstevníků vyrůstajících v záři velkoměsta. Proto utíká z koleje do pronajatého pokoje staré paní domácí (Diana Rigg), v němž začne prožívat „živé sny“, v nichž sleduje talentovanou zpěvačku a tanečnici Sandie (Anya Taylor-Joy).
Postupem času se Eloise hlouběji ponořuje do divokých šedesátých let a užívá si života Sandie, která je na rozdíl od ní sebevědomá a okouzlující. Postupem času se však její sny začínají prolínat se skutečností a Eloise začíná zjišťovat, že okouzlující Sandie měla mnohem temnější osud, než se mohlo na první pohled zdát.
Snímek byl inspirován žánrem giallo filmů, který vzniknul v šedesátých letech a za první snímky žánru bývá považována Hitchcockův snímek Dívka, která věděla příliš mnoho (1963). Není bez zajímavosti, že Poslední nod v Soho byla mimo jiné inspirována snímkem Hnus (1965) jehož autorem byl Romana Polanski. Giallo snímky se často řadily mezi horory či thrillery a byly typické silně stylizovaným vizuálním pojetím a důrazem na atmosféru. Často se jednalo o mysteriózní či psychologicky laděné detektivky. Dále v nich velkou úlohu hrála více či méně explicitní erotika.
Wright k tématu opět přistoupil trochu po svém a v první polovině divákům servíruje vizuálně vyladěnou expozici života mladé venkovské dívky v Londýně, která je nadána schopností vidět mrtvé. Ovšem vše je rozehráno tak, že je možná volná interpretace, zda se jedná o skutečné vidiny či duševní poruchu.
Tentokrát se musíme zastavit u hereckého obsazení, jmenovitě u hlavních hrdinek. Thomasin McKenzie a Anya Taylor-Joy táhnou celý snímek, a dokonce dokážou uhrát i místa, v nichž to nezvládá ne úplně dobře napsaný scénář. Postava Eloise McKenzie sedí a ve svých jednadvaceti letech ukazuje slušný herecký rozsah. Anya Taylor-Joy je ve svých pětadvaceti letech již poměrně herecky vyzrálá a své dovednosti dokáže skvěle uplatnit v postavě femme fatale, kterou si neskutečně užívá.
Již jsme se dotkli toho, že snímek má jistá hluchá místa. Je nutné přiznat, že Wrightův styl a charakteristický vizuální styl vyprávění často hraje prim a vizuální stránka jde často do popředí na úkor obsahu. To se začíná projevovat zejména ve chvílích, kdy se do snímku vkrádají hlubší smysl, rozpadá se i snímek. Jakmile se Wright začne brát vážně, jeho vizuální styl ztrácí na své údernosti, a dokonce se lehce vytrácí i poctivě budovaná atmosféra. Finále je bohužel nejslabší částí filmu a sráží jej někde na hranici průměru a nadprůměru.
Celkově však jde o poměrně zábavnou a vizuálně podmanivou podívanou, která zejména v první polovině těží z unikátního Wrightova stylu a efektivního zapojení hudby do příběhu. K tomu připočtěte výborně zahrané hlavní postavy, které podporují dobře zvolené obsazení vedlejších postav a dostáváme se k velmi zajímavému snímku, jehož klady dokážou do jisté míry vyvážit určitá negativa. Poslední noc v Soho byste rozhodně neměli vynechat, ale nečekejte nic víc než slušnou žánrovku, která vysekává hlubokou poklonu dnes opomíjenému žánru.
Celkové hodnocení: 75 %
Last Night in Soho (2021)
Hrají: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Diana Rigg, Terence Stamp, Synnove Karlsen, Lisa McGrillis, Rita Tushingham, Michael Jibson, Andrew Bicknell, Colin Mace, Will Rogers, Jessie Mei Li, Margaret Nolan, James Phelps, Oliver Phelps, Sam Claflin
Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Jung-hoon Jung
Hudba: Steven Price
Velká Británie / 116 min / drama, horor, thriller
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , filmy , Kina , film "Poslední noc v Soho" , drama , thriller , horor , Edgar Wright , Anya Taylor-Joy (herečka) , Thomasin McKenzie (herečka) , Thomasin McKenzieová , CinemArt
Aktuálně se děje
před 39 minutami
Kupka tepe Babiše, který nechce dát Ukrajincům už ani korunu
před 1 hodinou
Kmoníček má nahradit Pojara. Babiš oslovil i dalšího člověka
před 2 hodinami
Slavia hrála v Londýně sympaticky, kvalita soupeře ale byla jinde. Tottenham vyhrál 3:0
před 3 hodinami
Přes deset událostí. Na západě Čech se zase otřásá země
před 3 hodinami
Turek je stále kandidátem na ministra, tvrdí Motoristé
před 4 hodinami
Česko za Babiše nehodlá financovat Ukrajinu. Nebudeme tam dávat peníze, řekl
před 5 hodinami
Válku na Ukrajině lze vyřešit, ale ne rychle. Důkazem je příběh Německa po první světové válce
před 6 hodinami
Mnozí Ukrajinci jsou po dalším ruském útoku bez vody a elektřiny
před 6 hodinami
Konečná přežila volební debakl. Komunisté nic měnit nebudou
před 7 hodinami
Trumpa znovu ukázali na fotkách s Epsteinem. Hoax, obořil se Bílý dům na Demokraty
před 8 hodinami
Další člen Babišovy vlády doplatil na zákon střetu zájmů
před 9 hodinami
Dlouhá historie vánočního koření. Sloužilo i jako lék
před 10 hodinami
Česko na prahu epidemie chřipky. Do vývoje se může promítnout nový subtyp infekce
před 10 hodinami
Tragédie v pražské ZOO. Populární orangutan Kawi nešťastně zahynul
před 11 hodinami
Policie hledá dvanáctiletého Marka. Už ve čtvrtek nedorazil do školy
před 13 hodinami
Počasí se příští týden výrazně ochladí. Během dne bude i mrznout
včera
Nezvládli krize, inklinují k neonacismu a chtějí Česko odklonit od Západu. Vžene nás nová vláda do náručí Kremlu?
včera
EU zmrazila ruská aktiva natrvalo, aby obešla veto Maďarska a Slovenska ohledně pomoci Ukrajině
včera
Machadové pomohla utéct americká armáda. Z Venezuely se dostala v přestrojení
včera
VIDEO: Rvačky, alkohol, vulgarity, ponižování žen. Ostudné zasedání parlamentu, jaké Slovensko nepamatuje
Čtvrteční zasedání slovenského parlamentu, které pokračovalo dlouho do noci, se zvrhlo v divoký sled hádek, vulgarismů a fyzických potyček. Mnozí komentátoři i opoziční poslanci se shodují, že jednání přesáhlo veškeré meze důstojnosti, jakou si málokdo pamatuje i z dob mečiarismu. Den poté, v pátek, už poslanci začali jednání výzvami k omluvě, které žádá jak koaliční Smer, tak opoziční Hnutie Slovensko.
Zdroj: Libor Novák