Edgar Wright je bezesporu jedním z nejnadanějších režisérů současnosti, nebojí se experimentů a pravidelně překračuje hranice žánrů. Ovšem, čím vážněji se tváří, tím méně jeho přístup funguje. Poslední noc v Soho je okázalou poctou giallo hororům, ale osobitý styl autora v závěru naráží na své hranice.
Mladá studentka módního návrhářství Eloise (Thomasin McKenzie) se přestěhovala do Londýna z anglické vesničky. Město plné ruchu a nočního života silně zapůsobilo na křehké nitro mladé slečny, která se musí vyrovnávat se svou odlišností od vrstevníků vyrůstajících v záři velkoměsta. Proto utíká z koleje do pronajatého pokoje staré paní domácí (Diana Rigg), v němž začne prožívat „živé sny“, v nichž sleduje talentovanou zpěvačku a tanečnici Sandie (Anya Taylor-Joy).
Postupem času se Eloise hlouběji ponořuje do divokých šedesátých let a užívá si života Sandie, která je na rozdíl od ní sebevědomá a okouzlující. Postupem času se však její sny začínají prolínat se skutečností a Eloise začíná zjišťovat, že okouzlující Sandie měla mnohem temnější osud, než se mohlo na první pohled zdát.
Snímek byl inspirován žánrem giallo filmů, který vzniknul v šedesátých letech a za první snímky žánru bývá považována Hitchcockův snímek Dívka, která věděla příliš mnoho (1963). Není bez zajímavosti, že Poslední nod v Soho byla mimo jiné inspirována snímkem Hnus (1965) jehož autorem byl Romana Polanski. Giallo snímky se často řadily mezi horory či thrillery a byly typické silně stylizovaným vizuálním pojetím a důrazem na atmosféru. Často se jednalo o mysteriózní či psychologicky laděné detektivky. Dále v nich velkou úlohu hrála více či méně explicitní erotika.
Wright k tématu opět přistoupil trochu po svém a v první polovině divákům servíruje vizuálně vyladěnou expozici života mladé venkovské dívky v Londýně, která je nadána schopností vidět mrtvé. Ovšem vše je rozehráno tak, že je možná volná interpretace, zda se jedná o skutečné vidiny či duševní poruchu.
Tentokrát se musíme zastavit u hereckého obsazení, jmenovitě u hlavních hrdinek. Thomasin McKenzie a Anya Taylor-Joy táhnou celý snímek, a dokonce dokážou uhrát i místa, v nichž to nezvládá ne úplně dobře napsaný scénář. Postava Eloise McKenzie sedí a ve svých jednadvaceti letech ukazuje slušný herecký rozsah. Anya Taylor-Joy je ve svých pětadvaceti letech již poměrně herecky vyzrálá a své dovednosti dokáže skvěle uplatnit v postavě femme fatale, kterou si neskutečně užívá.
Již jsme se dotkli toho, že snímek má jistá hluchá místa. Je nutné přiznat, že Wrightův styl a charakteristický vizuální styl vyprávění často hraje prim a vizuální stránka jde často do popředí na úkor obsahu. To se začíná projevovat zejména ve chvílích, kdy se do snímku vkrádají hlubší smysl, rozpadá se i snímek. Jakmile se Wright začne brát vážně, jeho vizuální styl ztrácí na své údernosti, a dokonce se lehce vytrácí i poctivě budovaná atmosféra. Finále je bohužel nejslabší částí filmu a sráží jej někde na hranici průměru a nadprůměru.
Celkově však jde o poměrně zábavnou a vizuálně podmanivou podívanou, která zejména v první polovině těží z unikátního Wrightova stylu a efektivního zapojení hudby do příběhu. K tomu připočtěte výborně zahrané hlavní postavy, které podporují dobře zvolené obsazení vedlejších postav a dostáváme se k velmi zajímavému snímku, jehož klady dokážou do jisté míry vyvážit určitá negativa. Poslední noc v Soho byste rozhodně neměli vynechat, ale nečekejte nic víc než slušnou žánrovku, která vysekává hlubokou poklonu dnes opomíjenému žánru.
Celkové hodnocení: 75 %
Last Night in Soho (2021)
Hrají: Thomasin McKenzie, Anya Taylor-Joy, Matt Smith, Diana Rigg, Terence Stamp, Synnove Karlsen, Lisa McGrillis, Rita Tushingham, Michael Jibson, Andrew Bicknell, Colin Mace, Will Rogers, Jessie Mei Li, Margaret Nolan, James Phelps, Oliver Phelps, Sam Claflin
Režie: Edgar Wright
Scénář: Edgar Wright, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Jung-hoon Jung
Hudba: Steven Price
Velká Británie / 116 min / drama, horor, thriller
Související
RECENZE: Dospívání je dnes těžké. Festival Anifilm uvedl brilantní indie výpověď o proměně ambic
RECENZE: Kotrmelce pana herce. Další unavené rýmovačky vysílají v telce
recenze , filmy , Kina , film "Poslední noc v Soho" , drama , thriller , horor , Edgar Wright , Anya Taylor-Joy (herečka) , Thomasin McKenzie (herečka) , Thomasin McKenzieová , CinemArt
Aktuálně se děje
před 23 minutami
Výhled počasí až do Štědrého dne. Bílé Vánoce by přinesl jen zázrak
včera
Vražda spáchaná synem. Policie má jasno, jak zemřel režisér Reiner
včera
Ani napodruhé na nabídku nekývl. Bilič nebude trénovat českou fotbalovou reprezentaci
včera
Tragická událost v Kadani. Dítěti už nepomohli ani záchranáři
včera
Němci či Finové jdou příkladem. Evropa se připravuje na konflikt vysoké intenzity, může přijít kdykoliv
včera
Zemřel herec Josef Kubíček, hrál v seriálech i kabaretu
včera
Drama od prvních chvil. Policie už tuší, jak se odehrál únos chlapce na Zlínsku
včera
Předvánoční předpověď počasí. Meteorologové prozradili, zda ještě bude sněžit
včera
Platy v IT v roce 2025: Jak si stojí programátoři, datoví analytici a specialisté na AI
včera
Zemětřesení ve VZP: Vojtěch bleskově obměňuje správní radu, končí Kalousek i Skopeček
včera
Babišova vláda začala úřadovat. Odmítla emisní povolenky ETS 2 i migrační pakt
včera
BBC jde do boje. Trumpovu žalobu o čtvrt bilionu za sestřih projevu rázně odmítá
včera
Zelenskyj: Mírový plán bude hotov v řádu dnů, pak jej dostane Rusko. To o kompromisu mlčí
včera
Politico: Unijní summit v ohrožení. Belgie odmítá půjčku Ukrajině z ruských peněz, Česko ji podpořilo
včera
Rusko odmítá vánoční příměří na Ukrajině
včera
Rusko musí přijmout fakt, že svět má pravidla, prohlásil Zelenskyj. Poslanci mu tleskali ve stoje
včera
Policie vznesla obvinění v případu únosu chlapce. Potvrdilo se, že mu šlo o život
včera
Babišova vláda nastupuje. Slibuje levnější energie, nižší daně, stopku migračnímu paktu a emisním povolenekám
včera
Mírová jednání v Berlíně: Co přinesla a co bude nyní následovat?
včera
Útočníky z pláže Bondi poháněla ideologie Islámského státu, absolvovali výcvik na Filipínách
Dvojice útočníků, otec a syn, kteří v neděli během židovského svátku Chanuka rozpoutali masakr na slavné australské pláži Bondi Beach, byla vedena ideologií Islámského státu (ISIS). Podle nejnovějších zjištění vyšetřovatelů oba muži nedávno navštívili jih Filipín, oblast dlouhodobě sužovanou islámským extremismem, kde zřejmě absolvovali vojenský výcvik.
Zdroj: Libor Novák